Over Studio Seminar

In het tweede jaar van je studie bij CMD werk je in Studio’s aan drie design projecten en een creative seminar. In deze seminar verdiep je je in een CMD-gerelateerd onderwerp op basis van eigen professionele en creatieve interesse. Je gaat daarbij vooral iets maken: dat kan een audiovisueel, print, interactief of ander eindresultaat zijn.

Het werk dat je maakt tijdens verschillende studio’s gaat je producten opleveren waarmee je aan het einde van jaar 2 een bruikbaar portfolio gaat samenstellen. In het CMD werkveld is het belangrijk dat je een persoonlijk professioneel interessegebied hebt waar je self-propelled en toegepast onderzoek naar doet (door te maken).

Zet een persoonlijke fascinatie om in een professionele zoektocht. Ontwikkel een eigen perspectief en ontdek inspiratiebronnen, most relevant knowledge en best practice. Lever een bijdrage aan een professionele discussie en presenteer het resultaat van jouw analytische en creatieve zoektocht in een object of vorm die jouw betoog het meeste recht doet.

Studio Seminar (de cursus) beslaat tien weken: een kick-off week, twee weken waarin je aan je proposal werkt, vijf productieweken, één expo week en een zelfstudie- en reflectieweek (week 10). In de eerste acht weken zijn er drie bijeenkomsten van 4 uur per week. Deze bijeenkomsten zijn een combinatie van werkcolleges, werkbesprekingen, colleges, feedbackmomenten, weekpresentaties, reviews en retrospectives.

Gedurende de cursus werk je individueel aan een creatief onderzoek. Op basis van een persoonlijke fascinatie ontwikkel je in negen weken een verhaal (betoog) over een onderwerp waar je als CMD-er alles vanaf denkt te moeten weten. Je vertaalt je betoog, jouw perspectief op het onderwerp en inzichten uit het onderzoek naar een eindwerk. Dit presenteer je tijdens het seminar waar ook andere studenten hun werk exposeren.