The Point of Return

Inleiding

Groen zijn begint steeds meer op een trend te lijken. Je hoort ook steeds meer over greenwashing; bedrijven die pretenderen milieubewuster te zijn dan ze in werkelijkheid zijn. Maar eerste stappen zetten is wel belangrijk, ook al doe je nog niet alles perfect. Mijn eerste stappen? Daar over lees je hier meer. De afgelopen weken heb ik een zoektocht afgelegd naar wat mijn impact is als ontwerper en hoe ik de eerste stappen kan zetten naar het worden van een milieubewuste designer.

Context, Scope en Definitie

Toen bovenstaande vragen bij mij opkwamen ben ik allereerst een ‘groene stap’ gaan maken door op het strand van Ameland plastic te gaan ‘jutten’. Naast een hoop plastic afval en visdraad vond ik een kapot flesje met een tekst die mij inspiratie gaf voor de richting van mijn project; NO RETURN.

Ik ben mijn onderzoek hierna gaan richten op single use producten.  In de documentaire ‘A plastic ocean’ op Netflix  leerde ik dat veel van de producten die mensen gebruiken voor single use zijn. Wat letterlijk betekent dat je maar een keer gebruik maakt van een materiaal of product. Eenmalig gebruik van materialen is niet goed voor het milieu, omdat het de bronnen uitput waaruit men de materialen maakt. De bovenstaande vragen en de documentaire inspireerden mij om onderzoek te doen naar het gebruik en hergebruik van materialen die ik inzet tijdens mijn design processen. In mijn onderzoek ben ik daarom ingegaan op “Duurzaam Design”, met als hoofdvraag;

Hoe kan ik bewuster omgaan met design materiaal dat ik gebruik en hoe maak ik uit het gebruikte materiaal een waardevol nieuw product?

Deelvragen

  • Hoe gaan andere designers/bedrijven om met het produceren van producten en het creëren van afval tijdens dat proces?
  • Wat betekent bewust met het materiaal omgaan voor mij?
  • Welk materiaal gebruik ik veel tijdens mijn design processen?
  • Hoe kan ik dit single use materiaal omzetten naar multiple use?

Mijn onderzoek past binnen de opdracht, omdat ik mijn persoonlijke fascinaties (natuur, product design, gedragsbeïnvloeding en branding) omzet naar een professionele zoektocht naar een manier waarop ik bewuster gebruik maak van materialen, die ik inzet tijdens het designproces.

Methode en aanpak

Om inzicht en inspiratie te krijgen wat goede manieren zijn om producten te recyclen heb ik gekeken naar verschillende projecten en bedrijven. Deze projecten heb ik gebruikt als best practices in het kader van mijn project. De termen milieubewust, milieuvriendelijk, non-toxisch, circulair, zero-waste en duurzaamheid kwamen allemaal veelvuldig voorbij en creëerde voor mij een doolhof waar ik niet uit kwam. Daarom heb ik voor de uitvoering van de experimenten en het creëren van een waardevol gerecycled eindproduct guiding principles (Zie Tabel 1) opgesteld.

Als eerstvolgende stap maakte ik een analyse van wat voor designmaterialen ik gebruik en welke hiervan single use materialen zijn. Hieruit bleek dat ik als designer veelvuldig gebruik maak van papier en inkt. Na het afsluiten van opdrachten en projecten blijf ik vaak zitten met een hele papierhandel aan volgeschreven blaadjes. Daarom besloot ik om me tijdens dit project te focussen op het hergebruik van gebruikt papier en het maken van mijn eigen pigmenten voor inkt. Om een beeld te krijgen van mijn mogelijkheden met papier en inkt ben ik tutorials gaan kijken over hoe ik deze materialen kon hergebruiken. Papier gaf me veel opties, maar inkt was een stuk ingewikkelder. Ik heb het ‘hoofdstuk inkt’ even opzij gelegd om snel te kunnen beginnen met experimenteren en ben gestart met het recyclen van oud papier.

Uitvoering en Experimenten

Reflectie/feedback moment van peers
Ik kreeg veel feedback over de bruikbaarheid van mijn papier (het was grijs en bobbelig), en het arbeidsintensieve langdurige productieproces ervan. Dit leidde tot het itereren op mijn gereedschap en het verbeteren van de kwaliteit en kleur van mijn papier.

Toen na vele experimenten mijn papier steeds beter werd, ging ik experimenteren met bloemen en grotere snippers voor een wat verrassendere uitkomst.

Reflectie en feedback moment van Swaak
Na onderzoek over non-toxische verf of inkt heb ik bij Swaak advies ingewonnen over het maken van verf of inkt, die niet schadelijk is voor het milieu. Toen ik daar vroeg naar de mogelijkheden die zij konden bieden, bleek deze vraag moeilijk te beantwoorden. Ik kreeg als advies om een duidelijk beeld voor mezelf te creëren wat mijn echte doel was met het maken van dergelijke materialen zoals verf of inkt. Moest het duurzaam zijn, klimaat neutraal, milieu vriendelijk of biologisch? Tot ik die vraag kon beantwoorden kon ze mij ook niet een gericht advies geven over welke producten ik nodig had.

Na hier thuis verder over nagedacht te hebben heb ik de beslissing gemaakt; mijn project ging over het gebruiken van ingredienten met zo min mogelijk impact op het milieu. Dat leidde mij tot non-toxische, minerale pigmenten die je in de natuur kunt vinden. Het ‘Wild Pigments project’ is hierin een bijzondere inspiratiebron. Op ‘foragingtocht’ vond ik bij een gesloopte boerderij een aantal oud hollandse dakpannen en heb ik deze vermaald tot pigmentpoeder. Het pigment heb ik volgens in verschillende verhoudingen verwerkt tot een ei-tempera. Ook vond ik filmpjes van Verfmolen de Kat (Bron) over het maken van olie verf en het gebruik van oud hollandse pannenrood. Om meer te leren over minerale pigmenten (pigmenten gemaakt van steensoorten) heb ik Verfmolen de Kat bezocht in Zaandam. Hier leerde ik van een van de molenaars dat ik het beste kon beginnen met recept voor verf met arabsiche gom. Hier vervolgde mijn experimenten.

Drukken
Nu ik weet hoe ik het papier snel en efficiënt moet maken en hoe ik inkt kan maken ga ik me focussen op het ontwikkelen van producten die ik daarmee kan maken. Als feedback kreeg ik dat het leuk zo zijn om visitekaartjes en notitieboekjes te maken, omdat je die uit kan delen en daarmee je proces en boodschap kunt delen met anderen. Met een tutorial maakte ik een zeefdrukraam om mijn logo te kunnen drukken en de tekst typte ik op een typmachine. De visdraden die ik op het Amelandse strand vond konden nu mooi dienen als ringband.

Evaluatie en conclusie
Tijdens het seminar heb ik veel over geleerd over bewust omgaan met materiaal, door dieper in het productieproces hiervan te duiken en hier mee te experimenteren. Door te experimenteren te doen ben ik erachter gekomen hoe lastig het is en hoe veel materiaal je nodig hebt om papier te maken, en hoe moeilijk het is om het ‘goed’ te doen volgens de milieubeswuste normen.

Voor de toekomst
In de toekomst zou ik graag nog meer willen leren over wat ik als designer kan doen voor het milieu en dit delen met mensen die hier ook graag eerste stappen in willen zetten. Dit is een zoektocht die zal gaan met vallen en opstaan. Mocht je mij nou eens willen zien struikelen, dan kan je mijn zoektocht volgen op @ditispulp. Daar zal ik mijn zoektocht vervolgen om
Verder past het gedane project ook goed in het onderwijs omdat bewustwording van de gebruikte materialen een essentieel onderdeel is van milieubewust worden. Duurzaamheid en het milieu zijn een heel belangrijke ‘trend’ in de designwereld die hopelijk nog meer verspreid.

English Summary
In the last couple of weeks I have been conducting a creative research about the way that I can use my most used designer materials more environmentally conscious. In my case, these these materials are paper and ink. By developing different kids of tools, I have found a way in which I can give my used products a new life. In this concept diary you can read about my experimental search to becoming an environmentally conscious designer.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *