Gemeende Pils: een oprechte smaakervaring door middel van ontwerp

Synopsis:

Ik drink graag speciaalbiertjes. Omdat ik fan ben van grafische ontwerp, kies ik dan vaak een biertje dat er interessant uitziet en omdat ik daar een bepaalde verwachting qua smaak bij heb. Helaas komt het toch wel vaker voor dat ik iets bestel en proef, en dat het helemaal niet is wat ik ervan had verwacht. Alhoewel dit soms positief verrassend kan uitvallen, is het merendeel altijd wel een negatieve smaak ervaring. Hoe komt dat? Waarom is het zo dat als ik echt iets wil bestellen wat ik lekker vind, dat ik me daar eerst voor moet inlezen? Dat ik niet kan vertrouwen op het etiket om mij de juiste informatie qua smaak te geven?…

Inleiding:

Context, Scope, definitie

Dit onderzoek gaat in op “Taste vs Design”, met als hoofdvraag; 

Hoe kan ik een positieve smaak ervaring creëren voor mijn eigen speciaalbier merk door middel van een toepasselijk etiket ontwerp, waarbij de focus ligt op de visualisatie van smaak, en waarbij de herkenbaarheid en uitstraling van het merk niet wordt verloren? 

Het onderzoek past goed binnen de opdracht van seminar doordat het mij de kans geeft om mijn kennis van mijn interessegebieden te ontwikkelen, namelijk; packaging design, graphic design, visual storytelling, neuromarketing & natuurlijk …… BIER!. Ook geeft het mij de kans om mijn creatieve vaardigheden & onderzoekende houding verder te ontwikkelen doordat ik op vele verschillende manieren onderzoek moet gaan verrichten en de verzamelde data op een creatieve manier moet interpreteren en vertalen naar een eindproduct. 

Naast dat het een interessant onderwerp is om te onderzoeken voor seminar, is het ook iets waar ik graag mee verder wil. Zo heb ik zelf een concept voor een speciaalbier merk bedacht die ik graag wil gaan uitwerken naar iets tastbaars. Daarom is dit onderzoek een interessante stap in de juiste richting en kan ik het gebruiken voor verdere ontwikkeling van het concept. Ook geeft mijn persoonlijke interesse om dit verder te ontwikkelen het onderzoek een extra dimensie omdat ik gerichter onderzoek kan doen doordat het concept & de doelgroep al vastgesteld zijn.  Een concept statement kun je hieronder bekijken:

Om de hoofdvraag te beantwoorden heb ik de volgende deelvragen samengesteld zodat ik gericht op onderzoek uit kan. De vragen zijn als volgt:

  1. Welke elementen van ontwerp worden geassocieerd met bepaalde smaken die relevant zijn voor speciaalbier? 
  2. Hoe kunnen deze associaties  worden gevisualiseerd & geïmplementeerd bij mijn eigen biermerk? 
  3. Hoe behoud je de herkenbaarheid van je merk, terwijl je het ook aanpast aan de specifieke kwaliteiten van je product? 
  4. Hoe kan ik een product neerzetten waarin alle onderzochte informatie & resultaten begrijpbaar kunnen worden verbeeld? 

Methode & aanpak

De bovenstaande deelvragen zal ik beantwoorden door middel van de volgende methodes:

Primary research:

Secondary research:

  • Desk research (most relevant knowledge) – over smaak, ontwerp, bier,  de elementen van effectieve packaging design, Best Practice/Inspiratiebronnen.

Andere tools & beroepsproducten 

  • Moodboard 
  • Een Concept statement 
  • Sketching & iteraties

Verwachting:

Een overzicht van de verschillende elementen van ontwerp die mensen associëren met bepaalde smaken die typisch zijn voor speciaalbier (6 van de 7 smaakprofielen). Hieruit kan ik een eigen styleguide gaan maken voor mijn eigen speciaalbier merk, zodat het etiket op de juiste manier de smaak van het bier reflecteert. 

Eindproduct:

Een visualisatie van smaakervaring bij speciaalbier, in de vorm van een klein handleiding in de huisstijl van mijn eigen concept. De handleiding zal visuele informatie bevatten over de associatie tussen smaken en bepaalde elementen van ontwerp, en zal een soort begeleidend advies zijn voor ontwerpers en/of bierbrouwers die geïnteresseerd zijn in het vastleggen van de essentie van smaak in het ontwerp van speciaalbier etiketten.

Relevantie:

Dit onderzoek is relevant omdat het een inzichten geeft over wat voor ontwerp elementen men associeert met bepaalde smaken, wat belangrijk is voor een positieve user experience van speciaalbier merken, waaronder mijn eigen.

 

Uitvoering & experimenten

Concept & logo ontwikkeling:

Collectieve brainstorm:

Moodboard logo-stijl Gemeende Pils:

Digitale schetsen (logo-ontwikkeling):

Primaire Onderzoek:

Survey

Onder zijn de resultaten van de survey te zien. Bekijk voor een duidelijk overzicht van de survey resultaten deze link:

De volgende beelden zijn interpretaties van het bovenstaand survey omtrent smaak-kleur associatie. De eerste groep beelden zijn “Taste – color” associaties, en hebben te maken met de 5 basis smaken die een mens proeft. De tweede groep zijn de “Flavor – color” associaties, en deze hebben te maken met de kleur associaties die mensen maken met smaken die specifiek zijn voor bier (op basis van de 7 bier smaakprofielen).

Groep 1: Taste vs Color

 

Groep 2: Flavor vs Color

Interactive interview (taste test)

fotos van tijdens de taste test/interview

voor resultaten van de taste test, klik op deze link: https://drive.google.com/drive/folders/1wZcbwFtVHtO8IBdnpET7zsElg03x-dm6?usp=sharing

Card sorting

De beelden die u hieronder ziet zijn de meest voorkomende beelden die mensen associeren met een bepaalde smaak. Deze test heeft meerdere inzichten met zich meegrebracht doordat de associaties en koppelingen niet alleen om kleur gingen maar ook om vorm, textuur, gradient etc. (elementen van design). Zo werd het makkelijker om te begrijpen wat vorm elementen er gekoppeld konden worden met een biertje van een bepaalde smaak.

Animated GIFAnimated GIF

Animated GIFAnimated GIF

(Gifjes van de uiteindelijke resultaten van het cardsorten van smaak-beeld)

(deelnemers van het cardsorting experiment tijdens het proces)

Resultaten Cardsorting: https://drive.google.com/drive/folders/1Ogq-qpVGmApOEkhL7VVZiuzEDNjBxWkW?usp=sharing

Secundaire onderzoek:

Iteraties

Mockup etiketten op basis van primaire onderzoeksresultaten: De onderstaande ontwerpen zijn getest bij de doelgroep om te zien of ze de juiste smaakervaring reflecteren. Op basis van feedback van de doelgroep zijn de meest toepasselijke ontwerpen per smaakprofiel aangepast om één uiteindelijk ontwerp per smaakprofiel te creëren. Deze zullen worden getoond in het eindproduct.

Eindproduct

Evaluatie & Conclusie

Uit het bovenstaande onderzoek zijn de volgende inzichten gekomen… 

Smaak is en blijft een abstract concept, zeker wanneer men het probeert te visualiseren. Zo kunnen bepaalde smaken worden gelinkt aan bepaalde elementen van ontwerp. ‘Kleur’ is hiervan het makkelijkst te koppelen. 

Elementen zoals lijn, gradient, textuur en beweging, zijn al een stuk lastiger. Mensen zien deze elementen namelijk vaak niet als losse onderdelen maar meer als een geheel. Daarom was het voor de deelnemers van de taste test veel makkelijker om fotos/beelden te koppelen aan smaak omdat deze al een geheel vormde. 

Waar ik vooral moeite mee had tijdens dit onderzoek was het behouden van de herkenbaarheid en uitstraling van mijn eigen concept. Dit kwam vooral  doordat ik maar op één bepaalde manier me kon houden aan de design specifications zonder dat ik mijn concept compleet veranderde. Hier zou ik graag aan willen werken.

Wat ik vooral mee zal nemen uit dit onderzoek is dat mensen op zoek zijn naar een totaalbeeld voor een complete smaakervaring. Het is hierbij dus belangrijk om het karakter van het biertje goed te kunnen omschrijven en de sfeer neer te kunnen zetten. Alhoewel dit niet makkelijk is, kunnen bepaalde elementen van ontwerp hierbij helpen. Voor meer informatie & advies over welke elementen waar kunnen worden toegepast, zie mijn eindproduct.

Aanbeveling

In de toekomst zou ik graag willen kijken naar hoe ik een verhaal zou kunnen vertellen met mijn ontwerpen, die nog specifieker gericht is op de smaken van een bepaald biertje, door middel van de elementen van ontwerp & storytelling gecombineerd. Ik heb me namelijk zo erg aan de design specificaties gehouden dat ik geen compleet plaatje meer kon tekenen. Ik dacht alleen in kleuren, vormen of lijnen (etc).  Mensen zijn opzoek naar een verhaal om hun te begeleiden tijdens hun smaakervaring, hoe specifieker hoe beter.

Bronnen (APA) 

English summary (synopsis)

The goal of this project was to provide information on how to best design a craft beer label that will correctly convey the flavour experience of a beer, based on associations between the elements of design and certain flavour profiles of beer, without losing the brand identity of the beer brand. This all to create the ultimate, honest, flavour experience for the eventual beer-drinker.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *