You’ve got mail!

Vroeger was een van de weinige manieren van contact via brieven. Als je een mededeling had, je iemand de liefde wilde verklaren of gewoon van je wilde laten weten stuurde je een brief. Maar toen kwam de telefoon, daarna het internet, de mail en de mobiele telefoon. Langzaam zijn mensen steeds minder brieven gaan schrijven maar waarom zouden we er eigenlijk mee stoppen? Een brief is als een soort van cadeautje op je deurmat. Het heeft een hoge verassingsfactor en zorgt voor een blij gevoel (Steinz, 2019). Wat zal erin zitten? Wie heeft het geschreven? Neemt iemand de tijd en moeite voor mij om een brief te schrijven? Bovendien kan het schrijven van een brief positief bijdragen aan je mentale gezondheid (Rymajdo, 2019). Dus waarom niet deze vorm van communicatie weer oppakken?

In mijn seminar wil ik brieven gaan sturen. In deze brieven stel ik de lezer de vraag of ze ook iets naar mij terug willen sturen. Hierdoor hoop ik interessante en inspirerende verhalen te verzamelen en de waarde van een brief herontdekken.

Context, scope, definitie

Om me te inspireren en informeren heb ik de documentaireserie van programmamaker Stef Biemans ‘’Brieven aan Andalusië’’ (Biemans, z.d.) bekeken. Hij was samen met zijn gezin naar Andalusië gevlucht vanwege onveilige situaties in hun land van afkomst. Hij wilde de mensen in Andalusië beter leren kennen en schreef daarom brieven aan ze. Hierin stelt hij verschillende vragen aan mensen over politiek, liefde, leed, flamenco, etc. Vervolgens is hij met een aantal van deze mensen in gesprek gegaan en heeft hij een interessante documentaireserie neergezet.

Ik wilde ook brieven gaan sturen naar mensen. Daarin wilde ik een interessante vraag stellen en vragen of ze iets terug wilde sturen. Hiermee wilde ik interessante en inspirerende verhalen verzamelen. Met deze verhalen wil ik vervolgens iets gaan ontwerpen. Wat dat gaar worden weet ik nog niet.  Mijn doel:

De waarde van een brief herontdekken.

Methode en aanpak

Ik heb mijn onderzoek anders aangepakt dan hoe ik het normaal zou doen. Normaal zou ik achter mijn laptop gaan zitten en het internet plat lezen over een onderwerp of interviews en andere vormen van onderzoek bedenken.

Ik ben begonnen met een aantal vragen te bedenken die ik de lezer wilde stellen. Ik kon niet kiezen uit één dus heb gekozen om ze allemaal te gebruiken. Vervolgens heb ik een eerste opzet gemaakt en een begin- midden- einde structuur waarin ik vertelde waarom ik dit deed, wat de vraag was en hoe ik ermee om zou gaan. Ik heb veertien brieven met de hand geschreven en op de post gedaan. Om de ontvanger over te kunnen halen om iets terug te sturen moet je het zo makkelijk mogelijk proberen te maken (Weinschenk, 2011), daarom heb ik in elke brief een postzegel gestopt zodat de ontvanger die niet zelf aan hoeft te schaffen.

Na feedback van de docenten heb ik de opzet van de brief aangepast. Ik heb hem gedigitaliseerd, zodat ik makkelijker op grote schaal brieven kon printen. Om het de ontvanger nog makkelijker te maken om iets terug te sturen heb ik een email aangemaakt voor als mensen vragen hadden of liever iets digitaal wilde sturen. Nadat deze versie van de brief af was heb ik tientallen brieven uitgeprint, in enveloppen gedaan en ben ik op de fiets gestapt om ze te verspreiden. Ik heb ze in willekeurige brievenbussen gedaan in Utrecht, Rotterdam, Gorinchem en Schelluinen.

In een interview (de Bruin, 2019) met Stef heeft hij gezegd dat er in het begin maar weinig antwoord kwam, omdat hij te moeilijke vragen stelde. Als ik hierover nadenk denk ik dat ik misschien ook te moeilijke vragen heb gesteld. Misschien was langzaam opbouwen handiger geweest. Daar kom ik dan natuurlijk achteraf pas achter. Iets om mee te nemen voor de volgende keer dat ik een brief schrijf.

Uitvoering en experimenten

In de tijd dat ik aan het wachten was op een brief terug wilde ik niet stil zitten. Ik heb nagedacht over wat ik uiteindelijk met de ontvangen verhalen wilde gaan doen. Halverwege het project had ik bedacht dat ik ansichtkaartjes wilde ontwerpen. Dit sluit goed aan op het thema en hierin kan ik dan de verhalen die ik heb ontvangen visualiseren. Omdat het even duurde voordat de eerste brieven binnenkwamen heb ik in de tussentijd een storytelling opdracht gekregen van de docent.

Vanzelf ben ik overgegaan op liedjes visualiseren.

Inmiddels waren de eerste paar brieven binnengekomen. Ik heb minder brieven ontvangen dan dat ik gehoopt had. Daar ga ik dus mee verder en dit heeft me de mogelijkheid gegeven om dieper op de verhalen in te gaan. Ik was ontroerd hoeveel moeite en oprechtheid in de brieven was gestopt. Voor één brief had ik al een duidelijk beeld in gedachten. Deze heb ik snel geschetst en daarna gedigitaliseerd. Ik moet eerlijk zeggen dat de stijl niet mijn ding is dus ik wilde hier niet verder meegaan.

Ik vond dat ik nog te letterlijk nadacht en dus kreeg ik de opdracht om een gedicht met weinig context te visualiseren.

Ik merkte dat ik meer neigde naar met de hand illustreren en heb een moodboard gemaakt met stijlen die me aantrekken. Ik merkte dat postimpressionisme een stijl is die me erg aantrekt door het kleurgebruik en de emotie die je erin terug kan vinden. Van Gogh is een bekende postimpressionist en ik ben dan ook erg geïnspireerd door een aantal van zijn werken.

Ondertussen ben ik verder gegaan met brainstormen en schetsen voor de andere brieven.

Tijdens een van de feedback rondes heb ik verteld dat ik het ontwerpen moeilijk vond gaan, omdat ik te snel een eindbeeld in mijn hoofd heb wat ik vervolgens niet los kan laten. Mij is geadviseerd om een stap terug te nemen en te kijken naar het doel en hoe ik dat over wil brengen. Ik probeerde even het idee van ansichtkaartjes volledig los te laten en terug te gaan naar het doel:

De waarde van een brief herontdekken.

Misschien moet ik me meer focussen op de verhalen uit de brieven als middel i.p.v. doel. Hierover ben ik gaan nadenken. Ik liep nog steeds een beetje vast. Nadat dit blog is gepubliceerd zal ik verder gaan met brainstormen en maak ik een beslissing voor mijn uiting. Deze ga ik vervolgens uitwerken en meerdere keren feedback op vragen totdat er een volledig eindproduct staat.

Conclusie

Afgelopen weken heb ik met veel plezier dit project gedaan. Het schrijven en op de post doen van brieven heeft me, ondanks minder respons dan gehoopt, veel plezier gebracht. Wanneer je een brief schrijft moet je echt nadenken wat je erin zet en hoe je het opschrijft. Brieven schrijven kost gewoonweg meer moeite dan een berichtje schrijven en die moeite kan ik erg waarderen. De oprechtheid en moeite in de brieven die ik heb teruggekregen hebben me ontroerd.

Wanneer dit project voorbij is wil ik verder blijven gaan met brieven schrijven. Misschien ga ik wel andere vragen stellen of overhandig ik de brieven persoonlijk aan mensen op straat, who knows? Ik weet in ieder geval zeker dat ik brieven ga blijven schrijven en mezelf en hopelijk anderen er blij mee kan maken.

De toekomst van…

In mijn eigen vrije tijd zal ik nog verder gaan met dit project. Ik ga beter kijken naar wat voor vragen ik stel en hoe ik ze stel om zo nauwkeuriger erachter te komen wat wel werkt en wat niet werkt.

Voor degene die dit leest, ik raad het 100% aan om eens een keer een brief of kaartje te schrijven aan vrienden, familie, collega’s, etc.

Bronnenlijst

Biemans , S. (z.d.). Brieven aan Andalusië. Geraadpleegd op 28 mei 2020, van https://www.vpro.nl/programmas/brieven-aan-andalusie.html

de Baaij, J. (2017, 21 november). Kunstgeschiedenis: het Post-Impressionisme. Geraadpleegd op 31 mei 2020, van https://kunstvensters.com/2016/09/01/kunstgeschiedenis-het-post-impressionisme/

de Bruin, K. (2019, 3 september). “Een brief heeft iets ontwapenends” – Brieven aan Andalusië. Geraadpleegd op 28 mei 2020, van https://www.vpro.nl/programmas/brieven-aan-andalusie/lees/interview-stef-biemans-vpro-gids.html

Eads , J. (z.d.). James R. Eads | Artist & Illustrator. Geraadpleegd van https://www.jamesreads.com

Liefdesbrieven. (2017, 10 december). Geraadpleegd op 27 mei 2020, van https://www.2doc.nl/documentaires/series/2doc/2017/december/Liefdesbrieven.html+

Rymajdo , K. (2019, 9 juli). Hoe ouderwets brieven schrijven je kan helpen psychisch gezond te blijven. Geraadpleegd op 27 mei 2020, van https://www.vice.com/nl/article/43jwjj/hoe-het-schrijven-van-brieven-kan-bijdragen-aan-je-mentale-gezondheid

Steinz, J. (2019, 27 augustus). Gemeende verjaardagswensen, verrassingen en een belangrijke bron: wat we verliezen met het einde van … Geraadpleegd op 1 juni 2020, van https://www.volkskrant.nl/cultuur-media/gemeende-verjaardagswensen-verrassingen-en-een-belangrijke-bron-wat-we-verliezen-met-het-einde-van-de-brief~bd3f916b/

Weinschenk, S. (2011). 100 Things Every Designer Needs to Know About People. Berkely, U.S: Pearson Education.

Dankwoord

Ten eerste wil ik mijn docenten Dagmar Donners en Juri Teijgeler bedanken voor hun hulp en feedback de ze me hebben gegeven afgelopen periode. Daarnaast ook al mijn klasgenoten die zo behulpzaam zijn geweest om me te helpen wanneer nodig was.

Ten tweede wil ik iedereen bedanken die de moeite heeft gedaan om mij een brief terug te sturen. Wat had ik zonder jullie gemoeten.

Sarah van der Donck

1744188

JDE-D01

Studio Seminar

Dagmar Donners & Juri Teijgeler

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *