Welkom in de camera

Tijdens mijn seminar heb ik mij verdiept in licht en verschillende methoden om beelden te maken met gebruik van licht. Een, voor mij, belangrijk component hierin was het anderen net zo enthousiast maken over de kennis waar ik zo enthousiast van word. Klik hier om meer te lezen.

Unless you try to do something beyond what you have already mastered,
you will never grow.

-Ralph Waldo Emerson

Inleiding 

Toen ik in de tweede klas van de middelbare zat, mocht ik tijdens ‘natuurkunde dag’ zelf een pinhole camera maken, hiermee foto’s maken, en ontwikkelen. Omdat dit proces moeilijker is dan een foto maken met je mobiel gaven veel leerlingen snel op, maar wij bleven doorgaan. met geweldige resultaten.

Links: een foto van de foto die ik heb gemaakt met mijn eigen pinhole camera. Rechts: dezelfde foto maar dan negatief.

Deze primitieve manier van foto’s maken verbaasde mij. De camera was letterlijk een blikje met een gat er in. En het is voor altijd in mijn achterhoofd blijven zitten. Tot het moment dat ik mij voor dit vak moest verdiepen in iets waar ik zeer gepassioneerd over ben. Leren is mijn grootste hobby. Het liefste leer ik alles. Maar als leerling, student en student-assistent, weet ik ook heel goed dat de manier waarop je stof leert of krijgt, een grote impact heeft op jouw motivatie. Deze natuurkunde dag heeft mij gefascineerd. En nu mag ik zelf kiezen hoe ik hier verder over wil leren. Ik heb nog een beetje getwijfeld over onderwerpen. Maar ik wist dat ik met dit onderwerp het meest kon spelen en ontdekken.

Context, Scope en Definitie

Hoofdvraag:

Op welke manieren krijg je licht op papier?

Deelvragen:

  • Hoe ontwikkel je foto’s?
  • Hoe ontwikkel je negatieven?
  • Wat gebeurt er als ik iets anders belicht dan negatieven?
  • Zijn er andere manieren om beeld op papier te krijgen?
  • Hoe manipuleer je licht naar jouw hand?
  • Hoe leg ik anderen uit hoe je licht op beeld krijgt?

Oog - YouTube

Schematische tekening lichtinval in oog – Wispeltube

We kennen allemaal misschien nog bovenstaand plaatje uit ons natuurkunde of biologie boek over hoe we dingen blijkbaar op zijn kop zien. Maar die is best moeilijk te omvatten omdat onze hersenen het plaatje voor ons omdraaien. Vandaar dat ik op grote schaal een oog heb nagemaakt. Dit heet een camera obscura en dit gebeurt dus ook binnen in jouw oog.

In deze video maak ik van een kamer, een camera obscura

In eerste instantie wilde ik ook graag kleuren foto’s maken en ontwikkelen. Opzoek naar kleur papier vond ik Ross Sonnenberg. Die kunstwerken maakt door vuurwerk af te steken op lichtgevoelig papier. 4e0e29c6d479b8ac-GALLERY1OF1-ROSS-SONNENBERG-LongBang20virb.jpg

Color bang – Ross Sonnenberg

Hij heeft mij wel geïnspireerd om meer manieren te zoeken om beelden te maken en dus buiten de gebaande paden te gaan.

Methode en Aanpak

Zoals ik al zei, ik ben gelijk gaan doen. Ik heb alle kringloopwinkels leeg geroofd en ben in de diepste krochten van marktplaats geweest. Het begon met een paar Essentials en oude chemicaliën, maar na een week of 3 stond mijn camera obscura (die ik had omgebouwd tot DoKa (Donkere Kamer)) vol met lampen, fotopapier, chemicaliën, vergroters, negatieven, knijpers, afstrijktangen, ontwikkelbakken, litermaten, accordeonflessen, rode lampen, gele lampen en nog veel meer.

De uitbreiding van mijn DoKa equipment

Er is veel informatie te vinden op internet over het analoog ontwikkelen van foto’s en negatieven. Zo veel zelfs, dat je bijna door de bomen het bos niet meer zag. En dan zijn er ook nog tientallen verschillende chemicaliën waarvan sommigen natuurlijk niet meer beschikbaar. In dit internet tijdperk vol informatie bieden boeken soms rust. Het internet staat vol met amateurs die allemaal een mening hebben, maar boeken zijn meestal geschreven door mensen die er ook echt wat vanaf weten.

bladzijden uit boeken – ‘200 dokatips’ – E Vogel & P Keyzer.  ‘richtig eintwickln’ – TETENAL.   ‘Vergroten in kleur’ – J van Welzen

De boeken hebben een hoop perspectief geboden, maar voor ik mijzelf met chemicaliën vertrouwde had ik nog een paar vragen. Hierom heb ik contact opgenomen met Nico de DoKa beheerder bij het Centrum voor analoge fotografie in Utrecht (CAFU). Nico heeft veel van mijn laatste vragen beantwoord. Door hem heb ik besloten verder te gaan in zwart-wit.

Dit was ergens in week 2. Zodra ik goed voor ogen had hoe alles werkte, ging het ook echt los. Beelden zeggen in dit geval meer dan woorden:

Uitvoering en Experimenten

Een volle waslijn met eerste experimenten

Hier gebruik ik materialen en kleuren om een foto na te bootsen. Zo maakte ik een beeld zonder negatief.

 

Oude foto’s vergroot, Nieuwe foto’s gemaakt, Nieuwe foto negatieven ontwikkeld, Foto’s met double exposure (twee beelden over elkaar) Negatieven ontwikkeld, Nieuwe foto’s ontwikkeld, Nieuwe kleurenfoto’s ontwikkeld, Ontwikkeld in niet goed opgeloste ontwikkelaar, Materialen belicht, Met materialen een foto nagemaakt, ‘screenshots’ van mijn mobiel gemaakt, Met lenzen en vergrootglazen belicht, Met de flits van mijn mobiel belicht, Fotopapier in een camera obscura gehangen en ontwikkeld. (Onderstaand)

Ik heb enorm veel dingen uitgeprobeerd en dat gaf me een enorm groot perspectief wat er allemaal mogelijk was. Ik heb best lang gedivergeerd. Het moment dat het mij lukte om een foto te maken in de camera obscura, kwam echter voor mij een hoop samen. Camera obscura is iets magisch. Terwijl het ook onwijs simpel is. Ik heb eens rond gevraagd aan mensen of zij wisten wat een camera obscura was en het antwoord was 9 van de 10 keer “nee”. Dan gaat er bij mij iets kriebelen. Ik denk dat het de docent in mij is. Ik wil gelijk alles vertellen over de camera obscura en wat het zo vet maakt. Maar woorden schieten tekort. Ik moet het ze laten zien. Ik wil mijn kennis delen.

Via marktplaats stuitte ik op een 3D printer. Er is op internet genoeg te vinden hierover dus heb ik besloten te gaan leren werken in Fusion360 zodat ik het kon gebruiken in het project.

Mijn plan voor mijn expositie is namelijk om in een ruimte een camera obscura te creëren en hier foto’s te maken aan de muren. Wanneer mensen binnen komen staat het licht aan en zien ze de foto’s op ze kop op rare posities in de ruimte. Wanneer het licht uit gaat, wordt duidelijk waarom die foto’s daar hangen en worden ze één met de camera obscura effecten. Om het ook interactief te maken, om de bezoeker wat te leren én om ze wat mee te geven, laat ik ze zelf een foto maken in de camera waar ze staan. Dit doen ze door een direct positief papier in een ge-3D-print frame te schuiven en te belichten voor het aantal seconden dat de Arduino display aangeeft. Vervolgens staan er ontwikkelbakken waarin ze het kunnen ontwikkelen. Ook wil ik iets meegeven dat bezoekers aanspoort om hiermee verder te gaan en een eigen camera obscura te bouwen.

 

De evolutie van de verschillende 3D prints benodigd voor mijn expositie

Eerste iconen voor uitleg posters

Eerst wilde ik met 2D iconen werken, maar ik merkte snel dat dit niet genoeg zou zeggen. Toen wilde ik met foto’s werken en had ik dit rechter ontwerp gemaakt. Ik vond het niet mooi, maar ik had snel door dat de ‘mooiheid’ van deze poster geen invloed mag hebben op de expositie. Vandaar dat ik nu heb gekozen voor grote witte letters op grote zwarte posters. Gewoon duidelijk. Nergens ruis. Zwarte achtergrond zodat het zo min mogelijk licht weerkaatst.

Ik ben nog van plan om met een analoge camera foto’s te maken van hoe je een camera obscura maakt, en van de negatieven een contact print maak die ik mee geef.

Bestand:Contact print.jpg

Contact print – Wikipedia

Er zijn nog redelijke wat dingen die ik nog moet doen. Maar ik loop op schema.

Evaluatie en conclusie

Ik heb mijzelf de mogelijkheid gegeven om extreem veel te kunnen leren. Ik had ook al van tevoren besloten dat ik mij niet zou laten stoppen door financiën.  Ik heb mijzelf nergens klem gezet omdat ik een wijd perspectief hield.

Ik heb nieuwe tools geleerd. Maar ik heb voornamelijk veel over mijzelf geleerd. Bijvoorbeeld dat ik graag mensen wat bij breng. En terugkijkend op dit en vorige projecten, zie ik in dat ik daarvoor graag immersive installaties maak, waarbij ik gebruik maak van allerlei verschillende tools.

Ik kan niet in 1200 woorden omvatten wat ik allemaal aan dit project heb gehad.

“Auw”

– Mijn portemonnee

De toekomst van …

Voor mensen die hier iets mee willen doen. Ga langs! (Als COVID-19 voorbij is.) Zeker voor onderzoek. Ik heb mij te laat beseft dat CAFU gewoon open is in deze tijd. En dat had mij een hoop tijd en en moeite bespaard.

Mijn eindexpositie zou eigenlijk op middelbare scholen gemaakt moeten worden. Waar ik toen al zelf onderzoek deed, haakten een hoop leerlingen snel af. Het zo leuk mogelijk maken van kennis zal een kind zo veel verder helpen in het leven. Ik ben daar zelf het bewijs van. Ik hou van leren. Dat had je mij voor die natuurkunde dag niet horen zeggen.

Bronnen

Wikipedia. (2007). Contact print [foto]. Geraadpleegd van https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Bestand:Contact_print.jpg
wispeltube. (2016). Oog [illustratie]. Geraadpleegd van https://www.youtube.com/watch?v=ZigRN9j4QkY
Christensen, L. [Lars C. (2016). Fusion 360 Tutorial for Absolute Beginners— Part 1 [Videobestand]. YouTube. Geraadpleegd van https://www.youtube.com/watch?v=A5bc9c3S12g&t=767s
m3ddude. (2019, 19 januari). How to 3D Print Your Face For Less Than $10!!! Geraadpleegd op 12 mei 2020, van https://www.youtube.com/watch?v=GMyIuhGMO0o
Schank, R. (1998). What We Learn When We Learn by Doing. Cogprints, 1–5. Geraadpleegd van http://cogprints.org/637/
Tetenal-Photowerk (Hamburg Berlin). (1972). Richtig entwickeln. Hamburg, Berlin: TETENAL.
van Welsen, J. (1974). Vergroten in kleur (1ste editie). Amsterdam, Nederland: Elsevier.
Voogel, E., & Keyser, P. (z.d.). Tweehonderd dokatips zwartwit (2de editie). Amsterdam, Nederland: Elsevier.
Wiskerke, W. (z.d.). Thuis afdrukken. Geraadpleegd op 15 april 2020, van https://wiskerke.home.xs4all.nl/artikelen/dokathuis.html

English Summary

My life is a quest to knowledge. In this project I wanted to expand my knowledge on light and capturing light. For a long time, I’ve been fascinated by camera obscura. I have immersed myself in the craft of enlarging negatives. I’ve encountered different ways to use and manipulate light to my own extend. I couldn’t help but come back to camera obscura techniques every time. I started exposing multigrade paper to the light rays that entered my home-made camera obscura. Out came pictures! Pictures that looked like normal pictures taken by a normal handheld camera. The thought behind being inside the camera is just something that amazes me. Especially in this digital age, where the time between taking a photo and seeing the results is below 1 second. The teacher inside me urges to spread this knowledge to anyone willing to learn. So that’s what I did.

Dankwoord

De volgende mensen zijn erg relevant geweest in mijn proces:

Mijn moeder. Zij is sowieso de meest relevante persoon in mijn leven. Maar voor dit project heeft ze haar hobbykamer opgegeven en samen met mij omgetoverd tot DoKa.

Mijn ouders, als geheel, hebben mij en mijn vriendin een plek geboden in een rare tijd en situatie waar we geen andere opties meer hadden. En dan ook nog een plek voor mijn rare nieuwe hobby.

Dagmar Donners en Juri Teijgeler. De corona situatie is voor studenten oncomfortabel, maar inlevend geloof ik dat docenten het er nog veel moeilijker mee hebben. Hoe knap is het dat je zo’n vak in zo’n tijd nog (voor mij) zo onwijs succesvol kunt geven. Ik heb zoveel uit dit vak kunnen halen en dat is mede dankzij de ruimte die zij mij hebben gegeven om mij mijn ding te laten doen. Wat een steunpilaren!

Mijn klasgenoten en dan in bijzonder Joëlle, Alieke, Jeroen en ook Debra. Ik heb niet heel veel met het grootste deel van de klas. Maar jullie zijn wel echt fijne mensen om mee te praten en feedback mee en van te vergaren. Ik zie veel waarde in van de momenten waarop ik met jullie heb gepraat over dit project en er buiten.

En last but not least, Vera. Afgelopen tijd is niet makkelijk voor ons geweest. Sterker nog, het is best zwaar geweest. Jij bent een grote inspiratiebron. Je HKU gedachte gang heeft mij verder geholpen en ik ben trots op je dat je na al deze sh!t je hoofd kan opheffen en doorgaan. En natuurlijk ben ik ook heel dankbaar voor jouw rijbewijs <3.

Keywords

Studio Seminar, 2020, Periode D, CMD Studio, Analoge fotografie, 3D print, 3D modeling, Arduino, licht, Immersive, Camera Obscura, 3D scan, Natuurkunde, Wies, fusion360

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *