The Revolution of Diversity in Fashion

Premisse

In 1950 verscheen de eerste model van Afrikaanse komaf op de fashion scene in Parijs, dit wordt gezien als de eerste stap naar culturele diversiteit in de fashion wereld.

Synopsis

De werkelijkheid van diversiteit in de fashion wereld is een erg breed onderwerp. Ik heb voor dit project de focus concreet gelegd op de diversiteit van de Afrikaanse cultuur binnen de fashion wereld. Dit begint allemaal met de vraag: Hoe is de Afrikaanse cultuur in de fashion wereld ontwikkeld? Het antwoord op deze vraag is terug te vinden bij wat legendarische modellen, een aantal populaire fashion brands die hierbij hun bijdrage hebben geleverd en een fotograaf die nog niet zo heel lang gelden geschiedenis heeft geschreven. Het eindproduct is een futuristische Vogue cover en een bijgaand magazine.

De modellen, fashion brands en fotograaf die ik heb onderzocht waren bovendien de grondleggers voor het ‘introduceren’ van de Afrikaanse cultuur en aspecten daarvan in de fashion wereld.

Onderbouwing 

Inleiding

Voor Studio Seminar heb ik een project opgezet over een fascinatie/interesse die ik heb. De afgelopen jaren zien we steeds meer diversiteit in de mode industrie bij onder andere grote fashion brands en populaire fashion magazines. Ik heb altijd interesse gehad in de culturele aspecten van diversiteit. Ook ben ik opgegroeid met een bewondering voor mode. Deze twee fascinaties hebben geleid tot mijn Seminar project. Doordat er een onderzoek, ontwerp en uitvoer fase in te herleiden zijn, past dit project goed binnen de Seminar opdracht. Ik heb ze samengesmolten tot een project over de ontwikkeling van de Afrikaanse cultuur in de fashion wereld. Hierbij kwam de concrete hoofdvraag aan bod; Hoe is de Afrikaanse cultuur in de fashion wereld ontwikkeld? Deze hoofdvraag heb ik beantwoord door onderzoek te doen naar vijf modellen, drie fashion brands en één fotograaf. Op deze manier zou aan de hand van voorbeelden duidelijk worden wat heeft geleid tot de (Afrikaanse) diversiteit in de fashion wereld die we nu kennen. Alles wat je leest heeft als argument gediend voor mijn persoonlijke mening op dit onderwerp die ik zal toelichten in de eindpresentatie vlog.

 

Context/scope/definitie 

De fascinatie voor mode is opgewekt door mijn moeder die altijd al kleding aan het maken was in huis. Hierbij kwam eigenlijk ook meteen kijken dat ik sinds jongs af aan een interesse heb gehad in de culturele aspecten op diversiteit.

Met een groeiende fascinatie voor mode en culturele diversiteit heb ik tijdens Seminar de kans gekregen hier een project van te maken. Met een startend idee om onderzoek te doen naar de werkelijkheid van de culturele diversiteit in de fashion wereld kwam ik, onder andere door feedback van de docenten Maartje en Dennis én van medestudenten, erachter dat dit een te breed onderwerp is. Als feedback kreeg ik te horen dat ik de diepgang wat meer moeten zoeken. Omdat ik mezelf als doelgroep zag voor dit project heb ik het vooralsnog dicht bij me proberen te houden, maar dan wel op een manier dat de lezer mijn proces en hoofdvraag begrijpt. Ik heb dus vervolgens met behulp van Maartje een heldere hoofdvraag geformuleerd: Hoe is de Afrikaanse cultuur in de fashion wereld ontwikkeld? Het antwoord is niet zo ingewikkeld als dat het misschien lijkt. De ontwikkeling van de Afrikaanse cultuur in de fashion industry is gestart met een aantal belangrijke personen. Zij hebben de kijk op fashion voor altijd veranderd, zowel vanuit cultureel perspectief als het algemene beeld van fashion wat wij tegenwoordig kennen.

Voor verdieping van de hoofdvraag heb ik wat deelvragen opgesteld:

  • Wanneer zagen we voor het eerst modellen van Afrikaanse komaf verschijnen in de fashion industry?
  • Welke modellen hebben grote invloed gehad op de start van Afrikaanse diversiteit?
  • Welke merken hebben een bijdrage geleverd aan de ontwikkeling van de Afrikaans cultuur binnen fashion?
  • In welk opzicht zien of horen we nog steeds wat van deze ontwikkeling?
  • Welke fotografen van Afrikaanse komaf hebben deel uitgemaakt van deze golf van diversiteit?
  • Waar zagen we de duidelijke start van een ‘revolutie van diversiteit’?

Ik heb specifiek gekozen voor Donyale Luna, Grace Jones, Naomi Campbell, Tyra Banks, Halima Aden, Christian Dior, Pierre Balmain, Yves Saint Lauren, Olivier Rousteing en Tyler Mitchell. De reden voor deze specifieke namen is omdat de modellen allemaal de eerste waren op vele gebieden in de fashion industry. Of het nou ging om een cover van een Vogue of om het opzetten van een wereldwijd succesvol programma die invloed heeft op velen nieuwe topmodellen. Ze zijn allemaal iconisch op hun eigen manier.

Als we kijken naar de fashion brands dan zien we namen van de hoofden van de fashion houses. Deze namen hebben op een of andere manier een bijdrage geleverd aan het introduceren van een Afrikaanse invloed. Zo deden Christian Dior en Pierre Balmain dat bijvoorbeeld met model Donyale Luna door haar als eerste black woman mee te laten lopen in hun fashion shows (Vogue, 2019). Het gaat dus niet zo zeer om de kledingstukken van deze fashion brands maar om de persoon staat voor de brand. In dit geval de Creative Directors.

Als eindproduct heb ik een Vogue cover ontworpen die past binnen mijn onderwerp. Het idee is om er een gehele magazine versie van te maken, deze zal tijdens de eindpresentatie gepresenteerd worden. De magazine bevat een tijdlijn van de start van de Afrikaanse ontwikkeling in de fashion industry tot het heden en is voornamelijk gefocust op de vijf legendarische modellen die ik eerder heb benoemd. Deze dient niet voor een bepaalde doelgroep of iets dergelijks maar is simpelweg de manier hoe ik de antwoorden op mijn deelvragen heb gevisualiseerd.

Methode en aanpak

Onder andere door het gebruiken van verschillende onderzoeksmethoden ben ik gekomen tot onderzoeksresultaten die hebben bijgedragen aan het creatief proces. Ik heb de volgende methoden toegepast en gemaakt: moodboards, een filmpje, mindmap, inspiration walls, schetsen, expert interview/review, literatuur onderzoek etc. (CMDmethods, 2020). Ik ben te werk gegaan aan de hand van een weekplanner die ik voor mijzelf opstelde.

Vanaf week één was duidelijk voor mij welke methoden ik wou gebruiken voor dit project. Ik ben teruggekomen op bepaalde keuzes die ik had gemaakt en heb toen nieuwe methoden toegepast. Dit is terug te zien en te lezen in mijn creatief proces. In week vijf had ik twee ideeën: het maken van een futuristische cover en het maken van een magazine. Dit heb ik voorgelegd bij Maartje en mijn leergroep, die gaven mij wat mogelijke ideeën. In week zes heb ik ervoor gekozen deze twee ideeën samen te voegen.

Ik heb het als volgt aangepakt: ik heb mezelf verdiept in de Vogue archieven, deze hebben mij inzicht gegeven in de verandering van de covers door de jaren heen. Dit heeft als inspiratie gediend voor mijn eigen uitwerking van een cover. Ik heb wat inspiratie opgedaan uit bestaande collage art om dit vervolgens ook mee te nemen in mijn eigen uitwerking van de magazine. Tot slot ben ik gaan schetsen en uitvoeren. In het geheel gaat dit project erom mijn eigen kennis over het onderwerp te verbreden en daardoor stappen te maken als CMD-professional.

Creatief proces

Uitvoering en experimenten

De eerste week was voor mij meteen duidelijk wat ik wou bereiken tijdens dit project. Ik had vooral erg moeite met het duidelijk maken van wat ik precies ging doen voor anderen. Ik had een breed onderwerp waar ik de verdieping in moest zoeken. Tijdens deze week heb ik een poster gemaakt en een aantal moodboards. Ik kreeg als feedback een voorstel om misschien meer te kijken naar wat de Afrikaanse cultuur is in plaats de culturele diversiteit van de Afrikaanse cultuur in fashion. Dat zou wellicht een goede start zijn voor een project waar ik na Seminar mee door zou kunnen gaan. Ik heb dat onderzoek voor een week gedaan maar kwam er al vrij snel achter dat ik het niet leuk vond om onderzoek te doen naar een cultuur die bestaat uit zoveel andere culturen. Daarom heb ik zitten sparren met de aanwezige docent en mijn leergroep over hoe ik dat zou kunnen aanpakken.

moodboards

Ondertussen zat ik te experimenteren met het editen van een algemeen filmpje. Deze laat het proces zien van een ontwerp naar een campagne en van de catwalk naar een rode loper. Dit had voor de rest geen toegevoegde waarde maar ik wou het geprobeerd hebben om daar een conclusie over te kunnen trekken. Ik koos er uiteindelijk voor een poster te maken voor mijn pitch.

mindmaps,deskresearch, poster, experiment
pitch poster

Tijdens de vierde week kreeg ik feedback wat heeft geleid tot het focussen op een aantal populaire toonaangevende figuren. Zij hebben veel betekent voor de ontwikkeling van de Afrikaanse cultuur in fashion. Hier ben ik gaan kijken naar welke personen dit allemaal zijn en welke selectie ik daarvan zal weergeven. Ondertussen ben ik ook bezig geweest met het maken van visualisaties. Deze visualisaties hebben betrekking tot twee dingen: 1. mijn selectie modellen geschetst 2. een contrast binnen de veranderingen van de afschildering van de fashion wereld. In de vijfde week ben ik bezig geweest met het verzamelen van informatie over de door mij geselecteerde personen die naar mijn idee het best laten zien hoe de Afrikaanse cultuur zich in de fashion wereld heeft ontwikkeld.

feedback, influences
deskresearch influences

De hoofdvraag bleek toch nog te breed te zijn en moest concreter. Met behulp van de docenten en de feedback van medestudenten ben ik dan eindelijk tot een heldere hoofdvraag gekomen: Hoe is de Afrikaanse cultuur in de fashion wereld geïnfiltreerd? Ik ben hiermee doorgegaan en heb logische deelvragen daarbij gemaakt die passen binnen het onderwerp. Later ben ik teruggekomen op de hoofdvraag omdat de formulering hiervan mij niet lekker zat. Het woord ‘infiltreren’ wordt vaak in aanmerking gebracht met criminologie en aspecten daarvan (Van Dale Uitgevers, 2020). Dus heb ik deze gemakkelijk kunnen veranderen zonder dat het effect heeft op de duidelijkheid ervan. Dit is getest bij meerdere personen uit mijn omgeving. De hoofdvraag luidt dus: Hoe is de Afrikaanse cultuur in de fashion wereld ontwikkeld?

Vanaf week zes heb ik de keuze gemaakt om de ideeën van het maken van een cover voor een futuristische magazine en magazine met de tijdlijn van de ontwikkelingen binnen mijn onderwerp samen te voegen. Hiervoor heb ik schetsen gemaakt en heb ik geëxperimenteerd met collage art. Ik kreeg als tip naar collage art te kijken omdat je op die manier van bestaande beelden je eigen beeld kan visualiseren. Ook ben ik in de Vogue archieven gedoken om zo een duidelijk beeld te kunnen schetsen van wanneer er duidelijk meer diversiteit te zien was op de covers (Vogue, 2020).

Vogue Timeline
schetse, experimenten

Het eindproduct is niet af in z’n geheel en wat nu op tafel ligt zou ook nog goed kunnen veranderen. Maar dit alles zal in de vlog te zien zijn die voor ons als ‘eindpresentatie’ zal dienen.

cover magazine

Evaluatie/conclusie

Ik heb tien weken de tijd gekregen om een project op te zetten die gebaseerd is op een eigen fascinatie of interesse. De CMD-leeruitkomsten moeten hierbij duidelijk te herleiden zijn. De eerste weken heb ik mij verdiept in het onderwerp. Ondertussen zou ik een begin maken aan wat experimenten en schetsen. Vervolgens zou ik werken naar een eindproduct. Al in al heeft het onderzoek dat ik gedaan heb tot nu toe, stof tot nadenken heeft gegeven. De Afrikaanse cultuur binnen de fashion wereld is zich namelijk nog steeds aan het ontwikkelen. Het is een interessant punt om in de gaten te houden de komende tijd in de (fashion) wereld.

Toekomst

De komende twee weken ga ik verder werken aan iteraties tot de magazine zo goed als af is. Ik ga kijken naar welke collages er wel in komen en welke niet en wat voor informatie ik wil uitlichten. De magazine zal uiteindelijk gedrukt worden zodat ik deze fysiek heb en kan laten zien tijdens de eindpresentatie. Op deze manier zal Studio Seminar goed afgesloten worden en heb ik een mooi eindproduct laten zien met een helder proces. Mijn persoonlijke project houdt hierbij niet op, ik zal hiermee in mijn eigen tijd doorgaan. Zo kan ik mijn portfolio verrijken met het werk dat ik voor de grotere hoofdvraag zal maken.

Bronnen

Beauchamp, M. (2020, 20 januari). How Tyra Banks Built Her Career From a Cover Star to a C-Suite Executive. Geraadpleegd van https://www.createcultivate.com/blog/entertainment-tyra-banks-create-cultivate-100
Business of Fashion. (z.d.-a). Halima Aden | #BoF500. Geraadpleegd van https://www.businessoffashion.com/community/people/halima-aden
Business of Fashion. (z.d.-a). Halima Aden | #BoF500. Geraadpleegd van https://www.businessoffashion.com/community/people/halima-aden
Business of Fashion. (z.d.-b). Naomi Campbell | #BoF500. Geraadpleegd van https://www.businessoffashion.com/community/people/naomi-campbell
Business of Fashion. (z.d.-c). Olivier Rousteing | #BoF500. Geraadpleegd van https://www.businessoffashion.com/community/people/olivier-rousteing
Cadogan, D. (2018, 15 augustus). Four black fashion photographers on the struggles of making it. Geraadpleegd van https://www.dazeddigital.com/fashion/article/40998/1/black-fashion-photographers-tyler-mitchell-ronan-mckenzie-joshua-woods
Campbell, N. (2016, 19 maart). Naomi Campbell: ‘At an early age, I understood what it meant to be black. You had to be twice as good’. Geraadpleegd van https://www.theguardian.com/fashion/2016/mar/19/naomi-campbell-modelling-bob-marley-putin-autobiography-extract
Cazzaniga, D. (2019, 19 april). Remembering Donyale Luna, The First Woman Of Colour Ever To Appear On The Cover Of Vogue. Geraadpleegd van https://www.vogue.co.uk/article/donyale-luna-model-vogue
Charlotte Rutherford. (z.d.). Charlotte Rutherford Photography. Geraadpleegd van http://www.charlotterutherford.com/
Craven, J. (2008, 28 mei). Yves Saint Laurent. Geraadpleegd van https://www.vogue.co.uk/article/yves-saint-laurent-biography
Cross, W. (1991). Shades of Black (1ste editie). Philadelphia, Pensylvania: Temple University Press.
Eckardt, S. (2019, 2 november). Meet the New Black Vanguard of Fashion Photography. Geraadpleegd van https://www.wmagazine.com/gallery/new-black-vanguard-of-fashion-photography/
Essence. (2012, 30 januari). The History of Black Models. Geraadpleegd van https://www.essence.com/fashion/fashion-week/history-black-models/#299516
Friedman, V. (2019, 24 september). The Truth About Olivier Rousteing. Geraadpleegd van https://www.nytimes.com/2019/09/24/style/olivier-rousteing-adoption-film-balmain.html
HAN, & HvA. (z.d.). CMD Methods Pack – find a combination of research methods that suit your needs. Geraadpleegd van https://www.cmdmethods.nl/
Hering, F. (2019, 12 mei). Halima Aden, hemelbestormer in een hijab. Geraadpleegd van https://www.parool.nl/kunst-media/halima-aden-hemelbestormer-in-een-hijab~bc49e8d3/?referer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F
Hess, L. (2020, 24 februari). Why Tyra Banks’s Modeling Theme Park Is Less Wacky Than It Sounds. Geraadpleegd van https://www.vogue.com/article/modelland-tyra-banks-theme-park-california-announcement
Hunt, E. (2020, 9 februari). ‘We all deserve representation’: hijab-wearing model Halima Aden on the power of fashion. Geraadpleegd van https://www.theguardian.com/global/2020/feb/09/halima-aden-model-activist-hijab-refugee-fashion-we-all-deserve-representation
Jackson, L. (2019, 1 oktober). Is The Fashion Industry Actually, Properly Becoming More Diverse? Geraadpleegd van https://graziadaily.co.uk/fashion/news/fashion-industry-diversity
Julien, S. (2018, 6 november). Inside Naomi’s World: “I Won’t Be Held Hostage By My Mistakes”. Geraadpleegd van https://en.vogue.me/fashion/models/naomi-campbell-november-2018-interview/
Kay, K. (2017, 9 juli). Does the fashion industry still need Vogue in the age of social media? Geraadpleegd van https://www.theguardian.com/fashion/2017/jul/08/does-fashion-industry-need-vogue-in-instagram-age
Klein, A. (2010, 17 december). Beverly Johnson (1952- ) •. Geraadpleegd van https://www.blackpast.org/african-american-history/johnson-beverly-1952/
Marcopoulos, C. (2020, 16 januari). Six Ways African Fashion Has Inspired Big-Name Designers Worldwide. Geraadpleegd van https://www.cosmopolitan.co.za/style/how-african-fashion-inspired-big-designers/
Marie Claire. (2016, 18 mei). Grace Jones – Biography, Life Story & Pictures. Geraadpleegd van https://www.marieclaire.co.uk/news/celebrity-news/inside-the-glamorous-world-of-grace-jones-8312
Masrani, D. (2019, 2 oktober). Dior Celebrates Diversity In New 2020 Cruise Campaign Designed By Maria Grazia Chiuri. Geraadpleegd van https://hauteliving.com/2019/10/dior-maria-grazia-chiuri-2020-cruise/674521/
MayBusch. (z.d.). What We Can Learn From Tyra Banks’ Career. Geraadpleegd van https://maybusch.com/what-we-can-learn-from-tyra-banks-career/
McDowell, C. (2016, 2 maart). Pierre Balmain (1914-1982). Geraadpleegd van https://www.businessoffashion.com/articles/education/pierre-balmain-1914-1982
Miao, A. (2019, 1 november). First Look: Dior Celebrates Diversity in 2020 Cruise Campaign. Geraadpleegd van https://www.prestigeonline.com/hk/style/fashion/dior-cruise-2020-maria-grazia-chiuri-campaign-video/
Musee YSL Paris. (z.d.). Childhood in Oran. Geraadpleegd van https://museeyslparis.com/en/biography/une-enfance-oranaise
Nabossa, L. (z.d.). 10 times African culture inspired western fashion. Geraadpleegd van https://melanmag.com/2017/12/12/10-times-african-culture-inspired-western-fashion/
Naomi. (2020, 14 april). Christy Turlington Helps Celebrate Naomi’s 34 Years of Modeling Anniversary | No Filter with Naomi. Geraadpleegd van https://www.youtube.com/watch?reload=9&v=RJoxjQvdfoo
Paton, E., & Testa, J. (2020, 9 april). What’s the Point of a Fashion Magazine Now? Geraadpleegd van https://www.nytimes.com/2020/04/09/fashion/magazines-coronavirus.html
People Pill. (z.d.). Olivier Rousteing: French fashion designer (born: 1985). Geraadpleegd van https://peoplepill.com/people/olivier-rousteing/
RT Documentary. (2015, 16 november). The Congo Dandies: living in poverty and spending a fortune to look like a million dollars. Geraadpleegd van https://www.youtube.com/watch?v=W27PnUuXR_A
Sowray, B. (2012, 5 april). Christian Dior. Geraadpleegd van https://www.vogue.co.uk/article/christian-dior
Speed, K. (2020, 17 maart). Supermodel Tyra Banks Chats About The Possible Return Of “America’s Next Top Model” & Being An “Innovator”. Geraadpleegd van https://hauteliving.com/2020/03/supermodel-tyra-banks/684184/
Twitter. (2014, 11 februari). DOROTHEA TOWLES. Geraadpleegd van http://thefashioninsider.com/2014/02/11/supermodel-biography-top-model-dorothea-towles-marcellous-jones/
van den Brand, M. (2020, 7 april). Naomi Campbell en Cindy Crawford hebben een ’90s supermodellen reünie. Geraadpleegd van https://www.vogue.nl/fashion/modellen/a32061576/naomi-campbell-cindy-crawford-livestream-youtube/
van van Rij, S. (2020, 22 mei). Naomi Campbell: de beste looks van het iconische 90’s supermodel op een rij. Geraadpleegd van https://www.vogue.nl/fashion/stijl/a30415497/naomi-campbell-beste-looks/
VanDale. (2020). Woordenboek. Geraadpleegd van https://www.vandale.nl/gratis-woordenboek/nederlands/betekenis/infiltreren#.XtZIjDozZPb
Vogue. (2020). Explore the Complete Vogue Archive. Geraadpleegd van https://archive.vogue.com/
Wegdam, M., & Asimakopoulos, A. (2017). NPFAR Still 1. Geraadpleegd van https://www.noplaceforarebel.com/
Yaeger, L. (2019, 2 augustus). “Diversity Should Be Normal”—For Balmain’s Olivier Rousteing, Fashion Is Political. Geraadpleegd van https://www.vogue.com/article/balmain-olivier-rousteing-forces-of-fashion-2019

English summary

The reality of diversity in the fashion industry has a wide range of depths. For this project my main focus was the diversity of the African culture within the fashion industry. This all starts with a question that can be asked: How did the African culture develop itself in the fashion industry? The answer can be found with some legendary models, a few popular high-end fashion brands that have contributed in this development and a young photographer that just recently made his mark in fashion history. The final end product consists of a futuristic Vogue cover attached by a magazine.

Moreover the models, fashion brands and photographer that I have researched paved the way for many more to come. And have ‘introduced’ aspects of the African culture into the fashion industry.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *