The Cultural Resistance- telling a story about finding your own beauty

Inleiding

Vanaf jongs af aan ben ik al hevig gefascineerd geweest door mode en kunst. Ik vond het vroeger al leuk om te experimenteren met verschillende kledingstijlen en mijn fascinatie voor mode is in de loop der jaren alleen maar gegroeid. Ik zag en zie mode voornamelijk als een communicatiemiddel en als een manier om jezelf te kunnen uiten, maar helaas heeft de mode tegenwoordig nauwelijks of geen rol meer als communicatiemiddel. Naast mijn fascinaties voor mode en kunst, ben ik ook altijd groot bewonderaar geweest van onbekende culturen. In dit proces wilde mijn fascinaties bundelen en mode inzetten om een culturele boodschap over te brengen. Ik wilde mode weer gebruiken waar het ooit voor bedoeld was: als communicatiemiddel.

‘’Artists are people driven by the tension between the desire to communicate and the desire to hide.’’
– D.W. Winnicott

 

 

 

 

Context, Scope en Definitie

In mijn proces heb ik mij vooral gericht op verschillende Aziatische culturen. Zelf heb ik ooit een tijd door Azië gereisd, waardoor mijn blik tijdens dit proces al snel die kant op ging. Na het onderzoeken van verschillende Aziatische subculturen kwam ik terecht in Zuid-Korea, bij een subcultuur die hevig onderdrukt wordt in dat land. In dit land is het zetten van tatoeages namelijk verboden en omdat tatoeages zie als persoonlijke uiting, trok dit onderwerp direct mijn aandacht. Voor mijn proces ben ik mij daarom gaan focussen op de ‘resistance’ culturen in Zuid-Korea die tegen het verbod op tatoeages zijn. Ik wil in dit proces ‘awareness’ creëren voor deze onderdrukte culturen. Ik wil hun verhaal en visie onderzoeken en dit op mijn eigen wijze tot uiting brengen. Mijn visie is dat iedereen zich zou moeten kunnen uiten op de manier die hij/zij zou willen.

Voor mijn project heb ik de volgende vragen gedefinieerd die mij moeten helpen met het doorlopen van het proces.

Hoofdvraag:

  • Hoe kan ik de onderdrukking van de Zuid-Koreaanse tatoeagecultuur op een pakkende wijze tonen?

Deelvragen:

  • Wat is de geschiedenis achter de onderdrukking van de Zuid-Koreaanse tatoeagecultuur?
  • Hoe verzet de subcultuur zich tegen de onderdrukking van het regime?
  • Wat zijn kenmerken van de Zuid-Koreaanse tatoeagecultuur?
  • Wat is het achterliggende verhaal achter een tatoeage?
  • Hoe kan ik zelf een tatoeage ontwikkelen?
  • Hoe kan ik het beeld wat ik ontwikkel over dragen op het publiek?
  • Hoe combineer ik mijn fascinatie voor mode met de boodschap van de Zuid-Koreaanse tatoeagecultuur?
  • Hoe ontwerp ik een mode-item?

 

 

 

Methode en Aanpak

Tijdens mijn proces heeft er vooral veel ‘deskresearch’ plaatsgevonden, om relevante kennis over de subcultuur en diens geschiedenis op te doen. Door middel van ‘schetsen’ kon ik experimenteren met combinaties van elementen uit de subcultuur. Door het gebruik van een ‘best practice’ is er gekeken wat professionals hebben gedaan, hierdoor deed ik inspiratie op. Door het ontvangen van ‘feedback van professionals’ kon ik goed te werk gaan en beter itereren. Met het gebruik van ‘storytelling’ technieken kon ik het verhaal beter overbrengen.

Verwachting

Mijn proces zag ik als een soort reis, waarin ik nog niet kon weten wat voor bevindingen ik zou tegen komen. Hiervoor heb ik een soort ‘map’ ontwikkeld in mijn dummy met de belangrijkste punten die ik terug wilde laten komen. Verder verwachte ik een eindproduct neer te kunnen zetten wat de subcultuur goed vertegenwoordigt en hun verhaal van ‘restistance’ duidelijk vertelt.

Uitvoering en Experimenten

Fase 1: Cultuuronderzoek

In mijn eerste fase heb ik de tatoeagecultuur in Zuid-Korea onderzocht. Hierbij kwam ik al snel bij een video “Beyond beauty with Grace Neutral” van i-D waarin een tattooartiest en activist Grace Neutral de illegale tattoo scene in Zuid-Korea onderzocht (i-D, 2016b).

(i-D, 2016b)

Hierdoor veranderde mijn oordeel over Zuid-Korea, omdat ik merkte dat de jongere generatie meer ‘open-minded’ is dan dat ik dacht. Waar ouderen tatoeages als vernietiging van het lichaam zien, wil de jongere generatie dit ‘stigma’ doorbreken om zelf te experimenteren met uiterlijk en schoonheidsidealen (i-D, 2016b). Tatoeages worden door hen echt gezien als een persoonlijke stijl waarmee je jezelf kan uiten. Hierdoor is er momenteel sprake van een ‘culturele revolutie’.

Binnen de tatoeagecultuur heb ik mij vooral gericht op een geheime cultuur van vrouwelijke tatoeageartiesten. Volgens hen zijn tatoeages manieren om tekeningen en mode te combineren. “Je draagt namelijk je tatoeages hoe je je kleding ook zou dragen” (Lee, 2016). Waterverf-achtige tatoeages kenmerken deze subcultuur.

Verder zijn er een aantal kenmerkende symbolen voor Zuid-Korea, die ook vaak getatoeëerd worden. Zo zijn er veel slangen, draken en drie-potige kraaien (samjoko) te zien, die staan voor geluk en kracht (“Symboliek”, 2014). Daarnaast is het Yin Yang symbool en een Chrysant, wat staat voor geluk en gezondheid veelvoudig terug te zien (“Chrysanten | Veelzijdiger dan je denkt! | Fleurop”, z.d.).

(Gemaakte schetsen gebaseerd op kenmerkende tatoeages van de subcultuur.)

(Moodboards geïnspireerd door de vrouwelijke tatoeageartiesten in Zuid-Korea)

 

Fase 2: Inspiratiebronnen en verder beeldonderzoek

Tijdens deze fase ben ik gaan kijken naar ‘best practices’ voor het uiten van tatoeages.

Jean Paul Gaultier

Jean Paul Gaultier toonde veel diversiteit in zijn shows en hij toondegewaagde kledingstukken gebaseerd op Indiaanse en Afrikaanse stammen en culturen (Design & Culture by Ed, 2015). Hij is daarnaast, met zijn collectie in 1994, het ‘masterbrein’ geweest achter het verwerken van tatoeages in mode.

(Ballotta Perfetti, Fanti, Simonini, Bulgarelli, & Cavero, 2020, p. 168)  (Design & Culture by Ed, 2015b)   (“Candice for Jean Paul Gaultier (With images) |Fashion, Style, High fashion”, z.d.)

Zihwa

Ziwha is een Zuid-Koreaanse tatoeageartiest die tatoeages combineert met fotografie, kunst en andere elementen om tatoeages te uiten. Met haar werk wil ze de taboes binnen Zuid-Korea verbreken. Door het gebruik van vele bloemen toont zij aan dat tatoeages ook iets vrouwelijks kunnen hebben en niet verafschuwd hoeven te worden (Steyels, 2016).

Fase 3: Experimenten met illustraties en materiaal

Collages en technieken

Na het onderzoeken van tatoeages en het opdoen van inspiratie ben ik aan de slag gegaan met het illustreren van tatoeageontwerpen. Bij het uitbeelden van deze illustraties heb ik mijn eigen draai gegeven door de tatoeages via een beamer op de huid van een model te projecteren. Daarnaast heb ik ook op de huid getekend, om het gevoel bij mijzelf te creëren hoe het illustreren van een tatoeage op de huid voelt. Hiervoor heb ik verschillende materialen gebruikt als een eyeliner en een tattoo pen.

Ondertussen onderzocht ik ook steeds meer mogelijkheden om tatoeages uit te beelden via een kledingstuk, om kleding in te zetten voor het uitbeelden van het verhaal. Vanuit mijn nieuwsgierigheid om tatoeages op echte huid te zetten, ben ik gaan experimenteren om iets soortgelijks te creëren. Hierdoor kwam ik terecht bij vloeibaar rubber, waarmee ik materiaal heb gecreëerd dat lijkt op menselijke huid. Hier ben ik vervolgens op gaan illustreren.

Naar aanleiding van feedback ben ik mij meer gaan richten op het op een krachtige wijze overbrengen van het verhaal. Hierbij speelt de compositie van de tatoeages een zeer belangrijke rol, het beeld moet zonder context het verhaal kunnen overbrengen. Daarvoor moest ik mijn illustratie meer samenhangend maken. Hier heb ik verder op geïtereerd, zodat het verhaal van het culturele verzet van Zuid-Korea herkenbaarder wordt in de illustratie.

Fase 4: Het verhaal vertellen en eindproduct ontwikkelen

Met mijn eigen ontwikkelde tatoeage wil ik het culturele verzet van de Zuid-Koreaanse tatoeageartiesten tonen. De elementen van het model, de compositie, en de illustraties zullen dit vertellen. Voor het overbrengen van dit verhaal heb ik gekeken naar het inspiratie bord.

Inspiratie bord

Het eindproduct is in de maak…

Evaluatie en conclusie

Het gehele proces heb ik mij verdiept in een onbekende cultuur en heb ik geleerd hoe ik een verhaal kan overbrengen. Daarnaast heb ik mij erg verdiept in mode en hoe dit als communicatiemiddel kan dienen. Ook ben ik veel meer te weten gekomen over de Zuid-Koreaanse cultuur en diens symbolieken. Ik vond het lastig om beeld betekenis te geven, doordat het ontwerp zeer sterk moet zijn om een krachtige boodschap uit te stralen. Wel heb ik het gevoel dat dit mij goed gelukt is en ben ik blij met het eindresultaat.

Om terug te komen op de hoofdvraag: “Hoe kan ik de onderdrukking van de Zuid-Koreaanse tatoeagecultuur op een pakkende wijze tonen?”  Ik heb ontdekt dat er veel te vertellen is over de Zuid-Koreaanse tatoeagecultuur door te kijken naar verschillende verhalen. Met de compositie en het gebruik van symbolieken die waardes hebben in Zuid-Korea zet je in feiten al iets neer wat pakkend kan zijn. Daarnaast heeft de illustratie de meeste invloed op het verhaal. Wanneer een illustratie veel uitstraalt, wordt het verhaal veel krachtiger.

Toekomst

Wat betreft de toekomst zou er nog veel meer kunnen gebeuren om verhalen van subculturen over te brengen. Nu heb ik voornamelijk gekeken naar het afbeelden van een vrouwelijk beeld. Echter zou er ook kunnen worden gekozen voor een mannelijk model + verhaal. Daarnaast is cultuur zo’n breed begrip dat er nog talloze andere verhalen te vertellen zijn. Verder zou er een complete collectie ontworpen kunnen worden door het verhaal te bekrachtigen met andere ontwerpen.

 

 

Literatuurlijst

Lee, P. A. (2016, 21 december). De geheime subcultuur van vrouwelijke tattookunstenaars in zuid-korea. Geraadpleegd op 1 juni 2020, van https://i-d.vice.com/nl/article/evxd7z/de-geheime-subcultuur-van-vrouwelijke-tattookunstenaars-in-zuid-korea

Yakuza (ヤクザ) – Alle feiten over de beruchte Japanse maffia. (2020, 20 mei). Geraadpleegd op 1 juni 2020, van https://tokyo.nl/japan/yakuza/

i-D. (2016b, 26 mei). Grace Neutral Explores Korea’s Illegal Beauty Scene [FULL FILM]. Geraadpleegd op 2 juni 2020, van https://www.youtube.com/watch?v=JYfJfCeQ8As&t=90s

Design & Culture by Ed. (2015, 22 november). Throwback Sunday – Jean Paul Gaultier 1994. Geraadpleegd op 1 juni 2020, van https://designandculturebyed.com/2015/11/22/throwback-sunday-jean-paul-gaultier-1994/

TravelVince | i-D and Grace Neutral on South Korea’s beauty industry. (z.d.). Geraadpleegd op 2 juni 2020, van https://travelvince.com/seoul-beautyindustry-tattoo-graceneutral/

Leong, S. (2016, 11 mei). Grace Neutral Helps a South Korean Woman Reveal Her Illegal Tattoos to Her Parents. Geraadpleegd op 2 juni 2020, van https://hypebae.com/2016/5/grace-neutral-south-korean-tattoo-woman-parent-reveal

Knack Weekend. (2016, 1 juni). Zuid-Koreaanse toont illegale tatoeages voor het eerst aan haar ouders. Geraadpleegd op 12 mei 2020, van https://weekend.knack.be/lifestyle/beauty/zuid-koreaanse-toont-illegale-tatoeages-voor-het-eerst-aan-haar-ouders/article-normal-710779.html?cookie_check=1589278321

Symboliek. (2014, 10 juli). Geraadpleegd op 2 juni 2020, van https://www.samjoko.nl/symboliek/

Chrysanten | Veelzijdiger dan je denkt! | Fleurop. (z.d.). Geraadpleegd op 2 juni 2020, van https://www.fleurop.nl/magazine/bloemenregister/chrysant/

Ballotta Perfetti, S., Fanti, S., Simonini, R., Bulgarelli, G., & Cavero, R. (2020, 2 juni). Modain – International Fashion Magazine . Collezioni1982/93(4), 168–169.

Design & Culture by Ed. (2015b, 22 november). Throwback Sunday – Jean Paul Gaultier 1994. Geraadpleegd op 2 juni 2020, van https://designandculturebyed.com/2015/11/22/throwback-sunday-jean-paul-gaultier-1994/

lejardindezihwa . (2020). Lejardindezihwa [Foto]. Geraadpleegd van https://www.instagram.com/p/B-Ui7BclVhU/

goyotattooart. (z.d.). Goyotattooart [Foto]. Geraadpleegd van https://www.instagram.com/goyotattooart/

zihwa_tattooer. (2020). Zihwa_tattooer [Foto]. Geraadpleegd van https://www.instagram.com/p/B-urnGFFfH_/

petrafcollins. (2019). Petrafcollins [Foto]. Geraadpleegd van https://www.instagram.com/p/B5BBmrnn8E2/

petrafcollins. (2019b). Petrafcollins [Foto]. Geraadpleegd van https://www.instagram.com/p/BwkHkionfJR/

petrafcollins. (2019c). Petrafcollins [Foto]. Geraadpleegd van https://www.instagram.com/p/BvfJYCcn_Cs/

piakristinecruz. (2016). Piakristinecruz [Foto]. Geraadpleegd van https://piakristinecruz.tumblr.com/post/150632637259

byXavier, W. (2017, 12 juni). 6 South Korean Tattoo Artists You Should Know. Geraadpleegd op 12 mei 2020, van https://www.tattoodo.com/a/6-south-korean-tattoo-artists-you-should-know-6433

Gore Manga Meets Gorgeous Black Ink in Oozy’s Artful Tattoos. (2017, 5 juni). Geraadpleegd op 12 mei 2020, van https://www.vice.com/en_us/article/43ywv3/oozy-gore-manga-black-ink-tattoos

Steyels, M. (2016, 30 september). A South Korean Artist Is Breaking Taboos with Flower Tattoos. Geraadpleegd op 12 mei 2020, van https://www.vice.com/en_us/article/3d53zw/fine-art-flower-tattoos-south-korean-artist

i-D. (2016). Exploring Korea’s Illegal Tattooing Scene [Videobestand]. YouTube. Geraadpleegd van https://www.youtube.com/watch?v=tEUWBlUuUHU

Candice for Jean Paul Gaultier (With images) | Fashion, Style, High fashion. (z.d.). Geraadpleegd op 15 mei 2020, van https://www.pinterest.cl/pin/289145238553977680/

Een gids voor tatoeages in Zuid-Korea. (2020, 22 mei). Geraadpleegd op 21 mei 2020, van https://nl.sejour-touristique.com/guide-tattoos-south-korea

Japanse yakuza tattoo symbool vector. (2016, 2 november). Geraadpleegd op 21 mei 2020, van https://nl.vecteezy.com/vector-kunst/125933-japanse-yakuza-tattoo-symbool-vector

𝒁𝒊𝒉𝒘𝒂 (@zihwa_tattooer) • Instagram photos and videos. (z.d.). Geraadpleegd op 31 mei 2020, van https://www.instagram.com/zihwa_tattooer/

Le jardin de Zihwa. (2020). Lejardindezihwa [foto]. Geraadpleegd van https://www.instagram.com/lejardindezihwa/

 

English summary

Fashion and art have always been a personal fascination. In this process I am combining my fascination for fashion with my interest in unknown cultures. Follow me in my process of telling the powerful story of an oppressed South-Korean subculture. With the help of the communicative parts of fashion, I am telling the story of the South-Korean tattoo artists. Whilst tattoos are prohibited in South Korea, it is of crucial importance that people can show themselves in their own way. A cultural resistance is going on between the youthful and elderly generations and the taboo of tattoos must be ended.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *