Self-healing door middel van media

“Zelfherstel en vergankelijkheid verkennen via media met behulp van het Japanse genre Iyashikei.”

Door Lorraine de Bok, 1747021

Synopsis

Na bepaalde traumatische gebeurtenissen, zoals de aardbeving in Kobe in 1995 en de sarin-gasaanval in de metro van Tokio in 1995, bracht Japan een media-genre voort dat er volledig op gericht was de consument rust en kalmte te bieden om te helpen bij self-healing (Roquet, 2009). Het genre legt de nadruk op het verstrijken van de tijd door de natuur en de acceptatie van de vergankelijkheid van alledaagse dingen. Tegenwoordig heeft het Westen ook te maken met zijn eigen moeilijkheden. In het Westen is er een grote toename in diagnoses van depressie en angst (Patalay, 2019). Daarnaast heeft men zorgen over de opwarming van de aarde en de aanhoudende pandemie. Dit is daarom het perfecte moment om media te introduceren die mensen troost en genezing kan bieden. Ik ga een immersive video game ontwerpen die zich richt op het vertellen van een verhaal, en de seizoenen gebruikt als een metafoor voor geestelijke gezondheid, herstel en acceptatie.

Inleiding

Woordweb Lorraine

In de eerste week van de Studio Seminair heb ik een woordweb gemaakt met alle dingen die mij interesseren. Wat me opviel is dat de meeste onderwerpen kwamen uit mijn constante zoektocht naar rust. Dit bracht mij tot de realisatie dat het creëren van rust in mijn hoofd komt door de drukte, stress en onrust in de wereld om mij heen. Al jaren worstel ik met depressie en gevoelens van angst, en ik heb over de jaren mijn eigen manieren gevonden om rust en vrijheid in mijn hoofd te creëren zodat ik om kan gaan met alle zware gevoelens en gedachten. Maar deze gevoelens zijn absoluut niet exclusief voor mij, en daarom wil ik dit project gebruiken om ook anderen te helpen met het creëren van kalmte en sereniteit in ons hoofd.

Methode en aanpak

“It’s the Japanese word for “healing.” However, in the context of an anime genre, it’s a show that’s specifically designed to have a relaxing, cathartic effect on anyone who watches it.” (Sentai Film Works, 2019)

Centraal in mijn project staat het genre iyashikei. Dit is een Japans genre voor tv-series en films wat geheel gefocust is op het helpen van het helen van de ziel van de kijker. Ik ben begonnen met desk research om te onderzoeken wat het genre inhoud, hoe het is ontstaan en waarom het werkt. Vervolgens heb ik bekende media binnen het genre bekeken en geanalyseerd op best practices, om er zo achter te komen hoe ik zelf media kan maken met het doel van genezing. Ook heb ik interviews gehouden om er achter te komen waar mensen op het moment hun rust in vinden, en welke rol media hierin speelt. Op basis van deze informatie wil ik een richting van media kiezen die toepasselijk is voor mijn doelgroep, en dan zelf beelden maken. De verwachting is dat ik met deze informatie en beelden een conceptvoorstel voor een film, serie of game kan opstellen.

Deskresearch

Ik ben begonnen met het schrijven van een korte essay over het genre zoals het nu is. Het is een relatief gecompliceerd concept, en daarom wil ik voor het begrip graag wat tijd maken. Door middel van het schrijven van dit essay wordt het uitleggen van het concept aan de mensen waarmee ik praat ook makkelijker, en krijg ik zelf een beter beeld over wat belangrijk is voor het zelfherstel aspect van het genre. Een link naar de .pdf van deze essay is hier te vinden.

Visueel onderzoek naar best practices

Ik heb een aantal films en series bekeken en geanalyseerd op best practices van het genre. Ik heb hierbij gelet op hoe de sfeer gezet wordt door middel van het visualiseren van het vergaan van tijd. Ook heb ik gekeken welke afbeeldingen van de films en series veel naar voren komen, en wat deze met elkaar te maken hebben. Hieruit heb ik een duidelijk beeld gekregen hoe het genre het best gevisualiseerd wordt.

Het is duidelijk dat voor de meeste films en series die specifiek gemaakt zijn binnen het genre van iyashikei, er een boel gelijkenissen zijn. Er is altijd een grote focus op natuur, maar ook op de lucht. Er lijkt veel aandacht geschonken te zijn aan het weergeven van de sfeer van de scene door middel van het weer en de tijd van de dag. Dit sluit zich ook perfect aan bij mono no aware, omdat tijd en het weer allebei mondaine zaken zijn die compleet vergankelijk zijn. Het gevoel van sfeer is in elk beeld heel sterk uitgedrukt. Als eerste stap om dit zelf ook proberen te visualiseren heb ik geoefend met het maken van een aantal moodboards op basis van seizoenen. Deze moodboards zijn gemaakt met afbeeldingen van Unsplash en Pixabay.

Verder onderzoek

Om verder onderzoek te doen naar de huidige manieren van het vinden en creëren van rust heb ik geluisterd naar de feedback van Dick Swart en Kim Kamphuis. Ik heb verder gekeken naar huidige, bekende manieren om rust te zoeken. Ik heb zo gekeken naar yoga, een filosofische school die leert om de geest, je gevoelens en je lichaam te beheersen. Ook heb ik gekeken naar een andere Japanse manier van self healing uit Japan, genaamd shinrin-yoku. Dit is letterlijk te vertalen naar bosbaden. Het is een vorm van mindfulness waarin je je omringd door de natuur en jezelf onderdompelt in de atmosfeer. Ik vond dit een hele passende vorm van self-healing voor mijn project, omdat dit zo nauw aansluit bij iyashikei. Om deze reden ben ik zelf gaan bosbaden. Ik heb eerst een uur gewandeld in het bos om mezelf onder de dompelen, en daarna heb ik tijd genomen om foto’s te maken om de atmosfeer die ik daar gevoelt heb vast te leggen.

Voor het maken van deze foto’s heb ik onderzoek gedaan naar beeldtaal in fotografie. Uit het onderzoek kwam dat het belangrijk is om een dynamiek te creëren door middel van contrast. Dit kan in de vorm van donker en licht en scherp en onscherp. Ook is het belangrijk om te spelen met waar de focus ligt, en te bedenken vanaf welke point of view je de shot benaderd (Acacia, 2020).

Verder heb ik telefonische interviews gevoerd met 12 verschillende mensen. Ik heb hier gekeken naar jongeren die al bekend zijn met video games en andere media, maar nog niet met het genre iyashikei. Ik heb de mensen om te interviewen gevonden in een grote community online chatbox waar ik zelf nog geen onderdeel van uitmaakte, zodat ik geen voorkennis had en ook niet onbewust mijn geïnterviewden vooraf kon selecteren op basis van vooroordelen. De belangrijkste uitkomsten van deze interviews was dat mensen het liefste een spel spelen of een film kijken om tot rust te komen, omdat ze graag de voldoening krijgen van het afronden van een verhaal of het zelf participeren in het verhaal. Een andere belangrijke uitkomst was dat mensen veel relaxatie zoeken door middel van auditieve activiteiten zoals bijvoorbeeld podcasts of ASMR. Hier is een langere samenvatting te vinden van de conclusies die ik getrokken heb uit de interviews.

Experimenten

Door middel van het onderzoek wat ik verricht heb en de foto’s die ik genomen heb ik nieuwe beelden geprobeerd te maken die ik kan gebruiken voor het concept voor mijn eindproduct. Eerst ben ik begonnen met het maken van een afbeelding die volgens mijn onderzoek ‘lente’ zou uitstralen. Deze heb ik daarna vervormd om te kijken of ik het concept van tijd en seizoen kon veranderen door middel van het kleuren-palette uit mijn moodboards. Hieronder kun je zien hoe ik van een lentemiddag een zomeravond heb gemaakt.

Ook heb ik een beeld genomen wat associeer met winter, en dat vervolgens omgezet in een lente waar de bloemen in bloei staan.

Seasonal affective disorder, ook wel bekend als SAD, is een bekend fenomeen waar mensen zich humeurig voelen in de winter, en zich beter voelen zodra het lente en zomer is (Mayo Clinic, 2017). Echter kan het omgekeerde ook waar zijn: Stephanie Hegarty schrijft in een artikel van de BBC dat Reverse SAD, omgekeerde SAD, ook een fenomeen is. Mensen voelen zich soms overgestimuleerd door alle nieuwe beginnen en de lange, lichte dagen. Om mijn eigen gevoelens over de seizoenen te exploreren heb ik over elk seizoen kort een tekst geschreven om te analyseren wat het seizoen persoonlijk met mij doet. Ook heb ik, passend bij iyashikei, een Japanse seizoens-gerelateerde haiku gevonden die het voor mij opsomt. De haiku’s zijn gevonden op de website van Masterpiece of Japanese Culture.

Ook heb ik een aantal van de foto’s die ik genomen heb bewerkt en er zelf over getekend. Deze beelden kan ik daarna verder gebruiken om te verwerken in mijn eindproduct. Ik heb opnieuw nadruk gelegd op contrast wat belangrijk is voor beeldtaal. Daarnaast heb ik mijn moodboards gebruikt om inspiratie voor kleur op te doen om de sfeer van de foto te versterken. Ook heb ik gekeken naar de beelden van iyashikei series en films. Vaak staat de achtergrond centraal, en het object van de afbeelding is klein en wordt bijna opgeslokt door de omgeving. Al deze elementen heb ik zelf geprobeerd te combineren in drie illustraties.

Change of plans, en wat nu?

In de eerste instantie wou ik als eindproduct een concept schrijven voor een film, serie of video game. Hoe verder ik kwam in het project, hoe meer ik voelde dat ik zelf de behoefte kreeg naar self-healing. Ik voelde me, door de crisis en door mijn eigen ervaringen met geestelijke gezondheid, niet lekker in mijn vel. Ik heb daarom als feedback gekregen om het concept van self-healing toe te passen op het maken van mijn concept. Ik heb daarom besloten om het project persoonlijker te maken, en om zelf een verhaal te schrijven wat ik kan omzetten in een spel over mijn eigen ervaren. Daarom ben ik nu bezig met het schrijven van een visual novel die de visuele beelden die ik heb gemaakt combineert met een kort, simpel en krachtig verhaal. Ook wil ik hiervoor auditieve middelen gebruiken zoals eigen gespeelde gitaarmuziek en elementen van ASMR zoals regengeluiden. De inspiratie hieruit komt van de interviews, waarin een aantal mensen aangaven hier veel relaxatie uit te kunnen halen.

In de laatste twee weken wil ik het verhaal afschrijven en verder verwerken in de visual novel game. Ik zal eventueel ook meer beelden moeten maken. Ik ben begonnen met een onderzoek naar narratieve immersie, en dit wil ik verder gaan gebruiken om een verhaal te schrijven wat mensen helpt om ondergedompeld te worden in een verhaal over het vergaan van tijd en de seizoenen. Deze video laat voor nu zien hoe ik mijn verhaal wil vertellen.

Conclusie

Mijn reis door het onderwerp self-healing door middel van media, die ik heb gemaakt voor Studio Seminar, heeft me op een heel nieuw pad gebracht dan dat ik origineel uitgestippeld had. Ik wou een luchthartig concept schrijven voor een eigen film, serie of game, maar ik ben uitgekomen op het bouwen van een visual novel game om mijn eigen mentale gezondheid te verkennen. Ik heb kritisch naar mijn eigen mentale gesteldheid moeten kijken, en de beslissing gemaakt om het persoonlijker aan te pakken. Mijn eindproduct wordt geen breed, al onvatbaar stuk media wat ik aan iedereen kan laten zien om ze een lekker dagje op de bank te beloven, maar ik kan wel een stukje van mijn hart delen dat zichzelf aan het helen is op een unieke manier.

Bronnen

Acacia, A. (2020, 20 januari). Reading the Visual Language: How to Understand and Appreciate Photography. Geraadpleegd op 8 mei 2020, van https://medium.com/@inna_13021/reading-the-visual-language-how-to-understand-and-appreciate-photography-cb4ad6925751

Cotton, J. (2018, 4 juli). Mono No Aware. Geraadpleegd op 29 mei 2020, van https://www.theschooloflife.com/thebookoflife/mono-no-aware/

Hegarty, S. (2011, 29 mei). Springtime can compound depression. Geraadpleegd op 29 mei 2020, van https://www.bbc.com/news/health-13546925

Mayo Clinic. (2017, 25 oktober). Seasonal affective disorder (SAD) – Symptoms and causes. Geraadpleegd op 29 mei 2020, van https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/seasonal-affective-disorder/symptoms-causes/syc-20364651

Patalay, P., & Gage, S. H. (2019). Trends in millennial adolescent mental health and health related behaviours over ten years: a population cohort comparison study. International Journal of Epidemiology48(5), 1650–1664. https://doi.org/10.1101/407585

Roquet, P. (2009). Ambient Literature and the Aesthetics of Calm: Mood Regulation in Contemporary Japanese Fiction. The Journal of Japanese Studies35(1), 87–111. https://doi.org/10.1353/jjs.0.0050

Sentai Film Works. (z.d.). What is Iyashikei and Why Should You Care? Geraadpleegd op 9 mei 2020, van https://www.sentaifilmworks.com/a/news/what-is-iyashikei-and-why-should-you-care

Spring haiku poem examples by Matsuo Basho. (2020, 27 februari). Geraadpleegd op 1 juni 2020, van https://www.masterpiece-of-japanese-culture.com/literatures-and-poems/haiku/matsuo-basho/haiku-poems-spring-examples-matsuo-basho

The autumn haiku poem examples by Japanese famous poets. (2018, 28 oktober). Geraadpleegd op 1 juni 2020, van https://www.masterpiece-of-japanese-culture.com/literatures-and-poems/haiku/autumn-haiku-poem-examples-famous-poets

The summer haiku poem examples by Japanese famous poets. (2019, 26 juni). Geraadpleegd op 1 juni 2020, van https://www.masterpiece-of-japanese-culture.com/literatures-and-poems/haiku/summer-haiku-poem-examples-famous-poets

Vivarelli, N. (2017, 13 februari). Luca Guadagnino on Why ‘Call Me by Your Name’ Strikes Such Deep Chords. Geraadpleegd op 13 mei 2020, van https://variety.com/2017/film/global/berlinale-luca-guadagnino-call-me-by-your-name-1201986720/

Winter haiku poems. Japanese famous poets’ examples. (2018, 24 september). Geraadpleegd op 1 juni 2020, van https://www.masterpiece-of-japanese-culture.com/literatures-and-poems/haiku/winter-haiku-poem-examples-japanese-famous-poets

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *