De waarde van een merk

We zijn er waarschijnlijk allemaal wel eens voor gevallen: merken waarbij de gehele merkbeleving een grotere rol speelt dan het product zelf. Een extreem voorbeeld: Supreme. Mensen staan in de rij voor een baksteen van $30.

Dit is natuurlijk een extreem voorbeeld van merkbeleving. Toch denken merken altijd goed na over de gehele merkbeleving en hoe ze willen overkomen. Ook merken zoals: Nike, Apple, of bijvoorbeeld Chanel. Bij het ene merk draait het om kleding, terwijl bij de ander het weer draait om elektronica of bijvoorbeeld cosmeticaproducten.

Maar wat is een merk eigenlijk? Wat maakt een merk sterk en lukt het mij om zo’n merk op te zetten?

Scope, definitie en kaders 

Een merk is volgens van Dale:

merk (het; o; meervoud: merken)

1

herkenningsteken

2

alle soorten tekens die de waren van een onderneming onderscheiden van andermans producten

(van Dale, z.d.-b)

Volgens van Dale gaat het dus om het onderscheiden doormiddel van herkenbare tekens, maar dit is natuurlijk alleen de definitie. Eigenlijk is dit al een stap te ver. Alleen ergens een herkenbaar teken op plakken gaat jou niet onderscheiden van de concurrenten. Voordat je jezelf kan onderscheiden, moet je natuurlijk helder hebben welk product of welke dienst jou gaat onderscheiden van de concurrenten.

Ik begon met het opzoeken van inspiratie. Deze inspiratie heb ik verwerkt op moodboards. Op de moodboards is te zien de stijl die ik tof vind. Zowel van logo’s, verpakkingen, maar ook illustraties en kleuren. Achteraf is mijn merk toch wat meer simplistisch geworden. Toch hebben deze moodboards mij wel geïnspireerd.

Moodboards vol met verschillende stijlen, om een beter beeld te krijgen van wat ik mooi vind en inspiratie op te doen.

Tijdens seminar krijg je veel vrijheid en wordt je erg los gelaten. Dit vond ik lastig. Om mezelf wat meer kaders te geven, ben ik gestart met een proef abonnement op SkillShare. Hier zijn veel lessen te vinden over allerlei onderwerpen, waaronder branding. Ik begon met: ‘Finding the DNA of your brand’. Daar werd de vraag gesteld: What void are you trying to fill? Deze vragen heb ik beantwoord.

Naast mijn moodboards en SkillShare hebben andere merken mij ook geïnspireerd. Als voorbeeld: Glossier. Dit is een cosmeticamerk wat sinds een paar jaar echt bekend is geworden. Vooral door alle influencers en de hele community die ze hebben opgebouwd. De producten zijn niet onderscheidend, maar de prijs, verpakking en de merkbeleving wel.

Zelf ben ik uiteindelijk ook ‘gevallen’ voor dat merk, want ik werd ook wel nieuwsgierig door het zien van alle producten op social media. Toen ik in Londen was ben ik daarom naar de winkel gegaan. Die hele experience heeft mij geïnspireerd om tijdens mijn seminar daar iets mee te doen.

Een merk wat cosmeticaproducten verkoopt, is ook waar ik mij in wil gaan verdiepen. Nog specifieker; handverzorging. Het is iets waar ik in deze periode nog meer gebruik van maak. Door het vele handen wassen, worden mijn handen namelijk al snel heel droog. Hier wilde ik op inspelen.

Uit onderzoek blijkt dat een persoon gemiddeld vijf cosmeticaproducten per dag gebruikt. Ook de online verkoop van cosmeticaproducten stijgt steeds meer. Uit een onderzoek gedaan in 2017 bleek dat Nederlanders al meer dan een kwart van hun levensmiddelen of cosmetica kocht via het internet. (Devosbeauty, z.d.)

De eerste schetsen van verschillende logo’s

‘Een merk opzetten en een product op de markt brengen is leuk, maar wat is je diepere laag?’

Dit kreeg ik al snel als feedback. Handverzorging is iets wat niet nieuw is en merken zijn er al genoeg. Wat gaat mijn merk en product dan onderscheiden van de rest?

De golden circle toegepast

Vooral de gedachte dat er al genoeg merken zijn heeft mij aan het denken gezet. De waarde zit in het product en de beleving en niet het merk, want die zijn er al genoeg.

Ik heb gebruik gemaakt van de ‘Golden Circle’ van Simon Sinek (Eelants, z.d.) om de diepere laag achter mijn merk verder uit te werken.

De golden circle toegepast
Het ontwerp proces van het uiteindelijke logo
Mock-up van het uitendelijke product
Experimenteren met het maken van eigen handcrème

3 soorten merken

Tijdens mijn zoektocht naar de diepere laag achter mijn merk ben ik ook gaan kijken naar hoe andere merken het doen. Als voorbeeld drie “soorten” merken:

Het merk

Het merk Levi’s verkoopt broeken, maar ook veel t-shirts met het merk erop. Tegenwoordig zie ik veel mensen lopen met zo’n shirt. Het zijn vaak basic shirts waar het logo heel groot op staat. Dit draag je dus echt puur voor het merk.

Het merk + de beleving

Bij het, al eerder genoemde, merk Glossier worden  producten worden alleen online of in hun eigen winkels verkocht. Dit maakt het exclusief. De fysieke winkels zijn verdeeld in kamers en iedere kamer heeft een ander thema, maar er staan steeds wel weer dezelfde producten in. Bijna een soort museum. Hierbij is zowel het merk als de beleving belangrijk.

Het merk, beleving en de diepere laag

Als laatste voorbeeld: Lush. Het is een merk wat vooral bekend staat om de bruisballen voor in bad. De prijs van de producten zijn aan de hoge kant, maar mensen nemen het als het ware voor lief, omdat ze zich richten op duurzaam en dierproefvrij. Naast de beleving draait het vooral op de diepere laag; de dierproefvrije en duurzame producten.

Conclusie

Dit project was zeker een sprong in het diepe. Het is een groot project en er komen veel dingen bij kijken. Om antwoord te geven op de eerder gestelde vragen: een merk gaat verder dan de definitie. Een merk is pas echt sterk als er is nagedacht over een beleving en de diepere laag.

Op de vraag: Lukt het mij om een merk op te zetten? Kan ik nu ook antwoord geven. Omdat het zo’n groot project is, heb ik aan het begin van seminar een doel voor mezelf vastgesteld. Het project is niet pas geslaagd al het merk ook daadwerkelijk goed loopt, nee, het project is geslaagd als ik er trots op kan terugkijken en er een portfolio waardig eindproduct uit is voortgekomen. Gebaseerd op die doelen kan ik zeggen dat het project geslaagd is.

Bij MERKLOOS draait het om de kracht van geven en samen beleven en niet om het merk. Dit is natuurlijk ook meteen heel dubbel, want het blijft wel een merk. Dit is gelijk ook kritiek op de bestaande merken waarbij de merknaam juist heel belangrijk is. Bij dat soort merken kan jezelf afvragen:

Wat heb ik liever: iets kopen puur voor het merk, het merk en de beleving of iets kopen waar het draait om de beleving en de boodschap?

APA bronnenlijst

Consultancy. (2017, 3 augustus). 100 sterkste merken ter wereld vergroten merkwaarde tot $3,4 biljoen. Geraadpleegd op 30 mei 2020, van https://www.consultancy.nl/nieuws/14431/100-sterkste-merken-ter-wereld-vergroten-merkwaarde-tot-34-biljoen

Devosbeauty. (z.d.). Cijfers & Trends Beauty I DEVOS BEAUTY BV NEDERLAND. Geraadpleegd op 30 mei 2020, van https://www.devosbeauty.com/cijfers-en-trends-beauty

Eelants, M. (z.d.). Golden Circle van Simon Sinek | “Start with why” – Simon Sinek. Geraadpleegd op 31 mei 2020, van https://www.strategischmarketingplan.com/marketingmodellen/golden-circle-simon-sinek/

Glossier. (z.d.). Glossier | Skincare & Beauty Products Inspired by Real Life. Geraadpleegd op 31 mei 2020, van https://www.glossier.com/

Levi NL. (z.d.). Homepage | Levi NL. Geraadpleegd op 2 juni 2020, van https://www.levi.com/NL/nl_NL/

LUSH. (z.d.). Lush Fresh Handmade Cosmetics. Geraadpleegd op 2 juni 2020, van https://lush.com/

SkillShare. (z.d.). Online Classes by Skillshare | Start for Free Today. Geraadpleegd op 31 mei 2020, van https://www.skillshare.com/

Smits, E. (z.d.). Waarom mensen van merken houden. Geraadpleegd op 30 mei 2020, van https://www.sprout.nl/artikel/marketing/waarom-mensen-van-merken-houden

van Dale. (z.d.-a). Hype. Geraadpleegd op 3 mei 2020, van https://www.vandale.nl/gratis-woordenboek/nederlands/betekenis/hype#.Xq83eBMzZQJ

van Dale. (z.d.-b). Merk. Geraadpleegd op 31 mei 2020, van https://www.vandale.nl/gratis-woordenboek/nederlands/betekenis/merk#.XtOXG54zZQI

STUDIO Seminar

Eliza Honing

1736029

Blok D

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *