Een verhaal verteld met 2D Animatie: Wat vertel ik dan en hoe doe ik dat?

Inleiding

In eerste instantie had ik gekozen om aan de slag te gaan met 2d animatie. De fascinatie daarvoor begon al toen ik nog een kind was. Ik heb nu intussen al vijf jaar ervaring met 2d animatie en heb me in deze tijd vooral gefocust op karakteranimatie.

Nu wil ik me focussen op het animeren van dieren. Mijn eerste idee voor een onderwerp van de video was hulphonden voor mensen met PTSS. De band die deze honden en hun baasjes met elkaar hebben vond ik erg interessant. Als feedback kreeg ik toen te horen dat ik moest oppassen dat ik dan niet voor mensen met PTSS alleen ga ontwerpen. Ik heb toen besloten om als onderwerp de band tussen mens en dier in het algemeen te kiezen.

Later in het project heb ik als feedback te horen gekregen dat het een goede keuze zou zijn om meer diepgang te zoeken. Ik ben toen minder gaan kijken naar alleen de animatietechniek, maar ook naar het overbrengen van bepaalde emoties en het neerzetten van een sfeer die zou passen bij het verhaal van eenzaamheid en vasthouden aan het verleden.

Context, Scope en Definitie

Mijn einddoel is om een korte animatievideo te maken met een interessante verhaallijn en een visuele stijl die daarmee overeenkomt. Hiervoor heb ik onderzocht hoe je bepaalde dieren tekent en hoe je referentiemateriaal op een geschikte manier kan gebruiken. Ook heb ik onderzocht hoe je een kort verhaal kan schrijven voor een animatievideo en hoe je een unieke stijl kan ontwikkelen die past bij de inhoud van de animatievideo. Ik heb niet gekeken naar het technische aspect van animatie, omdat ik hier al veel van af wist.

Relevantie

Ik denk dat dit onderwerp goed binnen seminar past, omdat ik naar nieuwe aspecten heb gekeken van mijn interesse in animatievideo’s om mijn mening  over deze aspecten te vormen.

Methode en Aanpak

Ik ben begonnen met het volgen van een videotutorial van Williams (2001). Hierbij had ik niet het gevoel dat ik veel kennis kreeg over het animeren van dieren, maar eerder leerde om deze ene animatie te reproduceren. Mijn aanpak was vervolgens om onderzoek te doen naar hoe ik bepaalde dieren moest tekenen. Het leek mij heel belangrijk om deze dieren anatomische correct te kunnen tekenen en te begrijpen hoe hun lichaamsdelen allemaal konden bewegen. Hierbij hebben de artikelen van Zagrobelna (2013a, 2013b en 2014) erg geholpen.

Vervolgens had ik gebruik gemaakt van referentiebeelden om meer te leren over hoe die dieren bewegen. Hier had ik nog nooit eerder mee gewerkt dus heb ik onderzocht hoe anderen dit doen. Volgens Riki (2017) moet je het referentiemateriaal alleen gebruiken als inspiratie en er vervolgens je eigen draai aan geven. Het leek mij dat ik hierdoor niet weer alleen leerde om één animatie te reproduceren, maar om echt te zien hoe een dier beweegt en dit vervolgens te kunnen gebruiken in allerlei verschillende animaties.

Mijn onderzoek voor het ontwikkelen van de stijl van de video bestond vooral uit zoeken naar inspiratiemateriaal. Mijn twee grootste inspiratiebronnen voor de tekenstijl waren ‘La Vieille Dame et les Pigeons’ van Chomet (2015) en ‘When the Day Breaks’ van NFB (2015).

Mijn grootste inspiratiebron voor het schrijven van het verhaal was een aflevering van de televisieserie ‘Hey Arnold’. De aflevering gaat over een man die als enige vrienden duiven heeft. Dit heeft mij geïnspireerd om te kijken naar de rol van dieren in het leven van eenzame mensen. Hierdoor heb ik ook gekeken naar de documentaire ‘All Cats Are Grey in the Dark’ van Linder (2019). Samen met ‘When the Day Breaks’ heeft dit mij geïnspireerd om het verhaal redelijk simpel en alledaags te houden.

Ook heb ik deskresearch gedaan naar hoe je een kort verhaal schrijft. Hiervoor heb ik een artikel gelezen van Pope, B. R. (2020) en een video gekeken van ShaelinWrites (2019).

Het belangrijkste dat ik hiervan heb geleerd is om te focussen op één gebeurtenis en deze efficiënt en goed samenhangend te vertellen.

Uitvoering en Experimenten

Bij het leren tekenen van dieren heeft het mij erg geholpen om frames uit cartoons te nemen en hier vervolgens overheen te teken om te achterhalen hoe ik zelf die tekenen zou kunnen opbouwen uit basisvormen. Vervolgens heb ik dan zelf tekeningen gemaakt opgebouwd uit dezelfde basisvormen.

Bij het gebruik van referentiebeelden merkte ik dat het best nog wel lastig is om inderdaad het referentiemateriaal alleen te gebruiken als inspiratie. Dit ging wel steeds beter zoals hieronder te zien is.


Eén van mijn eerste animaties


Eén van mijn laatste animaties

Voor het ontwikkelen van een unieke stijl ben ik begonnen met experimenten met kleurgebruik in 2d, maar vond dit erg moeilijk omdat ik niet goed wist wat voor sfeer ik wilde neerzetten.

Toen heb ik met de hulp van mijn broer in 3d een kamertje gemaakt om daar vervolgens met kleur en belichting te spelen. Dit heeft mij erg geholpen om helderder te krijgen wat voor sfeer ik wilde neerzetten en welke kleuren ik daar voor kon gebruiken. Ik heb hier ook nog overheen getekend om een beter idee te krijgen over hoe ik dit kon omzetten naar een 2d stijl.

Vervolgens ben ik verder gaan experimenteren en ben ik op de volgende stijl gekomen die ik later heb versimpeld zodat ik het kon gebruiken in verband met animatie. Voor de lijnvoering heb ik gekozen voor een soort gekraste, schetsachtige lijn.

Ook heb ik de hoofdpersoon ontworpen.

Bij het bedenken van het verhaal vond ik het lastig om mijn ideeën om te zetten naar een verhaal. Na veel brainstormen heb ik een eerste verhaal bedacht waar ik vervolgens een moving storyboard van heb gemaakt:

Hierbij was de kat een metafoor voor de man zijn ex vrouw. Feedback op dit verhaal was dat de kijker zich zou gaan afvragen wat voor betekenis de andere dieren hebben. Toen had ik bedacht dat de vogel symbool kon staan voor het deel van de man die aan het verleden wilde vasthouden en de hond voor het deel om verder te gaan met zijn leven. Bij mijn volgende iteratie had ik de kat uit het verhaal weggehaald, omdat ik toch vond dat de metafoor niet sterk genoeg was. Ook was ik door mijn research er achter gekomen dat een hoofdpersoon een duidelijk doel nodig heeft. Het doel dat ik had bedacht was om met de hond te gaan wandelen. Hierbij heb ik de symboliek van de hond en vogel gehouden.

Dit verhaal heb ik ook uitgewerkt tot een moving storyboard waar ik vervolgens geluid aan toe heb gevoegd:

Ook is hier nog een video met al het overige materiaal dat ik heb gemaakt:

En tot slot mijn eindwerk:

Evaluatie en conclusie

Ik denk tijdens seminar mijn originele doel goed volbracht te hebben doordat ik niet alleen heb geleerd om bepaalde dieren te tekenen en hoe zij bewegen, maar ook hoe ik gebruik kan maken van referentiebeelden. Zo kan ik dit voor elk dier gebruiken als inspiratie voor mijn eigen animatie.

Ook heb ik verder gekeken dan alleen de techniek van animatie doordat ik door middel van verschillende experimenten en inspiratiebronnen een eigen stijl heb ontwikkeld die bij de inhoud van het verhaal past. Hierbij heb ik vooral geleerd dat het heel nuttig is om te experimenteren met nieuwe en andere materialen om zo het gevoel dat je voor ogen hebt vast te leggen. Vervolgens kan je dan stap voor stap dit terug brengen naar het originele materiaal.

Het bedenken en uitwerken van het verhaal vond ik het lastigst. Dit kwam waarschijnlijk doordat ik hier nog weinig ervaring mee had. Ik wist niet goed waar ik moest beginnen. Als ik in een volgend project nog een keer aan een verhaallijn zou werken heb ik nu wel veel meer houvast doordat ik beter weer wat voor elementen er in een verhaal kunnen zitten en hoe je het verhaal het best kan vertellen.

Bronnen

Chomet, S. [Les Armateurs]. (2015, 24 februari). La Vieille Dame et les Pigeons – Sylvain Chomet [Videobestand]. Geraadpleegd op 1 juni 2020, van https://www.youtube.com/watch?v=MqhVcRrrauY&feature=youtu.be

Linder, L. (2019, augustus). All Cats Are Grey in the Dark [Videobestand]. Geraadpleegd op 1 juni 2020, van https://www.npostart.nl/2doc-kort/11-05-2020/VPWON_1311175

NFB. (2015, 11 mei). When the Day Breaks [Videobestand]. Geraadpleegd op 1 juni 2020, van https://youtu.be/_rIBbhymIzw

Pope, B. R. (2020, 3 maart). How to Write a Short Story with 11 Easy Steps for Satisfying Stories. Geraadpleegd op 1 juni 2020, van https://self-publishingschool.com/how-to-write-a-short-story/

Riki, J. K. (2017, 28 juni). Are You Using Reference Correctly? Geraadpleegd op 1 juni 2020, van https://www.animatorisland.com/are-you-using-reference-correctly/?v=3a52f3c22ed6

ShaelinWrites. (2019, 10 mei). How to Write a Short Story | Writing Tips [Videobestand]. Geraadpleegd op 1 juni 2020, van https://youtu.be/Q8DellQae18

Williams, R. [animan1999]. (2009, 25 augustus). Animating Horse Walk Cycle [Videobestand]. Geraadpleegd op 1 juni 2020, van https://www.youtube.com/watch?v=INQx-Lzs8mU&feature=youtu.be

Williams, R. (2001, 1 januari). The Animator’s Survival Kit. Geraadpleegd op 1 juni 2020, van http://index-of.co.uk/Animation/The%20_Animator’s_Survival_Kit.pdf

Zagrobelna, M. (2013a, 17 oktober). How to Draw Animals: Cats and Their Anatomy. Geraadpleegd op 1 juni 2020, van https://design.tutsplus.com/articles/how-to-draw-animals-cats-and-their-anatomy–vector-17417

Zagrobelna, M. (2013b, 28 oktober). How to Draw Animals: Dogs and Wolves, and Their Anatomy. Geraadpleegd op 1 juni 2020, van https://design.tutsplus.com/articles/how-to-draw-animals-dogs-and-wolves-and-their-anatomy–vector-18350

Zagrobelna, M. (2014, 14 januari). How to Draw Animals: Birds, Their Anatomy and How to Draw Them. Geraadpleegd op 1 juni 2020, van https://design.tutsplus.com/articles/how-to-draw-animals-birds-their-anatomy-and-how-to-draw-them–vector-21871

Referentie materiaal

Animation Reference. (2017, 19 juli). Dog WalkCycle and RunCycle Reference [Videobestand]. Geraadpleegd op 1 juni 2020, van https://youtu.be/8qV5pdO_X8U

Cartoon Network. (2016, 2 november). Infinity Train | CN Mini | Cartoon Network [Videobestand]. Geraadpleegd op 1 juni 2020, van https://youtu.be/oY6kfVWv01k

Jaiden Animations. (2017, 4 februari). My Dog Stories [Videobestand]. Geraadpleegd op 1 juni 2020, van https://youtu.be/pYGnQXGVKz0

Just Make Animation. (2019, 1 februari). Birds Take Flight – video reference for animators [Videobestand]. Geraadpleegd op 1 juni 2020, van https://youtu.be/CJHP6dPjuGY

Nintendo. (2019, 20 september). Untitled Goose Game – Launch Trailer – Nintendo Switch [Videobestand]. Geraadpleegd op 1 juni 2020, van https://youtu.be/9LL2AtHo1gk

Sergey Smirnov. (2015, 20 december). Realistic dog animation [Videobestand]. Geraadpleegd op 1 juni 2020, van https://youtu.be/9wuD-IzHLsc

English Summary

In this project I set out to create my own animated short with animals playing a big part in the story. I started off researching how to animate animals and found quite a few tricks to help with that. The real challenge began when I started working on the story. I wanted to tell a story about loneliness and holding on to the past. I also tried to create a fitting art style that could communicate the emotions I tried to bring across with the story. I challenged myself to look past the animation techniques I already knew and started looking at the big picture of creating an animated short.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *