Het Filmposter Déjà Vu

Inleiding

Een filmposter is naar mijn mening een perfect voorbeeld van storytelling in stilstaande vorm. Een verhaal, een sfeer of een boodschap: een goede filmposter laat je de film alvast een beetje ervaren. Dit is waarom ik filmposters zo interessant vind. Ik heb tijdens mijn Seminar onderzoek gedaan naar het ontwerpen van filmposters en de overeenkomsten tussen filmposters. Mijn doel is om mensen aan het denken te zetten over cliché’s en de unieke visie van de individuele designer.

Context, Scope & Definitie

Veel filmposters lijken op elkaar. Binnen genres is er vaak een gevestigd cliché waar veel postermakers zich aan houden (Verdesoto, 2019). Grote blockbusters besteden meer dan 150 miljoen euro aan alleen de marketing. Hierdoor is het een veiligere keuze om voor een poster te gaan die al bewezen heeft te werken (Fussel, 2016).

Het kleurgebruik is vaak hetzelfde in verschillende genres (Business Insider, 2016). Actiefilms zijn oranje met blauw en romcoms hebben een witte achtergrond met roze of rode letters (Howstuffworks, z.d.). Niet alleen de kleuren komen overeen, ook het beeldgebruik is vaak hetzelfde. Twee mensen die tegen elkaar aanleunen in komedie, een man met zijn rug naar de camera in een apocalypse, een oog voor een horrorfilm of twee mensen die elkaar diep in de ogen aankijken voor een drama (Ferro, 2014).

Dit is ontzettend jammer. Het artistieke aspect van de filmposter verdwijnt op deze manier. De filmposterindustrie wordt een eenheidsworst als dit zo door blijft gaan.

Mijn hoofdvraag is dan ook:

Wat maakt filmposters hetzelfde en hoe onderscheid ik mij hiervan?

Om dit te ontdekken zijn de volgende vragen aan bod gekomen: Welke technische vaardigheden heb je nodig voor het maken van een filmposter? Hoe maak je een filmposter van een bestaande film? Welke clichébeelden bestaan er? Hoe onderscheid ik me van deze cliché’s?

Methode en Aanpak

Om mijn vragen te beantwoorden, heb ik gebruik gemaakt van verschillende methodes.

Research
Ik heb onderzoek gedaan naar de technieken die gebruikt worden om filmposters te maken. Ook heb ik research gedaan naar compositie, kleurgebruik en ook het technische aspect onderzocht. Ik heb heel veel photoshoptutorials bekeken om dit programma beter onder de knie te krijgen.

Best Practices
Ik heb research gedaan naar verschillende filmpostermakers en uitgezocht wie mij aanspreken qua stijl.

James Verdesoto
Wat mij aanspreekt aan de stijl van James Verdesoto, is dat zijn posters heel goed de sfeer van de films overbrengen.

Figuur 1. Best practice voorbeeld (Indika, z.d.)


Akiko Stehrenberger
De filmposters van Akiko Stehrenberger zijn allemaal geïllustreerd, dit vind ik heel bijzonder en maakt de filmposters echt uniek.

Figuur 2. Best practice voorbeeld (Akikomatic, z.d.)

Karine Savard
Wat mij direct opvalt aan de filmposters van Karine Savard is het kleurgebruik. Ik vind het heel gaaf dat de posters voor een heel groot deel uit een kleurvlak bestaan.

Figuur 3. Best practice voorbeeld (Savard, z.d.)

Kyle Lambert
Het werk van Kyle Lambert is bijzonder omdat hij de posters digitaal met de hand schildert. Dit maakt een poster realistisch en gestileerd tegelijk.

Figuur 4. Best practice voorbeeld (Lambert, z.d.).

Bill Gold
Dit werk spreekt me aan doordat er donkere vormen in terugkomen en de personen niet heel herkenbaar zijn.

Figuur 5. Best Practice voorbeeld (Gold, z.d.).

Interview
Filmposterdesigner Sander Brouwer heeft mij in een gesprek alles over de filmposterwereld verteld. Er zijn maar vier gespecialiseerde filmpostermakers in Nederland, dus het was heel waardevol om informatie te krijgen van Sander, die 20 jaar ervaring heeft. Ik vroeg Sander naar zijn visie op clichébeelden van filmposters. Hij gaf aan dat hij liever geen opdrachten doet die vragen om een standaard genreposter. Dit past niet bij zijn stijl. Ik vond het interessant om te horen dat Sander opdrachten selecteert die goed bij hem passen en hij op deze manier toch zijn eigen stijl kan hebben. Daarnaast heeft Sander me veel tips gegeven over hoe je een filmposterdesign aanpakt (Brouwer, 2020).

Uitvoering en Experimenten

Ik heb verschillende experimenten gedaan gedurende mijn seminar die hebben geleid tot het eindwerk. Hieronder beschrijf ik het proces.

Photoshopskills verbeteren

ezgif.com-resize

Figuur 6. In dit gifje is het werk te zien dat ik gemaakt heb met Photoshop. Dit is een combinatie van eigen experimenten en tutorials die ik heb gevolgd (Eigen werk, 2020).

Filmposters van bestaande films

Ik heb als eerst filmposters gemaakt van bekende films. Ik heb de film bekeken, toen een mindmap gemaakt en hieruit schetsen gemaakt. Daarna ben ik overgegaan tot de poster.

Figuur 7. Mindmaps van The Prestige, Jurassic park en The Breakfast Club

   Figuur 8. Schetsen voor filmposter The Prestige, Jurassic Park en The Breakfast Club

Figuur 9. Afgemaakte posters voor The Prestige, Jurassic Park en The Breakfast Club (Eigen werk, 2020).

Collage van Clichés

Om een goed beeld te krijgen van hoeveel overlap filmposters hebben, heb ik zelf collages gemaakt van verschillende genres.

Figuur  10. Aantekeningen over overlappende elementen binnen genres.   

Figuur 11. Collages van overeenkomsten binnen de genres dramafilm, actiefilm, romcom en horror (Zelf samengesteld, 2020).

Cliché posters ontwerpen

Ik heb de collages samengevat in vier niet-bestaande films. Ik heb zelf een titel bedacht en random namen gekozen. Ik heb voor elk genre zoveel mogelijk elementen toegevoegd die dit een cliché zou maken.

   Figuur 12. Cliché filmposters voor de genres drama, actie, romcom en horror (Eigen werk, 2020).

Testen
Ik heb de posters aan verschillende mensen voorgelegd en gevraagd ‘welk genre denk je dat dit is en waar denk je dat de film over gaat?’ Het verbaasde me dat alle mensen alle genres goed hebben geraden. Blijkbaar zijn we zó gewend aan deze vormgeving, dat we meteen weten wat we kunnen verwachten.

Figuur 13. Notities van overeenkomende elementen in de omschrijvingen.

Verhaal ontwikkelen
Uit alle verhalen die de mensen mij vertelden, heb ik één verhaallijn ontwikkeld per film.

Figuur 14. Verhaallijn per genre, geconcludeerd uit eigen onderzoek.

Eigen versies
Ik heb de fictieve posters nóg een keer gemaakt, maar nu zoals ik het zelf zou doen. Door het verschil in design kon ik zien dat mijn persoonlijke stijl anders is dan hoe ik het aanpak gebaseerd op cliché’s. Ik heb het verhaal zoals hiervoor beschreven aangehouden bij de ontwikkeling van de posters.

Romantisch drama

Ik heb grote typografie gebruikt die over de gezichten heengaat en op die plekken lichter wordt. Zo vloeien de typografie en de portretten door elkaar. Ook heb ik water terug laten komen in de poster.


Figuur 15. Compositieschetsen en moodboard in dummy

ezgif.com-resize-1

Figuur 16. Proces waarin feedback is meegenomen

Figuur 17. Filmposter voor dramafilm in mijn eigen stijl (Eigen werk, 2020).

Actiefilm
Schaduw was hier mijn uitgangspunt. Deze heb ik dus zo prominent mogelijk gemaakt. Ik heb voor omgedraaide kleuren gekozen, de schaduwen zijn licht en het licht is zwart. Hierdoor lijkt het figuur bijna een uitsnede, wat verwijst naar de titel van de film.

Figuur 18. Compositieschetsen en moodboard in dummy

Figuur 19. Proces waarin feedback is meegenomen

Figuur 20. Filmposter voor actiefilm in mijn eigen stijl (eigen werk, 2020).

 

Romcom
Ik heb voor Crush gekozen voor felle kleuren en vloeiende vormen. Ik heb de typografie speels gehouden om het vrolijke karakter van de film te weerspiegelen.

Figuur 21. Compositieschetsen en moodboard in dummy

Figuur 22. Proces waarin feedback is meegenomen

Figuur 23. Filmposter voor romcom in mijn eigen stijl (eigen werk, 2020).

 Horror

Voor de horrorfilm was mijn inspiratie Rorschachtesten. Bij deze testen kregen psychiatrisch patiënten symmetrische inktvlekken te zien (Historiek, 2019). De inktvlekken passen goed bij de psychologische twist van deze horrorfilm. Daarnaast heb ik het thema satanisme erin verwerkt, waar de geitenschedel, het kerkje en de titel naar verwijzen.

 

Figuur 24. Experimenten met inkt

Figuur 25. Experimenten met waterverf voor de achtergrond van de poster

Figuur 26. Procesvideo van illustratie gemaakt op Procreate met iPad en iPencil. Na elke versie heb ik getest of de schedel duidelijk was.

Figuur 27. Filmposter voor horrorfilm in mijn eigen stijl (eigen werk, 2020).

Eindwerk

Mijn eindwerk bestaat uit de 4 posters volgens mijn eigen visie. Ik heb op de laatste posters nog feedback ontvangen van Sander Brouwer en Ramon Goedvree. Deze feedback zal ik nog verwerken in het eindproduct. De collages en de clichéposters zullen ook te zien zijn, maar minder prominent. Ik wil namelijk vooral nadruk leggen op de posters in mijn eigen stijl, omdat deze mij goed weerspiegelen. Op deze manier wil ik een statement maken tegen de eenheidsworst van de filmposterwereld en aantonen dat het ook anders kan.

Evaluatie en conclusie

Door mijn seminar heb ik veel meer zelfvertrouwen gekregen in het ontwikkelen van posters. Door eerst te kijken naar hoe anderen het doen en dit cliché over te nemen, heb ik geleerd welke elementen ik dus moet vermijden als ik wél een originele poster wil maken. Ik kwam erachter dat ik hou van een grafische stijl met grote kleurvlakken en fotografische elementen.

Ik kan ook antwoord geven op mijn hoofdvraag ‘Wat maakt filmposters hetzelfde en hoe onderscheid ik mij hiervan?’ Kleurgebruik, compositie en beeldgebruik zijn die elementen die vaak hetzelfde zijn bij filmposters. Ik kan me hiervan onderscheiden door niet de simpele weg te bewandelen, maar naar mijn eigen gevoel te luisteren en voor mijn eigen stijl te kiezen.

Toekomst

In ons gesprek vertelde Sander Brouwer dat de filmindustrie een hele leuke creatieve industrie is om in te werken. Als ik het maken van filmposters verder zou onderzoeken, zou ik meer onderzoek doen naar films zelf en meer willen leren over hoe films gemaakt worden.

Bronnen

Akikomatic. (z.d.). AKIKOMATIC LLC. Geraadpleegd op 2 mei 2020, van http://akikomatic.com/group/movie-posters/

Brouwer, S. (2020, 26 mei). Persoonlijke communicatie. [interview].

Brouwer, S. (2020, 26 mei). Persoonlijke communicatie. [feedback].

Business Insider. (2016, 19 mei). Hollywood keeps using these 13 movie poster clichés over and over again. Geraadpleegd op 20 april 2020, van https://amp.businessinsider.com/movie-poster-cliches-2016-5

Ferro, S. (2018, 21 augustus). The 9 Biggest Clichés In Movie Posters. Geraadpleegd op 20 april 2020, van https://www.fastcompany.com/3024412/the-9-biggest-cliches-in-movie-posters

Goedvree, R. (2020, 2 juni). Persoonlijke communicatie. [feedback].

Hollywood keeps using these 13 movie poster clichés over and over again. (2016, 19 mei). Geraadpleegd op 29 april 2020, van https://amp.businessinsider.com/movie-poster-cliches-2016-5

Indika. (z.d.). Indika Entertainment Advertising. Geraadpleegd op 2 mei 2020, van http://indika.com/index

Lambert, K. (z.d.). Kyle Lambert. Geraadpleegd op 2 mei 2020, van http://www.kylelambert.com/

Redactie. (2019, 9 december). Hermann Rorschach en zijn tien inktvlekken. Geraadpleegd op 25 mei 2020, van https://historiek.net/de-tien-inktvlekken-van-hermann-rorschach/38391/

Savard, K. (z.d.). Karine Savard – affiches de films – movie poster design. Geraadpleegd op 2 mei 2020, van http://www.karinesavard.com/

The Poster Collector. (2018, 18 januari). History of Movie Posters ». Geraadpleegd op 15 mei 2020, van https://www.postercollector.co.uk/articles/the-history-of-movie-posters/

Turner, B. (2020, 27 januari). Why do movie posters look so much alike? Geraadpleegd op 20 april 2020, van https://entertainment.howstuffworks.com/why-do-movie-posters-look-alike1.html

Vanity Fair. (2019, 11 maart). Movie Poster Expert Explains Color Schemes | Vanity Fair. Geraadpleegd op 20 april 2020, van https://www.youtube.com/watch?v=BEbW2fXSShc

Premisse

Hoe maak je een originele filmposter als de norm een gevestigde cliché is?

Synopsis

Tijdens mijn Seminar heb ik onderzoek gedaan naar het design van filmposters. Ik heb met name gefocust op de overeenkomsten tussen filmposters in hetzelfde genre. Deze overeenkomsten zorgen ervoor dat filmposters langzaam een eenheidsworst worden en niet meer van elkaar te onderscheiden zijn. Hier wil ik een statement tegen maken. Door de vergelijkingen samen te voegen in collages heb ik de overeenkomsten duidelijk in kaart gebracht. Vervolgens heb ik zelf een poster gemaakt volgens dit cliché. Ik heb onderzoek gedaan naar hoe dit overkwam op mensen, en gebaseerd hierop een nieuwe poster gemaakt die wél mijn persoonlijke stijl en visie bevat. Ik kan me onderscheiden door niet de simpele weg te bewandelen, maar naar mijn eigen gevoel te luisteren en voor mijn eigen stijl te kiezen.

English Summary

During my Seminar, I researched the design behind movie posters. The focus of my research was based on the fact that there are a lot of similarities between movie posters in the same genre. These similarities cause the movie poster industry to turn into a bland mix of the same designs. I want to make a statement against the uniformity of movie poster design so I made a collage of different movie posters within the same genre that look a lot alike. Then I made my own version of a cliche movie poster. I researched what people thought about the poster and made a new one, but this time from my own point of view. I can differentiate my designs from other movie posters. Not by choosing the paved road, but by listening to my own gut and being brave enough to choose my own style.

Keywords

Studio Seminar, 2020, Periode D, CMD Studio, 2D, Filmposters, Design, poster, print, cinema

Twinkel Achterberg – 1659312

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *