Roodkapje – A Pop-Up Story

Door middel van een pop-up boek heb ik een creatieve vervolg stap gezet in het ontwikkelen van mijn eigen geschreven boek. Premisse

CONCEPT, SYNOPSIS, SCOPE

Ik heb in een project voor de Minor Creative Storytelling een gedichtenbundel gemaakt over sprookjes. Ik heb bestaande verhalen bestudeerd en deze herschreven. Na al het schrijven heb ik er illustraties bij gemaakt en alles laten drukken als een echt boek. Tijdens de cursus heb ik echt een passie ontwikkeld rondom dit boek. Er komen een hoop dingen samen die ik enorm leuk en interessant vind, vooral het schrijven en het illustreren. Tijdens deze Seminar wil ik verder te werken aan dit product.

 Tijdens de voorbereiding van dit project kwam ik een advertentie van een pop-up boek tegen. Dit sprak me aan, niet omdat ik dit altijd heb willen doen maar omdat dit net wat toe zou kunnen voegen aan mijn verhalen. Daarnaast wilde ik mij alvast verdiepen in de vervolgstappen van het uitgeven van een boek.


Bovenstaande punten hebben geresulteerd in het volgende SMART Project doel (Stevens, 2020):

25 maart heb ik minimaal 1 verhaal helemaal uitgewerkt. Dit houdt in dat er een nieuwe vormgeving is en er nieuwe illustraties zijn. Daarnaast heb ik een plan geschreven voor de vervolgstappen die gezet zouden kunnen worden om het boek op de markt te brengen.

Conceptposter, Klik hier voor het Research Proposal

 

PROCES

In de volgende stappen heb ik aan dit project gewerkt. Achter de stappen staan de CMD Methods Cards die ik heb gebruikt. (HAN; Amsterdam University, 2015)

Onderzoeksfase

Hier heb ik onderzoek gedaan naar twee experts op het gebied van Pop-Up. Duncan Birmingham heeft verschillende boeken uitgegeven (Birmingham, Pop up! A Manual Of Paper Mechanisms, 2006) over hoe je pop-ups maakt. Daarnaast heeft hij een eigen YouTube kanaal (Birmingham, 2014) waar ik veel informatie vandaan kon halen. Silvia Hijano Coullaut is een Spaanse maker die een cursus aanbiedt op het platform Domestika (Coullaut, 2020). Het verschil tussen de twee is dat Birmingham vooral let op de basics en het maken van een mechanisme. Hijano Coullaut brengt het maken van illustraties, mechanismen en boeken samen. (Best, Good And Bad Practices; Prototype)

Daarnaast heb ik onderzoek gedaan naar het uitgeven van een boek en dit samengevat in een kort verslag. Hier komt ook een schrijver aan het woord. Dit is hier te lezen. Dit is voor mij als maker interessant mocht ik vervolgstappen willen ondernemen voor het op de markt brengen van een boek. (Literature study; Peerreview)

Experimenten, Klik hier voor bewegende beelden.

Maakfase

Experimenteren (Inspiration Wall)

Door het onderzoek kon ik beginnen met experimenteren en heb ik mijn eerste pop-up creaties gemaakt.  Vervolgens heb ik een Inspiration Wall gemaakt met wat voor een technieken ik zou willen proberen en gebruiken in mijn boek.


Inspiration Wall 

Eerste opzet (Prototype) > verhaal

Daarna heb ik een eerste prototype gemaakt. Deze bestaat uit een mix van illustraties die ik al had en een aantal nieuwe. Ik heb ook gebruik gemaakt van de simpelste vorm van pop-up die er is.

 

Review (Interview)

Dit prototype heb ik vervolgens getest bij twee mensen uit de doelgroep om erachter te komen wat ze ervan vinden en wat ze misten. Ook heb ik dit besproken met Juri Teijgeler, docent CMD. Alle feedback punten zijn hier te vinden maar de volgende punten zijn leidend geweest:

  • Pop-ups moeten een graad moeilijker
  • Interactie met publiek door tekeningen ontwikkelen
  • Tekeningen moeten verbeterd worden
  • Afwerking moet beter

 

Storyboard (Concept)

Voor de reviews had twee soorten storyboards gemaakt, een langere versie, bij elke twee zinnen een tekening en een kortere versie, een tekening bij elk couplet. Tijdens de reviews heb ik aan de doelgroep gevraagd om een voorkeur van Storyboard. Er kwam geen duidelijke voorkeur naar voren bij beide personen. Ze gaven aan dat hoe meer illustraties, hoe leuker het pop-up boek wordt. Aan de andere kant vonden ze het ook goed dat er eenvoud in het boek zat wat dan weer ook terugkwam in de kleuren en illustraties. Voor de haalbaarheid van het project heb ik daarom zelfgekozen voor de kortere versie omdat de kans dan groter was dat ik een afgerond product kon afleveren.

Tweede opzet > mechanismen

Daarna heb ik geëxperimenteerd met mechanismen. Hiervoor heb ik op het gebied van illustratie dezelfde stijl gekozen maar een ander onderwerp omdat dit samen kon lopen met een andere cursus. Deze mechanismen zijn allemaal een stuk ingewikkelder dan in het eerste prototype en deze ben ik ook gaan gebruiken in het uiteindelijke product. Dit was een mooie test-run voor de daadwerkelijke productie.

Voor bewegende beelden, klik hier.

Illustraties uitwerken (Moodboard; Sketching)

In de feedbacksessie met Juri kwam naar voren dat ik meer kon oefenen en onderzoek kon doen naar de tekeningen die ik maakte. Sommige illustraties konden gedetailleerder of realistischer. Ik heb daarom de volgende onderzoekende tekeningen gemaakt aan de hand van plaatjes die ik heb opgezocht. In de teksten ernaast staan de veranderingen die ik heb doorgevoerd. 

Over het algemeen heb ik gekozen voor een cartoon stijl. Maar bij de klauw van de wolf heb ik bewust een keuze gemaakt om deze realistischer te doen. Dit benadrukt de tekst: ”…Harig en verschrikkelijk zo groot”. Hierdoor krijg je de indruk dat het een hele gemene boze wolf is, terwijl je in de rest van het verhaal erachter komt dat het maar een laf beest is. Zo heb ik geprobeerd te spelen met verwachtingen.

Product

Door het vele experimenteren heb ik van tevoren duidelijke keuzes kunnen maken met betrekking tot materialen. Welke soorten papier ik ging gebruiken, welke stiften, lijm en bijvoorbeeld dubbelzijdig tape. Daardoor had ik een duidelijk plan. Vervolgens heb ik het storyboard wat verder uitgewerkt met betrekking tot de technieken. Voor sommige illustraties was dit genoeg, voor anderen heb ik nog gedetailleerdere schetsen gemaakt om voor mezelf duidelijk te maken hoe deze pagina eruit moest gaan zien. Daarna ben ik aan de slag gegaan en heb ik het boek pagina voor pagina uitgewerkt. De filmpjes van de eerder genoemde Birmingham en Hijano Coullaut kwamen daarbij erg van pas.

Naast de pagina’s moest ik ook de cover gaan maken. Deze heb ik eerst geoefend. Hier liepen een aantal dingen niet helemaal soepel zoals de hoekjes en de afmetingen m.b.t. de pagina’s. Dit is redelijk verholpen bij de uiteindelijke versie al blijft het een lastige klus.

Voor bewegende beelden, klik hier.

CONCLUSIE

Er zijn een aantal punten die ik uit dit project meeneem die ik ook op andere projecten kan gaan toepassen. Bijvoorbeeld eerst een lo-fi test maken om hem daarna pas precies te gaan maken. Zo voorkom je tijdverlies als het niet werkt of als je het moet aanpassen. Daarna ben ik innovatiever geweest dan bij andere projecten. Soms werkte een techniek bij mij niet zo goed en moest ik zelf op zoek naar een andere manier. Dit hielp mij om een creatieve houding aan te nemen en proactief zelf te blijven nadenken. Ook heb ik een nieuwe slag kunnen maken op het gebied van illustreren.

 Het was een tof project wat heeft bijgedragen aan het ontwikkelen van mijn boek. Daarnaast was het voor mij goed om gewoon weer eens lekker met mijn handen te werken.

 Nu op naar de volgende stap, het uitbrengen van mijn boek!

BRONNEN

Voor meer materiaal van dit project zie: https://www.dropbox.com/sh/rgwfzis8y3q9eb3/AACsG4OoefNhCT3pc2-sbZ2-a?dl=0
of: https://vimeo.com/user59813094

  • Birmingham, D. (2006). Pop up! A Manual Of Paper Mechanisms. In D. Birmingham, Pop up! A Manual Of Paper Mechanisms (p. 96). Engeland: Tarquin Publications.
  • Birmingham, D. (2014). The Pop-Up Channel. Opgehaald van www.youtube.com: https://www.youtube.com/channel/UCx2M2bGHtXBszG6tuR_NIbQ/videos
  • Coullaut, S. H. (2020). Pop-Up Book Creation. Opgehaald van www.domestika.org: https://www.domestika.org/en/courses/958-pop-up-book-creation
  • HAN; Amsterdam University. (2015). CMD METHODS PACK. Opgehaald van www.cmdmethods.nl: https://www.cmdmethods.nl/
  • Stevens, J. (2020). SMART leerdoelen of SMART doelstellingen. Opgehaald van www.desteven.nl: https://www.desteven.nl/leerdoelen/smart-leerdoelen

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *