“Muziek zorgt voor een rode draad aan emoties onder verschillende mensen”

Premisse

“Muziek zorgt voor een rode draad aan emoties onder verschillende mensen”

Synopsis

Het gehoor van de mens is in staat om verschillende geluiden van elkaar te onderscheiden. Geluiden hebben namelijk allemaal een eigen betekenis. Zo kunnen ze dienen als waarschuwing, alarmering, rustgevend, genot en ga zo maar verder. Geluiden zorgen voor verbintenis met de wereld en alles om ons heen. Maar ook deze verbintenis kan negatieve effecten met zich meebrengen. Het reageren op bepaalde signalen is iets wat voort is gekomen uit wel bekende scenario’s of aangeleerde patronen.

Geluiden en signalen worden over het algemeen bij mensen hetzelfde gecategoriseerd, maar is hun interpretatie en reactie op geluiden dan ook automatisch hetzelfde? Ik ga tijdens dit seminar blok kijken, aan de hand van een (zelf gemaakte) soundscape, hoe verschillende mensen reageren op één stuk audio. De reden dat ik hiervoor gekozen heb, is omdat ik erg gefascineerd ben door horror films en muziek produceren een passie is van mij.

Geschreven onderbouwing

 

Scope, Definitie & Kaders:

Ik wil graag gaan onderzoeken hoe je een soundscape kunt designen, waarbij je angst, schrik en een onwennig gevoel naar boven kunt laten komen. Door te kijken naar tutorials op YouTube, lezen van interviews/artikelen en het beluisteren van gecomponeerde stukken van beroemde audio & sounddesigners wil ik mijn plan laten slagen.

Ik wil mijn passie voor muziek en horror samen laten komen in een zelfgemaakte “dark ambient” ook wel bekend als een soundscape. Deze wil ik laten horen aan mensen in mijn omgeving en hun reacties filmen, zodat duidelijk in kaart gebracht wordt hoe het aanslaat bij de ‘testpersonen’.

Want we interpreteren en weten allemaal bij bepaalde geluiden en patronen welke emotie past, maar hoe komt het binnen en hoe gaan we stuk voor stuk ermee om?

Hoofdvraag:

Hoe kun je een beangstigend gevoel naar boven laten komen, doormiddel van een soundscape?

Deelvragen:

  • Wat is geluid voor ons?
  • Wanneer wordt iets als eng of beangstigend ervaren?
  • Hoe creëren grote componisten het gewenste effect?

 

 

Methode en Aanpak

 

Wat is geluid voor ons

Ik ga van start met het onderzoeken naar het gehoor van de mens. Geluid geeft namelijk identiteit en is een communicatiemiddel. Spraak is voor ons als mens het belangrijkste geluid wat wij kunnen maken, want zonder is het lastiger om te communiceren en informatie uit te wisselen. Maar geluid kan ook een emotionele functie hebben, doormiddel van intonatie, klankkleur en stembuigingen. (“Functies van geluid”, 2019)

Een mooie quote die bij mijn onderwerp past is: “Als je het niet kunt vertellen, zing het dan”.

Deze kwam ik laatst tegen bij het zien van een video van Jochem Meyer. Wij kunnen als mens met woorden veel uitleggen, maar een gevoel is zeer lastig. Met muziek kun je exact emotie overdragen en ontvangen, die je niet altijd met je woorden kunt omschrijven.

Mijn soundscape wil ik als onderdeel gebruiken om de reacties van verschillende mensen vast te leggen op video. Zo kan ik hun manier van reageren zien en beter omschrijven hoe ze angst ervaren, want beeld zegt meer dan 1000 woorden.

Hieruit kreeg ik het idee om na te vragen bij mensen of ze een afkeer hebben tegen bepaalde geluiden. Met de overeenkomsten in antwoorden ben ik gaan kijken of dit kan verwerken in mijn soundscape. Denk hierbij aan hoge pieptonen, strijkers die scherpe noten aanhalen (Hutchinson, 2015).

Ook het testen van verschillende soundtracks. Tijdens het laten horen van een soundtrack van de film Insidious kreeg ik feedback dat het pas eng wordt als je je visie afsluit en er zelf een beeld bij gaat bedenken. Dat maakt het verontrustender dan dat ik een beeld voor mensen ga uitkiezen. Daarom heb ik ervoor gekozen om het zicht van mensen te blokkeren tijdens het luisteren van mijn soundscape.

(Joseph bishara – Insidious)

Wanneer wordt iets als eng of beangstigend ervaren

Nu ik weet hoe audio en muziek op de mens kan inspelen, kijk ik naar enge geluiden of geluiden die ons doet denken aan enge scenario’s.

Onderzoekers beginnen geluiden namelijk steeds meer in zelfbedachte groepen te steken. Tot nu toe zijn de meest gebruikte termen ‘natuurlijk’, ‘humaan’ en ‘mechanisch’. Deze hangen wel af van de geluidsbron. De beangstigende geluiden worden pas als eng gezien als er voor de rest geen omgevingsgeluid is. Het wordt echt bepaald door de situatie of een geluid als beangstigend gezien wordt.

Denk hierbij aan een krakende trap of piepende deuren. Ook de geluiden van wind door de bomen en takken of bellen die ergens tegenaan tikken.

Deze subjectieve geluiden, zoals de wind, maken het in een soundscape natuurlijker en realistischer. Dit zijn ook geluiden die ik maak en implementeer in mijn soundscape.

Doordat ik kan spelen met de intensiteit van deze subjectieve (achtergrond) geluiden, maakt het zo dat je dieper in “gat” wordt gezogen.

Ik heb hier meerdere experimenten mee gedaan in mijn soundscapes en bleek dat er wel elementen in zaten die gekoppeld kunnen worden aan enge films of scenario’s, maar volgens meerdere feedback bleek het te vol te zitten. Waardoor er op veel gefocust moet worden en het vanzelf minder eng wordt.

Het inzicht wat ik hieruit haalde is dat er één instrument of geluid centraal moet staan met daaromheen geluiden die je buiten vaak een onrustig gevoel geven als je alleen naar huis moet lopen in het donker.

 

Hoe creëren grote componisten het gewenste effect

Een groot  voorbeeld voor mij als het op audio design aan komt, is Hans Zimmer. Een van de grootste, zo niet de grootste (film)muziek componist ter wereld. Hij schreef en componeerde muziek voor onder andere “The Lion King” en “Pirates of the Caribbean”.

Een tip van Hans Zimmer die aansluit bij de feedback is, houdt het simplistisch.

Door gebruik te maken van “echte” instrumenten en geluiden op te nemen uit het dagelijkse leven. Deze kunnen in digitaal in de software namelijk bewerkt worden. Wat Hans Zimmer en verschillende artikelen vertellen is dat je met Reeverb, delay, time stretching en arpeggiated sequences je opnames enger kunt laten overkomen (Raiteri, 2020). Dit betreft galm, echo, het uitrekken van geluiden of inkorten en verschillende noten achter elkaar aanslaan.

Ook leerde ik de “Horror machine” kennen. Dit is een speciaal ontworpen box waarmee je allemaal frappante geluiden kunt maken, die alles behalve geruststellend zijn. De scherpe sounds inspireerde mij om deze geluiden na te maken. Wat voor mij hele interessante geluiden creëerde.

(The sound illusion that makes dunkirk so intense – Vox, 2017)

Vervolg op mijn soundscapes:

Wat verwacht ik

Als eindopdracht wil ik een video maken waarin ik mensen mijn soundscape kan laten horen. Hierin hoop ik dat men zich een angst kan inbeelden en dit kan uiten doormiddel van gezichtsuitdrukkingen. Dit wil ik ondersteunen doormiddel van het versterken of verzwakken van andere zintuigen. Het gewenste resultaat voor mij is als mensen op hun eigen manier beangstigend of verontrustend reageren, maar dat je ondanks verschillende mensen een rode draad kunt zien bij iedereen.

Waarom is dit onderzoek relevant

Binnen mijn werkveld als designer, is audio design iets waar mijn interesse erg naar uit gaat. Voor mij en andere muziek liefhebbers is het van belang hoe je moet omgaan met bepaalde invloeden. Het is relevant voor mij omdat ik mezelf hiermee verder kan ontwikkelen binnen de muziek en andere mensen kan helpen om hun emoties onder ogen te komen.

Mijn einddoel is om iets in de muziek te bereiken en alle onderzoeken en inzichten van professionals zullen hierin een beeld creëren hoe je efficiënt je boodschap kunt overbrengen op je luisteraars.

Reflectie

Om te reflecteren op mijn werk, maak ik gebruik van de STARR methode 

(“De STARR-methode – Sollicitatiedokter”, 2012)

  1. Situatie

Binnen mijn muzikale ontwikkeling heb ik mijzelf voorgenomen om een soundscape te maken. Aangezien ik met audio design nog niet zo heel veel te maken heb gehad en dit naar mijn hand wilde draaien binnen dit project.

  1. Taak

Aan de hand van een soundscape wil ik begrijpen om een bepaalde sfeer te creëren binnen muziek stukken. Dit kan ik dan implementeren vanuit mijn project.

  1. Acties

Ik ben gaan kijken naar tutorials op YouTube hoe mensen geluiden maakten en opnamen. Daarnaast heb ik online artikelen gelezen over audio en sound-design. Ook heb ik gekeken en geluisterd naar het werk van Hans Zimmer. Voor mij een bijzondere inspiratie.

  1. Resultaat

Ik leerde al snel hoe ik opnames kan bewerken en de horror tinten eraan kon verbinden.

Toen ik uit gesprekken van Hans Zimmer te horen kreeg, leerde dit dat ik niet te veel in een moet willen. Dit zorgde voor een professionelere insteek binnen mijn projecten.

  1. Reflectie

Ik heb een kijkje mogen nemen in de wereld van film muziek die een basis heeft voor zowel alle muziek stijlen in de wereld. Het heeft mij een brede visie gegeven als het op muziek maken neerkomt.

 

 

 

 

Bronnen

 

Andersen, A. (2017, 28 maart). Just Gore – gruesome, gory horror sound effects. Geraadpleegd op 16 februari 2020, van https://www.asoundeffect.com/how-to-create-horror-sound-effects/

Baines, J. (2019, 25 juni). Hollywood’s Hans Zimmer is crafting the future of sound design for electric motors. Geraadpleegd op 2 maart 2020, van https://www.itsnicethat.com/news/hans-zimmer-bmw-electric-motors-sound-design-miscellaneous-250619

De STARR-methode – Sollicitatiedokter. (2012, 19 juli). Geraadpleegd op 25 maart 2020, van https://www.sollicitatiedokter.nl/de-starr-methode/

Functies van geluid. (2019, 19 december). Geraadpleegd op 13 februari 2020, van https://www.hoorzaken.nl/het-oor/geluid/functies-van-geluid/#block-1

Great Big Story. (2017). Sounds of the Nightmare Machine [Videobestand]. Geraadpleegd van https://www.youtube.com/watch?v=1lTYPvArbGo

How Hans Zimmer creates suspense through sound design. (2017, 31 juli). Geraadpleegd op 28 februari 2020, van https://www.residentadvisor.net/news/67828

Hutchinson, S. (2015, 28 oktober). The 10 Scariest Sounds in Movie History. Geraadpleegd op 3 maart 2020, van https://www.inverse.com/article/7517-the-10-scariest-sounds-in-movie-history

Marc Jungermann. (2017). Let’s Make a HORROR SOUNDSCAPE w/ Household Items [Videobestand]. Geraadpleegd van https://www.youtube.com/watch?v=SgEInruDuNc

Raiteri, C. (2020, 6 januari). 3 ways to create interesting soundscapes. Geraadpleegd op 16 februari 2020, van https://splice.com/blog/3-ways-create-soundscapes/

Renee, V. (2016, 15 oktober). 6 Factors That Play a Huge Role in Designing Sound for Your Horror Film. Geraadpleegd op 15 februari 2020, van https://nofilmschool.com/2016/10/6-factors-play-huge-role-designing-sound-your-horror-film

RIVM, J. Devilee, E. Maris & I. van Kamp (2010). De maatschappelijke betekenis van geluid.

Geraadpleegd van https://www.rivm.nl/bibliotheek/rapporten/815120004.pdf

Staff, W. (2017, 4 juni). Creepy Joker Music Explained on Dark Knight DVD. Geraadpleegd op 7 maart 2020, van https://www.wired.com/2008/12/creepy-joker-mu/

Zarrelli, N. (2016, 31 oktober). How the Hidden Sounds of Horror Movie Soundtracks Freak You Out. Geraadpleegd op 2 maart 2020, van https://www.atlasobscura.com/articles/how-the-hidden-sounds-of-horror-movie-soundtracks-freak-you-out

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *