Je eigen route volgen

Premisse:

Met de “Make your own cityguide” laat ik mensen hun eigen cityguide creëren waarbij een unieke route door de identiteit van Utrecht kan worden gemaakt.

Synopsis:

Elk weekend ben ik met mijn gezin in een andere Nederlandse stad te vinden. We gaan er samen op uit, bezoeken musea, gaan winkelen en gezellig lunchen. Voor ik naar een stad ga, ga ik op onderzoek uit naar de leukste plekjes en hotspots. De meeste informatie haal ik uit cityguides. Deze boekjes zijn mijn houvast in een stad en door de jaren heen heb ik er heel wat verzameld.

De meeste cityguides die ik tegen kom bij de VVV zijn vaak heel standaard. Ze vertellen alleen over de toeristische plekken en zijn saai vormgegeven. Ik denk dat je zoveel meer met een cityguide kan doen en zie vaak kansen in het verbeteren van deze boekjes.

Tijdens dit seminar wil ik laten zien hoe je doormiddel van een cityguide een stad ook op een andere manier kan ontdekken.

Context, Scope en Definitie:

Sinds de eerste mensen op aarde waren werd er al gereisd (Kloosterman, 2016). Met de komst van het schrift werden er niet veel later ook reisverslagen geschreven (Kraaijvanger, 2010). Reisliteratuur is een onderdeel van de informatiemarkt (Huigen, 2007). Informatievoorziening is onlosmakelijk verbonden met toerisme. Bronnen als reisbrochures, boeken, films, social media, televisieprogramma’s, reclames of enthousiast verhalen van anderen kunnen er allemaal voor zorgen dat jij naar een specifieke bestemming reist (Gisolf, 2012)

Een cityguide geeft voorafgaand of tijdens je bezoek informatie over de highlights en bezienswaardigheden in een stad. Daarnaast kan het raadplegen van een cityguide mensen een gevoel van zekerheid geven, omdat ze het idee hebben dat ze op deze manier geen belangrijke of interessante plekken missen tijdens hun bezoek (Wheeler, 2018)

Tijdens dit seminar wil ik algemeen onderzoek doen naar cityguides en kijken welke elementen hiervoor nodig zijn. Op deze manier hoop ik erachter te komen hoe ik zo’n guide het beste kan vormgeven. Mijn onderzoek naar cityguides combineer ik met de stad Utrecht. Ik wil mij richten op de wat onbekendere plekjes in de stad, waar je zelf niet zo snel naar toe zou gaan. Wat is Utrecht nog meer naast Nijntje en de Dom?

Methode en Aanpak:

Voor mijn onderzoek heb ik gebruik gemaakt van de CMD Methods pack. Enkele onderzoeksmethoden die ik heb gebruikt zijn: Best, good and bad practices, Literature study, Sketching, Persona’s en Prototyping.

Allereerst ben ik naar de VVV in Utrecht geweest om te kijken wat er aan informatie te vinden was. Ik heb alle cityguides die ik kon vinden meegenomen en geanalyseerd. Het viel me op dat veel van de plattegronden in de Utrechtse boekjes en cityguides druk en niet overzichtelijk waren vormgegeven. Daarnaast was er vaak geen legenda of routebeschrijving aanwezig. Ook merkte ik op dat er veel tekst wordt gebruikt en veel plaatsen niet waren geïllustreerd met een foto.

Vanuit mijn analyse ben ik gaan onderzoeken welke elementen er allemaal in cityguides zitten. Hiervoor gebruikte ik al mijn cityguides die ik door de jaren heen heb verzameld.

Hieruit merkte ik op dat de plattegrond een essentieel onderdeel van de cityguide is. Ik ontdekte dat het maken van kaarten en plattegronden een apart vak is genaamd: Cartografie. Als Cartograaf hou je je bezig met de wetenschap en techniek om geografische en ruimte gebonden informatie in kaart te brengen (Moll, 2019).

Om hier meer over te weten te komen ben ik naar het Onderwijsmuseum in Dordrecht geweest en heb ik de Bosatlas tentoonstelling bezocht. Ik kwam erachter dat minimalisme een grote rol speelt bij het vormgeven van de kaarten in de Bosatlas. Dit is nog steeds een belangrijk uitgangspunt bij het huidige ontwerpproces. Kaarten met zo min mogelijk informatie en poespas zo duidelijk mogelijk vormgeven.

Geïnspireerd door de tentoonstelling heb ik een aantal kaarten gemaakt van Utrecht en verschillende stijlen van minimalisme uitgeprobeerd.

Om meer over de stad Utrecht te weten te komen heb ik een bezoek gebracht aan het Utrechts stadsarchief. Op deze manier wilde ik inspiratie opdoen voor interessante invalshoeken of onderwerpen die ik zou kunnen verwerken in mijn cityguide.

Ik vond het interessant om meer te leren over de vroegere ambachten en beroepen die werden uitgevoerd in Utrecht. Een stukje Utrechtse identiteit waar veel mensen tegenwoordig niet meer bij stil staan.

Van een aantal ambachten en beroepen heb ik uitgezocht waar deze vroeger zaten in Utrecht en wat er op dit moment op de huidige locatie gevestigd is. Hiervan heb ik een mini cityguide gemaakt.

Uitvoering en Experimenten:

Aan de hand van mijn onderzoek ben ik gaan nadenken over wat ik belangrijk vind bij een cityguide en hoe ik deze boekjes nou eigenlijk zelf gebruik. Ik merk bij mijzelf dat ik erg word aangetrokken door foto’s en dat dit mijn keus bij het bezoeken van een plek beïnvloed. Ook kwam ik erachter dat ik eigenlijk nooit de hele route van een cityguide volg. Ik bezoek alleen de plekjes die mij op het eerste gezicht aanspreken en volg vaak hele delen van de route niet.

Met dit inzicht wilde ik iets doen. Waarom mensen een boekje geven met een voorgekauwde route en plaatsen die ze niet zelf hebben uitgekozen? Ik ben gaan experimenteren met het idee om mensen hun eigen cityguide te laten vormgeven en uitstippelen.

Ik bedacht een levensgroot paneel waarop kaartjes hangen met verschillende plekjes in de stad. Je kunt zelf kiezen welke plekjes je interessant vindt en deze van het paneel halen. Deze verzamelde kaartjes kun je vervolgens organiseren op een gewenste volgorde en vastmaken aan een ringetje. Op deze manier kun jij je eigen cityguide samenstellen en jouw unieke route door de stad bepalen.

Van Rob kreeg ik de feedback om te kijken naar de verschillende mogelijkheden die je kan toepassen op dit paneel. Bijvoorbeeld het koppelen van mensen (bijv. studenten) aan hun favoriete plekjes in de stad.

In Kapitaal heb ik mijn ‘Make your own cityguide’ idee voorgelegd aan medestudenten. Van hen kreeg ik de feedback om een knoop door te hakken voor wat betreft het kiezen van een onderwerp. Het kiezen van een specifieke doelgroep kan daarbij helpen. Ook kreeg ik de tip om een kaartje toe te voegen met een algemene plattegrond waarop mensen hun eigen route kunnen intekenen.

Na dit feedback gesprek heb ik ervoor gekozen om een ‘Make your own cityguide’ paneel te maken over de identiteit van Utrecht. Aan de hand van locals wordt verteld om welke beroepen, ambachten en producten Utrecht vroeger bekend stond. Het paneel is onderverdeeld in de zeven categorieën: koek-, smeden-, bier-, literaire-, koffie-, creatieve- en werfkelder-stad.

Doormiddel van locatiekaartjes die mensen zelf kunnen pakken laat ik zien hoe deze beroepen, ambachten en producten nu zijn terug te vinden in de stad. Mensen krijgen bij deze cityguide zelf de keus welke plekken zij willen bezoeken en kunnen hierbij hun eigen route door de stad bepalen. Ik heb dit paneel ontworpen voor mensen die een dagje Utrecht komen ontdekken.

De panelen worden gemaakt van hout en worden opgehangen aan de muur. De locatiekaartjes worden afgedrukt op stevig correspondentiekaart materiaal.

 

Evaluatie en Conclusie:

Voor mijn seminar heb ik een vorm van een cityguide ontworpen die net even anders is. Door mensen hun eigen cityguide te laten samenstellen wil ik een beleving aanbieden nog voordat ze de stad gaan ontdekken. Met mijn ontwerp wil ik gebruikers op een andere manier naar Utrecht laten kijken door hen meer te leren over de identiteit van de stad. Op deze manier hoop ik mensen eens een andere richting uit te sturen en de standaard winkels en toeristische attracties links te laten liggen.

English summary:

Every weekend I visit another Dutch city with my family. Together we visit a museum, go shopping and eat lunch. Before I visit a city, I conduct research for the coolest places and hotspots. Most of the information I collect are from cityguides. These guides lead me through the city and I’ve collected many of them over the years.

Most cityguides, which you can find at the tourist information shops are very standard. They only tell you about the touristic spots and are very boring. I think that cityguides have so much more potential and I often see opportunities to redesign them.

During this Seminar I want to show how you can explore a city in a different way with the help of a different cityguide.

Bronnen:

Bongers, I. & van der Leeden, M. (2016). Eerlijk winkelen in Wageningen. (Editie 1). Geraadpleegd op 10 maart 2020, van https://eerlijkwinkelen.nl/stad/index/67/Wageningen

 CMD Methods Pack: Find a combination of research methods that suit your needs. HAN University of Applied Sciences – Amsterdam University of Applied Sciences, the Netherlands. ISBN/EAN: 9990002057946. Geraadpleegd op 6 maart 2020. https://www.cmdmethods.nl

Geist, E. & Sjoli, M. (2018). Use it Oslo travel map. (Editie 1). Geraadpleegd op 10 maart, van https://www.use-it.travel/cities/detail/oslo/

Gisolf, D. (2012). Informatie en het toerisme. Geraadpleegd op 14 februari 2020, van http://www.tourismtheories.org/?p=816&lang=nl

Huigen, S. (2007). Reisliteratuur tussen representatie en identiteit. Gepubliceerd op Neerlandistiek.nl 07.10b, volume (2007). Geraadpleegd op 22 februari 2020 van https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/28456/article.pdf?sequence=2&isAllowed=y

Kloosterman, L. (2016). Rondtrekkende nomaden. Geraadpleegd op 12 februari 2020, van https://www.reizenindegeschiedenis.nl/geschiedenis/rondtrekkende-nomaden/

Kraaijvanger, T. (2010). De oorsprong van het schrift. Geraadpleegd op 22 februari 2020 van https://www.scientias.nl/de-oorsprong-van-schrift/

Ormeling, F. (2013). Hedendaagse kaarten. Geraadpleegd op 3 maart 2020, van https://geografie.nl/artikel/hedendaagse-kaarten

Moll, M. (2019). In de Gouden Eeuw was Amsterdam het epicentrum van de cartografie. Geraadpleegd op 3 maart 2020, van https://www.parool.nl/kunst-media/in-de-gouden-eeuw-was-amsterdam-het-epicentrum-van-de-cartografie~b9077a9e/

Redactie Mag Utrecht. (2020). Mag Utrecht (Editie: januari & februari 2020). Geraadpleegd op 10 maart 2020.

Redactie Uitagenda Utrecht. (2020). Uitagenda Utrecht (Editie: 52). Geraadpleegd op 10 maart 2020.

Regio Utrecht. (2019). Ontdek de Utrechtse highlights guide. Geraadpleegd op 10 maart 2020.

Rotterdam Tourist Information. (2019). Rotterdam Food – Drinks & Dining 2019/2020. (Editie 1). Geraadpleegd op 10 maart 2020, van https://rotterdam.info/eten-drinken/

Sterenberg, R. (2018). I’ve got a crush on Amersfoort. (Editie 3). Geraadpleegd op 10 maart 2020, van http://hetleuksteuit.nl/

Utrecht Marketing. (2019). Ontdek Utrecht in 24 uur. Geraadpleegd op 10 maart 2020, vanhttps://www.bezoek-utrecht.nl/uploads/media/58e63e990a93a/utm-17-007-folder-utrecht-24-48-uur-nl-lr.pdf?v1

Utrecht Marketing. (2019). Ontdek Utrecht musea en galerieën. Geraadpleegd op 10 maart 2020, van https://www.bezoek-utrecht.nl/wat-te-zien/musea-galerieen

Utrecht Sciencepark. (2019). Utrecht Sciencepark Location Map. Geraadpleegd op 10 maart 2020, van https://www.utrechtsciencepark.nl/en/home/about-the-park/plattegrond

Wheeler, T. (2018). Tony Wheeler over het ‘Lonely Planet-effect’: ‘Het heeft even geduurd voor we doorkregen hoeveel invloed we hadden’. Geraadpleegd op 14 februari 2020, van https://www.volkskrant.nl/mensen/tony-wheeler-over-het-lonely-planet-effect-het-heeft-even-geduurd-voor-we-doorkregen-hoeveel-invloed-we-hadden~b6afedd6/

Wilgenburg, E. & Almosati, L. (2019). Time to momo Almere. (1e druk). Rotterdam, Nederland: Time to momo. Geraadpleegd op 10 maart 2020.

Zuidema, G. en Zwerver, E. (2018). Pierter Roelf Bos (1847-1902). Geraadpleegd op 3 maart 2020, van https://www.deverhalenvangroningen.nl/alle-verhalen/pieter-roelf-bos-1847-1902

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *