A puffin adventure

Endangered species are our friends. –  Ming 2006

Een van mijn fascinaties zijn vogels, met name pinguïns en papegaaiduikers. Dit dier is ook erg populair onder reizigers, fotografen en onder jagers. De jacht op de Atlantische Puffin (Fratercula arctica) is legaal in IJsland en hierdoor is dit soort kwetsbaar, wat betekend dat als de populatie blijft dalen ze met uitsterven worden bedreigd.

In deze periode wil ik met de inzichten van mijn onderzoek een uiting ontwikkelen waarbij het verhaal van de Puffin verteld wordt en mijn persoonlijke fascinatie voor deze dieren naar voren komt doormiddel van illustratie.

Context, scope en definitie

De Puffin staat in een gevaarlijke positie, dat vindt ik persoonlijk een ernstige zaak. Graag zou ik wat willen doen voor deze vogelsoort, bijvoorbeeld een adoptie voor €40 (WWF). Ik ga onderzoek moet doen naar de vogel, zijn leefgebied en de gevaren/de jacht. Waarom willen mensen op de vogel jagen en gaan anderen juist naar de vogel om hem te bezichtigen. Is de jacht voor de sport of voor de consumptie?

 Onderzoeksvragen

  • In hoeverre is de Puffin bedreigd, wat zijn de gevaren?
  • Waarom en waarvoor wordt er gejaagd op de Puffin?
  • Wat is de aantrekking kracht voor de liefhebbers?

Met betrekking tot het geen wat ik wil overbrengen ga ik onderzoek doen naar animatie, illustratie, zine’s, verhaal methodes, kleurgebruik en ontwikkeling (animatie, illustratie of AR).

Deze onderwerpen ga ik onderzoeken doormiddel van desk-/literatuurresearch-, best practices en (expert) interviews en reviews. Eerste versies van mijn eindproduct ga ik bijvoorbeeld testen bij de doelgroep om zo na te gaan welke verbeteringen er gemaakt kunnen worden.

Methode en aanpak

(Atlantische) papegaaiduiker

Er zijn vier soorten papegaaiduikers, de Atlantische Papegaaiduiker, tufted papegaaiduiker, gehoornde papegaaiduiker en de neushoornalk (Poma, 2010). De vierde wordt vaak vergeten als papegaaiduiker, hij lijkt namelijk niet op de andere drie. Papegaaiduikers (m.u.v. de neushoornalk) kun je herkennen aan zijn wit met zwarte lijfje, en de gekleurde snavel. In het broedseizoen kleurt de snavel op naar felle oranje/gele kleuren. Papegaaiduikers leggen één ei per nest (Poma, 2010), (Mike P. Harris, 2011).

De jacht

De eeuwenoude traditie was een onderscheidend kenmerk van de Scandinavische kustcultuur. De jacht vanuit de lokale bevolking komt voort uit trots om hetzelfde te doen als hun voorouders (Katz, 2017). Trofeejagers hebben vrij spel in IJsland, waar de jacht legaal is. Jachtorganisaties laten je tot wel 100 papegaaiduikers vangen tegen betaling (Wyatt, 2019).

Papegaaiduikers in Nederland

Volgens Vogelbescherming Nederland (Vogelbescherming Nederland, sd) wordt de papegaaiduiker bij harde aanlandige wind wel eens langs de kust gezien. Maart 2019 melden twee boswachters dat er een papegaaiduiker gevonden was in Dordrecht ( (Nu.nl, 2019). Juli 2017 had het Natuurmuseum & Zeehondencentrum Texel een papegaaiduiker in opvang (Peerdeman, 2017). Zo zijn er nog een aantal gevallen dat deze vogel een kijkje kwam nemen in Nederland.

Nature Today meldde februari 2020 dat er verrassend veel papegaaiduikers te zien zijn aan de kust van de Noordzee. Gebruikelijk worden er maximaal tien individuen geteld door het bureau Waardenburg en Deltamilieu Projecten, nu zagen tellers meer dan 90! (Nature Today, 2020)

Hoe schrijf je een prentenboek?

(Douglas, 2013)

– Kies voor een eenvoudige verhaallijn

– Denk in beelden

– Gebruik humor

– Schrijven is schrappen

Character design

(Pablos, 2016)

Physical

  • Gender
  • Age
  • Occupation
  • Attire

Psychological

  • Back story
  • Character arc
  • Motivation
  • Personality

– The character will feed the need of the story.

– Approach thing of the character p.o.v.

– Get the right personality and sttitude.

Youtube: The Spa Studios: Character Design Tips from Sergio Pablos.

Understanding color (Price, 2014)

Color harmonies

  1. Monochromatic
  2. Analogous
  3. Triadic
  4. Complementary
  5. Split complementary
  6. Tetradic (double Complementary)

Link: Aantekeningen dummy

Uitvoering en experimenten

Voor het begin van dit project wou ik mij te focussen op animatie. Alleen is niets zeker en ook dit voornemen was dat niet.

Mijn hoofddoel was – eigenlijk ”is” – om het verhaal van de Puffin te vertellen met beeldverhaal. Hierbij zag ik al snel een prentenboek voor me i.p.v. een animatie. In deze beginfase neigde ik vooral naar een prentenboek i.c.m. met animatie/AR.

Guiding principles

  1. Het concept wat ontwikkeld gaar worden moet een uitdaging zijn voor de ontwerper.
  2. In het project moet duidelijk zijn waar de fascinatie ligt.
  3. De boodschap – vanuit onderzoek – moet duidelijk overkomen.

10 t/m 16 feb

Concept video

Na een klein eerste onderzoek kwam ik erachter dat de Atlantic Puffin geldt als bedreigd (IUCN, 2018). Op deze probleemstelling heb ik mijn research proposal gebaseerd, hiermee heb ik een conceptvideo geanimeerd. Omdat mijn focus op animatie lag heb ik de 12 principes van animatie bestudeerd (White, 2013), (Coron, 2019). Doordat ik de animatie met de frame by frame techniek heb gemaakt in Photoshop was dit wel moeilijk te hanteren. In After-Effects heb ik wel een aantal principes kunnen verwerken zoals slow in and slow out en staging.

Tekst voor de pitch als ondersteuning van de conceptvideo.

Link: Eerste opzet animatie vliegende puffin frame by frame

Foto’s storyboard pitch en aantekeningen.

 

Eerste versies van verhaaltjes kwamen naar boven, deze waren voor het doel wat ik voor ogen had te kinderlijk. Ik heb geprobeerd het verhaal simpel te houden (Douglas, 2013), dit werden verhalen over liefde en gevaar, waardoor het snel kinderlijke vibes wat ik niet wou.

17 t/m 23 feb

Stijl

Voor een passende, eigenzinnige stijl ben heb ik environments, schetsen en illustraties gaan maken met nog wat vage ideeën over wat ik wou vertellen. Gestart met een omgeving tekening compleet in Photoshop en geëindigd met een combinatie van pen en inkt op papier gedigitaliseerd in Photoshop. Het totaal aantal getekende Puffins tot 25-03 staat op 86. Het kleuronderzoek heb ik zoveel mogelijk verwerkt in mijn illustraties, in het begin vond ik dit nog wel moeilijk omdat ik zo niet naar mijn illustraties keek, na mate ging kwam dit steeds meer in mijn work-flow. Dit werkte prettig en ga ik zeker mee nemen voor volgende illustraties. 

De blokkade die ontstond hing vervolgens helemaal om het verhaal heen..

Pen, brush en inkt illustratie gedigitaliseerd in Photoshop.

Link: Procesvideo van een visual

24 feb t/m 1 mrt

Verhaal V_3.2

In deze periode dacht ik het verhaal (weer) duidelijk voor mij te hebben.

“Het gaat een boek worden met illustraties (ondersteund door animatie/AR) over Puffins.”

Dit boek vertelt echte verhalen over de drie soorten Puffins, geïnspireerd op natuurdocumentaires met onderwerpen als het vinden van voedsel, leefomgeving, populatie, broeden, klimaat en de jacht in IJsland. Op deze manier moet het volwassene en jongvolwassene aanspreken die geïnteresseerd zijn in dieren, graphic novels, illustratie en/of beeldverhaal.

Met informatie uit National Gragaphic heb ik schetsen en een eerste opzet van het boek gemaakt. Aan de hand van dit proces heb ik onderzoek gedaan naar best practices,gefocust op mijn favoriete illustratoren zoals o.a. Beatrice Blue, Izzy Burton (via Playgrounds festival 2019) en Robert Hunter. Van deze professionals heb ik qua illustratie een aantal dingen kunnen oppikken, maar ook m.b.t. de vormgeving van het printproduct. Door deze projecten ben ik ook gaan dromen, over een (bijna) net zo tof uitgewerkt fysiek product. Mijn passie (waarvan ik dacht het vooral te vinden in animatie) kwam helemaal tot leven wat een boost aan motivatie bracht.

Om kennis en inspiratie op te doen buiten het internet en school om ben ik met twee studiegenoten naar Storyworld in Groningen gegaan. Dit nieuwe ‘stripmuseum’ is geopend in januari 2020 en gaat als hét Nederlands museum voor strips, animatie en games. Bij ingang van het museum was er informatie te vinden over ‘hero’s journey’ volgens journey campbell (Winkler en Yeretsky, 2016) dit kwam natuurlijk terug op de cursus Stotytelling, maar was zeker een goede opfrisser. Met deze informatie heb ik later meer structuur kunnen geven aan mijn verhaal. Er waren hele toffe stukken te zien van o.a. Badman, kuifje, Angry birds en The Lion King (best practices). Een ander hoogtepunt van het museum was de expositie van Liosh van Baarle, een Nederlandse illustrator (best practices). Zij nam ons mee in haar processen en hoe ze gekomen is waar zij nu is. Op de website van Storyworld (2020) schrijven ze het volgende over de expositie:

“Van Baarle ontwerpt personages voor animatiefilms en computergames, waaronder Horizon Zero Dawn (2017). Maar het grootste succes heeft ze momenteel met haar vrije werk waarin vaak jonge vrouwen centraal staan. Soms dromerig, maar meestal krachtig en zelfstandig. Vooral met deze portretten wekt ze internationaal bewondering.”

Schetsen en aantekeningen.

Concept/prototype 1

Prototype natuurdocumentatie in illustratie. p 1 t/m/4. Klik voor vergroting
Prototype natuurdocumentatie in illustratie. p 5 t/m 8. Klik voor vergroting

2 feb t/m 8 mrt

Verhaal V_4

Weer was ik niet zeker van een verhaal, uit reviews en feedback momenten met experts en de mensen om mij heen kwamen verschillende reacties. Over het algemeen waren mensen er erg positief over, dit kwam mede doordat toch een groot deel niet veel weet over deze vogelsoort.

Door terug te gaan naar mijn oorspronkelijke plannen en gedachtes ben ik op het huidige verhaal gekomen. Het verhaal van de Puffin – de Puffin die naar Nederland kwam – en ik wil die een Puffin adopteert

Een verhaal!

Opnieuw kwam er een script, thumpnailing, illustraties en eerste uitgewerkte versies.

Concept/prototype 2

Het puffin boek_V2 P1,2.
Opzet met schetsen, illustraties en tekst. (klik voor vergroting)
Het puffin boek_V2 P1,2.  Opzet met schetsen, illustraties en tekst. (klik voor vergroting)

9 t/m 15 mrt

Definiëren verhaal

Met veel nieuwe ideeën, inspiratie en motivatie heb ik een nieuw verhaal opgezet, ondersteund met thumbnails voor de pagina’s en vervolgens verder met uitgewerkte illustraties. Met de eerste pagina’s van wat het worden moest, het proces en het verhaal hebben we met de klas een mini expositie gehouden.

Waardevolle feedback wat naar voren kwam ging over de loop van mijn verhaal. Op de eerste pagina’s gaf ik al te veel informatie weg, deze informatie kon juist de spanningsboog zijn als ik het op een andere manier zou brengen. Dit heeft mijn ogen op een andere manier geopend en ben ik verder onderzoek gaan doen naar dit aspect. Deze feedback probeer ik mee te nemen in volgende projecten, een verhaal opzetten vond ik erg namelijk moeilijk.

Hierna kon ik het verhaal definiëren en een nieuw script schrijven. Dit heb ik gedaan met de theorie van Cambell en aan de hand van een aantal artikelen zoals die van (Jenkins) en (Gaiman, 2019). Met de tips Jenkins een de gekregen feedback heb ik een achtergrondverhaal ontwikkeld voor de papegaaiduiker. Door iets onwerkelijks (het avontuur van de vogel), werkelijk te maken probeerde ik de fantasie van de lezers te prikkelen. Op dit moment hield Beatrice Blue een livestream over haar geïllustreerde boeken, dit hielp mij ook goed op weg. 

16 t/m 22 mrt

Thumbnailing/storyboarding

Met o.a. een artikel over over thumbnailing for picturebooks (Lynley, 2016) heb ik verspillende schetsen kunnen maken voor verdere ontwikkeling. Waardevolle tips waren bijvoorbeeld waar je de kijker als eerste naar wilt laten kijken, welke dingen er overbodig zijn en weggelaten kunnen worden zonder dat het waarde verliest. Door een interview met illustrator Mimi Chao (Chao, 2018) heb ik mijn geschreven verhaal beter kunnen visualiseren.

Met het script ben ik de pagina’s gaan uitschrijven in hoe ik het voor mij zag:

P1, Panel 1: Je ziet het huis van het hoofd karakter in het bos.

P2, panel 2: Close-up van het huis met een vogel in de hoek.

Hiermee ben ik de thumbnails gaan tekenen om zo het verhaal rond te krijgen. Met feedback heb ik aanpassingen gemaakt naar de eerste versie met inkt illustraties. Mijn workflow ging vanaf vrijwel het begin al soepel: Een verhaal, schetsen, illustraties en verdere uitwerking. Hierdoor kon ik zonder te veel werk in een bepaalde illustratie gestoken te hebben nog aanpassingen doen. Zo ben  ik vervolgens door gegaan met het verder vormgeven van de illustraties.

Concept/prototype 3

Thumbnails van het verhaal.

Inkt illustraties

Opzet met inkt illustratie
Opzet met gekleurde inkt illustraties.

Aan de hand van dit proces en feedback was ik op een nieuwe idee gekomen: het verhaal van de puffin – back story – ga ik vertellen met een andere uitwerking. Deze flashbacks komen tussen de pagina’s als een kleinere pagina te zitten, met een iets andere stijl en op kalkpapier. Op deze manier wordt het duidelijk dat het zijn ervaringen zijn en brengt het item iets speciaals mee. Voor het formaat en papiersoort heb ik een aantal boekjes en bundels bestudeerd uit mijn persoonlijke verzameling. Ik kwam op een A5 formaat bundel van Rik van Iersel. Dit vond ik prettig vasthouden maar het papier wat te dun 120 gr/m2, hierdoor kwam mijn beslissing om voor 200 gr/m2 te gaan.

 

Zie hier de illustraties in een online prototype.

 

23 t/m 29 mrt

Ontwikkelen/drukken/printen

In de laatste weken heb ik mijzelf bezig gehouden met het verder illustreren en vormgeven. Test printjes maken en ontwikkelen. 

Mock-up eind product

Evaluatie en conclusie

Link: Reflectie korthagen model

Ik hoop zonder te veel weg gegeven te hebben over het verhaal u geinterreseerd gemaakt te hebben om het te lezen! Mijn proces zat vooral in de ontwikkeling van het verhaal en de boodschap. Dit ging gepaard met vele iteraties. Ik heb het gevoel heb dat ik mij binnen dit project heb kunnen ontwikkelen. 

De toekomst van

Studenten of professionals die een beeldverhaal willen maken adviseer ik om het verhaal en de boodschap zo duidelijk mogelijk te maken. Verder adviseer ik om niet te lang vast te houden aan verwachtingen, met een veelzijdig proces kun je op een andere passie uitkomen wat je zelf niet zou verwachten!

English Summary

The Atlantic puffin is listed as threatened by, among other things, the legal yachts in Iceland, the climate change and overfishing.

The story is set in the Netherlands, where a puffin pops up. In a way, he meets a girl, with which he experiences adventures. In this illustrated book you will find out what their motives are and how this adventure will end.

Literatuurlijst

Chao, M. (2018). The Art of Storyboarding. (E. Christensen, Interviewer)

Coron, T. (2019). Understand Disney’s 12 principles of animation. Opgehaald van Creative Bloq: https://www.creativebloq.com/advice/understand-the-12-principles-of-animation

Douglas, J. (2013). Hoe schrijf je een prentenboek? (9 tips). Opgehaald van Jozuadouglas: https://www.jozuadouglas.com/nieuws/lestips/hoe-schrijf-je-een-prentenboek-9-tips/#comment-29

International, B. (2018). Atlantic Puffin. Opgehaald van IUCN Red List: https://www.iucnredlist.org/species/22694927/132581443

Jenkings, J. (sd). Jerry Jenkings. Opgehaald van https://jerryjenkins.com/how-to-write-short-stories/

Katz, C. (2017, 01 17). Disappearing Puffins Bring an Icelandic Hunting Tradition Under Scrutiny. Opgehaald van Smithsonian Magazine: https://www.smithsonianmag.com/science-nature/uncertain-future-puffin-dinner-180961829/

Lynley. (2016). Composing The Thumbnails Of A Picture Book. Opgehaald van Slap Happy Larry: https://www.slaphappylarry.com/questions-to-ask-yourself-when-composing-the-thumbnails-of-a-picturebook/

Mike P. Harris, S. W. (2011). In S. W. Mike P. Harris, The Puffin. Bloomsbury Publishing.

Ming, Y. (2006). Waiter, There’s a Celebrity in My Shark Fin Soup. (D. Barboza, Red.)

Nature Today. (2020, 02 21). Tientallen papegaaiduikers geteld op de Nederlandse Noordzee. Opgehaald van Nature Today: https://www.naturetoday.com/intl/nl/nature-reports/message/?msg=25900

Nu.nl. (2019, 03 29). ‘Verdwaalde papegaaiduiker gevonden in Dordrechtse woonwijk’. Opgehaald van Nu.nl: https://www.nu.nl/dieren/5816805/verdwaalde-papegaaiduiker-gevonden-in-dordrechtse-woonwijk.html?redirect=1

Peerdeman, M. (2017, 07 20). Papegaaiduiker in de opvang. Opgehaald van Naturmuseum & Zeehondenopvang Texel: https://www.ecomare.nl/verdiep/blog/papegaaiduiker-in-de-opvang/

Poma, E. L. (2010, 03 01). Ten High-Flying Facts about Puffins. Opgehaald van World Wild Life: https://www.worldwildlife.org/blogs/good-nature-travel/posts/ten-high-flying-facts-about-puffins

Price, A. (2014, 02 27). Understanding Color. Opgehaald van Youtube: Understandin color

Rik van Iersel. (sd). In 80/89. Effenaar.

Storyworld. (2020). The Art of Loish. Opgehaald van Storyworld: https://www.storyworld.nl/nl/storyworld-presenteert/the-art-of-loish

The SPA Studios. (2016). The SPA Studios | Character Design Tips from Sergio Pablos.

Vogelbescherming Nederland. (sd). Papegaaiduiker. Opgehaald van Vogelbescherming Nederland: https://www.vogelbescherming.nl/ontdek-vogels/kennis-over-vogels/vogelgids/vogel/papegaaiduiker

White, T. (2013). How to Make Animated Films: Tony White’s Masterclass Course on the Traditional Principles of Animation. In T. White, & K. Spencer (Red.). Focal Press.

WWF. (sd). ATLANTIC PUFFIN. Opgehaald van World Wide Fund for Nature: https://shop.wwf.ca/products/atlantic-puffin

Wyatt, T. (2019, 07 29). Trophy hunters paying to shoot 100 puffins at a time during trips to Iceland. Opgehaald van Independent: https://www.independent.co.uk/news/uk/home-news/puffin-hunting-trophy-iceland-endangered-defra-environment-a9024946.html

Yeretsky, M. W. (2016). The Hero’s Journey according to Joseph Campbell. (Ueber-Brand) Opgehaald van Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=d1Zxt28ff-E

Tags

Studio Seminar, 2018, Periode B, CMD Studio

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *