Makkelijker gezegd dan gedaan

Premisse

Een persoonlijke zoektocht waarin onverwachte wendingen resulteerden in het ontdekken en ontwikkelen van mijn eigen stijl als designer.

Inleiding

Als ik naar andere designers en kunstenaars om mij heen kijk denk ik; wauw, jij hebt echt je eigen stijl! Dit wil ik ook… Maar wie ben ik, Mirte Meijer, een tweedejaars cmd studentje van 20 om daar even tussen te knallen?

De designers en kunstenaars die mij inspireren hebben vaak wat weg van absurdisme, dadaïsme of beelden die vaak wat ongewoon zijn. Neem bijvoorbeeld Rogier Roeters, een schaamteloos tekenaar die mij met absurde humor en keiharde teksten altijd weet te raken. Even tussendoor, hem (Rogier) ga ik natuurlijk nooit worden. Dat is maar goed ook; want in dit blok ga ik samen met mijn camera lekker op zoek naar mijn eigen stijl. Zin in!

Context, Scope en Definitie

Met mijn passie voor fotografie en kunst begon ik mijn seminar met de gedachte; ik wil eigenaardige, absurdistische foto’s maken. In mijn verkennend onderzoek heb ik veel geleerd over de kunststromingen, wat ik supertof vond. Wel werd het mij al vrij snel duidelijk dat ik de lat erg hoog had gelegd. Daarom heb ik de woorden eigenaardig en absurdistisch losgelaten om mezelf ruimte te geven in mijn experimenteel onderzoek. Dit ben ik gaan doen door in mijn foto’s met verschillende mensen, voorwerpen, invalshoeken, kleuren, en locaties te gaan spelen. Tevens heb ik met veel mensen gesproken over het idee achter mijn foto’s. Met deze experimenten wil ik mijn eigen stijl gaan ontdekken; iets wat ik met trots in mijn portfolio kan zetten.

Methode en Aanpak

Om te beginnen ben ik door middel van deskresearch onderzoek gaan doen naar verschillende kunststromingen. Daarnaast heb ik eindelijk de tijd genomen om mijn nieuwe camera (Fujifilm XT-3) te ontdekken en de techniek wat meer onder de knie te krijgen. Daarnaast ben ik op zoek gegaan naar inspiratiebronnen van andere fotografen en kunstenaars. Zo heb ik boeken gekocht, online veel portfolio’s bekeken en ben op verkennend onderzoek gegaan door naar musea te gaan. Met de overvloed van informatie en nieuwe kennis begon ik vol enthousiasme met mijn experimenteel onderzoek.

Onderzoek en experimenten

Vanuit mijn fascinatie voor fotografie begon ik mijn seminar met de hoofdvraag;

  • In hoeverre hebben mijn foto’s een authentiek en absurdistisch randje zodat ik mijn eigen stijl heb gevonden?

Met als opgestelde deelvragen:

  • Wanneer is een beeld authenthiek en absurdistisch?
  • Welke kennis moet ik over de camera hebben?
  • Hoe kan ik mijn eigen stijl ontwikkelen?

Om duidelijk te maken wat ik bedoel met authentiek en absurdistisch maakte ik de volgende poster:

In de pitch bij deze poster vertelde ik het volgende:

“Mijn doel is: mijn eigen stijl ontdekken als designer
Hoe ik dat wil doen? Ik wil me graag onderscheiden van de rest
Op wat voor manier: door eigenaardige absurdistische kunst met een rauw randje

Ik gebruik dit blok om mijzelf te ontdekken en ontwikkelen als designer.”

Om de deelvraag ‘wanneer is een beeld absurdistisch’ te beantwoorden begon ik mijn seminar met deskresearch naar de kunststroming surrealisme en kwam uit bij de volgende quote:

Het spelen met verstand en logica fascineerde mij, maar toch twijfelde ik of surrealisme (Kletter & ter Veer, z.d.) echt de stijl was waarin ik mijn foto’s wou gaan maken. Ik besloot meer onderzoek te doen en kwam uit bij o.a. de kunststromingen; traditionele kunst, dadaïsme (Sandelowsky, 2016) en abstractie. Ik ontdekte nieuwe kunstenaars (Erwin Wurm, Ger van Elk etc) en vond het tof om meer te leren over de kunstgeschiedenis. Hieronder een paar werken die mij inspireerden;

 

(Wurm, 2019)

Door het op doen van nieuwe kennis werd het ook makkelijker mijn eigen mening te vormen (Malta, 2020), maar vond het nog wel lastig mijn plan op papier te zetten. Ik kreeg dan ook de feedback om op ontdekking te gaan, mijn onderzoek even los te laten en te beginnen met experimenteel onderzoek. Ik begon met het vragen aan anderen wat zij dachten bij het woord absurd en noteerde dit in mijn dummy.

Daarnaast ben ik gaan experimenteren met mijn camera door te spelen met het diafragma, ISO waarde en de sluitertijd;

Ook ben ik beelden gaan analyseren en ben gaan oefenen met het vormen van mijn eigen mening. Wat vind ik interessant en waarom? Ik verzamelde een map met foto’s die mij intrigeerden en lichtte dit toe in mijn webblog (post 2). Tijdens dit onderzoek kwam ik een inspirerende tekst tegen over het dadaïsme. Zo las ik dat het een stroming is waarin kunst niks is en alles kunst; er ontstond een absolute artistieke vrijheid (Sandelowskey, 2016). Tijdens het lezen van deze woorden ging er een knop in mij om. Ik moet gewoon gaan beginnen met foto’s maken, fuck it!

EXPERIMENT

 

Na het experimenteren met absurde fotografie verloor ik even de hoop in mijn seminar; shit, dit is lastiger dan ik dacht.. Maar met de feedback van Rob raapte ik de moed weer bij elkaar. Ik moest meer gaan experimenteren met vormen, vlakverdeling en kleurcontrast en het voor nu even klein houden.

Rijksmuseum (van Elk, 2020), (Appel, 1960), (Daniëls, 1950)

Tussen de experimenten door ben ik naar de tentoonstelling Caravaggio – Bernini, barok in Rome gegaan om inspiratie op te doen (Rijksmuseum, z.d.-b). Ik werd geïnspireerd door de kunstenaars in 1600, de beelden hebben een krachtige stijl met drama en dynamiek en keren tegen de traditionele kunst. Ook de kunst tussen 1900 en 2000 integreerde mij. Ik noteerde de kunstenaars en beelden in mijn dummy (zie hierboven) en kreeg nieuwe energie om verder te experimenteren.

EXPERIMENT

Ik vond het interessant wat anderen van mijn foto’s vonden en kreeg door die gedachtes nieuwe ideeën voor volgende foto’s. Daarnaast wilde ik mij verder verdiepen in fotografie en kocht het boek ‘Fotograferen over fotografie’, leende het boek I am van Olaf E van een vriend en noteerde inspirerende quotes;

Ook ging ik verder met experimenteren en maakte deze foto’s;

EXPERIMENT

Ik vond het echt heel tof om de foto’s te maken! Wel merkte ik dat ik nog niet helemaal de vibe voelde. Dit kwam ook terug in de feedback van de leraren en mede studenten; ga op zoek naar de rode draad in je foto’s, misschien een bepaalde themathiek? Dit vond ik lastig, maar door veel gesprekken met anderen kwam ik bij het thema; de frustratie van gedachtes. Ook werd het tijd dat ik de regie in handen nam in mijn foto’s. Dit resulteerde in de volgende foto’s;

EXPERIMENT

 

EXPERIMENT

 

Proces Seminar

Op aanraden van Juri heb ik een grafiek bijgehouden waarin ik de highlights van mijn proces heb bijgehouden;

Proces – Seminar

Conclusie, eindontwerp en de toekomst…

Zo, heel veel experimenten dus. Zijn de foto’s absurdistisch en eigenaardig? Mwah, niet echt. Maar heb ik een begin gemaakt met mijn eigen stijl en heb ik mijzelf ontwikkeld? Jazeker. Tijdens deze experimenten heb ik enorm genoten en kwam ik erachter dat ik ondanks dat de foto’s niet per se absurd en eigenaardig waren, wel mijn doel heb bereikt; mezelf ontwikkelen en ontdekken als designer.

Mijn expositie wordt een soort real life Instagram expositie. Ik hang van ongeveer 6 van mijn foto’s 3 varianten op, waarbij men kan kiezen welke foto het beste werkt van de 3, zodat ik mijn portfolio zo sterk mogelijk kan opbouwen.

Met mijn werk dat ik naast deze expositie heb gemaakt en de gekozen foto’s van de expositie ga ik een Instagram account aanmaken bedoeld als mijn portfolio. Het heeft mij 1,5 jaar geduurd om tot het punt te komen om mijn werk online te zetten, maar deze seminar heeft mij dat laatste zetje gegeven!

—————————————————————————————————————————————–

Maar wie ben ik, Mirte Meijer, een tweedejaars studentje van 20 om daar even tussen te knallen?

Nou, misschien nog niet zo ervaren, maar wel ready om mijn portfolio met trots online te knallen! En als dat is wat deze seminar mij heeft gebracht, ben ik meer dan gelukkig.

Eindwerk

Prototype van mijn toekomstige portfolio op Instagram met dank aan deze seminar

Reflectie

Door middel van de STARR-methode heb ik gereflecteerd op mijn seminar (Benders, 2019).

Literatuurlijst

Benders, L. (2019, 18 november). Reflecteren met de STARR-methode. Geraadpleegd van https://www.scribbr.nl/stage/starr-methode/

Carroll, H., & Hendriks, F. (2018). Fotografen over fotografie (2de editie). Bussum, Nederland: Thoth.

CMD Methods Pack: Find a combination of research methods that suit your needs. HAN University of Applied Sciences – Amsterdam University of Applied Sciences, the Netherlands. ISBN/EAN: 9990002057946. Available at: cmdmethods.nl.

Ensie. (2015, 30 maart). Dadaisme | betekenis & definitie. Geraadpleegd op 7 februari 2020, van https://www.ensie.nl/redactie-ensie/dadaisme

Karel Appel Foundation. (z.d.). Karel Appel Foundation. Geraadpleegd op 25 maart 2020, van https://karelappelfoundation.com

Kletter, S., & ter Veer, K. (z.d.). Surrealisme. Geraadpleegd op 7 februari 2020, van https://www.artsalonholland.nl/kunst-stijlen/surrealisme

Kunstbus. (z.d.). Kunstbus. Geraadpleegd op 7 februari 2020, van https://www.kunstbus.nl

Malta, D. (2020, 9 maart). 7 absurde verhalen uit de kunstwereld. Geraadpleegd op 9 maart 2020, van https://www.kunstspot.nl/verhaal/7-absurde-verhalen-uit-de-kunstwereld/

Olaf, E., & Boom, M. (2019). I am (1ste editie). Nederland: Hannibal.

Rijksmuseum. (z.d.-b). Caravaggio-Bernini. Barok in Rome – Rijksmuseum. Geraadpleegd op 9 maart 2020, van https://www.rijksmuseum.nl/nl/caravaggio-bernini

Rijksmuseum. (z.d.). 10 dingen die je moet weten over de vroege barok – Rijks Stories – Nu in het museum. Geraadpleegd op 13 februari 2020, van https://www.rijksmuseum.nl/nl/rijks-stories/10-dingen-die-je-moet-weten-over-de-vroege-barok

Sandelowsky, R. (2016, 26 april). Het Dadaïsme in beeld: waar kunst niks is en alles kunst is. Geraadpleegd op 7 februari 2020, van http://eye-exposed.nl/het-dadaisme-in-beeld-waar-kunst-niks-is-en-alles-kunst-is/

van Elk, G. (2020, 14 maart). Ger van Elk – Grimm Gallery. Geraadpleegd op 25 maart 2020, van https://grimmgallery.com/artists/ger-van-elk/

Wurm, E. (2019, 2 maart). Erwin Wurm: Artworks. Geraadpleegd op 25 maart 2020, van https://www.erwinwurm.at/artworks/photographic-sculptures.html

English summary

While looking at other designers and artists I’m always thinking; wauw, you’ve really got your own style! That’s what I want too.. But who am I, Mirte Meijer, a second year cmd student of 20 to pop in?

The designers and artists who inspire me often resemble absurdism, dadaism or images that are often somewhat unusual. Take, for example, Rogier Roeters, a shameless artist who always manages to touch me with his absurd humor and raw texts. In between, I will never ever become someone like him (Rogier). But that’s a good thing; because in this seminar I will search for my own damn style together with my camera. Let’s go!

Keywords (tags)

CMD Studio, Studio Seminar, 2020, abstract, absurdisme, fotografie, instagram, materialen, periode c, portfolio, studio-1698333, over studio seminar, Print 2d3d

Mirte Meijer, studentnummer: 1698333

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *