Tot wanneer mag een nummer in de hitlijsten?

Hoeveel muzieknummers er ook zijn, er zijn altijd wel nummers waar je niet omheen komt. Het onderwerp popmuziek gaat mij vooral aan omdat ondanks dat mensen naar hele verschillende stijlen kunnen luisteren, het toch samen lijkt te komen bij de hitlijsten of bijvoorbeeld de top2000.

Vrijwel ieder mens luistert wel muziek in de loop van hun leven, of deze nou zelf muziek maken of niet. Echter luistert niet iedereen altijd naar dezelfde muziek. Een groot deel van de mensen die deze muziek luisteren, weten niet precies waarom dit zo is. Soms vinden ze iets meteen een lekker nummer, andere keren moeten ze het een paar keer luisteren voor dit te waarderen. Met de seminar opdracht wil ik dit niet alleen onderzoeken, maar eventueel ook aan mensen laten zien waarom ze een nummer goed vinden, of ze hier zelf over na laten denken.

Context, Scope en Definitie

Mijn hoofdvraag van dit project was: Wat maakt hits nou hits?

Naarmate het onderzoek leek deze hoofdvraag te breed. Over muziek is een hoop te onderzoeken en op basis van het brede onderzoek wat ik heb gedaan, ben ik meer gaan kijken naar de ‘standaard’ nummers en opbouw die in het grootste deel van de nummers in de hitlijsten hetzelfde is. Een andere reden voor het kiezen in deze richting is dat er al genoeg ‘hitgeneratoren’ zijn of handleidingen over het schrijven van een hit, maar er nog niks is voor de luisteraars om te kunnen beseffen en leren waarom ze zoiets leuk vinden. Ik wil mensen in plaats van erover te laten lezen of te vertellen, hun een ervaring geven waardoor ze hier zelf over na gaan denken.

Synopsis en Premisse

Synopsis: Hoe ver mag een muzieknummer van het format afwijken voor het publiek om het nog een hit te vinden.

Premisse: Niet iedereen die muziek luistert weet altijd waarom ze dit leuk vinden of niet. Vaak zeggen ze dat het een ‘lekkere beat’ is of dat ze de tekst leuk vinden. Maar is dit eigenlijk wel de reden, of zijn er meerdere factoren die meespelen hierin. Ook als je mensen vraagt wat ze luisteren, antwoorden ze vaak met ‘een beetje van alles wat’, maar toch lijken bepaalde genre’s vaker in de hitlijsten te komen dan anderen. Met dit project wil ik onderzoeken of mensen echt ‘een beetje van alles’ luisteren of dat de hitlijsten toch veelvoorkomende kenmerken heeft. Ook wil ik de mensen hier bewust van maken.

Methode en aanpak.

Stap 1 was het maken van een woordweb om in kaart te brengen wat te onderzoeken was.

Hierna heb ik via een enquête onderzocht via welke social media vormen mensen muziek ontdekken. Dit omdat deze resultaten interessant waren voor mij vanwege de verandering in muziek die social media veroorzaakt heeft.

Vervolgens wilde ik dus eens goed gaan kijken welke genre’s etc er nou eigenlijk voornamelijk in de hitlijsten staat. Om dit te onderzoeken heb ik willekeurig gekozen weken in de top40 van Nederland van de jaren 2017, 2018 en 2019 gepakt, om overeenkomsten en verschillen goed te kunnen zien.

Door verschillende stijlen en talen een andere kleur te geven viel al snel op dat van 2017 tot 2019 het aantal stijlen gestegen is, om hier een beter overzicht van de hebben heb ik hier een infographic van gemaakt.

.

Wat opviel aan deze infographic is hoe veel muziekstijlen er in de afgelopen 2 jaar bij zijn gekomen in de hitlijsten. Meer informatie hierover vond ik op de site Musicmap.info. Hierop valt te zien hoe snel muziekstijlen veranderen en uitsplitsen, alleen al in de populaire muziek van de afgelopen eeuw.

Ook wordt op de site uitgelegd dat popmuziek grotendeels bestaat uit jonge of nieuwe muziekgenre’s, omdat dit anders is dan waar al jaren naar wordt geluisterd. Hiernaast wordt een nieuwe stijl vaak geboren door het samenvoegen van elementen van 2 andere stijlen om een nieuwe sound te maken. Wanneer dit eenmaal aanslaat maken meer artiesten soortgelijke nummers en ontstaat de stijl.

Als laatste belangrijke onderzoek heb ik opgezocht wat er nou voor zorgt wat een nummer lekker maakt. Hoewel een hit nooit te garanderen is, hanteren veel nummers bepaalde technische voorwaarden om het nummer goed in het gehoor te leggen van publiek. Hiernaast speelt herhaling een grote rol. In de ‘hook’ van een nummer moet herhaling zitten om voor mensen prettig te zijn. Omdat het grootste deel van de hits zich aan deze voorwaardes houden, en mensen er veel mee in aanraking komen, is er sprake van het “Mere Exposure Effect. Dit is dan ook de reden dat hitlijsten voornamelijk vol zitten met ‘dezelfde’ nummers. Graag zou ik met mijn project mensen hier bewust van willen maken en over na laten denken.

Relevantie en verwachting
Een hoop mensen hebben al generators of soortgelijke projecten gemaakt naar de ‘typische hit’ en hoe je gegarandeerd hits kan schrijven. Mijn uitkomst zal dan ook niet iets soortgelijks zijn, maar iets waardoor mensen misschien na gaan denken over waarom en hoe het komt dat ze muziek leuk vinden. Mijn gok is hierover dan ook dat wanneer ik en mensen erachter komen wat hier allemaal bij komt kijken, dat we anders na gaan denken over de muziek die we luisteren en misschien iets verder buiten onze comfortzone ’s gaan zoeken naar nieuwe muziek.

Uitvoering en Experimenten.

Als eerste heb ik de opbouw van de top 5 meest gestreamde nummers getekend, om een patroon te zoeken.

Dit was ondanks kleine gelijkenissen niet helemaal duidelijk, dus zette ik ze in audio tegen elkaar aan.

Met dit gefaalde experiment kwam ik op mijn concept idee: Mensen bewust maken over hun tolerantie naar verandering van het standaard format. Wat vinden ze wel of niet kunnen? Als eerste protype kwam ik met 4 versies die allen iets aan de meest gestreamde hit van de 2010’s veranderen.

Nummer 1 – Origineel

Nummer 2 – Andere melodie Piano

Nummer 3 – Andere melodie Zang

Nummer 4 – Andere akkoorden

Op de proefexpo kwam de feedback dat het duidelijker moest en er een terugkoppeling voor het publiek moest komen om het doel duidelijk te maken. Hiervoor bedacht ik een quiz waar ze per versie hun mening kunnen geven. Dit levert een score op die hun ‘muzikale tolerantie laat zien.

Als laatste feedback kreeg ik te horen dat het ook voor mensen die geen muziekkenners zijn duidelijk te horen moet zijn. Een koptelefoon op al tijdens de expo wel een goed idee was, maar ik nog iets moet creëeren waarin het publiek zonder alle drukte van de expo goed kan luisteren focussen. Hier heb ik de volgende schets voor gemaakt.

De toekomst van:

Na de expositie komen er van het publiek gegevens binnen over wat goed werd gevonden of niet. Hier kunnen bepaalde conclusies op worden getrokken, zoals hoe tolerant het publiek is voor de muzikale verandering van een hit. Wanneer dit project verder onderzocht wil worden op deze conclusies moet het op veel grotere schaal uitgevoerd worden. Hiernaast zou het ook een tool voor muziekproducenten kunnen worden om te zien hoe ver ze kunnen afwijken van het format bij het schrijven van muziek.

Evaluatie en Conclusie

Mensen zijn gevoelig voor herhaling en het grootste deel van de nummers in de hitlijsten wordt volgens het ‘standaard format’ geschreven. Hierdoor lijkt het dus allemaal een beetje op elkaar en dit zorgt ervoor dat mensen dus al eerder de opbouw begrijpen en kunnen verwachten, en geeft al een gevoel van herkenning. Dit in combinatie met de herhaling in een ‘hook’ zorgt ervoor dat mensen een nummer al snel leuk vinden. Niet iedereen is zich hier van bewust en dit wil ik tijdens de expositie aan het publiek duidelijk maken.

Bronnen

Crauwels, Kwinten. (2016). Musicmap. Geraadpleegd op 20 December 2019
https://musicmap.info/#

Wessels, Patrick. (2015). Wat maakt een nieuw nummer tot een hit? De kracht van herhaling. Geraadpleegd op 23 December 2019

Wat maakt een nieuw nummer tot een hit? De kracht van herhaling

de Bruijn, Tess. (2018). Hoe wordt een liedje een (zomer)hit? Geraadpleegd op 23 December 2019
https://npofocus.nl/artikel/7823/hoe-wordt-een-liedje-een-zomerhit

Social Psych online. (2016). The Mere Exposure Effect. Geraadpleegd op 23 December 2019

The Mere Exposure Effect

Yehuda Rahmanan, Anna Ben. (2019). Spotify Releases Data on Most-Streamed Music and Artists of the Decade. Geraadpleegd op 30 December 2019
https://www.forbes.com/sites/annabenyehudarahmanan/2019/12/04/spotify-releases-data-on-most-streamed-music-and-artists-of-the-decade/

English Summary

Not everyone who listens to music always knows why they like it or why they don’t. Their answer to this question is often: ‘I like the beat’ or ‘I can relate to the lyrics’. However, is that actually the reason they like it? or are there more components that play a role? A lot of people say they listen to ‘a little bit of everything’ when it comes to music, but some genres make the charts more often then others. In this project I investigated a lot about music and why people like certain music better than others. Taking the most streamed song of the last decade, I changed certain elements in the song to see how people will react. With this I test how far from the ‘standard format’ popular music can go while still remaining a hit. The goal with this is to make people aware of how tolerant to different music they are in relation to the music charts.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *