The dark side of K-pop

De kant van K-pop die ze niet willen dat je ziet.

K-pop begint een steeds groter fenomeen te worden wereldwijd. Dagelijks zijn er nieuwe mensen die fan worden van deze K-pop groepen. In eerste instantie lijkt het onschuldig. Een groep mensen die met elkaar een groep vormen om hun grootste droom waar te maken, volgens de K-pop termen, een ‘idol’ worden. Wat een onschuldige droom lijkt is, wanneer je er dieper op in gaat, niet zo onschuldig als het lijkt. Deze groepen worden tot in de perfectie bedacht en bijna fabrieksmatig bij elkaar gebracht.

Inleiding

Begin 2016 ben ik zelf op het fenomeen K-pop gestuit. Ik was vooral gefascineerd door de vlekkeloze choreografieën die deze groep hebben, de verschillende concepten van de groepen, de muziekshows waarbij de nieuwe nummers ‘de comebacks’ worden gepromoot en de kans om hierbij de nummer 1 te worden van die week. Vooral het verschil tussen de Koreaanse en de Westerse entertainment maatschappij interesseerde mij heel erg. In de Westerse cultuur brengt een artiest meestal 1 keer in de twee jaar een album uit en tussendoor singles. Bij de Koreaanse cultuur brengt een groep ongeveer 3 keer per jaar een nieuw album uit. Dit is dan meestal wel een mini album, maar je krijgt veel vaker nieuwe muziek. Bij het uitbrengen van deze nummers is ook een heel proces. Onder k-pop fans ook wel ‘comeback season’ genoemd, waarbij er teasers voor het nieuwe nummer onverwacht gedropt worden op sociale media. Denk hierbij aan concept foto’s, kleine stukjes van de nummers op het album, een preview voor de muziek video etc. Dit alles maakt het voor mij veel interessanter om naar kpop te luisteren en te kijken, dan naar artiesten uit de Westerse cultuur.

Context, Scope en Definitie

Ondanks het interesse in het concept waarmee kpop werkt, kijk ik toch altijd nog op van de wijze waarop er wordt omgegaan met deze artiesten. Soms zijn deze manieren bijna inhumaan.  Voorbeelden hiervan zijn ‘sasaeng fans’, oftewel gewoon stalkers. Dit zijn mensen die zich fan noemen van een artiest en er alles aan doen om zo dichtbij mogelijk te komen. Ze achtervolgen ze overal en proberen zoveel mogelijk persoonlijke informatie te verkrijgen, die ze dan ook online verkopen aan iedereen die deze informatie maar ook zou willen hebben. Een ander voorbeeld is de ‘dating ban’. Dit is een verbod die wordt opgelegd door de entertainment maatschappij. Een goed voorbeeld van daten zonder dat de entertainment maatschappij het weet zijn Hyuna en Edawn. Beide waren ze onder dezelfde entertainment maatschappij. Toen uit kwam dat de twee aan het daten waren heeft hun maatschappij hun contract vroegtijdig afgebroken en moesten ze de groepen waar ze onderdeel van waren verlaten.

Tijdens mijn seminar wil ik verschillende van de bovenstaande situaties aan het licht brengen. Doordat K-pop wereldwijd steeds groter begint te worden, zijn er steeds meer mensen die fan worden van deze groepen. Ik wil ook deze nieuwe fans laten zien, dat sommige omstandigheden inhumaan zijn. Sommige mensen vinden K-pop te veel ‘gemaakt’, voor een deel is dit natuurlijk waar. Ik wil deze mensen alleen laten zien dat de fans ook heel veel bewondering voor de artiesten, omdat ze niet hebben opgegeven en hun droom hebben waargemaakt ondanks de inhumane omstandigheden waarin ze zich soms hebben verkeerd.

Om seminar tot een succes te krijgen, heb ik voor mezelf een aantal opgesteld.
‘Hoe kan ik het dubbelzijdige van de Koreaanse entertainment maatschappij het beste aan het licht brengen?’

  • Hoe werkt de Koreaanse entertainment maatschappij?
  • Wat zijn de belangrijkste punten van de duistere kant?
    • Hoe kan ik deze punten het beste weergeven?
  • Hoe kun je het beste een tegenstelling laten zien?
  • Hoe maak ik zelf Augmented Reality?

Methode en aanpak

Ik ben Seminar begonnen met het maken van mijn eigen K-pop album, omdat de esthetische kant in eerste instantie hetgeen wat mij heeft getrokken tot het kijken en luisteren naar K-pop. Alle K-pop albums hebben hun eigen concept, dus het concept wat ik voor mijn album had bedacht was de donkere kant van de entertainment maatschappij laten zien. Ik heb onderzoek gedaan naar verschillende k-pop albums en heb geschetst wat voor album ik zelf wilde maken. Het plan van dit album was om de buitenkant heel leuk en vrolijk te maken en wanneer je het album opent het heel donker en duister te maken.


Schetsen album


Prototype album

Vanuit feedback kwam ik op het punt of het met een album wel duidelijk was wat ik wilde overbrengen. Want, hoe laat je dan duidelijk de tegenstellingen zien van de entertainment industrie? Hierdoor heb ik het album geschrapt en ben ik naar een andere manier gaan zoeken. Ik ben specifiek onderzoek gaan doen naar deze donkere kant en welke tegenstellingen ik hieruit kon halen.


Onderzoek Koreaanse entertainment wereld

Voorbeelden die ik tegenkwam tijdens mijn onderzoek ben ik gaan uitschetsen. Het idee van deze schetsen was een poster die het in een beeld de tegenstelling zou laten zien. Uiteindelijk kwam ik via deze schetsen op een ander idee. Augmented Reality (AR). Hiermee kun je makkelijk een tegenstelling laten zien en daarbij staat het symbolisch voor de realiteit en het beeld wat de entertainment maatschappij wil dat we zien.


Schetsen

Ik ben gaan uitzoeken hoe ik zelf AR kon maken. Dit kan door middel van Unity en Vuforia samen te gebruiken. Omdat ik twee beelden nodig heb om een tegenstelling te laten zien, ben ik gaan uitdenken welke beelden ik kon laten zien als posters die elkaar overschrijden door middel van AR.


Tegenstelling schetsen

Ik ben in Unity gaan testen met verschillende beelden. Ik ben met de hand gaan tekenen om te kijken of Unity überhaupt werkte. Deze beelden werden niet goed opgepakt door het programma, het target image heeft speciale target points die herkent moeten worden. Door een poster met de hand te maken pakt hij deze target punten niet. De oplossing hiervoor was om de posters allemaal met illustrator te maken. Ik heb deze posters dan ook omgezet in illustrator en het nogmaals geprobeerd. Daarna wilde de image target de poster wel scannen.


Testposters Augmented Reality

Na feedback hierop te hebben gehad, kon het wel wat dieper. Ik moest duidelijk laten zien waar het om ging. Hierbij kwam het idee om een kleine animatie te laten zien als de posters gescand werden. Hiervan zijn er verschillende iteraties geweest om het duidelijkste beeld te krijgen.

Iteratie 1

Iteratie 2

Iteratie 3

Iteratie 4

Eindproduct

De laatste iteratie is het beeld waar ik verder mee ben gegaan. Mijn eindproduct zal bestaan uit 5 posters, die gescand kunnen worden met een telefoon of tablet. Het beeld wat er dan op je telefoon of tablet verschijnt is een kleine animatie van de tegenstelling die zichtbaar is op de poster. Het beeld op de poster staat voor de verwachting. De telefoon staat voor het verdiepen ergens in en voor de schijn van de camera’s van de entertainment industrie die alles mooier laten lijken dan het is. Het beeld wat je op de telefoon ziet is de werkelijkheid. Hieronder staan enkele beelden van het eindwerk. De rest is terug te zien op de expo.

Plastic surgery

Ongezonde dieëten

Evaluatie en conclusie

Seminar was voor mij best stressvol. Vooral halverwege het project zag ik het even niet meer zitten. Dit omdat ik het grootste gedeelte van mijn proces kwijt ben geraakt. Tijdens het testen of ik de AR kon scannen met mijn telefoon. Heeft de map waarmee ik het bestand moest opslaan de map met bijna al mijn proces overschreden en heb ik van alles geprobeerd om dit terug te krijgen. Dit is tevergeefs niet gelukt. Ondanks dat heb ik toch iets neergezet waar ik trots op ben. Animeren is iets wat ik nog nooit eerder had gedaan en daarmee heb ik mijzelf verder ontwikkeld dit project. Verder is dit ook de eerste keer dat ik met Augmented Reality heb gewerkt. Dit was voor mij nogal een struggle om meer dan 1 beeld in het programma te krijgen en het programma op mijn telefoon krijgen verliep ook niet even vlekkeloos, zoals eerder aangegeven.

Ondanks de tegenslagen heb ik met veel plezier aan dit project. Ik hoop dat ik mensen heb kunnen informeren naar de duistere kant van de K-pop industrie.

English summary

K-pop is becoming a global phenomenon. These different K-pop groups gain new fans everyday. At first everything seems harmless. It’s just a group of people who share the same dream. To become a K-pop idol. But the dream isn’t as harmless as it seams. If you look a little bit closer, you will see that these K-pop groups are almost perfect because of the hars conditions the Korean entertainment industry puts these people under.

Renate Methorst
15-01-2020
1715406

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *