Straat Ratten Documentaire

Jeroen Boelaars.

1748653.

15-01-2020.

Studio Seminar.

Straat Ratten Documentaire

Premisse

Ontwikkelen van editting vaardigheden aan de hand van een graffiti documentaire.

Synopsis

Door beeldmateriaal op verschillende manieren experimenteer ik met verschillende effecten die edits voort kunnen brengen. De documentaire volgt in alle gevallen dezelfde groep jongeren, maar toch vallen de verschillende versies anders. Hier ben ik mee aan de slag gegaan om mijn vaardigheden rondom editten te ontwikkelen. De documentaire geeft een open perspectief op de wereld van een graffiti artiest, terwijl de aparte teasers afwijkende indrukken geven.

Onderbouwing

Dit studio seminar heb ik me bezig gehouden door beeldmateriaal te filmen dat met graffiti te maken had, en deze op specifieke manieren te editten om zodoende verschillende sferen duidelijk te maken tijdens de documentaire. Ik heb rekening gehouden met een brede doelgroep omdat het een openbare documentaire zal worden. Daarom heb ik er ook mijn best gedaan om op een manier te editten dat zelfs mensen die tegen graffiti zijn, toch via die sfeer van de documentaire kunnen genieten (en misschien zelfs hun perspectief uitbreidden).

Ik heb met een professional op gebied van film gesproken, Niels de Boer. Dit gesprek was een goed begin omdat ik hier meteen heb geleerd dat ik een hoop voorbereiding moest doen voordat ik kon gaan filmen. Ik heb nagedacht over welk beeldmateriaal ik wou hebben aan de hand van een draaiboek. Dit forceerd je na te denken over een het verhaal dat je verteld, en vanuit welk perspectief je dat verteld. Ik heb toen besloten een open en eerlijke documentaire te filmen vanuit het perspectief van iemand die niet veel begrip heeft voor graffiti als kunstvorm. Dit perspectief is naarmate mijn draaiboek veranderde ook veranderd, uiteindelijk is het het perspectief van een willekeurig persoon geworden ivm een brede doelgroep, waardoor ik alles heel algemeen heb benaderd.

Door eerst te noteren wat ik precies wou filmen, kon ik ook nadenken over wat ik daar allemaal voor nodig had. Ik heb een nieuwe camcorder gekocht die uitermate geschikt was voor buiten filmen onder hevige omstandigheden. Bewapend met een camera, en de 24 lessen van Werner Herzog over filmen (en guerilla filmen) begon ik aan het vastleggen van het beeldmateriaal met de hulp van twee proffesionals uit de graffiti wereld, Chuck en Nomad. Het blijkt al snel dat je buiten een filmstudio de omstandigheden nooit perfect kan krijgen, en ik week dus al snel af van mijn oorspronkelijke draaiboek. Dit heb ik met weinig succes proberen op te lossen door met belichting te experimenteren.

Gelukkig bleek veel afwijkend beeldmateriaal toch bruikbaar wanneer ik eenmaal aan het editten begon. Er ging een hele wereld voor me open met de hulp van meerder editting proffesionals wiens advies regeldmatig opzocht, Sven Pape, Indymogul en Dslr filming zijn hier enkele van. Dit begon als een poging om mijn gefilmde beelden weer op mijn draaiboek te laten aansluiten, maar het had uiteindelijk het tegenover gestelde effect: Ik kwam er al snel achter dat door het editten veel meer mogelijk was met het beeldmateriaal dan ik in eerste instantie had gedacht, en ik veranderde dus ook meerdere keren het draaiboek. Omdat ik het juist interessant vond om meerdere kanten op te gaan met het editten, heb ik besloten me niet vast te leggen aan mijn draaiboek. Ik heb uiteindelijk meerdere korte teasers gemaakt waarin ik de documentaire op verschillende manier afbeeld.

De documentaire bestaat uit een interview met Nomad, gecombineerd met beeldmateriaal van sommige avonturen die ik vast heb gelegd. Hierbij heb ik hulp gehad van de graffiti profesionals Chuck en Nomad, die mij ook hebben geholpen met het perspectief van de documentaire. Het interview is open en verdraait de slechtere kanten van de graffiti wereld niet, waardoor de leukere kanten en gezellige verhalen ook oprecht aanvoelen. De toon van de documentaire is heel open, specifiek zodat een brede doelgroep zich uitgenodigd voelt om een kijkje te nemen in het leven van een graffiti artiest. Het tegen beeld hiervan is de korte teaser waarin de graffiti juist als een oppervlakkige en vadalistische kunstvorm word afgebeeld. Dit doe ik door veel donker en chaotische cuts toe te passen.

Ontwikkelingen

Door een draaiboek te maken heb ik mezelf een hoop moeite bespaard. Ik kan heel snel enthousiast raken en met het leukste deel beginnen (wat mij het filmen leek), wat niet veel opleverde voordat ik een draaiboek had gemaakt. Toen bleek dat ik een aanzienlijk deel van mijn al gefilmde materiaal opnieuw moest doen of niet nodig had. Ook dacht ik door het draaiboek beter na over het verhaal dat ik wou vertellen en vanuit welk perpectief ik dat vertel.

Het draaiboek heb ik gemaakt nadat ik verschillende soorten documentaires heb gekeken zodat ik een idee had van wat de mogelijkheden waren. Door verschillende soorten documentaires te analyseren heb ik een richting kunnen kiezen waarin ik mijn eigen documentaire wou sturen.

Bijhehorend onderzoeksmateriaal:

KCBR – LIVE LIFE LIKE

KBTR -De Utrechtse Kabouter

The act of killing

The Look of silence

Kroonjuwelen

Door veldonderzoek met mijn camcorder ben ik er al snel achter gekomen dat je niet krijgt wat je wil als je een guerilla film wil schieten, en dat je dus gebruik moet maken van alles wat je tot je beschikking hebt, en kan nemen.

Bijhehorend onderzoeksmateriaal:

Werner Herzog – 24 film lessons

Door de meerdere film kanalen die je online kunt vinden heb ik ook het een en ander geleerd over belichting en manieren van filmen. Dit intereseerde me omdat het ook een manier is om een verhaal te vertellen.

Bijhehorend onderzoeksmateriaal:

Lumaforge

Martin van Koolhoven – De kijk van koolhoven

Door later het materiaal te editten met grote hulp van tutorials en andere videos over editten, kwam ik er al snel achter dat er meer mogelijk was dan ik voorheen besefte. Dit is toen ook de focus van mijn project geworden. Ik heb me vanaf dat moment voornamelijk proberen te ontwikkelen door te experimenteren met verschillende edits van mijn beeldmateriaal.

Bijhehorend onderzoeksmateriaal:

Sven Pape

Indymogul

Op deze manier ben ik tijdens deze studio seminar kort door drie verschillende fases van het maken van een documentaire gegaan, wat mij voor een deel inzicht heeft gegeven op de complete productie van een (guerilla) documentaire. Ik ben van plan mezelf in de toekomst naast het editten ook te verdiepen in het filmen en het schrijven van een documentaire of film.

Bibliografie 

(2006) Kroonjuwelen. [Documentaire].

Herzog, W. 24 film lessons. Geraadpleegd op https://nofilmschool.com/2015/01/24-life-lessons-filmmakers-werner-herzog

KBTR (2019) De Utrechtse Kabouter. [Documentaire].

KCBR (2014) Live Life Like. [Documentaire].

Koolhoven, M. (2018) De kijk van Koolhoven. [Mini Series].

Lumaforge. [Youtube kanaal] Geraadpleegd op https://www.youtube.com/channel/UCSufttVkYSIBC5UVfxnLScQ

Oppenheimer, J. (2014) The Look of Silence. [Documentaire].

Oppenheimer, J. (2012) The Act of Killing. [Documentaire].

Sørensen Byrge, S. & Oppenheimer, J. (2012) The Act of Killing. [Documentaire].

SvenPape. [Youtube kanaal] Geraadpleegd op https://www.youtube.com/user/svenpape

Indymogul. [Youtube kanaal] Geraadpleed op https://www.youtube.com/user/indymogul

Beeldmateriaal

Mijn eerste voorbereiding ( spontaan geschoten beeldmateriaal, en minimaal onderzoek voordat ik ging beginnen)

 

Ook mijn draaiboek was in eerste instantie niet meer dan een lijst losse ideeen. Het draaiboek is na veel verandering uitgebreider en overzichtelijker geworden:

VIDEO AUDIO DUUR (S)
Inpakken Cans & Markers Nergens zoals thuis’- Formula C
Reizen, shots naar buiten diverse graffiti Nergens zoals thuis’- Formula C
Reizen, Design dummy diverse Nergens zoals thuis’- Formula C
Ariveren ‘Chuck’ Nergens zoals thuis’- Formula C
Fade in.Interview ‘Nomad’.

Grafisch effect ‘Nomad, Graffiti artiest’ links onder in beeld

Begin van het interview, voorstellen. 4.12
Trein reis footage van Utrecht naar Tilburg. ( De Waal over) Voorstellen. 7.10
Interview. Voorstellen.

“Ik ben Nomad, ik schrijf al 7 jaar, begon als kutten maar ik plaats nu iedere week wel een piece’

7.14
Straat Ratten’ Titel. Hoe het begon. 4.03
Binnenkomst in Tilburg, Hall of Fame + Titel effect Hoe het begon.

‘begon met vrienden, maar je komt snachts nieuwe mensen tegen, je besluit samen te schrijven en zo maak je toch vrienden terwijl je elkaar een beetje uitdaagt’

14.04
Interview. Trein verhaal’ (groot worden) 21.10
De jongens samen op straat. Trein verhaal’ 7.08
Interview. Trein verhaal’

‘je begint als toy, ik heb me lang een toy gevoelt, vooral omdat ik omging met pro’s. Het moment dat ik me geen toy meer voelde was toen ik met een paar maten mn eerste trein had gepakt. Uni station, over het hekje klmmne, staat de trein 7 minuten stil. Eerste een dikke laag chrome, psjjjjjjjj, iedereen stressen, snel wat taggies met zwart eroverheen en allemaal weg rennen. De spanning die je dan voelt joh, niet te omschrijven. Pohhh gekkenhuis.

18.10
Interview. Quick tips

‘paar dingen waar je op moet letten, maar die leer je ook snel genoeg hoor. Bijvoorbeeld geen licht op jezelf schijnen, maar wel belichting hebben voor je werk.

Hoe je ergens komt van te voren uitzoeken

Er onopvallend uitzien natuurlijk

Voorbereiding is echt het halve werk

Maar dat leer je allemaal vanzelf als je eenmaal op straat staat’

23.15
Chuck Tunnel Redenen om te schrijven. 8.09
Interview. Redenen om te schrijven.

‘iedereen heeft een eigen reden om te spuiten, ik vind het snachts gewoon leuker, nightlife. een maatje van me doen het om het mysterie rondom zijn naam. Maten van me die een vakantie naar Portugal namen om daar de stad vol te zetten, dat je internationaal iets achter wil laten. Iets neerzetten voor mensen om te genieten of gewoon om kapot te maken. Maar dat is allemaal oke, waarom je het ook doet je hoort bij een communitie en je staat niet alleen.’

37.12

1.07*

Klimmen trein Redenen om te schrijven. 21.15
Rat tag Graffiti als pure kunst. 15.20
Interview. Graffiti als pure kunst. 33.19
Deez Hoes Aint Loyal’ Graffiti als pure kunst.

‘pure kunst + morele code, fuck overheid’

7.04

52

Interview. A58 verhaal. 8.09
Rat tag donker A58 verhaal. 5.01
Interview. A58 verhaal. 13.14
A58. A58 verhaal. 10.13
Interview. A58 verhaal.

‘’een keer bijna gepakt, met een paar maten de geluidswand van de a58. Daar komen we vaker. Maar deze keer was de politie er ook. Opeens een zaklamp op je. Dus wij rennen en springen naar benenden, in de bosjes. Heel onze kleren kapot. Doodstil blijven liggen. En ja naar een tijdje breidden ze de cirkel uit waarin ze zoeken en dan is het midden juist weer veilig. Dus wij terug om die piece af te maken, en daarna zijn we gewoon vertrokken.’

3.10

1.20*

Met deze geschilderde ‘lampen’ probeerde ik verschillende belichting uit die me niet teveel bloot stelde tijdens het filmen.

Het eerste perspectief dat ik aannam als richting van mijn documentaire, deze openheid heb ik aangehouden als hou vast, terwijl de rest van het draaiboek (en project) langzaam veranderde.