Op naar Terschelling!

”Ik ben geboren op de verkeerde plek, dus: op naar Terschelling!

SYNOPSIS

Terschelling, het Nederlandse waddeneiland met zo’n 4890 inwoners, is waar ik mijzelf de afgelopen weken volledig op heb gestort (OpenInfo, 2019).

Het eiland heeft een herhalingstoerisme van 85% (Sherpa’s Stories , 2019) en zelf kom ik al mijn hele leven op deze fijne plek. Er heerst een rust, een vorm van gemoedelijkheid en ik ervaar geen tijdsdruk op het moment dat ik daar ben. Zo kan ik wel even doorgaan met alle positieve dingen. Het leven is daar anders, ook wanneer je er bewoner van bent. Dit weet ik vanwege het feit dat ik er al 22 jaar kom en in die tijd een kring met mensen heb leren kennen en van hen meekrijg hoe het is om daar te leven. Zelf voel ik me er fijn, fijner dan mijn thuis in Hoogland en ik zou er met alle liefde naartoe verhuizen op het moment dat dat mogelijk is.

CONTEXT, SCOPE EN DEFINITIE

Tijdens dit project werkte ik met een zogeheten scope. Wat heb ik nodig om dit project een succes te laten worden? (“Scope”, 2015)

Ook al ben ik thuis, ik sta altijd in nauw contact met verschillende Terschellingers en dus eilanders. Natuurlijk niet vanwege school, maar op een vriendschappelijke manier. Tijdens dit project was het van belang dat ik gebruik ging maken van deze contacten. Verder was het belangrijk, dat ik mijn eigen mind zou gaan opfrissen en zou gaan duiken in mijn eigen foto archief van het eiland en ga graven naar mijn eigen herinneringen en ervaringen die ik van het eiland heb en die ervoor zorgen dat ik mezelf anders voel op Terschelling dan aan de vaste wal. 

Ik had meerdere dingen die ik wilde behandelen dit project.

  • Hoe is het om een eilander te zijn?
  • Is het makkelijk om een eilander te worden?
  • Hoe word je een eilander?
  • Is het mogelijk om een eilander te worden?
  • Het leven van een eilander

Uiteindelijk heb ik ervoor gekozen om het bovenste punt, ‘hoe word ik een eilander’? als hoofdvraag te nemen.

METHODE & AANPAK

Ik heb tijdens dit project verschillende vormen van onderzoek ingezet. Vrijwel in het begin koos ik ervoor om een enquete uit te zetten onder liefhebbers van Terschelling maar ook onder de eilanders. Ik had het niet durven dromen maar ik heb bijna 250 reacties hierop mogen ontvangen! Dit is dan ook iets wat ik graag wilde, contact met de eilanders. Verder ben ik veel bezig geweest met de vorm van Terschelling, dit omdat ik dit een unieke en herkenbare vorm vind. Ik heb dit mensen laten tekenen. Mensen die vaker op Terschelling zijn geweest, maar ook mensen die nieteeens ooit van het eiland hadden gehoord. Leuk om dat verschil te zien! Ik heb gebruik gemaakt van Visual Families, ‘living’ moodboards, en ik heb me veel gefocust op beeld en typografie. Vaak in combinatie met elkaar. Ik heb gewerkt met materialen, vormen, woorden, tijdlijnen.

Tijdens een middag in Kapitaal, heb ik inspiratie opgedaan in de boeken die daar staan. Ik merkte dat mijn aandacht was gefocust op tekst, beeld en fotografie. Hier ben ik dan ook mee aan de slag gegaan. Ik zocht beelden van mezelf, beelden die voor iets spraken. Ik verwerkte hier woorden in die pasten bij mijn leven in Hoogland en aan de andere kant woorden die passen bij het leven op Terschelling

Eigenlijk waren deze hierboven geplaatste beelden vrij cliché, dat zag ik zelf achteraf ook in. Ik wist echt even niet welke kan ik op wilde gaan. Maar toen, in een gesprek met Leanne, ontstond het idee om een font te gaan ontwerpen. Waarvan ik eerst echt even niet wist hoe dit aan te pakken, bedacht ik al vrij snel hoe ik dit wilde gaan doen. Ik wilde een font ontwerpen voor het leven hier in Hoogland en voor het leven op Terschelling. Ik ben gestart met het ontwerpen van een font voor het leven in Hoogland (gebaseerd op tijd omdat dit een term is die heel veel terugkwam tijdens mijn project) en op Terschelling heb ik het font voor het leven daar ontworpen. Terschelling is dé cranberry plek, en hoe moeilijk het ook was (het is nu geen cranberry seizoen) ben ik opzoek gegaan naar cranberry’s en daar vervolgens een font van gemaakt.

Na Dick tijdens een feedback moment te hebben gesproken, kwamen we tot de conclusie dat een font maken heel veel tijd en werk kost en dat een font als deze, het klokkenfont, natuurlijk geen font is waar je een broodtekst mee kunt schrijven. Ik kon het beter kalligrafie noemen. Eigenlijk wist ik niet zo goed wat ik met het klokkenfont aan moest. Dick stelde mij tijdens dit moment de vraag of ik van dichten houd, ik reageerde daar na alle Sinterklaasgekte en gedichten vrij snel met ‘nee’ op, maar onderweg naar huis bedacht ik me dat ik ‘Elfjes’, een vorm van dichten, wel heel leuk vind. Hier ben ik me op gaan richten en ik bedacht dat ik het vet zou vinden een fotoreeks te schieten en hierbij Elfjes wilde gaan bedenken. Ik had het geluk in de Kerstvakantie naar Terschelling te kunnen gaan dus ik heb me op Terschelling gefocust op de foto’s en na het schieten hiervan, heb ik in een duinpan gekeken naar wat voor woorden passen er bij mij? Wat voor woorden passen er bij de geschoten foto’s en hoe kan ik dit gevoel gaan uiten?

Wat ik hiervan heb gemaakt, is hierboven te zien. Dit is dan ook het werk dat ik exposeerde tijdens de proefexpositie. Verder heb ik op Terschelling een groot stuk hout gejut omdat ik het tof vond dit te gebruiken tijdens mijn expositie. Tijdens de proefexpositie heb ik dit stuk (inmiddels opgedroogd) hout gebruikt als presentatiemateriaal (zie achterin foto) maar tijdens de definitieve expositie wil ik het stuk hout gebruiken om mijn conceptnaam mee te communiceren doormiddel van het cranberry lettertype.

DOEL EINDEXPOSITIE:

Tijdens de proefexpositie ontving ik oranje licht. Met de feedback van Leanne en Dick ben ik gaan brainstormen wat ik anders kon doen en dus kon gaan verbeteren. Ik wilde mijn eindwerk persoonlijker maken maar wel in dezelfde sfeer blijven. Ik ben gaan kijken naar hoé ben ik eigenlijk op Terschelling terecht gekomen? Dit omdat ik niet zelf heb bedacht hier sinds dat ik ben geboren naartoe te gaan. Waar dit wel is ontstaan ligt bij mijn opa en oma, zij gingen vroeger met hun kinderen al naar Terschelling en dit is de reden dat ik daar ook kom. Dus: op naar mijn opa en oma!

Nadat ik mijn opa en oma heb geïnterviewd en we helemaal in de ‘Terschelling vibe’ waren, ben ik bij hen de kast ingedoken en kwam ik tot de conclusie dat er vrij weinig foto’s zijn van die tijd. Simpelweg omdat mijn opa en oma geen camera hadden. Ik baalde maar toen vertelde mijn opa dat hij in die tijd gebruik maakte van dia’s. Hij had een apparaat waarmee ik de dia’s kon digitaliseren en dat heb ik gedaan.

Ik ben hier op dit moment nog druk mee bezig maar ik wil tijdens de eindexpositie, die dia’s en daarbij behorende elfjes communiceren op de vorm van Terschelling gemaakt van hout. En zoals eerder vermeld, wil ik mijn conceptnaam communiceren op het stuk gejutte hout wat ik tijdens de proefexpositie heb gebruikt als presentatie model.

Mijn onderzoeksvraag; hoe word ik een eilander? wil ik proberen te beantwoorden in mijn eindwerk. Tot nu toe kan ik zeggen dat er niemand uit mijn familie ooit een eilander is geworden, doordat zij allemaal al een relatie hadden met iemand die aan de vaste wal woont. Dit stukje wil ik meenemen in mijn eindwerk.

ENGLISH SUMMARY

Terschelling, the Dutch Wadden island with about 4890 inhabitants, where I focused myself completely in recent weeks (Open Information, 2019). The island has a repeat tourism of 85% (Sherpas Stories, 2019) and I come all my life to this fine place. There is a rest, a form of sociable and I feel no pressure of time when I’m at the island. So I can just go on with all the positive things. Life is different there, even if you’re a resident of Terschelling. I know this because I’m coming there for 22 years and I’ve met a circle of people who telled me what it is like to live there.  I feel fine at Terschelling, finer than my home in Hoogland. If it were possible to move there, I would go right away!

Studentennaam: Chloë Koelewijn

Studentnummer: 1743814

BRONNENLIJST

Deskresearch. (2015). Geraadpleegd op 15 november 2019, van https://www.allesovermarktonderzoek.nl/onderzoeksmethoden/deskresearch/

Hogeschool van Amsterdam. (z.d.-a). Moodboard. Geraadpleegd op 15 november 2019, van http://cmdmethods.nl/cards/stepping-stones/mood-board

Hogeschool van Amsterdam. (z.d.-b). Pitch. Geraadpleegd op 15 november 2019, van http://cmdmethods.nl/cards/showroom/pitch

Hogeschool van Amsterdam . (z.d.-a). Interview. Geraadpleegd op 14 november 2019, van http://cmdmethods.nl/cards/field/interview

Hogeschool van Amsterdam . (z.d.-b). Survey. Geraadpleegd op 14 november 2019, van http://cmdmethods.nl/cards/field/survey

OpenInfo. (2019, 13 november). Informatie gemeente Terschelling. Geraadpleegd op 14 november 2019, van https://allecijfers.nl/gemeente/terschelling/

Scope. (2015, 6 december). Geraadpleegd op 14 november 2019, van http://www.markensteijn.com/index.php/98-het-pm3-model/271-scope

Sherpa’s Stories . (2019). MARKETINGSTRATEGIE TOERISTISCH TERSCHELLING. Geraadpleegd van https://terschellinger-ondernemersfonds.nl/marketing-fonds-terschelling/090419_Marketingstrategie_Terschelling.pdf

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *