Fooling the bird

Samenvatting

Ik heb aan de hand van verschillende voorbeelden en bronnen, maar vooral met youtube tutorials en de 12 principles of animation geleerd om een animatie te maken. Er ging vooral veel tijd zitten in de verschillende technieken, maar ook vond ik heel vaak wat ik had gemaakt niet mooi genoeg om te laten zien. Ik heb heel veel geleerd en uiteindelijk na drie eerdere concepten heb ik de animatie “Fooling the bird” gemaakt.

Inleiding en context

Animaties keek ik al toen ik nog heel jong was, dus ik wist een ding voordat ik ging beginnen aan deze cursus, namelijk dat ik een animatie wilde maken. Ik wilde een onderwerp vinden waar mensen geraakt door raken, zodat ik kon werken aan hoe ik dit kon overbrengen via een animatie. Ook wilde ik dat het onderwerp te maken had met een brede maatschappelijke tendens. Als snel kwam ik op het onderwerp van Fooling the bird, gebaseerd op een waargebeurd verhaal:

In de jaren 90 hebben onderzoekers geprobeerd om een kolonie Jan van Genten naar Mana Island te lokken. Ze deden dit met stenen vogels en speakers die vogelgeluiden afspeelden. Helaas was er geen enkele Jan van Gent op af gekomen. Tot in 2015, toen kwam er één vogel op af. De onderzoekers noemde hem Nigel. Hij vond tussen de stenen vogels een partner en maakte een nest voor haar. Maar de stenen vogel ging uiteraard niet in op Nigel’s pogingen een gezin te starten. Nigel bleef echter bij haar en bij de kolonie stenen Jan van Genten. Drie jaar heeft hij zijn vogelleven geleid tussen de stenen vogels, waar hij in 2018 is gestorven naast zijn stenen partner.

Hieruit komt bij mij heel erg naar voren dat menselijke interventie in de natuur heel erg verkeerd kan uitpakken, of dat we eigenlijk nog niet helemaal weten wat voor impact het heeft op iets of iemand om diegene voor de gek te houden.

In dit project ben ik gaan leren animeren aan de hand van het verhaal van Nigel en andere voorbeelden van verhalen waarbij iets of iemand voor de gek werd gehouden.

De meest relevante kennis die ik hierbij heb opgedaan was de verschillende technieken van het maken van een animatie, de verschillende elementen die daarbij kwamen kijken en hoe je uiteindelijk een goed verhaal verteld.

Scope

Het belangrijkste voor mij aan dit project was om te kijken of ik kon leren animeren en of ik het leuk genoeg vond om mee verder te gaan. Maar ook om te kijken of dit een geschikt medium is om mijn zorgen over de maatschappij over te brengen aan een publiek. Ik houd ervan om mensen kritisch te laten nadenken over wat ze eigenlijk aan het doen zijn en of je daarvan de gevolgen over het hoofd kan zien.

Methode en aanpak

Ik heb gebruik gemaakt van het CMD methods pack om onderzoekstechnieken te vinden die aansloten bij hetgeen ik wilde leren, maar dit was best wel onhandig, omdat veel CMD onderzoekstechnieken niet aansloten bij mijn onderzoek. Uiteindelijk heb ik gebruik gemaakt van:

Best, good and bad practises: Ik heb veel animaties gekeken om daarbij erachter te komen wat ik goed vind en waarom, wat verschillende animatietechnieken zijn en verschillende verhaaltechnieken.

Interviews: Ik wilde graag meer verhalen leren om korte animaties over te maken, dus ik heb het verhaal van Nigel aan zoveel mogelijk mensen voorgelegd en gevraagd waar ze nog meer aan dachten bij dit soort leugentjes om bestwil.

Experimenteren met verschillende korte animaties. Ik wilde een aantal van deze verhalen verwerken tot korte animaties, waarbij ik experimenteerde met verschillende verhaaltechnieken, animatietechnieken en -stijlen.

Autodidactisch leren van skills: Ik heb heel veel youtube tutorials gekeken om te kunnen experimenteren met verschillende (digitale)technieken.

Het resultaat van al deze onderzoeksmethodes is de verschillende animaties die ik heb geprobeerd te maken. De best, good and bad practises heb ik bijgehouden door films te kijken en te onthouden wat ik goed vond, en dat vervolgens te gebruiken in een animatie, de interviews hebben me feedback gegeven op het werk dat ik heb gemaakt en meer inspiratie gegeven voor verhalen. Maar ik heb vooral geëxperimenteerd met verschillende technieken waarbij ik telkens een ander verhaal nam, om een nieuwe techniek of programma te leren.

Het proces

Concept 1

Nigel

Dit was mijn eerste animatie, genaamd Nigel. Ik heb eerst een achtergrond gemaakt en daarna heb ik geprobeerd te laten zien dat ik nog aan het uitzoeken was hoe het eruit moest komen te zien. Ik heb dit gemaakt in Adobe After Effects. En ik heb veel tutorials gekeken om erachter te komen hoe ik bijvoorbeeld een vogel moest laten vliegen.

Ik heb als feedback hierop gekregen dat ik moest ontdekken wat ik nou eigenlijk wil vertellen met mijn animatie, en dat ik misschien ook andere verhalen moest gaan animeren.

Concept 2

Fooling the child.

Bij deze animatie heb ik alles plaatje voor plaatje getekend en achter elkaar geplakt. Ik heb hiervoor de 12 principles of animation gebruikt en bij deze het element van overdrijving gebruikt.

Ik kreeg hierbij de feedback dat het onduidelijk was wat er nou precies gebeurde en dat ik scene’s langer moest laten zien. Ook zou kleur helpen bij het duidelijker maken.

Concept 2

Fooling the Elder

Sherry Turkle geeft in een interview met Daphne Bunskoek al aan dat we door technologie ‘alone together’ zijn, we communiceren veel meer, maar steeds minder face to face, en dit kan problemen opleveren voor iemands mentale gezondheid. Daarom heb ik gekozen om te animeren dat er een oude vrouw in een rolstoel zit en die een zorgrobot krijgt om zich te vermaken en geen menselijk contact heeft.

Ik heb hier tutorials voor gebruikt om te leren tekenen met mijn nieuwe teken tablet. Ook heb ik voor het eerst het programma adobe animate gemaakt, de vroegere Flash. Dat heeft me echter een tijdje gekost om uit te zoeken en ik ben omwille van de tijd en mijn proces verder gegaan met een ander onderwerp.

Concept 3

Fooling the User

Hier heb ik me verder geprobeerd te focussen op een tekening maken met heel veel verschillende lagen. Maar ik liep al heel snel vast met dat ik nog geen animatie af had, dus ben ik al mijn proces gaan bekijken en tot de conclusie gekomen dat ik de hele tijd feedback krijg op een animatie, en dan er niks mee doe, omdat ik een nieuw onderwerp kies. Vanaf week 6 ben ik me dus gaan focussen op 1 animatie en daar verschillende iteraties van zou gaan maken.

Concept 4

Fooling the bird

Zo kwam het laatste concept tot stand. Zoals altijd ben ik begonnen met het verhaal uitschrijven. daarna heb ik een globale storyboard gemaakt en ben ik met de artwork begonnen. Hierna heb ik een uitgebreider storyboard gemaakt en heb ik alvast wat scenes uitgeprobeerd. Ik heb hier gebruik gemaakt van foto’s maken en die achter elkaar zetten in een stopmotion.

Conclusie en evaluatie

Mijn conclusie is dat ik veel heb geleerd, maar vooral op technisch vlak. Ik heb geleerd om een animatie te maken, maar vooral om verschillende technieken. Op creatief vlak heb ik niet zo veel geëxperimenteerd als ik normaal doe. Ik heb uiteraard wel veel dingen uitgeprobeerd, maar de techniek onder de knie krijgen, goed genoeg om een ‘mooie’ animatie te maken, kost zoveel tijd. Ik had meer creatiever kunnen experimenteren en minder lang over de techniek inzitten.

De toekomst

Ik heb skills geleerd waar ik graag mee verder ga. Ik heb het gevoel dat ik het topje van de ijsberg heb meegekregen, maar de rest nog niet. Ik denk dat Animaties maken een hele goede manier kan zijn om mijn kritiek op de maatschappij vorm te geven.

Bronnen:

Kerstens, B. (2018, 3 Februari). Eenzame Nigel die liefde vond bij betonnen vogel, sterft aan haar zijde. Geraadpleegd op 10 December 2019, van https://www.ad.nl/buitenland/eenzame-nigel-die-liefde-vond-bij-betonnen-vogel-sterft-aan-haar-zijde~afc2e0da/?referrer=https://www.google.com/

Turkle, S. (2011, 25 september). Sherry Turkle – Gesprek op 2. Geraadpleegd op 15 Januari 2020, van https://www.vpro.nl/speel%7EVPWON_1160907%7Esherry-turkle-gesprek-op-2%7E.html

CMD Methods Pack – find a combination of research methods that suit your needs. (z.d.). Geraadpleegd op 23 oktober 2019, van http://cmdmethods.nl/

McLeod, R. (2019). Animation Handbook [Epub]. Retrieved from https://www.designbetter.co/animation-handbook

AlanBeckerTutorials. (30 mei 2017). 12 Principles of Animation (Official Full Series). Geraadpleegd op 15 Januari 2020, van https://www.youtube.com/watch?v=uDqjIdI4bF4&t=1159s

BaM Animation. (3 December 2018). Perspective Drawing in Photoshop! Grids and Tips. Geraadpleegd op 15 Januari 2020, van https://www.youtube.com/watch?v=upxBGNcryRs&feature=youtu.be

Brad Colbow. (24 November 2015). Quickly Inking and Coloring comics in Illustrator CC. Geraadpleegd op 15 Januari 2020, van https://www.youtube.com/watch?v=3sPuXmTLBj4

BaM Animation. (3 september 2018). Character Turns like a Pro! Photoshop Timeline. Geraadpleegd op 15 januari 2020, van https://www.youtube.com/watch?v=yvUkaBhwAFY

Jacey Chase. (18 Januari 2018). How to Use a DRAWING TABLET – Guide for Beginners. Geraadpleegd op 15 Januari 2020, van https://www.youtube.com/watch?v=bCgnz1Q8JTg&t=532s

Madyeti47. (28 Juni 2006). Kiwi!. Geraadpleegd op 15 Januari 2020, van https://www.youtube.com/watch?v=sdUUx5FdySs

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *