FACING THE COMPANIES

Premisse

Door insights en tips te geven over het branding proces voor bedrijven, wil ik beginnende ondernemers voorbereiden op het werkveld binnen de creatieve sector.

Inleiding

Voor deze seminar heb ik het onderwerp branding gekozen. Ik heb veel video’s van ‘The Futur’ gekeken en ben hier echt door gefascineerd. Zo ben ik pas een eigen bedrijf begonnen genaamd ‘Creanova’. Inmiddels heb ik al meerdere opdrachten binnen gehad! Ik merk echter wel dat ik tegen een aantal valkuilen aanloop. Hoe bind je een prijs aan jouw creatieve werk bijvoorbeeld? Ik had gehoopt dat ik deze kennis had opgedaan voordat ik begonnen was met mijn onderneming. Daarom wil ik mijn peers helpen met de voorbereiding op het werkveld en ik doe dat middels een whitepaper. Ik beschrijf mijn werk proces in dit document, mijn onderzoek heb ik uitgeschreven en daar zal ik nog een whitepaper voor ontwerpen en printen.

Context, scope en definitie

Mijn project ging in eerste instantie over het ontwerpen van logo’s en het presenteren hiervan. Hoe overtuig je jouw klant van je ontwerp en hoe presenteer je dit op een professionele manier? Toen kwam ik bij het onderzoek tot de conclusie dat het proces dat naar jouw resultaat leidt een grote invloed heeft bij het overtuigen van je klant.

Mijn hoofdvraag in dit onderzoek luidt nu dus: ‘Hoe kan ik mijn peers voorbereiden op het werkveld?’

Mijn deelvragen voor dit onderwerp zijn:

  1. Hoe presenteer je jouw ontwerp op een professionele manier aan een klant?
  2. Hoe en wanneer betrek je jouw klant in het proces?
  3. Hoe bepaal je jouw prijs voor een creatief project?
  4. Wat zijn valkuilen die designers zijn tegen gekomen toen ze net begonnen in het werkveld?
  5. Hoe ga je te werk bij een branding project en wat lever je dan op?

Ik verwacht dat ik na dit onderzoek veel informatie en ervaring op heb gedaan. Aan het einde van dit project hoop ik dat ik mijn peers kan helpen met mijn whitepaper.

Best practice

Het beste middel om mensen informatie te geven is met beeld (Soeters, 2015). Als feedback van mijn peers kreeg ik om mijn onderzoek in een whitepaper te zetten. Ik wil hier dus ondersteunende beelden bij zetten die mijn verhaal verstreken.

Methode

Om erachter te komen wat ik relevant vond voor dit project ben ik zelf aan de slag gegaan. Mijn project heet ‘Facing the companies’, dus Dagmar vond het een vereiste om dit ook daadwerkelijk te doen. Best spannend, maar hij heeft helemaal gelijk!

Nu ik er zelf achter ben gekomen waar je tegen aan kan lopen in het werkveld, ben ik onderzoek gaan doen naar het voorkomen hiervan. Ik heb mensen uit het werkveld vragen gesteld. Ik heb het boek ‘Logo Design Love’ gelezen en heb veel video’s van ‘The Futur’ gekeken op Youtube. Met name de show: Building A Brand. In deze show geven ze een unieke kijk achter de schermen van een echte re-branding opdracht.

Daily Logo Challege (practice based research)

Om heel eerlijk te zijn kan ik nog veel leren, maar ik zie dat als een uitdaging! Zo merk ik steeds meer, dat ik nog veel kan leren op het gebied van design en hoe ik met klanten om ga. Ik ben dus de ‘Daily Logo Challege’ aangegaan (https://dailylogochallenge.com). Ik moet zeggen dat ik hierdoor al stukken beter ben geworden! Ik heb 50 logo’s geschetst en heb daaruit een top 4 uitgewerkt.

schetsen Daily logo challenge
Schetsen van mijn Daily Logo Challenge

Deze heb ik digitaal uitgewerkt met de hulp van de ‘Golden Ratio’. Hoe dit werkt en waarom het in de middeleeuwen een bewijs zou zijn geweest voor het bestaan van god, beschrijf ik in mijn whitepaper.

Onderzoek (literatuur, interview en deskresearch)

Ondanks dat ik vaak in de bibliotheek zat, heb ik niet veel verschillende boeken gelezen. Het boek ‘Logo Design Love’ bevatte namelijk precies de informatie waar ik naar zocht. Hier stond alles in van design, tot het prijzen ervan.

werkplaats
Bron van inspiratie

Wat ik heb gemerkt is dat klanten steeds maar weer met nieuwe feedback komen. Dit kost beide partijen veel tijd. Ik heb dus aan Jan Kersbergen (eigenaar van Beeld4Beeld en is al 21 jaar werkzaam als Creative Professional voor Omroep Gelderland) gevraagd hoe hij hiermee omgaat.

Brand Book design voor D-POINT

Een huisstijlhandboek (Brand Book) is een must voor bedrijven, dus ik ging uitzoeken wat hier in moest komen te staan.

Via de video van (Lievers, 2017) ben ik er al wat over te weten gekomen. En heb dit uitgevoerd voor ‘D-POINT’ (deze onderneming zet laadpalen op Curaçao en verkoopt EV’s).

Brandbook
Brand Book voor D-POINT

Logo design voor Creanova en EVA

Ik begon eerst met het ontwerpen van mijn eigen logo. Vervolgens heb ik een echte logo design opdracht binnen gesleept van EVA. Dit is een belangen vereniging, die het rijden van elektrische auto’s wilt bevorderen op de Caribische eilanden.

Dit waren de keywords die ik heb gekregen:

Keywords
De gegeven keywords van EVA

Ik heb mindmaps gemaakt en ben toen gaan schetsen.

Vervolgens heb ik 3 versies uitgewerkt en in een presentatie gezet. Deze heb ik naar mijn opdrachtgever gestuurd.

Hier laat ik globaal mijn design proces zien, dat ik heb doorlopen voor het logo van mijn eigen bedrijf:

Whitepaper

In mijn whitepaper beschrijf ik een groot deel van het branding proces. Van de eerste meeting tot aan het factureren. Hierin staat al mijn relevante onderzoek beschreven en dit ondersteun ik visueel met mijn eigen practice-based research. Ook vertel ik wat mijn ervaring daarbij is en hoe ik het beter had kunnen doen. Inmiddels heeft mijn whitepaper nu bijna de status van ‘proof of concept’.

Evaluatie en conclusie

Ik heb ontzettend veel geleerd tijdens dit project. Ik kijk anders naar designs en vooral naar mijn eigen werk. Het geeft echt een kick als je een deliverable af hebt! Ik vind het dan ook niet erg om daar tot 2 uur ‘s nachts aan te werken. Ik merk dat ik al veel vooruit ben gegaan op het gebied van design, maar er is nog zoveel meer te leren. Tijdens de mini-expo kreeg ik als feedback om dit in de vorm van een magazine te presenteren. Ik had tot dan nog helemaal niet nagedacht over hoe ik dit zou doen. Ik kwam erachter dat ‘whitepaper’ een betere benaming was. Het was fijn om te weten waar je naar toe werkt en dit verhoogde mijn efficiëntie enorm!

De show: Building A Brand heeft mij in dit project het meest geleerd. Daarnaast ben ik blij dat ik een professional vragen heb kunnen stellen en dat ik een betaalde opdracht heb mogen uitvoeren. Het is nog niet duidelijk welk logo ze zullen gebruiken. Ze reageren helaas erg laat, maar ik heb wel geleerd hoe ik dit in het vervolg moet aanpakken.

‘Hoe kan ik mijn peers voorbereiden op het werkveld?’ is mijn hoofdvraag. Ik hoop dat ik met mijn whitepaper deze doelgroep heb geholpen met hun voorbereidingen!

Toekomst

Branding is ontzettend breed, dus er valt nog veel te leren. Ik wil mij in de toekomst meer richten op het ontwerpen van logo’s. Ook wil ik meer ervaring op doen met het animeren van logo’s. Ik heb gemerkt dat ik hier de meeste enthousiasme voor heb.

English summary

By giving insights and tips about the branding process for companies, I want to prepare starting entrepreneurs for the professional field.

For this seminar I have chosen the subject: Branding. I have watched many videos from the YouTube channel: ‘The Futur’. That’s how I recently started my own company called Creanova and I noticed that I was running into a number of pitfalls.

For example, how do you tie a price to your creative work? How do you deal with customers who do not respond? I had hoped that I had gained this knowledge before I started my business. That is why I want to help my peers with the preparation in the field and do so through a magazine. I describe my work process in this document, my research will be in the magazine.

Bronnenlijst

*De bronnen die ik gebruikt heb voor mijn onderzoek staan hier niet bij, omdat ik hier niet naar verwijs*

  • Lievers, J. (2017, 24 mei). Huisstijlhandboek: 8 elementen, tips en voorbeelden. Geraadpleegd op 2 december 2019, van https://teamnijhuis.com/nl/blog/huisstijlhandboek-8-elementen-tips-en-voorbeelden-vakpraatvideo/
  • Soeters, W. (2015, 26 februari). Blog: Is video écht zoveel beter dan tekst? » Moove. Geraadpleegd op 14 januari 2020, van https://moovemarketing.nl/blog/is-video-echt-zoveel-beter-dan-tekst/
  • The Futur. (2019, 22 mei). Starting The Branding Process – Building A Brand, Episode 1 t/m 12[YouTube]. Geraadpleegd op 6 januari 2020, van https://www.youtube.com/watch?v=mxgOY2Ms-YI&list=PLzKJi2GjpkEFsV13D3WPm5s6tZVkvKJ1-

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *