Dare To Be Bare

Noa Elsen – 1738702

Premisse

In de fotoserie Dare To Be Bare wordt gevisualiseerd hoe het is om een huidaandoening als acne te hebben in een samenleving waar wordt gestreefd naar “het perfecte plaatje”.


Synopsis 

Wel of niet make-up dragen? Het lijkt misschien een simpele vraag, maar niet voor iemand met acne. Ik merkte dat mijn huidaandoening een groot deel van mijn leven bepaalde. Zo erg zelfs, dat ik vaak een afspraak moest afzeggen, omdat ik niet in het openbaar gezien durfde te worden. Bang dat iemand mij hierop zou afkeuren of uitlachen. Maar waarom wordt het een gezien als ‘mooi’ en het ander als ‘lelijk’? Waarom ligt er zo’n taboe op huidaandoeningen? Of valt het taboe juist mee? Door mijn persoonlijke ervaring met acne, heb ik besloten om seminar te gebruiken om mijn eigen visie te geven over deze huidaandoening in de vorm van een fotoreeks.


Context, Scope en Definitie 

In een wereld waar influencers, filters en photoshop ons dagelijks leven domineren, wordt er een enorme druk op ons gelegd om te voldoen aan het perfecte plaatje (Rijke, 2018). ‘Door de komst van social media vergelijken we onszelf meer dan ooit met anderen’, zegt psycholoog Charlotte Boshuisen (2016). Als we niet voldoen aan het ideaalbeeld zijn we anders en voelen we ons een buitenbeentje.

Gelukkig is het thema diversiteit van schoonheid, de laatste jaren steeds meer in opkomst (Idzikowska, Simons, 2018). Zo bestaat er al een paar jaar een body positivity beweging, maar hierbij wordt nog maar weinig aandacht geschonken aan huidaandoeningen.

Na nieuwe inzichten in de loop van het onderzoek, heb ik besloten om mij specifiek te richten op acne en niet alle huidaandoeningen. Mijn onderzoeksvraag luidt daarom: ‘Hoe is het om te leven met acne?’

Focus

Na het zien van de BNNVARA Academy serie “Male Model, over bodyshaming bij mannen besefte ik me dat mijn onderwerp niet gender gerelateerd is (BNNVARA Academy TV & Kaya, 2018). Hierna heb ik besloten om mijn onderzoek te richten op zowel mannen als vrouwen.

Mensen zijn snel geneigd alles wat anders is, met gek of raar te bestempelen. Zoals mijn slogan, think before you speak, al zegt, wil ik deze mensen confronteren met hun eigen gedrag en aan het denken zetten.


Methode en Aanpak

Met behulp van CMD Methods Pack (2019) heb ik verschillende onderzoeksmethoden kunnen uitvoeren en best practice opgesteld. Begin van dit blok heb ik een enquête opgesteld om de doelgroep wat beter te leren kennen (https://www.survio.com/survey/d/O3V2U6V7H0U2P2A5A). Via mijn schoonheidsspecialiste ben ik in aanraking gekomen met een contactpersoon bij het Huidfonds. Via deze weg heb ik veel relevante resultaten weten te bereiken. Daarnaast heb ik aantal interviews gedaan met mensen die op dit moment zelf last hebben van acne of dit in het verleden hebben gehad. Hieruit kwamen verschillende reacties gerold die zij ooit hebben ontvangen naar aanleiding van hun huid. Zoals: “Wat heb je gedaan met je huid?”. Door deze gesprekjes kwam ik erachter dat het mij heel interessant lijkt om iets met aannames te doen in mijn werk. Vervolgens ben ik al deze opmerkingen gaan opnemen door verschillende stemmen en heb hier uiteindelijk een compilatie van gemaakt. Met de verkregen feedback van Leanne, Dick en mensen in mijn omgeving heb ik verschillende iteraties gemaakt, zoals:

  • Hardheid: van gefluister naar normaal stemniveau;
  • Taal: van Nederlands naar Engels, om zo’n een groot publiek te betrekken;
  • Achtergrondgeluid: passende muziek gemaakt door een kennis;
  • Boodschap toegevoegd: “Your words have Impact. So next time, think before you speak.” Op deze manier probeer ik mensen bewust te maken van de impact van woorden en eerst na te denken voordat ze iets zeggen.
Audio 1
Audio eindversie

Naast de audio, ben ik ook met andere experimenten aan de slag gegaan (zie logboek). Waarbij ik heb gewerkt met verschillende technieken en materialen zoals spiegels, tijdschriften, typografie en optical illusion.

Afbeelding 1: Concept BROKEN (N.Elsen, 2019)
Afbeelding 2:Concept .TNEREFFID (N.Elsen, 2019)
Afbeelding 3: Concept FLAMES OF DESIRE (N.Elsen, 2019)

Deze projecten heb ik onder andere gepresenteerd tijdens mijn feedback-gesprek met Dick Swart. Hij vertelde mij dat het tijd is om me te gaan focussen op wat ikzelf echt belangrijk vindt en niet wat een ander zegt. Ik heb toen besloten om me te richten op de aannames van mensen op acne en dit te vertalen naar fotografie.

Door middel van deskresearch en Benchmark creation methode (CMD Methods Pack, 2019), kreeg ik veel inspiratie voor mijn onderzoek.


Uitvoering en Experimenten

Vervolgens ben ik van start gegaan met het maken van foto’s. Hierbij heb ik twee concepten rondom acne bedacht.

Concept The Impact Of Words (N. Elsen, 2019). Gefotografeerd met iPhone X, bewerkt in VSCO.
THE IMPACT OF WORDS

Met deze fotoreeks wil ik mensen die geen ervaring hebben gehad met acne inzicht geven in het leven van iemand met deze huidaandoening. Dit doe ik door middel van reacties die zij dagelijks naar hun hoofd krijgen gegooid op hun gezicht te plakken.

Concept I(‘)MPERFECT (N. Elsen, 2019). Gefotografeerd met iPhone X, bewerkt in VSCO.
I(‘)MPERFECT

Iets wat mij tijdens het project erg bezig heeft gehouden is de vraag hoe ik de mooie kant van acne kan accentueren zonder daadwerkelijk acne te zien. Op instagram werd ik geïnspireerd door het werk van fotograaf Xang Mimi Ho (zie afbeelding 6) en besloot te experimenten met stickers en glitters. Op deze manier wil ik mensen met acne stimuleren om hun huidaandoening niet te zien als iets negatiefs, want ook mensen met acne mogen er zijn.

In plaats van te kiezen tussen een van de twee concepten heb ik besloten om de twee concepten samen te voegen tot één concept onder de naam Dare To Be Bare.

Concept Dare To Be Bare (N.Elsen, 2020). Gefotografeerd met spiegelreflex-camera, één lichtbron met oranje kleurenfilter, bewerkt in VSCO.

Het eindconcept komt uit 6 (3 verschillende acne modellen x 2 foto’s) vierkante foto’s te bestaan, die worden gezeefdrukt op spiegels. Op deze manier wordt de gebruiker ineens geconfronteerd met hun eigen spiegelbeeld. Zo probeer ik de doelgroep even in de schoenen te zetten van het model met acne.

Selectie foto’s die worden gezeefdrukt (N. Elsen, 2020).

De foto’s zijn gemaakt met een spiegelreflex-camera en één lichtbron. Op deze manier wilde ik meer structuur op de huid laten ontstaat.  Achteraf zijn ze bewerkt in VSCO, filterDOG3. Omdat ikzelf weinig kennis heb over zeefdrukken, heb ik een expert review over mijn concept gehouden met Ramon Goedvree in Kapitaal. Hij was erg enthousiast over mijn concept en uitgelegd hoe ik de foto’s het beste kan bewerken en hoe je hiermee kan experimenteren. Hier heb ik verschillende proefjes mee gemaakt, denk aan grootte pixels, bitmap, kleuronderzoek, contrast, etc.

Kleuronderzoek concept Dare To Be Bare (N. Elsen, 2020)

Omdat de foto’s worden gezeefdrukt als één laag, bestaan deze ook uit één kleur. Die kleur heb ik laten afhangen van de huidskleur van het model. Ik vond het belangrijk om niet te kiezen voor een bepaalde type model, maar het juist zo divers mogelijk houden.

Groen licht expositie prototype zeefdruk Dare To Be Bare (N. Elsen, 2020). Hierbij laten de gekleurde pixel kleur door, de achtergrond wordt spiegel.

Na de proef-expositie en meerdere feedback-sessies heb ik besloten om de audio te laten vallen, omdat het niet van toegevoegde waarde was voor het concept, maar enkel dingen herhaalden.

Expositie opstelling concept (N. Elsen, 2020)

Op de expositie loop je als het ware een route door de fotoserie. De spiegels hangen links en rechts, waardoor je wordt gedwongen er doorheen te lopen. De heenweg bestaat hier uit de foto’s van de modellen met de aannames op het gezicht. Op de terugweg kom je langs de foto’s met glitters. Op deze manier probeer ik beide kanten van acne te laten zien en mensen te laten zien dat acne ook een vorm van schoonheid is.


Evaluatie en conclusie

Voor mijn seminar heb ik door middel van fotografie gevisualiseerd hoe het is om een huidaandoening te hebben. Ik hoop de kijkers te confronteren met mijn beelden en te stimuleren na te denken over de impact van woorden. Met mijn fotoreeks wil ik een realistisch beeld van schoonheid neerzetten, waarin ook huidaandoeningen zoals acne terugkomen. Zo hoop ik met mijn eindproduct meer respect en positiviteit te brengen rondom acne.

In deze tabel heb ik de belangrijkste punten van mijn reflecties en het S.M.A.R.T. actiepunt verwerkt.

De Toekomst

Mijn aanbeveling voor verder onderzoek zou zijn om breder te kijken naar het onderwerp. Ik zie veel campagne-mogelijkheden voor me bij huidaandoeningen in het algemeen. Think before the speak werkt hierbij als sterke slogan. Ik hoop dat er op deze manier meer positiviteit rondom huidaandoeningen ontstaat. Dit kan een nieuw tijdperk worden voor de schoonheidsindustrie.


Bronnen

Beiersdorf. (2019). Eucerin: De gevolgen van leven met acne. Geraadpleegd op 21 november 2019. https://www.eucerin.nl/huidproblemen/onzuivere-huid/psychologische-impact-acne

Beukers, G. (2018). ‘Puistjes zijn in’: de opkomst van acne positivity. Geraadpleegd op 14 november 2019.

BNNVARA Academy TV & Kaya, A. (2018). Arda // HET IDEAALBEELD // PT.1. Geraadpleegd op 14 november 2019. https://www.youtube.com/watch?v=ON3Ym8RnQgM&feature=emb_title

Boshuisen, C. & Terstappen, T. (2016). Iedereen heeft het beter voor elkaar dan jij waarom is het nooit goed genoeg. Geraadpleegd op 14 november 2019. https://www.bedrock.nl/iedereen-heeft-het-beter-voor-elkaar-dan-jij-waarom-is-het-nooit-goed-genoeg/

Bruinsma M, Jaspar AHJ, De Ruijter W, Verhoeven ICL, Verstappen V, Van Vugt SF, Wiersma TJ, Van der Zee HH. (2019). NHG-Standaard Acne (Derde herziening). Geraadpleegd op 21 november 2019. https://www.nhg.org/standaarden/volledig/nhg-standaard-acne

CMD Methods Pack: Find a combination of research methods that suit your needs. HAN University of Applied Sciences – Amsterdam University of Applied Sciences, the Netherlands. ISBN/EAN: 9990002057946. Geraadpleegd op 21 november 2019. https://www.cmdmethodspack.nl/

Devito, P. (2019). Peter Devito: Editorial. Geraadpleegd op 14 november 2019. https://www.peterdevito.com/5165852-editorial 

Dullink, S. (2019). Wat is skin positivity? Geraadpleegd op 14 november 2019. https://www.mijnacneverhaal.nl/wat-is-skin-positivity/

Ford, E. (2015). YOU LOOK DISGUSTING. Geraadpleegd op 14 november 2019. https://www.youtube.com/watch?v=WWTRwj9t-vU

Harris-Taylor, S. (2019). Epidermis. Geraadpleegd op 14 november 2019. https://www.sophieharristaylor.com/Epidermis

Idzikowska, U. Simons, S. (2018). Mijn lichaam, mijn regels. Geraadpleegd op 14 november 2019. https://www.oneworld.nl/interview/mijn-lichaam-mijn-regels/

Impact of psychological stress on acne. Jović et al. Acta Dermatovenerol Croat 2017; 25(2): 133-141. Geraadpleegd op 21 november 2019.

i-D Team. (2018). De #freethepimple-beweging wil dat je goed in je vel zit. Geraadpleegd op 21 november 2019. https://i-d.vice.com/nl/article/mbk4n3/de-freethepimple-beweging-wil-dat-je-je-goed-voelt-in-je-vel

Medansky RS, Handler RM, Medansky DL. Self-evaluation of acne and emotion: a pilot study. Psychosomatics 1981; 22(5):379-83. Geraadpleegd op 21 november 2019.

Polenghi MM, Zizak S, Molinari E. Emotions and acne. Dermatol Psychosom 2002; 3:20-5. Geraadpleegd op 21 november 2019.

Terstappen, T. (2019). We vergelijken onszelf meer dan ooit met anderen. Geraadpleegd op 14 november 2019. https://www.bedrock.nl/we-vergelijken-onszelf-meer-dan-ooit-met-anderen/

Redactie Vogue. (2018). Deze modellen met acne vertellen over de impact van photoshop op hun zelfbeeld. Geraadpleegd op 14 november 2019. https://www.vogue.nl/beauty-health/huid/g22544170/deze-modellen-met-acne-vertellen-over-de-impact-van-photoshop-op-hun-zelfbeeld/

Redactie Elle. (2018). Dankzij #SkinPositivity Mogen Huidaandoeningen Gezien Worden: De nieuwe hashtag komt na #BodyPositivity. Geraadpleegd op 14 november 2019. https://www.elle.com/nl/beauty-health/health/a19763048/dankzij-skinpositivity-mogen-huidaandoeningen-gezien-worden/

Rijke, M. (2018). Je hébt een huidaandoening, je bént het niet’. Geraadpleegd op 14 november 2019. https://www.mijngezondheidsgids.nl/hebt-huidaandoening-bent/

Xang, M.H. (2016). Xang Photography: Beauty. Geraadpleegd op 14 november 2019. https://www.xangphotography.com/#1 


English summary 

Whether or not to wear make-up? It may seem like a simple question, but not for someone with acne. My skin condition determined a large part of my life. So much that I often had to cancel an appointment, because I didn’t want to be seen in public. Afraid someone would disapprove or even laugh at me. But why is one seen as “beautiful” and the other as “ugly”? Why is there such a taboo on skin conditions? Or is the taboo not that bad? Because of my personal experience with acne, I decided to use seminar to give my own vision about this skin condition in the form of a photo series.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *