2060 : Back to the fashion future

2060: Back to the fashion future.

Premisse:

Met 2060: Back to the fashion future vraag ik aandacht voor de toekomst van kleding in de vorm van een campagne.

Inleiding:

‘’We leven in het jaar 2060. Door de grootse vervuiling van de fashionindustrie is het produceren van kleding verboden. Kleding wordt nog maar verschaft door één bedrijf. De kleding die we dragen is volledig recycled of gemaakt vanuit natuurlijk materiaal. Voor persoonlijke voorkeur is geen ruimte meer, kleding gaat terug waar het begon. De functionaliteit’’.

Een maand voordat seminar begon las ik het boek The life changing magic of tidying (Marie Kondo, 2011).  Het was herkenbaar hoe het gevoel van ‘’iets nieuws willen’’ je voor korte periode goed laat voelen en daarna enkel slechter. Het boek draait puur om de waarde van spullen in te zien en jezelf enkel te omringen met spullen waar je blij van wordt.  Ik vind het jammer om te zien dat mensen om mij heen te veel consumeren en zich daar niet persé beter van voelen.

Daarom gebruik ik seminar om een toekomstbeeld te schetsen van de kleding/fashionindustrie als wij zo door gaan met consumeren.

Context, scope en definitie:

‘’Mainstream fashion uniformly flows in one direction unconsciously’’. (Carol Christian Poell, 2004).

Door het bekijken van de documentaire ‘’The true cost’’ en het bezoeken van het ‘’Fashion for Good’’ museum in Amsterdam, kwam ik erachter hoe schadelijk de kledingindustrie wel niet is voor de planeet. Er worden jaarlijks 80 biljoen kledingstukken geconsumeerd op de wereld (The true cost). De kleding die wordt gemaakt door fast fashion retailers is er ook niet voor bedoeld om lang mee te gaan. Gemiddeld gaat een kledingstuk van zo’n retailer 5 weken lang mee (Livia Firth, 2016).   

De enorm grote productieaantallen blijven maar omhoogschieten en iedere week ligt er wel een nieuwe collectie in de winkel. Afrika hoeft onze afgedankte westerse kleding niet meer (Kaya Bouma, 2016). Maar als wij onze wereld verpesten met het consumeren van kleding en we anderen niet meer kunnen blij maken met de kleding die we zelf niet meer dragen, waarom kopen we dan nog steeds zoveel kleding? Ik denk dat we in de huidige samenleving vrijwel alles nu en snel willen hebben. Daarnaast geeft het kopen van nieuwe kleding je op korte termijn een emotionele boost, je voelt je extra goed als je wat nieuws aan hebt. Is kleding dan een soort drugs?

Ik voel mij als ontwerper verantwoordelijk voor de overtallige mate van productie. Daarom wil ik aandacht creëren voor dit probleem. Gaan werken met nieuwe vormen van produceren leek mij interessant.  Zo kan je een leer achtige stof maken vanuit kombucha thee en een kledingstuk produceren dat wij iedere dag aan kunnen hebben. Echter zien we in de media veel dat producenten de schuld krijgen van het niet ecologisch verantwoord produceren, terwijl in werkelijkheid het probleem ligt bij de consument. Simpel vraag en aanbod. De weg inslaan van nieuwe dingen produceren was eigenlijk tegenstrijdig met het gene wat ik wil bereiken. Hoe zorg ik ervoor dat het consumentisme meer onder de aandacht komt? In plaats van mij bezig te houden met de ecologisch verantwoorde manieren van productie laat ik een beeld zien van fashion in de toekomst om zo aandacht te krijgen voor het probleem.

Methode en aanpak:

Vanuit de documentaire ‘’The next black’’ van AEG (2014) heb ik veel inspiratie op gedaan voor mijn project. De documentaire geeft licht aan revolutionaire manieren om kleding te produceren op het gebied van duurzaamheid. https://www.aeg.co.uk/archive/the-next-black/

Na het kijken van deze documentaire werd ik getipt om ook VPRO: tegenlicht: Future fashion te kijken. Vanuit deze documentaires haalde ik drie thema’s die te maken hadden met de toekomst van kleding en duurzaamheid. Dit waren technologie, natuur en recycling. Vanuit hier heb ik verschillende experimenten gedaan.

Fashion for good tentoonstelling: Deze tentoonstelling biedt een platform aan recycling projecten van jongeren die een mode-opleiding volgen van over de hele wereld.

Vanuit dit bezoek heb ik gehaald dat ik verder moet kijken dan kleding voor materialen en dat de mogelijkheden hierin eindeloos zijn. Het leek me wel erg complex om zelf iets te maken. Daarnaast vond ik het opvallend dat je een grote hoeveelheid kleding kon kopen. Dit was kleding buiten de creaties om. Zo kon je je eigen t-shirt laten bedrukken en meenemen. Deze productie is toch ook niet goed voor het milieu?


Foto’s die ik heb genomen van de creaties bij de tentoonstelling ‘‘Fashion for Good’’.

Tijdens dit bezoek heb ik een interview afgenomen met een van de medewerkers van het museum. Zij vertelde me dat het helemaal niet zo moeilijk hoeft te zijn maar dat ze wel begreep waar het vandaan kwam. Ze vertelde me dat mensen er ook vrijwel nooit meer voor kiezen om iets te laten repareren in plaats van een nieuw item kopen. Ze gaf me als advies mee om het gewoon weg te proberen! Ik vroeg haar wat een goede plek is om materialen te verkrijgen. ‘‘Oude kleren van jezelf of naasten zijn top, maar ook in de kringloop kan je veel vinden’’. Dit neem ik mee naar mijn volgende experiment.

Om te kijken hoe moeilijk het is om te recyclen/upcyclen ben ik naar de kringloop gegaan om stoffen te zoeken. Bij de kringloop vond ik 3 schorten in een groene kleur. Thuis ben ik toen gaan schetsen om te kijken wat ik hiervan kon maken.

Na een korte naaicursus heb ik geprobeerd een tote-bag te maken vanuit het schort. De eerste mislukte enorm maar bij de 2e keer begon ik het redelijk door te krijgen.

Als feedback kreeg ik dat ik ook eens naar de andere thema’s die ik uit het onderzoek concludeerde moest gaan kijken. Onderzoek naar het thema: natuur heeft er toe geleid dat ik zelf combucha leer heb geprobeerd te maken:

Dit proces was echter vrij gecompliceerd en duurde gewoonweg te lang om bruikbaar te zijn voor het eindproduct.

Een tas/leer van natuurlijke producten was nog niet overweldigend genoeg. vanuit feedback van klasgenoten en Elyse van der Kolk die werkt bij een reclame bedrijf moest ik meer gaan denken in de vorm van een campagne en deze dingen zouden daar een onderdeel van kunnen zijn.

Vanuit een afgenome enquete ben ik erachter gekomen dat mijn beoogde doelgroep het liefst met video in aanraking komt wat betreft campagnes. Dit wil ik ook verwerken in mijn eindproduct. De campagne video krijgt deels de zelfde stijl van de eerder gemaakte trailer omdat dit perfect aansluit op de naam: 2060: back to the fashion future. En buiten dat herhalen fashion trends zich continu daarom lijkt me een mix tussen nieuwe technologie en oude een perfecte metafoor.

Trailer: https://www.youtube.com/watch?v=BQtm0Qx5mws 

Wat wil ik bereiken?

Met de campagne wil ik meer aandacht voor het over consumeren van de mensheid. Hierin wil ik een beeld schetsen van hoe het in 2060 eruit komt te zien als we zo doorgaan.

Bronnen

Arnault, L. (2019, 17 september). Future of Fashion – From Sustainability to AR Couture and AI Personhood. Geraadpleegd op 15 januari 2020, van https://wtvox.com/fashion-innovation/future-of-fashion/

Bouma, K. (2016, 15 maart).
Afrika hoeft afgedankte westerse kleding niet meer. Geraadpleegd op 15 januari 2020, van https://www.volkskrant.nl/economie/afrika-hoeft-afgedankte-westerse-kleding-niet-meer~be6598d9/

Combucha leather. (z.d.). Geraadpleegd op 28 december 19AD, van https://publiclab.org/system/images/photos/000/023/355/original/k_leather_HealthMLab.pdf

Future fashion. (2018, 9 december). Geraadpleegd op 3 januari 2020, van https://www.vpro.nl/programmas/tegenlicht/kijk/afleveringen/2018-2019/future-fashion.html

Jacobs, B. (2019, 10 april). What will fashion be like 20 years from now? Geraadpleegd op 9 januari 2020, van http://www.bbc.com/culture/story/20190410-what-will-fashion-be-like-20-years-from-now

Kondo, M. (2019). Tidying Up with Marie Kondo: the Book Collection: The Life-Changing Magic of Tidying Up and Spark Joy. /: Ten Speed Press.

Pauline van Dongen. (2019, 21 oktober). Geraadpleegd op 22 herst 2019, van https://thenextspeaker.com/experts/pauline-van-dongen/

True cost. (z.d.). The true cost. Geraadpleegd op 4 januari 20AD, van https://truecostmovie.com/watch/the-true-cost

Amsterdam University of Applied Sciences, the Netherlands.

ISBN/EAN: 9990002057946. Available at: cmdmethods.nl.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *