Fabric of the Future

Ik ga tijdens dit project mijn eigen hype van 2020 creëren, een nieuwe stof.

Inleiding

Iedereen kent het wel, die ene flippo of fidgetspinner die iedereen wilde hebben. Hypes komen en gaan, elke keer komen er weer nieuwe bij. Al vanaf jonge jaren zijn hypes een ding. Had je deze hype niet dan ‘hoorde’ je er niet bij.

Ik wil gaan onderzoeken hoe je een hype creëert. Hypes zijn meestal onvoorspelbaar en van korte duur. Hoe krijg je iets zo ver dat iedereen het doet of wilt? Ik ben zelf erg geïnteresseerd geweest in hypes, heb er zelf ook altijd aan meegedaan. Ik wilde eerst mijn project over ‘kinder’ hypes doen, dit heb ik later aangepast naar stoffen. In de mode zie je duidelijk dat er elke 10 jaar andere stoffen bijkomen maar ook weer terugkomen. Ik wil een eigen stof gaan maken wat de nieuwe hype wordt van 2020.

Scope

Als hoofdvraag heb ik : ‘Hoe zet je een hype op?’

Deze hoofdvraag heb ik bedacht toen mijn Seminar project nog gericht was op speelgoed of gedragingen als hypes. Door mijn switch naar stoffen is het stukje ‘hoe zet je een hype op’ minder aanwezig. Ik wil vooral kijken naar de tijdlijn van 100 jaar in stoffen en hieruit een eigen stof structuur ontwerpen. De reden voor een stof structuur is omdat ik dit interessanter vind dan een stof ‘design’. Deze stof zal wel de nieuwe hype worden van 2020, daarin komt mijn hoofdonderwerp weer in terug.

Aanpak en methode

Het begin van mijn onderzoek begon met het maken van wat infographics over hypes. De eerste infographic gaar over speelgoed vanaf de jaren ’50. Ik heb mij verdiept in hypes en ben toen een infographic gaan maken over hoe een incident tot een hype verandert. Hierna heb ik een andere infographic gemaakt over gedragingen vanaf 2010. Deze heb ik later niet meer in mijn Seminar gebruikt omdat ik van ontwerp ben verandert.

Toen ik de verandering in mijn onderwerp had gedaan ben ik verder gegaan met de stoffen. Door goed te kijken naar de stoffen over de jaren heen wil ik dit duidelijk in beeld krijgen. Ik ben begonnen met het kijken naar de stoffen over de jaren heen. Ik heb gekozen om dit in een tijdsbestek van 100 jaar te doen, dus 1920 tot 2020. Ik heb hierbij een infographic gemaakt.

Vergroot

stoffen-en-kleuren-1920-2010

Gemaakt door Puck Hazen (2019)

Vanuit deze infographic ben ik bezig geweest in mijn dummy, hierin heb ik foto’s en stukken stof van dat decennium toegevoegd.

Hierna heb ik verschillende video’s bekeken waar fashion door de jaren heen te zien werd. Ik heb gekeken naar mannen- en vrouwen fashion. Ik heb vooral gelet op de stoffen en hoe deze vielen.

Ik ben hierna naar de stoffenmarkt in Arnhem gegaan en heb verschillende stoffen gekocht. Ik heb ervoor gekozen om vooral voor stoffen te kiezen die al een keer een trend/hype zijn geweest. Ik ben hierna bezig geweest met experimenteren om mijn eigen stof hiervan te maken. Ook na een feedback-moment met Leanne en Dick werd mij duidelijk dat ik ook een duidelijke tijdlijn moest hebben. Het moest duidelijk zijn waarvan deze stof is ontstaan. Hier ben ik ook verder mee gegaan.

Verwachte resultaat

Mijn verwachte resultaat is dat ik uiteindelijk een nieuwe stof heb ontworpen. Geen design óp een stof maar een nieuwe stof structuur, deze zal dan de nieuwe hype worden van het nieuwe decennium (2020). Ook een duidelijke tijdlijn die ik wil gaan ontwerpen waardoor het duidelijk is dat de voorgaande 100 jaar ook heeft meegespeeld.

Relevantie

Mijn onderzoek is relevant omdat er elke 10 jaar nieuwe stoffen ontstaan waarbij nieuwe trends ontstaan. Hypes zullen altijd blijven ontstaan en ik wil hieraan bijdragen. Ik hoop een nieuwe vernieuwende stof te ontwerpen die ook draagbaar en bruikbaar is.

Uitvoering en Experimenten

In dit hoofdstuk zal ik de uitvoering en experimenten van mijn project laten zien:

In het begin van het project vond ik het dus lastig om iets te bedenken, ik liep te veel vast op de ‘standaard’ hypes. Ik heb verschillende infographics gemaakt (zie hierboven) maar ik kwam er maar niet uit.

Na verschillende gesprekken met klasgenoten en mijn Design Ethics docent ben ik gaan kijken naar wat mij écht interesseerde en wat ik leuk vond om te doen. Ik had eerder nog geen enthousiasme over mijn project en ik wilde dit wel graag hebben. Ik ben toen over gestapt naar mode. Ik wilde geen kledingstukken maken maar juist kijken naar de stof en de structuur hiervan. Hieruit kwam mijn eerste infographic (zie hierboven). Daarna ben ik in mijn dummy gaan werken en verschillende dingen gaan proberen. Ik heb verschillende staaltjes stof proberen te maken, geïnspireerd op bestaande stoffen.

Dit experiment is geïnspireerd op wollen truien, ik wilde deze truien en hoe deze structuur eruit ziet op een andere manier laten zien. Ik heb dit geprobeerd met dik touw en tie-wraps. Ik kwam er wel achter dat dit niet draagbaar was en voor geen comfort zorgde, ik ben daarna hetzelfde gaan doen met wol alleen dit vond ik niet verassend genoeg. 

Nog een ander experiment, ik ben hierdoor geïnspireerd door bloemen. Ik wilde de manier waarop de bloemblaadjes over elkaar vallen ook creëren met stof.

Bij dit experiment heb ik gekeken naar een bijenkorf. Ik wilde hierop mijn stof baseren. Ik stuitte vrijwel gelijk weer op een probleem, het was niet goed bruikbaar en/of draagbaar.

Dit experiment is geïnspireerd op het weven van wol. Ik wilde dit niet met wol doen omdat dit al bestaat maar juist met oude stoffen, zo is mijn stof duurzaam en goed voor het milieu. Ik koos om stof en wol te gebruiken, dit om zoveel mogelijk structuren te creëren. Ik vond alsnog dat deze stof te weinig structuur had maar vond het idee van het hergebruiken van stoffen wel goed.

Bovenaanzicht stof

Zijaanzicht stof

Hier heb ik gebruik gemaakt van kippengaas om een structuur te creëren. Ik heb de stof nat gemaakt en dit vervolgens nat gemaakt. Doordat het op een bepaalde manier opdroog ontstond er een structuur. Dit vond ik persoonlijk heel gaaf om te zien. 

Ik merkte wel dat de stof vrij snel uitzakte, dit kan ik misschien oplossen door bijvoorbeeld haarspray te gebruiken.

Als laatste heb ik geprobeerd het experiment van het kippengaas en het geweven experiment te combineren. Ik ben weer wezen weven en heb hierbij ook knoopjes in de stof gemaakt. Hierdoor ontstaan er een duurzame stof die ook structuur heeft.

Ik ben ook gaan oefenen met het maken van tijdlijnen, ik wilde dit wel als ‘designer’ doen. Ik wil dit dus ook op een originele en nieuwe manier doen.

Thuis oefenen met het maken van een tijdlijn en de proef-expo. Ik kreeg de feedback dat ik meer als een ‘designer’ mijn tijdlijn moest laten zien, dit was ik ook al van plan. Ik heb hierna nog schetsen gemaakt in mijn dummy met ideeën over de tijdlijn.

Hier ga ik verder mee om mijn expositie tot een succes te maken.

English Summary

Hypes, everyone knows them, everyone does them. I was always very intrigued by hypes and how they developed. I decided to make my seminar project about fabric hypes. Every decade new fabrics will become the new hype but old fabrics will get back in fashion again. I want to make my own fabric structure but it must be wearable. My fabric structure will (hopefully) become the new hype of 2020.

Bronnen

Redactie Paradijsvogels Magazine (2019, 5 april). Prachtige illustraties geven een modetijdlijn van 1784 tot 1970. Geraadpleegd op 20 december 2019, van https://www.paradijsvogelsmagazine.nl/vrouwenmode-door-de-jaren-heen-van-1784-1970/

Buzz marketing: hype creëren. (z.d.). Geraadpleegd op 22 november 2019, van https://www.sprout.nl/how-to/marketing/gratis-publiciteit/buzz-marketing-hype-cre%C3%ABren

CMD Methods Pack – find a combination of research methods that suit your needs. (z.d.-a). Geraadpleegd op 11 november 2019, van http://cmdmethods.nl/cards/stepping-stones/mood-board

CMD Methods Pack – find a combination of research methods that suit your needs. (z.d.-b). Geraadpleegd op 15 november 2019, van http://cmdmethods.nl/cards/stepping-stones/inspiration-wall

CMD Methods Pack – find a combination of research methods that suit your needs. (z.d.-c). Geraadpleegd op 20 november 2019, van http://cmdmethods.nl/cards/library/trend-analysis

CMD Methods Pack – find a combination of research methods that suit your needs. (z.d.-d). Geraadpleegd op 22 november 2019, van http://cmdmethods.nl/cards/library/expert-interview

CMD Methods Pack – find a combination of research methods that suit your needs. (z.d.-e). Geraadpleegd op 22 november 2019, van http://cmdmethods.nl/cards/showroom/pitch

Cuba, A. (2018, 14 september). Millennial Pink Was No Accident: The Hidden Meanings Behind The Colours You Wear. Geraadpleegd op 22 december 2019, van https://www.refinery29.com/en-gb/fashion-colour-photos

Ebbers, A. (2014, 24 december). Deze weg heeft de mode afgelegd sinds de jaren ’20. Geraadpleegd op 10 december 2019, van https://froot.nl/posttype/froot/deze-weg-heeft-de-mode-afgelegd-sinds-de-jaren-20/

Glam, Inc. (2015a, 3 juni). YouTube [YouTube]. Geraadpleegd op 7 januari 2020, van https://www.youtube.com/watch?v=M4z90wlwYs8

Glam, Inc. (2015a, 3 juni). YouTube [YouTube]. Geraadpleegd op 7 januari 2020, van https://www.youtube.com/watch?v=M4z90wlwYs8

Intercolor. (z.d.). Intercolor Colour Forecast. Geraadpleegd op 12 december 2019, van https://intercolor.nu/colour-forecast.php

Van Dale. (z.d.). Geraadpleegd op 22 november 2019, van https://www.vandale.nl/gratis-woordenboek/nederlands/betekenis/hype#.XdfkLy3WB24

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *