Short documentary: Promoting yourself as a DJ

In de documentaire ‘Promoting yourself as a DJ’ zie je Niek & mijzelf, beginnen aan ons avontuur van wat je misschien wel onze droom kan noemen. Als beginnend DJ duo onder de naam Microwaveboys, proberen wij bekendheid te creëren. Zonder enig idee hoe, zie je wat we doen om dit voor elkaar te krijgen. Een zoektocht die wordt laten zien als een dagboek. In deze zoektocht zie je onze aanpak van promotie. Je komt erachter wat we doen om onszelf te promoten, waar we tegen aan lopen en waar niet. Naast dat we draaien, krijg je een beeld van wat er allemaal nodig is en wat je kan doen om naamsbekendheid te creëren. Het is een documentaire waarin je het begin ziet wat geen einde heeft, waarin je ziet wie de Microwaveboys zijn en hoe we ons voortbewegen in dit avontuur.

Mijn fascinatie is draaien (Dj-ing). Sinds een half jaar ben ik begonnen met draaien, en niet alleen. Samen met een vriend vormen wij de Microwaveboys. Naast mijn passie voor muziek, vind ik het interessant om te zien hoe andere DJ’s te werk gaan. Dit fascineerde mij al voordat ik draaide. Doordat ik veel naar festivals ging en nog steeds doe, werd ik geïnspireerd om zelf ook aan de slag te gaan. Als een beginnend DJ duo zijn wij benieuwd naar hoe je naam maakt voor jezelf. Hoe doen andere dit? Wat komt hier bij kijken? Dit wil ik laten zien doormiddel van een kleine documentaire over ons als DJ duo, hoe wij het aanpakken om onszelf te promoten.

Context, Scope en Definitie

Wat ik precies ga onderzoeken is hoe je je promoot als beginnend DJ. Om te beginnen met wat promotie is.

Mijn hoofdvraag is dan ook:

“Hoe promoot je jezelf als DJ?”

Om dit te beantwoorden maak ik gebruik van een aantal deelvragen om mijn onderzoek te verbreden
:

– Wat is promotie?
– Hoe doen andere DJ’s dit?
– Wat valt er onder promotie?

Ik ga dit onderzoeken omdat ik een probleem ondervond. Ik heb geen idee waar ik zou moeten beginnen om een naam voor ons te maken. Wie moet je connecten? Hoe kom je bij die connecties? Wij zijn nu een half jaar bezig en hier en daar hebben we een keer een huisfeestje waar we draaien, maar nog nooit echt op een grote plek. Nu wij het gevoel hebben dat we er klaar voor zijn en een groter podium verdienen, wil ik gaan onderzoeken wat voor stappen wij nu moeten gaan ondernemen. Dit laat ik zien door middel van een documentaire.

We gaan kijken naar verschillende methodes om toe te passen in onze promotie. “DJ promotie begint met jouw merk. Dit is de eerste stap in het promotie proces. Creëer een DJ naam, maak een logo, maak foto’s terwijl je bezig bent en ook als ‘cover’ foto. Schrijf een goeie DJ bio en zet je mixtape’s online. Maak sociale media accounts aan waar je deze kunt delen” (Admin, 2018).

Aanpak

Ik ben begonnen met deskresearch door te onderzoeken naar wat andere mensen doen om zich als DJ te promoten. Networking, sociale media en het organiseren van een eigen feest zijn één van de belangrijkste dingen om te doen (DJ TLM TV, 2014). Ik had nog niet voor ogen hoe mijn documentaire er uit moest zien en wat er allemaal in zou komen. Dit zie je ook in mijn trailer bij de eerste pitch.

https://youtu.be/G60T9qxtrc8

Ik ben woorden gaan opschrijven die in mij opkwamen .

      

Tijdens de feedback momenten werd verteld dat het beter is als ik laat zien hoe Niek en ik het aanpakken om onszelf te promoten. Het ging nu meer over hoe het achter de schermen gaat. Er werd vooral verteld dat ik moest gaan filmen en maken. Door goed na te denken over wat voor verhaal ik wilde vertellen en hoe ik dit wilde overbrengen, kreeg ik een beter idee van het eindresultaat en ben ik begonnen met zoveel mogelijk beeldmateriaal vast te leggen. Dit begon toen we foto’s moesten maken. Dit kan je gebruiken voor je sociale media of als promotie materiaal (Admin, 2018).

                       

Ik merkte dat het toch wel echt moeilijk is om de juiste beelden te filmen. Het is toch echt belangrijk om het verhaal te kunnen overbrengen op film en ik wist nu nog niet of ik dat met deze beelden kan doen. Daarom nam ik de keuze om zelf stukjes te vertellen. 

Ik ben meer inspiratie gaan opdoen.

Figuur 1: Schermafbeelding uit de video ‘Linda’s mannen’. Overgenomen van npo3. (2016). https://www.npo3.nl/linda-s-mannen/29-11-2016/BNN_101381032

Dit was een vooral de stijl die ik wilde gaan gebruiken, een soort home-made stijl. 

Ook heb ik gekeken naar andere documentaire makers, zoals Ulrich Seidl. Zijn stijl is het maken van wijde shots.

Figuur 2: Schermafbeelding uit de trailer Im Keller. Overgenomen van nu.nl. (2018). https://www.nu.nl/243030/video/bekijk-hier-de-trailer-van-im-keller-von-ulrich-seidl.html

Naast het filmen ben ik ook gaan kijken naar muziek, omdat ik moeite had om een verhaallijn te creëren. Dit komt ook omdat er geen einde aan ons avontuur zit, dus waar pak je het einde? “De muziek speelt een heel belangrijke rol als het gaat om het bereiken van een bepaald effect” (R.J. de Bruin). Ik ben geïnspireerd door de documentaire ‘A Temporary Contact’ en de serie ‘Random shit’ van Henry van Loon.

Figuur 3: Schermafbeelding van de site A Temporary Contact. Overgenomen van atemporarycontact. (z.d.). http://temporarycontact.com/

Naast deskresearch heb ik ook fieldresearch gedaan (CMD Method Pack, z.d.). Door met andere mensen in de ‘scene’ te praten en een interview te houden met een DJ, hebben we verschillende technieken uitgevoerd om ons te promoten.

Uitvoering en experimenten

Om een richting te geven in mijn documentaire, had ik al het beeldmateriaal ge-edit wanneer ik iets had gefilmd. Ik was gaan kijken naar het gebruik van wijde shots.

  

Op de eerste foto zie je niet echt wat er gebeurd. Op de tweede en derde foto heb je een veel wijder beeld en snap je eerder wat er speelt.

Ik had delen van mijn edit aan verschillende mensen laten zien. Ik kreeg te horen dat het vaak te langdradig was en er meer tempo in moest zitten. Ook zouden ze het beter begrijpen als ze zagen dat we ergens hadden gedraaid, en niet alleen de before en after. Ik merkte dat ik het lastig vond om er een visuele stijl aan vast te koppelen en er een verhaal lijn van te maken. Ik ben gaan kijken naar insta-posten. Door kleine delen hiervan toe te voegen gaf dit al een beter sfeer beeld. Dit was het moment dat ik een bepaalde stijl had waar ik mee ging werken.

           

Ook moest er een verhaallijn zijn. Dit kon gecreëerd worden door een ‘dieptepunt’ en daarna weer een stijgende lijn. Ik ben gaan kijken naar muziek of ik bepaalde sferen kon creëren.

https://www.youtube.com/watch?v=sEE9ItkijaY&feature=youtu.be
(video zonder muziek).

https://youtu.be/57IzBe1DK9o
(video met muziek).

Om het professioneler over te laten komen, heb ik mij bezig gehouden met colorgraden. Dit is het aanpassen of verbeteren van kleursterkte en kleurtonen (V. Brummer, z.d.).

Ook zijn we bezig geweest met het gebruik van sociale media. We hebben accounts aangemaakt op Facebook, Soundcloud en Instagram. Voornamelijk op Instagram zijn we actief. Door te delen wat we aan het doen waren, kregen we een steeds groter bereik en kwamen we met mensen in contact die ons verder konden helpen.

Conclusie

Ik heb ontdekt dat het maken van een documentaire die ook over jezelf gaat erg lastig kan zijn. Ik heb gemerkt dat het niet makkelijk is om de juiste beelden te schieten. Niet altijd had ik mijn camera bij me, dus ik had vaak moeten gokken of er iets ging gebeuren zodat ik het op film had. Naast dat wij bezig zijn om op plekken te draaien, zijn wij ons ook gaan focussen op het gebruik van sociale media, connecten met mensen uit de scene, foto’s maken en het organiseren van een eigen feest. In de afgelopen weken hebben we eigenlijk zelf in de loop van de tijd ontdekt wat we allemaal kunnen doen. In het begin was dit een gok of dit wel ging werken, want er moesten dingen gebeuren die ik voor de documentaire kon gebruiken. Ik heb geleerd dat je vooral moet doen en misschien wel een beetje brutaal moet zijn om voor elkaar te krijgen wat je wilt.

De Toekomst van…

Ik denk dat dit voor ons, als DJ duo, een geslaagd onderzoek is geweest. Niet alleen zijn we bezig geweest om onszelf te promoten, hierdoor hebben we al op veel verschillende plekken gedraaid. Voor in de verdere toekomst gaan we verder waar we nu mee bezig zijn. We hebben nu al weer 3 bookingen op de planning staan en hopelijk worden dit er meer. Ook zou ik willen werken met professionele apparatuur voor mijn documentaire. Hierdoor zou het er een stuk beter uitzien en dit komt prefessioneler over.

Bronnenlijst

Admin. (2018, 8 januari). The Ultimate Guide to DJ Marketing: How to Promote Yourself as
a DJ [Blogpost]. Geraadpleegd op 12 september 2019, van https://thedjden.com/dj-marketing-guide-promote-yourself-as-dj/

Atemporarycontact. (z.d.). A Temporary Contact [Video]. Geraadpleegd op 23 oktober 2019, van http://temporarycontact.com/

Brummer, V. (z.d.). Color grading, wat is dat eigenlijk? Geraadpleegd op 23 oktober 2019, van https://www.tvmc.nl/color-grading/

CMD Method Pack. (z.d.). Geraadpleegd op 9 september 2019, van http://cmdmethods.nl

De Bruin, R. J. (2018, 24 februari). Muziek en emotie zitten dicht bij elkaar. Geraadpleegd op 23 oktober 2019, van https://www.comunicazione.nl/muziek-en-emotie-zitten-dichtbij-elkaar/

DJ TLM TV. (2014, 13 augustus). Promoting yourself as a DJ [Video]. Geraadpleegd op 12 september 2019, van https://www.youtube.com/watch?v=R9IrN9-oIGw

Haapoja, M. (2018, 7 maart). Cinematic Color Grading In Premiere! [Video]. Geraadpleegd op 23 oktober 2019, van https://www.youtube.com/watch?v=lg87adla1wQ

Npo3. (2016, 29 november). Linda’s Mannen [Video]. Geraadpleegd op 23 oktober 2019, van https://www.npo3.nl/linda-s-mannen/29-11-2016/BNN_101381032

Nu.nl. (2018, 31 juli). Im Keller [Video]. Geraadpleegd op 23 oktober 2019, van https://www.2doc.nl/documentaires/series/2doc/2016/januari/im-keller.html

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *