Persoonlijke herinneringen uit de Tweede Wereldoorlog

Concept Diary
Door: Rick Roomer
Studentnr: 1696900

Inleiding

De Tweede Wereldoorlog heeft me altijd enorm gefascineerd. Met veel mensen heb ik hier gesprekken over gehad en sommige verhalen zijn me heel goed bij gebleven. Helaas zullen deze verhalen vervagen in onze herinneringen en zal degene die alles heeft meegemaakt op een bepaald moment komen te overlijden. De meeste mensen die de Tweede Wereldoorlog hebben meegemaakt zijn al flink op leeftijd. Ik wilde deze verhalen niet alleen vastleggen om bewaard te blijven, maar ze ook door middel van video opnieuw tot leven brengen.

Context en het proces

De Seminar begon voor mij met meerdere ideeën die ik lang gekoesterd had. Ik wilde graag mijn eigen schoenen ontwerpen, iets doen met koffie, een foto serie maken of een lang gekoesterde droom waarmaken: een eigen documentaire maken over de Tweede Wereldoorlog. Het is mijn hele leven al een enorme fascinatie van mij geweest en de persoonlijke verhalen die mensen mij vertelden kon ik nooit genoeg van krijgen. Omdat ik een project wilde gaan doen waar ik enorm veel energie uit zou gaan halen heb ik toen besloten om de documentaire te gaan maken. Vooraf heb ik een aantal Guiding Principles opgesteld voor mezelf voor dit project:

  • Het onderwerp interessant houden voor mezelf
  • Hoge kwaliteit (afbeeldingen/video en het eindproduct)
  • Goed te combineren met andere vakken en bezigheden
  • Impact maken / andere mensen inspireren

Ik ben eigenlijk meteen begonnen met het maken van een poster. Deze poster wilde ik maken omdat ik een beeld van de documentaire in mijn hoofd had. Het zou me nog meer inspireren en hij kon gelijk dienen als een eerste versie van een (dvd-)hoes.

Na het maken van de poster ben ik begonnen met het zoeken naar algemene informatie over hoe je een documentaire maakt en naar documentaires die ik zelf kon gaan kijken om inspiratie op te doen. Van de documentaires heb ik screenshots gemaakt van scenes die mijn inspireerden:

Tijdens het kijken van de documentaires heb ik ook aantekeningen gemaakt. Ik heb stukken meerdere keren gezien en goed gekeken naar de details. Deze heb ik geanalyseerd en omschreven in een document. Dit document ondersteunde de inspirerende beelden nog meer.

Na het kijken van deze documentaire en het vormen van een beter beeld van hoe ik het wilde gaan maken ben ik begonnen met het ontwerpen van een poster. Deze poster wilde ik laten dienen als ‘wervingsposter’ die ik kon verspreiden via sociale media. Zo wilde ik, vooral via kinderen en kleinkinderen, oude mensen benaderen die verhalen hebben over hoe zij de Tweede Wereldoorlog hebben meegemaakt. Ik heb redelijk wat reacties gehad op mijn oproep via Facebook en heb uiteindelijk drie mensen kunnen vinden waarvan ik er één heb mee laten doen aan de documentaire. De poster heb ik ook kunnen gebruiken tijdens gesprekken met bijvoorbeeld mijn vriendin, ouders en schoonouders. Via deze gesprekken ben ik aan nog eens drie mensen gekomen om te interviewen. Bijzonder om te zien dat er toch in een vrij directe omgeving nog mensen zijn die (veel) verhalen hebben.

Tijdens mijn zoektocht naar de juiste mensen heb ik vooral gelet op de persoonlijke verhalen die ze hadden, en niet de verhalen die ze via anderen hebben gehoord. Ook heb ik gekeken naar hoeveel verhalen ze hadden. Zo heb ik mensen gesproken die slechts enkele kleine verhalen hadden. Ik heb toen aangegeven dat het te weinig was om in de documentaire te doen. Dat werd gelukkig goed opgevat.

Nadat de personen benaderd waren en een datum met ze was afgesproken kwam ik uit bij het voorbereidende werk. Ik had nog geen ervaring met het professioneel filmen van mensen en minimale ervaring met het bewerken van video’s. Gelukkig ken ik een aantal mensen die wel ervaring hebben met het filmen en het filmen van interviews. Ze hebben me uitgelegd waar ik op moest letten, dat waren dingen als: belichting (liefst via 3 punten), positie van de camera, de juiste instellingen en het geluid. Odin en Luc vertelden me dat het geluid heel belangrijk was. Wanneer het geluid niet goed wordt opgenomen, kun je de beelden in de ergste gevallen niet gebruiken.

Na wat tips te hebben gehad ben ik een camera en geluidsapparatuur gaan huren op school. De camera heb ik eerst één dag geleend en ik ben toen zelf gaan spelen met de instellingen. Het beeld was heel pixelig en ik had geen idee hoe ik dit op kon lossen. Ik heb toen Gideon gevraagd waar het aan lag en hij vertelde me dat het lag aan de ‘Gain’. Deze heb ik toen zo laag mogelijk gezet en het beeld werd er gelijk een stuk beter van. Hij liet me ook zien dat ik moest letten op de diafragma, de witbalans en de scherpte; achtergrond wazig, persoon scherp.

Ik twijfelde even toen ik hoorde waar ik op moest letten en kijkende naar alle opties wat instellingen betreft. De documentaire maken met mijn telefoon leek me een meer voordehand liggende optie. Dit heb ik getest en het zag er goed uit, maar Gideon en Luc vertelden me beide dat de videocamera van school, waarmee je in 4K kan filmen, veel beter is. Luc heeft me vervolgend geholpen met de instellingen en we hebben samen wat test opnames gemaakt in zijn appartement.

Na het instellen van de camera ben ik vragen gaan voorbereiden. Om het verhaal rond te maken begon ik eerst bij het schetsen van een setting, daarna bedacht ik vragen over de gebeurtenissen en het gevoel wat daarbij naar boven kwam en als laatst wilde ik een vraag stellen over wat ze de huidige generatie mee willen geven. Deze vragen heb ik ook aan mijn oom voorgelegd en hij heeft hele bruikbare aanvullingen gegeven.

Op de dag van het filmen had ik een document bij met de vragen, ideeën voor sfeerbeelden en dingen om op te letten tijdens het filmen.

Conclusie en evaluatie

Het filmen verliep eigenlijk vrij soepel voor de eerste keer. De compositie was over het algemeen goed naar wens en de verhalen van de mensen kwamen er goed uit. Eén persoon was niet heel spraakzaam, maar na het stellen van de juiste vragen die ik voorbereid had kwamen de verhalen wat meer op gang.

Toen ik de documentaires terug ging kijken vielen een aantal dingen me een beetje tegen. Zo zat er in de eerste opnames veel geluid van wind. Ik had expres al een ‘dode kat’ om de microfoon gedaan, maar dat haalde helaas niet alle ruis weg. Daarnaast was het beeld bij een persoon niet goed scherp gesteld en was de belichting soms niet optimaal. Dit was me tijdens het opnemen niet opgevallen, maar later toen ik de beelden terug keek wel. Dit zijn dingen waar ik de volgende keer nog meer op moet gaan letten.

Promo video

Om te oefenen heb ik een promo video gemaakt die ik tijdens de les ook heb laten zien. Deze promo video heb ik gemaakt om de sfeer over te brengen en om te experimenteren met Adobe Premiere.

De komende weken ga ik eventueel nieuwe opnames maken indien ik de beelden of het geluid niet goed kan corrigeren in de nabewerking. Daarna ga ik de documentaire afronden en proberen het uitgezonden te laten worden op een tv zender als de NPO of  een lokale omroep. Wordt vervolgd…

Premisse

Vier mensen vertellen wat ze hebben meegemaakt tijdens de Tweede Wereldoorlog, zodat deze verhalen nooit verloren zullen gaan.

Synopsis

Vier mensen die de Tweede Wereldoorlog mee hebben gemaakt en daar bijzondere herinneringen aan over hebben gehouden doen hun verhaal. De verhalen zijn onderscheidend en nooit eerder vertoond in een documentaire. Ze vertellen wat ze als kind hebben meegemaakt en de herinneringen aan de oorlog die ze tot op de dag van vandaag zijn bijgebleven. Aan de hand van foto’s en beelden worden de verhalen nieuw leven in geblazen zodat jongeren van nu beter begrijpen wat zich tijdens de Tweede Wereldoorlog heeft afgespeeld in eigen land, op individueel niveau.


Engels

Premisse

Four people tell what they experienced during the Second World War, so that these stories will never be lost.

Synopsis

Four people who have experienced the Second World War and have had special memories of it tell their story. The stories are distinctive and have never been shown before in a documentary. They tell what they have experienced as a child and the memories of the war that they have remembered to this day. Photos and images are used to breathe new life into the stories so that young people of today can better understand what happened during their Second World War in their own country, on an individual level.


Bronnen

Science Filmmaking Tips. (2015, 3 november). How to Shoot Interviews – Making Better Films Series [YouTube]. Geraadpleegd op 23 oktober 2019, van https://www.youtube.com/watch?v=HrPi_Gx0mk8

Algera, G. (2017, 23 mei). Documentaire “The Collectores” gemaakt met een iPhone: hoe deden ze dat? Geraadpleegd op 23 oktober 2019, van https://www.iculture.nl/nieuws/documentaire-maken-iphone-eleanor-jean/

NPO. (2016, 12 oktober). Duitse soldaten over de Slag bij Arnhem [YouTube]. Geraadpleegd op 23 oktober 2019, van https://www.youtube.com/watch?v=gllSvpLxGmc&list=PLgjosB9hd9t1ZRva6W0TKgPLH2BO4_D0V&index=5&t=123s

NPO. (2017, 30 december). Tweederangs soldaten [YouTube]. Geraadpleegd op 23 oktober 2019, van https://www.youtube.com/watch?v=GcszyUqYjQk&list=PLgjosB9hd9t1ZRva6W0TKgPLH2BO4_D0V&index=8&t=0s

SchoolTV. (z.d.). Schooltv: Zoekresultaten. Geraadpleegd op 23 oktober 2019, van https://schooltv.nl/zoekresultaten/?program=NOSBevrJrnls

te Brake, E. (2019, 15 januari). Filmen met je telefoon? Maak nog mooiere films met deze 7 tips! Geraadpleegd op 23 oktober 2019, van http://www.beeldbalie.nl/filmen-met-je-telefoon/

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *