Mythes en legendes

Inleiding

Geschiedenis heeft me altijd al gefascineerd. Naar mate ik ouder werd ben ik me meer bezig gaan houden met literatuurgeschiedenis. Voornamelijk de mythe en legendes van verschillende culturen vind ik interessant. Met de komst van Assassin’s Creed Odyssey ben ik me meer bezig gaan houden met de Griekse mythes en legendes.

Hierdoor viel het me op dat we nog veel Grieks en Romeinse invloeden hebben en gebruiken. Voornamelijk in het Grafische vormgeven kom ik regelmatig invloeden tegen. Dit vind ik het meest interessante dat een beschaving die zo lang geleden bestond nog steeds invloed heeft op onze samenleving.

Context, Scope en definitie

Als ik ontwerpen maak laat ik me graag inspireren door verschillende tijdperken. Het is een bron van inspiratie en persoonlijk vind ik het interessant als er een verhaal aan vast zit. Daarom wilde ik mijn fascinatie graag delen met andere mensen om hun misschien te inspireren. Voor het project wilde ik me voornamelijk richten op story telling in combinatie met mythen. Ik wilde iets maken wat een verhaal vertelt over Griekse mythen. Mij ging het voornamelijk om een beleving te creëren met hulp van illustraties.

Voor het onderzoek heb ik de volgende hooft- en deelvragen opgesteld:

Hoe kan ik een herkenbaar interessant verhaal vertellen op een leuke en interessante manier, waardoor mensen geïnspireerd en misschien geïnteresseerd raken in (literatuur) geschiedenis?

  • Wat voor verhaal ga ik uitbeelden? En waarom?
  • Wat voor vorm neemt dit verhaal?
  • Hoe maak ik het verhaal herkenbaar?
  • Wat kan mij inspireren voor dit project?
  • Hoe maak ik een interessante beleving?

Aanpak en methode

Als eerst ben ik mijn onderzoek gestart met deskresearch om te onderzoeken wat ik wilde gaan vertellen. Omdat ik in het begin niet zeker was of ik iets uit de Griekse mythologie wilde nemen heb ik tijdens mijn deskresearch verschillende verhalen en tijdperken onderzocht. Andere onderzoekmethodes die ik heb gebruikt uit het CMD Methodes pack:

  • Sketching
  • Moodboard
  • Deskresearch
  • Prototyping

Ik ben gaan zoeken naar verschillende storytelling methode hieronder zal ik een paar van mijn gevonden inspiratie video’s laten zien.

Miscellaneous Myths: Utgard-Loki
Perseus - Medusa - Extra Mythologie
Engineering the Perfect Pop
The Raven: A Pop-Up Book by Edgar Allan Poe

Mijn onderzoek ben ik specifiek gesplitst in video’s en afbeeldingen. De afbeeldingen heb ik in moodbords gezet en de video’s bleven uiteraard video’s. Naar aanleiding van een aantal video’s wilde ik iets gaan doen met animatie. Maar na wat meer onderzoek en testen met het storybord kreeg ik er niet uit wat ik wilde laten zien. Mijn tweede idee was om iets met papercraft te gaan doen en/of een pop up boek.

Verwachte resultaat

Na afloop van mijn onderzoek hoopte ik inzicht te krijgen in het neerzetten van een verhaal en hoe dat eruit zou gaan zien als het niet alleen 2D is. Ik zou graag interessante 3D illustraties zien die samen een verhaal zouden vertellen. Hierdoor hoopte ik andere mensen mee te trekken in mijn hobby en ze te laten zien waarom het me zo fascineert.

Relevantie

We gebruiken veel invloeden van ons verleden in onze hedendaags bestaan. Voornamelijk verhalen zijn een interessante manier om inzicht te krijgen in hoe een samenleving met elkaar om ging of waar ze in geloofde. In het geval van de Griekse is het extra interessant want de Romeinen hebben bijna alles van hun literatuur genomen en het eigen gemaakt. De meeste mensen noemen van daag de dag alle Griekse afbeeldingen Romeins.

Uitvoering en Experimenten

Nu zal ik een aantal experimenten en schetsen laten zien over het project:

Het grootste probleem van het project was het vinden van het medium dat ik wilde gebruiken. Mijn eerste idee was animatie maar dat werd niet zoals ik het graag zou willen en ben daar vrij vlot van afgestapt. Toen heb gespeeld met het idee van fysieke voorwerpen die ik misschien zou maken van klei. Dit vond ik echter niet een duidelijk storytelling medium. Ik ben toen verdergegaan met het idee van papercraft. Graag wilde ik iets 3D of gedeeltelijk 3D zo dat het tot leven zou komen zonder dat het beweegt.

Met het papercraft idee ben ik verdergegaan en meer gaan uitwerken. Oorspronkelijk wilde ik iets van een maakte met verschillende ‘punten’ die scenes van het verhaal uitbeelden. De feedback die ik daarop terugkreeg was dat het niet duidelijk was wat er gebeurden in het verhaal. De conclusie was dat zonder context vrij weinig mensen begrepen waar het verhaal over ging. Dit bleef ook een probleem met mijn tweede prototypen. Hier had ik meet een standaard 3D afbeelding die een scene uitbeelden. Zelfs met het idee om wat tekst erin te verwerken was het begrijpen van het verhaal lastig. Veel mensen gaven de feedback om het toch te animeren of een voice-over erin te doen.

Evaluatie en conclusie:

Met deze feedback besloot ik het roer om te gooien. Ik nam het idee van de stilstaande 3D scenes maar dan verwerkt als een pop-up boek. Op deze manier komt het verhaal tot leven, is het interactief en is er ruimte voor meer tekst. Het idee is om als in de ouderwetse Disneyfilms zoon boek te maken van papier. Ik wil graag het gevoel creëren dat het tot leven komt zonder dat het echt tot leven komt. Ook heb ik gekozen voor een gedeelte uit de Griekse versie van Hercules. In het Grieks heet hij Heracles. Hier heb ik twee redenen voor. De eerste rede is omdat ik iets wilde wat enigszins herkenbaar is voor mensen. Ten tweede kennen mensen gedeeltes van het verhaal van Hercules. Dit door Disney of andere films die er overgemaakt zijn.

English Su   mmary

As a kid I always had a passion for history, especially historic literature. It inspires me and you can see influences in wherever you go. I wanted to inspire and share why I like this subject so much. I wanted to make something that shows my love for the subject and at the same time inspire people. My focus was manly on making something that tells a story in a fun way. That’s why I made a lot of prototypes to see wat people need to understand a story. My hope was that it was a possibility to also make it interactive. My idea became a pop-up book. It’s fun way to show a story and gives enough room for text to tell the story. something that was a bid of a problem in early versions.

De toekomst van …

Dit medium zou goed geschikt zijn om mensen meer bij te brengen over verschillende periodes van de geschiedenis. Het is een manier om leuker iets te laten zien en vertellen dan een gewoon boek. Hier struikelen namelijk veel mensen over en is een van de redenen dat het niet een heel populair onderwerp is. Het zou interessant zijn om te kijken hoe dit verder uitgebreid kan woeden en hoe het toegepast zou kunnen worden in bijvoorbeeld het onderwijs. Voor een leukere manier van leren en te zorgen voor meer focus op andere tijdperken dan alleen de eerste wereld oorlog.

Bronnen

Buxton, R. (2018). Greek Myths and Tales: Epic Tales. United Kingdom: Flame Tree Publishing.

Extra Credits. (z.d.). [Video]. Geraadpleegd op 23 oktober 2019, van https://www.youtube.com/user/ExtraCreditz

Flame Tree Studio. (2018). Epic Tales: Norse Myths & Tales. United Kingdom: Flame Tree Publishing.

Guerber, H. A. (2018). Tales of Norse Mythology [Adobe ePub]. United Kingdom: Barnes & Noble.

Hamilton, E., & Tierney, J. (2017). Mythology: Timeless Tales of Gods and Heroes, 75th Anniversary Illustrated Edition [Adobe ePub]. United States: Running Press.

Hello Future Me. (z.d.). [Video]. Geraadpleegd op 23 oktober 2019, van https://www.youtube.com/channel/UCFQMO-YL87u-6Rt8hIVsRjA

Overly Sarcastic Productions. (z.d.). [Video]. Geraadpleegd op 23 oktober 2019, van https://www.youtube.com/channel/UCodbH5mUeF-m_BsNueRDjcw

Schwab, G. (2011). Gods and Heroes of Ancient Greece [Adobe ePub]. United States: Pantheon.

Schwab, G., & van den Brink,  J.K. (2013). Griekse mythen en sagen [EPUB]. Amsterdam: Uitgeverij Unieboek | Het Spectrum.

Shepherd, J. (2018). Norse Mythology: Tales of the gods, sagas and heroes [Adobe ePub]. United States: Arcturus Publishing.

Tree Studio, Flame Tree Studio, Malory, T., Beardsley, A., & Peverley, S. (2017). Tales of King Arthur and the Knights of the Round Table. United Kingdom: Flame Tree Publishing.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *