Hello world, this is ME!

INLEIDING

Wat doet een grafisch ontwerper? Wat motiveer je om te creëren? Wat is het doel? Wat ik zelf heb kunnen ontdeken, is dat als grafisch ontwerpers wil ik creëren om te helpen, inspireren, informeren maar ook verbeteren wat er al bestaat.

In de laatste jaren heb ik ook geleerd dat een ontwerper die voor anderen wil creëren, moet eerst weten wie hij is en wat zijn doel is. Om dit te bereiken vind ik het erg belangrijk voor een ontwerper om zijn eigen identiteit als Professional te ontdeken en bepalen. Door het creëren van mijn eigen Personal Branding ben ik van plan om in mezelf te verdiepen en ontdekken wat mij als persoon en professional definieert om te bepalen hoe ik mezelf aan de wereld wil gaan presenteren.

CONTEXT, SCOPE en DEFINITIE

Personal Branding is een ontwikkeling concept dat bestaat uit jezelf als een merk te defineren net als andere merken het doen. De bedoeling hiervaan is om als profesional zich te onderscheiden en meer succes te behalen in sociale en zakelijjke relaties. Mijn bedoeling met de personal branding is dus niet om de wereld te laten zien wat mijn hobby’s zijn, of ik nou een gezellig iemand ben of wat voor eten ik het leukste vind. Wat ik wil is om een eigen Brand te creëren om te laten zien wat voor soort Professional ik ben en wat ik als ontwerper kan doen. Wat ik dus wil bereiken is mijn kenmerken communiceren die mij van de rest onderscheiden en mezelf zichtbaar maken in een homogene, concurrerende en veranderende omgeving.

METHODE EN AANPAK

Hoofdvraag:

Wat heb ik nodig om mijn eigen Personal Branding te bouwen?

Om op gepaste wijze op deze vraag te kunnen reageren, mijn eerste stap was om erachter te komen via deskresearch wat Personal Branding betekent en hoe anderen geslaagd zijn om een relevante Personal Branding te maken. Op die manier kon ik ook erachter komen wat werkt en hoe kon ik aan de slag gaan om mijn eigen Brand te bouwen. Ik heb dus via onderzoek en via interviews met deskundigen mezelf in het Branding wereld verdiept om tot de conclusie komen dat dit de meest relevante punten zijn om een persoonlijk merk te creëren:

-Zich onderscheiden

-Zichtbaarheid

-Authenticiteit

-Consistentie

-Ervaring

Deskresearch

Apple… Microsoft… McDonalds… BurgerKing … Dit zijn een paar voorbeelden van wereldberoemde merken onder vele anderen. Het zijn merken die producten aan mensen aanbieden en die zichzelf proberen te onderscheiden van andere bedrijven die hetzelfde bieden. Wat hier relevant voor mij is, is wat elk van deze bedrijven uniek maakt. Deze merken hebben de erkenning van de mensen verdiend en met alleen de kleuren van hun logo of een simpel woord weten mensen al welk bedrijf ze zijn en waar ze voor staan. Dit is dan volgens mij de perfecte uitkomst van het bouwen van je eigen Brand.

Net zoals deze bedrijven veel invloedrijke en beroemde mensen hebben dit aangepast voor hun eigen voordeel, dus het creëren van hun eigen stijl en eigen merk. Een goed voorbeeld hiervan is de kunstenaar Banksy. Deze urban kunstenaar staat bekend om zijn stijl en de impact die zijn kunst heeft gehad en als Banksy zijn er veel andere artiesten die hun eigen merk hebben ontwikkeld, zoals Saul Bass, Stefan Sagmeister of Milton Glaser onder anderen. Zien wat andere succesvolle artiesten hebben gedaan heeft mij geholpen om te begrijpen wat werkt en wat moet ik niet doen om mijn eigen merk te creëren.

UITVOERING EN EXPERIMENTEN

Toen ik de basispunten gedefinieerd had, begon ik met de brainstorm fase om mijn concept te creëren.

Een van de eerste dingen die wij over mensen leren kennen is hun naam. Namen maken ons uniek en zo kunnen wij bepaalde mensen onderscheiden van de rest.  Dankzij mijn onderzoek kom ik tot de conclusie dat het LOGO  een van de meest karakteristieke en belangrijkste elementen voor een merk is. Daarom heb ik besloten om op een creatieve manier letters uit mijn eigen naam te gebruiken om mijn LOGO te creëren. Na veel combinaties uit te proberen, verschillende versies maken en feedback vragen kwam ik tot de definitieve versie van mijn logo.

 

(Eerste logo ideeën)

In het logo wilde ik vanaf het begin verschillende kenmerken laten zien die mij als ontwerper definiëren. Eenvoudige, stijve en verticale vormen die stabiliteit en intentie van groei aantonen. Met behulp van de gekeuze kleuren wil ik duidelijkheid, betrouwbaarheid en evenwicht aantonen op een zakelijk manier.

Feedback: 3e Kleur toevoegen voor meer variatie en mogelijkheden als zwart grijs niet passend is met het achtergrond waarop de logo gebruikt wordt

Logo reveal

Mensen groeien, leren en veranderen. Daarom verwacht ik dat mijn merk met mij gaat groeien en veranderen om mij op de juiste manier te vertegenwoordigen. Daarom heb ik geëxperimenteerd met organische vormen die samen met de stijve en eenvoudige vormen van het logo een mooie synergie kunnen vormen.

Sticker concept

Zodra ik de vormen en kleuren heb vastgesteld die mij als artiest vertegenwoordigen, heb ik besloten om ze toe te passen op verschillende elementen die een Personal Branding vormen. Omdat de bedoeling is om mezelf als grafisch ontwerper te presenteren het eerste waar ik aan dacht was: visitekaartjes en website/ portfolio.

Dankzij interviews met verschillende professionals kon ik erachter komen dat het eerste wat bedrijven interesseert bij nieuwe werknemers zijn de vaardigheden die jij als Professional aan kan tonen. De meest aantrekkelijke en professionele manier om dit te laten zien volgens de experts die ik heb geinterviewd is via een website waar zij jouw makkelijk kunnen zien.

Als tip heb ik gekregen dat ik via visitekaartjes te gebruiken kan ik mensen benaderen om in contact te komen met mensen en bedrijven op een professionele manier. Dat is meestal dus de eerste indruk dat mensen hebben en laten we duidelijk zijn, goede eerste indrukken spelen altijd in onze voordeel.

Eerste visitekaartje versies

Om mijn visitekaartjes te creëren, heb ik weer met mijn LOGO geëxperimenteerd samen met mijn de kleuren en vormen die ik eerder hed gekozen. Met de bedoeling om te innoveren ben ik op zoek gegaan naar wat voor soort nieuws er op dit gebied zijn. Hierkwam ik tot een soort interactief visitekaartje dat geen fisieke informatie op heeft, maar wanneer het dichter bij je smartphone komt, je telefoonnummer, e-mailadres en andere professionele contactgegevens direct op je scherm te zien zijn. Het is mijn bedoeling om deze technologie in de toekomst toe te passen op mijn visitekaartjes als het haalbaar is.

Eind Visitekaartje versie

(Versie die op de traditionele en moderne  manier -smartphoneinteractie- gebruikt kunnen worden met of zonder informatie op de achterkant)

Verder, om mijn website te maken het eerste wat ik deed was inspiratie zoeken op websites van andere grafisch ontwerpers, fotografen en artiesten uit andere sectoren. Hiermee kon ik vaststellen wat voor soort elementen ik wel en niet op mijn website wilde om een volledig duidelijke en professionele versie van mezelf aan te bieden in de vorm van een website. Op deze manier kan iedereen die deze pagina bezoekt, achterhalen wat voor soort Professional ik ben.

Inspiratie

Dankzij interviews met verschillende experts ontdekte ik ook dat een merk niet zomaar gecreërd wordt. Het is iets dat groeit met tijd en veel werk, net als een gebouw dat stapje voor stapje gebouwd is. In mijn geval zijn dit de eerste stenen die de basis vormen van mijn persoonlijke merk en dat na verloop van tijd en werk zowel mijn capaciteiten als de inhoud van mijn website zou uitbreiden.

Website ideeën

Eerste website versies

Feedback: Niet consistent in vergelijken met de logo. Visitekaartjes als eerst laten zien is geen goed idee. Jij bent centraal in het concept, laat dat zien.

Eind versie

Website Prototype Link: https://xd.adobe.com/view/82335e9b-bc39-4aeb-6ccd-d8bacfa8107e-f402/?fullscreen

EVALUATIE EN CONCLUSIE

Seminar is voor mij het begin van een lange weg geweest. Door dit project begon ik om over mijn professionele carrière na te denken op een diepgaande en concrete manieren . Als kunstenaar is het een uitdaging geweest om mijn identiteit, kenmerken en gedachten in grafische elementen vast te leggen. Soms zien we niet verder dan wat we voor ons neus hebben en met dit project ben ik in staat geweest om grenzen uit te breiden en iets te creëren dat me al mijn hele leven als Professional en als persoon zal volgen. Dit heeft me niet alleen geholpen om te definiëren dat wat wil ik aan de wereld wil laten zien maar ook om voor mezelf te zien wat mijn drijfveren, mijn motivaties en mijn grenzen zijn .

ENGLISH SUMMARY

I always loved to create, invent and ideas came to me really easy so I decided to do something with it. That is why I decided to become a graphic designer and like any adventure or purpose, we must take a first step. For me this is one of my first steps to really make myself known as the graphic designer that I am. With my Personal Branding I pretend to show what I can create and when it comes to find the job of my dreams i want people to know in advance what kind of professional I am and what is my potential. Therefore I have developed graphic elements and products that mostly reflect how I think and who I am as an artist. From my logo, my personal website, business cards, stickers and everything I will do in the future represent my vision of things and my way of creating. This is nothing more than the beginning.

DE TOEKOMST VAN…

Het is nog maar net begonnen. Ik heb nog veel te leren en te verbeteren.  Dit zijn de eerste stappen in mijn avontuur als grafisch ontwerper en in de toekomst zullen er veel uitdagingen nog komen. Daarom is het mijn bedoeling om te blijven verbeteren en up to date zijn met alles wat nog komt. Kijken naar wat andere mensen doen en probeer daarvan te leren. Het kiezen van wat voor soort mensen zou mijn leven beïnvloeden, de keuzes die ik maak of stoppen met het maken als een Professional overweegt welke gevolgen zal hebben in mijn carrière. Maar dit alles zonder te vergeten wat mijn doel als ontwerper is ….Het ontwikelen als persoon, zodat ik degenen die het nodig hebben kan helpen.

BRONNEN

Juliette, S. (2017, 23 december). Studio Juli-ette. Geraadpleegd op 19 oktober 2019, van https://www.behance.net/gallery/59659217/Studio-Juli-ette?tracking_source=search

The Futur, Y. (2015, 24 februari). Building a Personal Brand With Roberto Blake. Geraadpleegd op 19 oktober 2019, van https://www.youtube.com/watch?v=xH8-1Mt32cM

Waller, T. (2018, 2 maart). The Future of Branding is Personal | Talaya Waller | TEDxPSU. Geraadpleegd op 20 oktober 2019, van https://www.youtube.com/watch?v=qEHL8eLJCkc

Stone, M. (2019, 28 januari). 10 Brand Marketing Trends To Watch In 2019. Geraadpleegd op 20 oktober 2019, van https://www.forbes.com/sites/michaelstone/2019/01/28/10-brand-marketing-trends-to-watch-in-2019/#2a57133d4708

Personal Branding Trends You Need to Know for 2019 – Personal Branding Blog – Stand Out In Your Career. (2019, 6 januari). Geraadpleegd op 20 oktober 2019, van https://www.personalbrandingblog.com/personal-branding-trends-need-know-2019/

Basu, T. (2019, 25 mei). How to Build a Personal Brand (Complete Guide to Personal Branding). Geraadpleegd op 20 oktober 2019, van https://www.thinkific.com/blog/personal-branding-guide/

Castillo, C. (2018, 23 november). The basics of Personal Branding – Superrhheroes. Geraadpleegd op 20 oktober 2019, van https://superrhheroes.sesametime.com/personal-branding-basics/

Citroën, L. (2014, 18 augustus). 4 Basics for Building (or Repairing) Your Personal Brand. Geraadpleegd op 21 oktober 2019, van https://www.entrepreneur.com/article/236525

Personal Branding: Inzichten, stappenplan, tips & tricks. (2019, 6 september). Geraadpleegd op 21 oktober 2019, van https://www.managementsite.nl/kennisbank/personal-branding

Selig, M. (2016, 9 juli). Know Yourself? 6 Specific Ways to Know Who You Are. Geraadpleegd op 23 oktober 2019, van https://www.psychologytoday.com/us/blog/changepower/201603/know-yourself-6-specific-ways-know-who-you-are

Koomen, E. (z.d.). Wie ben ik – Emiel Koomen – UI/UX Designer. Geraadpleegd op 21 oktober 2019, van http://emielkoomen.nl/wie-ben-ik/

Fonkel, . (2015, 16 november). Archetypen: je merk­persoonlijk­heid als strategie. Geraadpleegd op 21 oktober 2019, van https://fonkel.io/blog/archetypen-je-merkpersoonlijkheid-als-strategie

Ijzendoorn, J. v. (2019, 19 augustus). Geef je merk karakter en authenticiteit met een archetype. Geraadpleegd op 21 oktober 2019, van https://factortachtig.nl/blog/archetype-geef-je-merk-karakter

Correos, C. (2019, 4 juni). New brand imagen Correos – 2019. Geraadpleegd op 21 oktober 2019, van https://www.youtube.com/watch?v=ui1GBwvdJ9U

Wat is branding?: de basics van branding op een rijtje. (2019, 15 mei). Geraadpleegd op 21 oktober 2019, van https://gototalbranding.nl/branding/

Lane Keller, K. (2008, 28 november). Kevin Lane Keller “Brand Planning”. Geraadpleegd op 22 oktober 2019, van https://www.youtube.com/watch?v=6Mh9Yw6O-84

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *