Geef je oude kleding een nieuw leven

Premisse

Door oude kledingstukken te veranderen in nieuwe kledingstukken wil ik mensen laten zien dat je oude kleding niet weg hoeft te gooien.

Inleiding

Voor deze seminar heb ik het onderwerp kleding(verspilling) gekozen. Mensen consumeren veel en de achtergrond van de kleding is vaak niet eerlijk. Ik denk dat dit onderzoek relevant is omdat ik op dit moment zelf iemand ben die deel is van het probleem. En als ik dingen te weten kom die mijn gedachten over kleding consumeren veranderen, kan ik dat misschien ook bij anderen doen. De kledingindustrie geeft weinig transparantie over hoe zij met dingen omgaan en de slechte dingen die gebeuren worden ons niet verteld. Ik wil achter die dingen komen.

Context, scope en definitie

Mijn interesse voor dit project ging in eerste instantie over kledingverspilling en de kledingindustrie.

Mijn hoofdvraag in dit onderzoek luidt: ‘Hoe kan ik mensen bewuster maken op het gebied van kleding(verspilling)?’

Mijn deelvragen hierin waren:
1. Wat gebeurt er met kleding dat niet meer gedragen wordt?
2. Wat is er nog mogelijk met ongewilde kleding?
3. Waar komen trends  vandaan en hoe komt het dat trends terugkomen?
4. Wat is een bewuste manier om om te gaan met kleding? Op het gebied van consumeren en weggooien.
5. Hoe zit het met het retourneren van kleding?

Op basis van deze informatie wil en op basis van best practices wil ik een manier bedenken om mensen over dit probleem te informeren.

Ik verwacht na dit onderzoek veel te weten wat ik nog niet wist over kledingverspilling en over de manier waarop trends ontstaan. Aan het einde van dit project hoop ik een leuke manier bedacht te hebben om mensen bewuster te maken van dit probleem.

Most relevant knowledge

Aan het begin van mijn onderzoek heb ik me veel bezig gehouden met het beantwoorden van mijn deelvragen.

Uit mijn onderzoek is gebleken dat we tegenwoordig meer kleding consumeren dan vroeger maar dat die kleding wel veel goedkoper is. Ook houden we meer kleding over. In Nederland zijn er 21,5 miljoen kledingstukken over per jaar, en dan is er ook nog is 31% alleen verkocht door korting. Dit is 313,5 miljoen euro omzetverlies. En wat gebeurt er met de overgebleven kleding? Een groot deel gaat naar goede doelen en 2,7% wordt verbrand (Buis, 2016). In Amerika ligt dat zelfs nog veel hoger, daar wordt 84% van de niet-gewilde kleding verbrand (Fashion Revolution, 2019).

Winkelketens veranderen soms wel 12 keer per jaar hun collectie en de consumptie gaat omhoog. Er is 400% meer kleding dan 20 jaar geleden. En hoewel de productie en consumptie stijgt is de prijs gedaald. Vroeger ging 50% van ons geld naar voedsel en kleding, nu is dat gemiddeld 5%. (Fashion Revolution, 2019).

Ook zijn we makkelijker geworden met retourzendingen. Retourneren is bij veel webwinkels gratis en mensen maken hier graag gebruik van. Per pakket kost dit gemiddeld 12,50 euro, wat neer komt op tientallen miljoenen per jaar. Van de retourzendingen gaat wel veel terug de winkel in, namelijk 97%. Er wordt 0,5% procent verbrand en de rest gaat in de outlet (NOS, 2019).

Aan het tempo waarop we consumeren en kleding weggooien moet iets veranderen. Kleding wordt vaak gemaakt door mensen in slechte werkomstandigheden die hier nauwelijks iets aan verdienen. Maar 4% van wat je betaalt komt bij de maker terecht. (PLAATJE)(Oxfam Novib, 2018). Ook komen de stoffen waarmee kleding bewerkt worden (zoals verf) in de rivieren terecht en dit is slecht voor het milieu. 3% van alle CO2 komt door kledingproductie (Fashion Revolution, 2019).

Best practice

Maar wat is dan wel verantwoord? Oxfam Novib raadt het volgende aan:

  1. Koop kledingstukken bij merken die al aangegeven hebben hun arbeidsvoorwaarden te verbeteren.
  2. Koop kleding vintage of tweedehands.
  3. Koop kleding bij kleine verkopers die zelf hun kleding maken, zoals op Etsy.

Er zijn meerdere organisaties die zich  al bezig houden met dit soort problemen zoals Oxfam Novib en Fashion Revolution. Oxfam Novib staat ook elk jaar op Lowlands en dan organiseren ze activiteiten zoals een quiz-show of een fotoshoot alsof je in een orkaan zit voor de bezoekers. Dit vind ik een leuk initiatief omdat het op een amuserende manier mensen informeert over deze problemen.

Andere inspiratie voor mij hierin was inderdaad Etsy, een site vol mensen die hun eigen kleding maken. Ook vind ik UnitedWardrobe een goed inititatief, dit is een verkoop-platform alleen voor kleding. Op die manier worden oude kleding weer hergebruikt. Ook vind ik Vintage kilo sales, zoals Square Eight organiseert, heel tof.

Methode en aanpak

Ik besloot dat ik eerst meerdere concepten wilde bedenken met een crazy eight en mijn proces bijhouden in moodboards. Verder wilde ik veel desk research doen, met name om inspiratie en tutorials op te zoeken voor mijn creatieve onderzoek. Ook ben ik in de loop van het proces op naailes gegaan.

Overzicht creatief proces

Omdat ik eerst nog geen idee had wat ik precies met het onderwerp wilde doen heb ik een crazy eight gemaakt. Deze is hieronder te zien.

Uiteindelijk sprak het me het meest aan om oude kleding tot iets nieuws te maken. Dit lijkt me heel leuk omdat ik hier dan ook mijn creativiteit in kwijt kan.

Ik heb ook mijn hoofdvraag veranderd naar: hoe kan ik kleding aanpassen zodat ze niet verspild worden?

Eerste experimenten

Deze week heb ik geëxperimenteerd met een textielschaar, om kledingstukken een andere vorm te geven. Hieronder een paar voorbeelden:

Tweede experimenten

Omdat de shirts er de vorige keer nog niet heel netjes uitzagen heb ik contact opgenomen met Jeanette Slendebroek, kleuradviseur en coupeuse in Amersfoort. Daar kon ik een week later terecht voor een eerste naailes.

Ook vond ik mijn eigen stijl ontbreken dus ben ik onderzoek gaan doen naar wat ik een toffe stijl vond om mijn kleding in te maken. Ik ben altijd al van geweest van 90’s kleding dus ik besloot dat dat de stijl was die ik aan wilde gaan houden. Hiervan heb ik een moodboard gemaakt:

Ik besloot op basis hiervan te gaan werken met tie-dye verf, dit zijn de resultaten:

Derde experimenten

Voor deze week had ik een andere textielverf gekocht waarmee ik een jas wilde gaan beschilderen. Ik had al de nodige inspiratie opgedaan:

Ik merkte dat ik wat vastliep en ik heb op school feedback gevraagd van Marcel Stalenhoef. Uit de feedback kwam dat ik meer bronnen moest opzoeken en meer inspiratie moest opdoen van andere DIY-projecten Dit was het eindresultaat van de spijkerjas:

Vierde experimenten

Deze week heb ik geëxperimenteerd met textielstift op schoenen.

Ook heb ik meerdere DIY-projecten opgezocht op Pinterest en YouTube, zoals Marcel aanraadde. Op basis hiervan wilde ik me weer meer gaan focussen op het vermaken van kleding, in plaats van alleen op het verven. Veel tips en video’s gingen namelijk over kledingstukken transformeren naar andere kledingstukken. En dit keer kon ik het netjes afwerken.

Ik heb feedback gevraagd van Elisabeth van den Berg, ook een CMD-er over mijn uiteindelijke oplevering. Ik vond het lastig om te bedenken wat ik uiteindelijk kon opleveren. Hieruit kwam dat ik foto’s kon maken van mensen die mijn kleding dragen, als een soort lookbook. Ook kan ik hiermee meer als ik het 90’s thema erin hield, zoals muziek etc. Hiervoor heb ik inspiratie opgezocht en kwam ik op de site van Alida Buffalo, een vintage winkel. Ik heb een moodboard van haar fotografie gemaakt als inspiratie van wat voor foto’s ik wil gaan maken:

Vijfde experimenten

Ik besloot van oude broeken rokjes te maken omdat ik thuis nog een paar oude broeken had liggen. Ik heb hier hulp voor gevraagd van Jeanette.

Ook heb ik feedback gevraagd van Juri Teijgeler. Hij wees me op Emy Demkes, een journalist die veel schrijft over de achtergrond van kleding. Ik heb meerdere artikelen van haar gelezen die kritisch waren op bijvoorbeeld vintage kleding en unitedwardrobe. Iets waar ze niet kritisch over was was kleding vermaken, zoals in haar artikel ‘Kleren reanimeren’. Ze schrijft hier ook over Pieke Stuvel, zij vermaakt ook kleding en heeft hier meerdere boeken over uit gebracht. Of Lisa Konno, die ook kleding maakt van overgebleven textiel. Ik was blij dat ik dus wel de goede kant op dacht.

Ook heb ik feedback gevraagd van Jeffrey Hol, een andere CMD-er. Hij zette me aan het denken wie mijn doelgroep eigenlijk was. Ik kwam erop dat dit vaak jonge vrouwen waren, omdat zij vaak houden van kleren kopen. Jeffrey gaf als idee dat ik ook een soort merk kon opzetten en promoten op Instagram, aangezien dit een veelgebruikt medium is onder deze groep. Hierdoor ben ik onderzoek gaan doen naar branding en instagram om te kijken hoe ik mijn kleding hierop eventueel kan promoten.

Dit is het resultaat van de rokjes:

Ik zal mijn best gelukte kleding voor de seminar-presentatie presenteren in lookbook-foto’s en mogelijk een instagramfeed.

Evaluatie en conclusie

Ik vond dit een leuk project om te doen omdat ik op een duurzame manier iets leuks met oude kleding heb kunnen doen. Ik veel geleerd over de achtergrond van kleding maar ik heb ook nieuwe technieken geleerd. Wel merkte ik dat ik op sommige punten vast liep, met name omdat ik in het begin weinig feedback heb verzameld, maar gelukkig heb ik me daarin kunnen herpakken. ‘Hoe kan ik kleding aanpassen zodat ze niet verspild worden?’ was mijn hoofdvraag en is op vele manieren te beantwoorden. Wat ik de meest nuttige experimenten vond waren de tie-dye verf en het leren naaien, vermaken, van kleding. Ik wil met dit project laten zien dat het leuk en makkelijk is om kleding een nieuw leven te geven.

Toekomst

In de toekomst zou ik nog veel meer dingen uit willen proberen. Er zijn veel verschillende manieren om van oude kleding nieuwe dingen te maken, zoals in de boeken van Pieke Stuvel. Ik zou meerdere lookbooks kunnen maken in verschillende stijlen, en op de instagramfeed DIY-video’s plaatsen zodat ik mensen kan aansporen hetzelfde te doen.

English summary

By changing old clothes into new ones I want to show people that you don’t have to throw your old clothes away. For this assignment I chose the subject ‘waste of clothing’. People consume a lot nowadays and the background of these clothes isn’t always fair. The clothing industry isn’t very transparent about how they handle things and I want to know these things. I think that this research is relevant because if I can change my mind on consuming clothes, maybe other people will be able to as well.

Bronnen

Bryson, Elizabeth (2017, 18 april), ‘Super easy DIY jeans to skirt refashion’, verkregen op 11 oktober 2019, https://www.youtube.com/watch?time_continue=155&v=iArWKd5wZU8

Buffalo, Alida (2019), ‘Alida Buffalo’, verkregen op 15 oktober 2019, http://alidabuffalo.blogspot.com/

Buis, Anna (2016, 11 juli), ‘Jaarlijks worden er 21,5 miljoen kledingstukken verspild’, verkregen op 5 september 2019, https://fashionunited.nl/nieuws/retail/jaarlijks-worden-er-21-5-miljoen-kledingstukken-verspild/2016071126662

Etsy (2019), ‘Shop handgemaakte, vintage, custom en unieke cadeaus voor iedereen’, https://www.etsy.com/nl/ 

Fashion Revolution (2019), ‘Why do we need a fashion revolution?’, verkregen op 5 september 2019, https://www.fashionrevolution.org/about/why-do-we-need-a-fashion-revolution/

HAN, HVA (2019), ‘CMD methods pack’, verkregen op 5 september 2019, http://cmdmethods.nl/

Idealist Style (2014, 25 januari), ‘The 90’s in fashion photography’, verkregen op 15 oktober 2019, https://www.idealiststyle.com/blog/the-90s-in-fashion-photography

NOS (2019), ‘Retour rumoer’, verkregen op 5 september 2019, https://app.nos.nl/op3/pakjes/index.html

Oetomo, Aurora, (2018, 19 april), ’12 instagram marketing tips voor ondernemers’, vekregen op 21 oktober 2019, https://www.lightspeedhq.nl/blog/7-tips-om-je-winkel-te-promoten-op-instagram/

OneWorld (2015, 17 september), ‘Lisa Konno maakt mode tegen kledingverspilling’, verkregen op 19 oktober 2019, https://www.oneworld.nl/duurzaamheid/lisa-konno-maakt-mode-tegen-kledingverspilling/

Oxfam Novib (2018, 16 november), ‘We kopen steeds meer kleding’, verkregen op 5 september 2019, https://www.oxfamnovib.nl/blogs/dagelijks-leven/hoe-koop-ik-verantwoord-kleding

Pinterest (2019), ‘Pinterest’, https://nl.pinterest.com/ 

Runt (2019), ‘Hilarious 90’s photos that poke you right in the nostalgia hole’, verkregen op 15 oktober 2019, https://runt-of-the-web.com/90s-photos

Stegeman, Hans (2018, 9 oktober), ‘Laten we ff normaal doen met kleren’, verkregen op 5 september 2019, https://www.rtlz.nl/opinie/column/4444031/laten-we-ff-normaal-doen-met-kleren

Taylor, Nikki (2012, 9 oktober), ‘Rebellious Drop-out Lookbooks’, verkregen op 15 oktober 2019, https://www.trendhunter.com/trends/alida-buffalo-bitchin-and-ditchin

Tmmcommunicatie (2019, 3 juni), ‘De invloed van instagram’, verkregen op 21 oktober 2019, https://www.ttmcommunicatie.nl/nieuws/de-invloed-van-instagram/

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *