DAGELIJKSE RARITEITEN GENERATOR

IN HET KORT

In dit project ben ik op zoek gegaan naar de kracht van woorden en de betekenis die men daar aan geeft. Door de willekeurigheid en volgorde van woorden in een zin wil ik de kijker laten zien dat een betekenis van een zin veranderlijk is. Dit kan variëren van geloofwaardige, absurde, hilarische, suffe of onmogelijke samenstellingen. 

Met de DAGELIJKSE RARITEITEN GENERATOR wil ik de gebruiker verrassen met combinaties van woorden die je hedendaags tegenkomt in het nieuws. Ondanks de herkenbare trends uit het nieuws, brengt de DAGELIJKSE RARITEITEN GENERATOR het zeker niet als nieuws, maar wel iets om over te kunnen fantaseren of een simpelweg een glimlach op je gezicht te toveren.

VOORAFGAAND

Voor Studio Seminar wilde ik graag aan de slag met mijn favoriete onderdelen van CMD: storytelling en illustratie. Zoals beschreven in mijn research proposal, heb ik bewust gekozen om een combinatie te maken met twee persoonlijke inspiratiebronnen, Floor Rieder (illustrator) en Bertolt Brecht (theatermaker).  

Omdat ik in periode A tevens gestart ben met persuasive communication, dacht ik een mooie aansluiting te hebben met het doelgedrag van de creaties van Bertolt Brecht, waar hij de kijker bewust maakt en laat nadenken over maatschappelijke verhoudingen. 

Zo ben ik begonnen met de volgende hoofdvraag: 

“Hoe kan ik de kijker meer bewust maken van slechte gewoontes en impulsen?”

Na 3 weken liep ik vast op het gegeven dat deze hoofdvraag een negatieve en belerende toon bevatte. Ik wilde geen confronterend werk maken, maar iets wat mensen aan het lachen maakt of simpelweg uitnodigt voor interactie.

SCOPE

De krant en zijn vele onderwerpen en koppen trekken altijd mijn aandacht. Ik raak vaak overspoeld door de schreeuwerigheid die sommige titels kunnen hebben door bijvoorbeeld de fontgrootte. Ook zie ik vaak tegenstellingen waardoor ik niet weet of ze me willen informeren of overtuigen. Daarnaast zie ik regelmatig ingewikkelde koppen, die me niet aan het denken zetten over de wereldproblematiek of mijn rol op deze aarde, maar juist een glimlach op mijn gezicht toveren door de creativiteit en vindingrijkheid van de auteur.

“waarom hij zegt dat hij niet heeft gezegd wat hij zei”
- De Volkskrant, 14 september 2019

De samenstellingen van woorden begonnen me te fascineren, door het veranderen van de volgorde van de woorden kan een krantenkop zijn volledige betekenis verliezen, met regelmatig grappige resultaten.

Onderzoek en experimenten

Bron: Eigen werk, tijdens proces van de inspiration wall methode

Om op de fascinatie voor krantenkoppen uit te komen heb ik gebruik gemaakt van de inspiration wall methode. Ik ben op zijn ‘Brechtiaans’ trends van onze maatschappij gaan verzamelen door gebruik te maken van de kranten van september 2019, waar nu de basis ligt van het project:

de DAGELIJKSE RARITEITEN GENERATOR

Wat betreft de stijl van de uitingen en experimenten heb ik me, zoals eerder aangegeven, laten inspireren door Floor Rieder. Thuis op de boekenplank staan Het raadsel van alles wat leeft -en de stinksokken van Jos Grootjes uit Driel-,  Het wonder van jou -en je biljoenen bewoners- geschreven door Jan Paul Schutten en Alice in Wonderland van Lewis Carroll die stuk voor stuk zijn voorzien van haar illustraties. Wat opvalt aan deze boeken is dat de tekeningen een opzichzelfstaand verhaal vertellen. 

Bron: Alice in Wonderland, Lewis Carrol / Floor Rieder (2014)

De stijl van Floor Rieder is kenmerkend door het werken met wit op een contrasterende kleur (in dit geval vaak bruin of zwart) waardoor bepaalde illustraties er echt uit springen. Daarnaast maakt ze gebruik van 2 á 3 tertiaire kleuren om onderdelen extra te accentueren. 

Door veel te werken op een contrasterende, donkere kleur hoop ik hetzelfde effect te bereiken. Daarbij wil ik ook de fontstijlen (die voornamelijk handgeschreven zijn) meenemen in mijn uitingen.

Een grote uitdaging tijdens dit project is het vinden van de juiste woorden. 

Een krantenkop telt in de meeste gevallen 4 tot 10 woorden, dus als uitgangspunt ben ik gaan zoeken naar samenstellingen van 6 woorden. Door middel van zinsontleding ben ik gaan onderzoeken hoe je het snelst en het makkelijkst tot een goedlopende zin komt.

Bron: Eigen werk uit dummy

Door het weglaten van lidwoorden is het al makkelijker om een goedlopende zin te maken. Verder heb ik een stramien gevonden wat vrij goed werkt, wat bestaat uit: bijvoeglijk naamwoord, voornaamwoord / zelfstandig naamwoord (mv), werkwoord, tussenwerpsel / bijwoord, bijvoeglijk naamwoord, zelfstandig werkwoord / naamwoord (mv).

Dankzij een klein vergelijkingsonderzoek met KoelkastPoëzie weet ik nu zeker dat ik ook in stramienen wil blijven werken. De willekeurigheid in de keuze van woorden op een vooraf bepaalde plaats is voldoende om het te verwachte effect te bereiken. Bij KoelkastPoëzie zie je al snel dat sommige woorden kracht verliezen door het voorafgaande of daaropvolgende woord. Zo kan ik me goed voorstellen dat de magneetset zijn naam daar aan kan danken. Door de vrijheid van het plaatsen van woorden bereik je snel een poëtische samenstelling.

Om een juiste vorm te vinden ben ik aan het maken geslagen. Te beginnen met een kapstok, waar ik de woorden ‘alleen’, ‘dit’, ‘kan’, ‘niet’ en ‘nu’ aan heb opgehangen. Het leuke aan deze woorden is dat ze op alle haakjes kunnen hangen, waardoor de zin verandert van betekenis.

Bron: Eigen werk, woordenkapstok

In dit ontwerp zit weinig variatie in woorden. De enige keuze die je hebt zijn de 5 woorden die aan de kapstok hangen. Deze vorm werkt dus niet naar behoeven. 

Bron: Eigen werk, op rolletjes

Na een korte brainstorm over willekeurigheid kwam ik op een fruitmachine uit, mede door de onvoorspelbaarheid. Helemaal omdat deze machines ook combinaties maken met fruit, in een willekeurige volgorde. Ik heb met de voorstudie van  woorden geprobeerd dit te verwerken op rolletjes, maar dat werkte helaas niet zoals ik had verwacht. De rolletjes zijn te klein, andere woorden op een rol zijn snel zichtbaar, waardoor de boodschap niet overkomt. 

Gelukkig was het maken van deze uiting niet voor niets! de rollen deden me sterk denken aan wc rolletjes. Het toilet biedt een toffe achtergrond voor dit project. Het is het kleinste kamertje waar spreuken populair zijn. Ook wordt daar sinds mensenheugenis gelezen, van de krant tot de achterkant van de shampoo-fles.

De volgende uiting is tot stand gekomen omdat ik heel graag wilde gaan testen of de combinaties die ik op voorhand had bedacht ook zouden werken. Gebaseerd op de letterblokken waar jonge kinderen mee spelen, heb ik uit hard karton 6 zwarte dozen gemaakt met, op 4 zijdes per doos, de woorden van dezelfde categorie. In de GIF zie je de uitkomsten van de tests.

Bron: eigen werk, Black boxes 

Toekomst

Als ik terugkijk op dit project zie ik een analoge uitvoering van een ‘gedichten generator’ welke populair is tijdens de sinterklaasdagen of bijvoorbeeld de inspirobot, met ‘inspirerende’ quotes, recentelijk gedeeld op de CMD facebookpagina.

Ik ben ondanks mijn fascinatie voor taal een visueel denker. Ik heb er vaak baat bij om dingen visueel te maken om erachter te komen hoe digitale systemen vanaf de code in zijn werk gaan. 

Als de mogelijkheid zich voordoet om verder te werken aan dit project, zal ik zeker overwegen om dit te digitaliseren. Tegenwoordig doen we onze kennis steeds vaker op via het internet, dus zie ik daar zeker kansen. Per slot van rekening zijn er al ontwikkelingen vanuit google om nieuwsberichten automatisch te genereren met behulp van Artificial Intelligence.

Bronnen

Bertolt Brecht. (z.d.). Geraadpleegd op 11 september 2019, van https://nl.wikipedia.org/wiki/Bertolt_Brecht

Floor Rieder. (z.d.) Geraadpleegd op 11 september 2019, van https://nl.wikipedia.org/wiki/Floor_Rieder

Carroll, L., Rieder, F., & Engelsman, S. (2014). De avonturen van Alice in Wonderland. Haarlem: Gottmer.

Schutten, J. P., & Rieder, F. (2013). Het raadsel van alles wat leeft en de stinksokken van Jos Grootjes uit Driel. Haarlem: Gottmer.

Schutten, J. P., & Rieder, F. (2015). Het wonder van jou en je biljoenen bewoners. Haarlem: Gottmer.

Hogeschool van Amsterdam. (z.d.). CMD Methods, Inspiration Wall. Geraadpleegd op 1 oktober 2019, van http://cmdmethods.nl/cards/stepping-stones/inspiration-wall

kylskapspoesi. (z.d.). Koelkastpoëzie. Geraadpleegd op 13 oktober 2019, van www.kylskapspoesi.com/

Inspirobot. (z.d.). Geraadpleegd op 18 oktober 2019, van www.inspirobot.me/

Mols, B. (2019, 23 juli). AI in de journalistiek? Alstublieft: hier uw invalshoek. Geraadpleegd op 20 oktober 2019, van www.nrc.nl/nieuws/2019/07/23/alstublieft-hier-uw-invalshoek-a3967882

Keywords (tags)

CMD Studio, Studio Seminar, Periode A, Generator, Woorden, Storytelling, Illustratie, Nieuws, Zinnen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *