Charley Vrakking – Concept Diary – Led Pixel Remote Color Changing

Concept Diary

Charley Vrakking

1742930

20 Oktober 2019

Siebe de Boer & Marieke de Roos

Concept Diary

 

Het begon allemaal bij een visuele conceptuitwerking dat ik eerder heb gezien op Instagram. Het ging over een auto waarvan de coating een laag van bepaalde LED pixels bevatte. Door deze enorme technische gadget kon je de kleur van de auto veranderen, hoe vet! Toen ik dit zag ging ik mezelf afvragen waarom we dit niet doen met meerdere producten die; of vrij duur zijn of moeilijk vervangbaar zijn (zoals een behang of laminaat). Zou het te duur zijn? Of lopen we gewoon een beetje achter met het op de markt brengen.

(Bron 1)

Vanaf deze fantasie ben ik gaan malen, en bedenken of dit eventueel op muren kan van mensen in huis. De kleur van je wanden in huis is namelijk niet zomaar iets wat je snel of makkelijk kan veranderen. Dit vereist een hele klus. En laten we eerlijk zijn, hoe vet is het als jij met een bepaalde knop je hele huiskamer kan omtoveren tot een oase van rust of een bepaalde kleur. Omdat ik het zelf een gaaf idee vond maar niet wist wat anderen er van vonden heb ik een kleine fotoshop gemaakt om te kijken of mijn idee wel echt aanslaat bij de mensen. Hierbij heb ik een hele simpele (laagdrempelige) survey gemaakt.

Zo te zien waren mensen vrij enthousiast! Doorgaan dus… Ik heb van mijn hele concept toen een korte video gemaakt (op een grappige manier) die mijn concept nog sterk uitte. Hierdoor probeerde ik, op een leuke/grappige manier, de aandacht te pakken met mijn concept. Toch heb ik enkele feedback ontvangen die mij hierin verder gaat helpen.

  • #1 :
  • Bioscopen die bovenal rond zijn, waar overal wat gebeurd à kan ik zoiets niet creëren in de woonkamer.
  • Op zoek naar een potentiele klant (bedrijven die laten zien welke kleur je huis wordt als je X verf koopt).
  • #2 :
  • Wat wil ik bij mensen in huiskamer brengen? –> Reizen/dynamiek/kleur etc.
  • Die humor waar ik mee concept verwerken in de huiskamer met mijn plaatjes. Dus echt iets creëren wat bij mij past.
  • Geen spanning / dimensie/ meerwaarde. Hoe creëer ik deze spanning maar blijft het toch meerwaarde houden voor mensen thuis.
  • Wat maakt het spannender dan behang.
  • Doen alsof ik voor ‘Shark Tanks’ sta, en verkoop het als een product (optie).

Na deze feedback ben ik gaan experimenteren met het gene wat we dagelijks gebruiken en waar pixels in zitten. De Smartphone! (in dit geval de iPad). Ik heb een huiskamer opstelling gemaakt met als behang, de iPad. Deze opstelling was vrij simpel maar het illustreerde wel goed weer waar mijn concept om draait.

Ik heb hier ook een kort filmpje van gemaakt. Tot slot is er een belangrijk punt wat bij de feedback sessie werd aangekaart. Dit punt was namelijk in hoeverre bedrijven kunnen gaan samenwerken met dit idee –> denk aan intratuin *bloemetjes enzo* –> stadions *touren* en ga zo maar door. Een hele mogelijkheid dus!

In de volgende fase ben ik aan het werk met virtual reality. Een gebruiker de huiskamer in laten gaan en ervaren wat het product te bieden heeft. Vorige keer ben ik een 3D gaan maken van een huiskamer en bovendien heb ik hier ook dus kennis gemaakt met Sketchup. Weer iets nieuws geleerd dus! Dit model heb ik doorgezet naar Utility om hier een VR-ervaring van te maken. Ook Unity was voor mij nieuw dus ik heb moeten uitvogelen hoe en wat. Maar nu heb ik het 3D model in Unity, en door middel van VR STEAM PLUGINS ben ik nu aan het kijken hoe ik in dit 3D model , VR kan toepassen.

Een volgende stap in mijn proces.

Ik ben een probleem tegengekomen… Ik wilde namelijk vol enthousiasme mijn zelf gecreëerde woonkamer, die ik in Sketchup had gemodelleerd, omzetten in het game engine programma Unity en daar een 3D ervaring in creëren met een VR-plugin. Met moeite en veel proberen is het me nog steeds niet gelukt totdat ik er achter kwam dat er ook een optie was voor een VR-sketchup extensie. Deze heb ik dus ook gedownload, en heb samen met Inge en Ronald van de makerspace proberen dit werkende te krijgen door middel van de VR-apparatuur. In het begin lukte het niet omdat we als het ware op het ‘dak’ van de woonkamer stonden maar door de positie aan te passen in Sketchup hadden we de juiste camera hoek. Dit resulteerde in een wandeling door mijn gemodelleerde woonkamer!

Mijn volgende stap is om verschillen muur-modellen te maken in dezelfde woonkamer en hier een soort slide show van maken. Zodat het lijkt als je hier door heen loopt dat de muren veranderen. En hiervan zou het mooiste zijn dat je dit letterlijk en figuurlijk zelf in de hand hebt. Dus dat je zelf kan bepalen welke kleur je bijvoorbeeld wilt in je muur.

Bij de schouw neem ik mijn VR-bril van thuis mee, zodat mensen die de schouw bijwonen het kunnen ervaren.

Veel feedback die ik op latere momenten heb ontvangen en waar ik een rode draad ik kon vinden was om mij te focussen op wat ik ga projecteren op de muur maar ook om er echt een huismerk van het product te maken. Dus een vervolgstap is om een stukje branding toe te passen en er een eigen merk aan te geven. Wat wordt de naam? Wat wordt het motto? Wat worden de specificaties? En ga zo maar door. Een feedback punt was immers dat ik het moest presenteren alsof ik bij Shark-tanks aanwezig was. Dus dat ga ik ook zeker doen! Bovendien wil ik me dus ook gaan focussen op wat ik ga laten zien op de muren en of ik dit kan koppelen aan eventuele gebruikersgegevens zoals gezondheid. Ik ga dus iets op een muur creëren wat mensen willen als ze thuis komen, thuis zijn, een feestje hebben, een gelegenheid creëren etc.

(Bron 2)

Je komt thuis van een drukke werkdag en je wilt enkele rustgevende elementen creëren met de LPRCC. Als dit al bepaald kan worden van buitenaf zou dit toch ideaal zijn en wellicht bijdragen aan je gezondheid.

Tot slot wil ik deel B in kaart gaan brengen, en dat is door middel van een vereenvoudigde (fysieke) weergave van mijn concept. Ik ga een woonkamer na simuleren waarin ik 2 iPads ga verwerken die volledig verwerkt zijn in de wanden en die ik op afstand kan besturen. Een beetje hetzelfde als waarmee ik ge-experimenteerd heb in het begin maar dan mooier uitgewerkt met levensechte meubels. De meerwaarde hiervan is dat ik van mijn concept een fysiek product heb die een ondersteunende waarde bied aan de VR-ervaring.

Bronnenlijst:

(Bron 1: Autolux op YouTube, video gepubliceerd op 12 April 2019, geraadpleegd op 19 Oktober 2019.)

(Bron 2: Webpagina Nouveau, artikel gepubliceerd op 1 Juni 2019, geraadpleegd op 20 Oktober 2019.)

Overige bronnen zijn foto’s van mijzelf.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *