HAA IE VEE

Met mijn seminar heb ik ervoor gekozen om te onderzoeken hoe ik een taboe kon doorbreken op een positieve manier. Ik wilde mij focussen op het taboe van HIV en aids. Ik denk dat het een probleem is omdat mensen niet denken dat het een taboe is, maar zelf niet eens weten wat het inhoudt. Voor mijn uiteindelijke project heb ik een kinderboek geschreven en geïllustreerd, die gaat over wat virus met je lichaam doet en wat de mogelijkheden zijn voor mensen die HIV-positief zijn. Ik heb ervoor gekozen om een kinderboek te maken omdat ik denk dat voorlichting de eerste stap is om van een taboe af te komen. In mijn concept diary beschrijf ik elke stap die ik heb gezet in deze seminar en laat ik de tot nu toe eindproducten zien.

INLEIDING

Aan het begin van deze periode had ik eigenlijk geen idee welk onderwerp ik wilde kiezen. Ik als CMD-er net beginnend aan mijn tweede jaar vond deze vrijheid maar spannend. Ik had gelukkig een lijstje klaar met interesses die ik had voor onderwerpen waar het onderwerp “HIV/ aids” er één van was. Deze interesse komt vooral door mijn opvoeding. Mijn moeder heeft vroeger in de wereld van hiv-medicatie gezeten en daarom werd er op jonge leeftijd met mij over gepraat. Maar als ik dan ga kijken naar mijn stief broertje, heeft hij geen idee wat het allemaal inhoudt. Door dit contrast vond ik het interessant om een combinatie te creëren van hoe je zoiets overbrengt aan de jeugd.

CONTEXT SCOPE EN DEFINITIE

In het begin van mijn onderzoek wilde ik iets super abstracts gaan maken dat eigenlijk niet voor zichzelf sprak. Ik wilde een (redelijk duistere) poster serie maken die het taboe van HIV en aids door de jaren heen liet zien. Het zat mij alleen toch niet helemaal lekker om iets te doen waar het doel van mijn project zo op tegen was. Ik wilde het taboe op een manier doorbreken waarbij het stigma van HIV en aids juist niet zo duister was.

   

Hierdoor was ik opnieuw begonnen en kwam ik snel op het idee van een voorlichtingsboek. Ik was redelijk enthousiast en wilde dit doorpakken. Maar hoe?

De hoofdvraag die ik voor mijzelf en deze seminar stelde was: “Hoe doorbreek ik een taboe op een positieve manier?”

Daarnaast kwamen er vragen naar boven zoals:

  • Hoe illustreer ik een kinderboek?
  • Hoe schrijf ik een kinderverhaal?
  • Is dit iets wat kinderen zouden willen?
  • Hoe leg ik het onderwerp uit aan kinderen?
  • Wat wil ik precies vertellen?

Ik begon met de vraag “Wat wil ik precies vertellen?” Binnen het onderwerp zelf zijn er veel onderwerpen waar je over kan praten. Ik heb ervoor gekozen om uitleg te geven over hoe het virus werkt, en niet zo zeer wat de geschiedenis ervan is (wat ik eerst wilde doen).

METHODE

Ik had vanaf het begin van dit project de illustrator Quentin Blake als inspiratiebron, en daar heb ik mij eigenlijk aan gehouden. Ik heb er specifiek voor gekozen om zo’n bekende en voor veel mensen nostalgische tekenstijl over te nemen omdat het zo vertrouwd is, en mensen automatisch met een andere visie op het verhaal zullen gaan kijken. Ook wilde ik zijn materialen gebruiken: Watervaste inkt en aquarelverf.

Inspiratie van Quentin Blake

Daarnaast heb ik onderzoek gedaan naar verschillende kinderauteurs zoals Michael Rosen en Bethany Atazadeh. Ik heb uit hun interviews en artikelen tips en tricks gehaald om te beginnen aan mijn verhaal. Eén ding dat mij bijgebleven was, was een interview met Michael Rosen. Michael Rosen heeft een kinderboek geschreven over zijn overleden zoon, en zijn manier van daarmee omgaan. Hij vertelde in het interview dat kinderen heel erg geïnteresseerd zijn in onderwerpen die volwassenen eigenlijk zoveel mogelijk proberen te vermijden.

Toen ben ik gaan kijken naar hoe het onderwerp (HIV) over wordt gebracht bij kinderen. Ik heb inspiratie opgedaan doormiddel van het bekijken van spreekbeurten over het onderwerp die gemaakt waren voor en door de kinderen zelf. Zo kreeg ik een goed beeld van hoe zij dingen verwoorden, en tot welk niveau er dingen begrepen worden. Ik heb ook gekeken naar aspecten van Storytelling die ik erin kom verwerken.

UITWERKING

Na het onderzoeken van het onderwerp, de illustratoren en de schrijfstijl van kinderboeken ben ik aan de gang gegaan met het schrijven van het verhaal. Ik heb lopen brainstormen met mede CMD studenten en docenten over hoe het verhaal tot stand zou moeten komen. Vanuit daar kwam ik met het idee om een reis door het lichaam te maken, met als doel om medicatie af te geven bij het hart. Toen mijn karakters vast stonden begon ik met schetsen.

Eén van de hoofdpersonen uit mijn verhaal was het HIV-monster (het virus).

Om verdere iteraties te gaan maken ben ik eerst gaan zoeken naar inspiratie in de illustraties van Quentin Blake. Dit heb ik gedaan door te gaan kijken naar welke boeken hij geïllustreerd heeft, en bepaalde karaktereigenschappen visualiseert.

Naast het creëren van het HIV-monster heb ik ook conceptschetsen voor de andere karakters gemaakt. Het verhaal heeft in totaal vijf verschillende karakters:

  • Robin
  • De Dokter
  • De Moeder
  • Het HIV-monster
  • De Ridders

Concept sketches – Karakters

Nadat het verhaal en de conceptschetsen klaar waren, wilde ik het testen bij de doelgroep. Ik heb het voorgelegd bij mijn stief broertje van 11 en vroeg aan hem om het verhaal hardop voor te lezen. Tijdens het lezen kwam hij het woordje “HIV” tegen, en wist niet hoe hij dit moest uitspreken. Door deze opmerking had ik de titel van mijn verhaal.

“Dat is HIV. Dit kun je uitspreken als HAA IE VEE of hif.”

Door zijn feedback heb ik dingen aan het verhaal veranderd en toegevoegd. Om externe feedback te vragen ben ik naar de kunstenares K. Large gegaan, om haar hulp te vragen over het kleurengebruik in het boek. Ik had namelijk het probleem dat ik aquarel verf had met een koude ondertoon, en aquarel met een warme ondertoon, zij heeft mij hier feedback over gegeven en heb dit meegenomen in mijn eindproject.

Toen ik alle feedback had verzameld en de concepten had uitgewerkt was ik er klaar voor om te beginnen aan het boek zelf. In overleg met mijn docenten Wietske de Klerk en Leanne Wijnsma wilde zij eerst drie pagina’s zien die voor een belangrijk punt stonden in het verhaal.

Aquarel pagina’s

Ik wilde met deze gekozen punten uit het verhaal een duidelijke reis laten zien. Hoe verder ze het lichaam in gaan, hoe meer rood te zien is. Het rood representeert hierbij de bloedbanen. Nadat ik het werk met de hand heb gedaan, heb ik de pagina’s in gescand en de tekst die erbij hoort toegevoegd. Zo is er een beter beeld van hoe het eindproduct eruit gaat zien.

Ingescande pagina’s

Ik heb hierbij ook gekeken naar hoe de tekst is geplaatst in andere kinderboeken, en ze op een speelse manier neergezet.

Om de hoofdvraag “Hoe doorbreek ik een taboe op een positieve manier?” te beantwoorden was er tijdens dit project vooral een groot vraagteken te zien. Aan het einde van het verhaal wordt de vierde muur doorbroken en praat de hoofdpersoon opeens tegen de lezer van het boek:

“Hey jij daar! Ja jij, de persoon die dit leest! Kijk eens wat ik hier heb, een lijst! Schrijf je naam op de lijst en geef dit boek door aan een van je vriendjes of vriendinnetjes. Zo zorgen wij ervoor dat meer mensen over het HIV-monster gaan praten!”

Kinderen zijn erg nieuwsgierig, en doormiddel van een entertainment bron (een illustratief boek) kan je ze veel meebrengen. De beste manier om een taboe te verbreken is met goede voorlichting en zorgen dat erover gepraat wordt.

Als je de transcriptie van het verhaal wil lezen kan dat hier:

HAAIEVEE

EVALUATIE EN CONCLUSIE

Als ik terugkijk op seminar was het een redelijk stressvolle periode vol momenten van twijfel en onzekerheid. Ik vond het eng om met zo’n heftig onderwerp te werken omdat ik op geen enkele manier mensen wilde beledigen. Daarnaast vond ik het superleuk om te doen. Als je eenmaal op de goeie weg bent, is het alleen maar werken, werken, werken maar ben ik trots op wat ik tot nu toe heb kunnen leveren.

TOEKOMST

Eerst zal ik dit boek af willen maken maar als ik dit project verder zou gaan ontwikkelen, zou ik een tweede deel van het verhaal willen maken om zo ook de geschiedenis ervan te laten zien. Verder zou het eventueel over andere taboes kunnen gaan en zou je er zelfs een hele boekenreeks van kunnen maken. Voor studenten die ook willen werken met een taboe zou ik vooral een onderwerp kiezen waar je respect voor hebt, zodat je duidelijk doorhebt wat je wel en niet kan doen.

WOORDEN AANTAL: 1318

ENGLISH SUMMARY

In this seminar I chose to look for a way to break a taboo in a positive way. I wanted to focus my project on the taboo of HIV and aids. I think it is a big deal because many people think there’s no taboo about it whatsoever, but most people don’t even fully know what it means and what the difference is between HIV and aids. As my final project I wrote and illustrated a children’s book that explains what the virus does to your body and what the possibilities are for people who are HIV positive. I wanted to write the book for children because I personally think education is the best way to get rid of a taboo. In the concept diary, I explain every step of the seminar and eventually show the final product.

LITERATUURLIJST

Aidsfonds. (z.d.). Wat zijn hiv en aids? Geraadpleegd op 22 oktober 2019, van https://aidsfonds.nl/over-hiv-aids/wat-zijn-hiv-en-aids/#afkorting

Atazadeh, B. (2018, 24 mei). How to WRITE YOUR STORY IDEA for Your Children’s Book. Geraadpleegd op 22 oktober 2019, van  https://www.youtube.com/watch?v=2gUwyPQMdzw

Blake, Q. (2003). Ten Minutes of Illustration. Geraadpleegd op 22 oktober 2019, van https://www.quentinblake.com/about-drawing/quentin-action/ten-minutes-illustration

Blake, Q. (2016, 25 juli). How I draw. Geraadpleegd op 22 oktober 2019, van https://www.quentinblake.com/about-drawing/how-i-draw

Campbell, J., Cousineau, P., & Brown, S. L. (2003). The Hero’s Journey: Joseph Campbell on His Life and Work. San Francisco, USA: New World Library.

De Bibliotheek. (z.d.). Aids. Geraadpleegd op 22 oktober 2019, van https://6-9.jeugdbibliotheek.nl/weten/info-voor-werkstuk-en-spreekbeurt/de-mens/aids.html

FRANCE 24. (2017, 13 juni). Michael Rosen: The children’s laureate shares the secret to writing for kids [YouTube]. Geraadpleegd op 22 oktober 2019, van https://www.youtube.com/watch?v=Hsr2jUcEjMk

Hiv Vereniging. (2017). Hiv Vereniging. Geraadpleegd op 22 oktober 2019, van https://www.hivvereniging.nl/

NTR. (2010). Aids en Afrika. Geraadpleegd op 22 oktober 2019, van https://schooltv.nl/files/Infoblok/Voortgezet_onderwijs/Biologie/2010_D_EW_aidsenafrika. pdf

Popova, M. (2018, 10 oktober). Michael Rosen’s Sad Book: A Beautiful Anatomy of Loss. Geraadpleegd op 22 oktober 2019, van https://www.brainpickings.org/2015/08/25/michael-rosens-sad-book-quentin-blake/

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *