STHERK

Inleiding

 

Powerlifting is een sport die zich concentreert op drie verschillende bewegingen: Squat, Benchpress en deadliften.  De sport gaat er vooral over jezelf te pushen en te verbeteren.  Je werkt zowel persoonlijk of competitief naar een doel. Dit doel behaal je door continu je techniek te blijven verbeteren en progressief te laden met gewicht. Dit kan zowel in gewicht als in herhalingen. Het powerliften is ontstaan uit het weightliften dit is tot ver terug te traceren in onze geschiedenis.

Na diverse gesprekken met meerdere mensen over mijn concept, kwam hier uit naar voren dat ik deze nog niet duidelijke had voor mezelf. Na een interessant gesprek met Jorgen kwam ik erachter dat ik, met alleen de doelgroep powerlifters, mijn idee te kort doe. Mijn nieuwe doelgroep heb ik breder geformuleerd door een groep te benoemen die zich zelf wil verbeteren doormiddel van training in de sportschool. Dus de inner-spartaan die ieder persoon vanuit de brede doelgoep in zich heeft. Het streven naar een betere ik op ieder zijn eigen manier.

 

Context

Door de inhoudelijke verkenning van het onderwerp powerliften en gesprekken hierover ben ik tot de kern gekomen wat ik met mijn doel, het ontwikkelen van een merk, voor ogen heb. Door die verandering is het ook meer een project vanuit mezelf geworden.

Best-practice

Uit mijn onderzoek komt naar voren dat alle merkkleding weinig aandacht krijgt vanuit persoonlijke ontwikkeling maar dat dit meestal over sponsor belangen gaat. Vandaar dat ik zelf de Best-practice wil ontwikkelen vanuit mijn doel.

Most relevant knowledge

Door me in de geschiedenis van Powerlifting te verdiepen heb ik een ontwerp idee opgedaan voor het merk dat ik wil gaan voeren.

Scope

De huidige sport  kleding gericht op de sportschool heeft weinig tot geen betekenis, terwijl kleding iets motiverend moet zijn, om tot persoonlijke ontwikkeling te komen. De doelgroep moet zich er fijn in voelen en zelfvertrouwen mee uitstralen.

Methode en Aanpak (definitie)

Voor dit onderzoek heb ik hoofd en deelvragen op gesteld, deze ga ik beantwoorden met verschillende onderzoeksmethodes. In de hoofd en deelvragen heeft ook een iteratie plaats gevonden door de verandering van mijn doelgroep en het doel van het merk. Hieronder zie je hoe die verandering in het onderzoek heeft plaatsgevonden.

(1) Hoe kan ik powerlifters vertegenwoordigen met mijn kleding?

Om deze hoofdvragen te kunnen beantwoorden heb ik meerdere deelvragen opgesteld. Per deelvraag gebruik ik verschillende onderzoeksmethodes. De deelvragen zijn:

– Hoe is het powerliften ontstaan?

– Wie is mijn doelgroep? ( doelgroeponderzoek)

– Met wat voor beeldmerk kan ik powerlifters aanspreken?

– Hoe promoten vergelijkbare merken hun producten?

(2) Hoe kan ik Sportschool bezoekers motiveren doormiddel van mijn kleding?

Om deze hoofdvragen te kunnen beantwoorden heb ik meerdere deelvragen opgesteld. Per deelvraag gebruik ik verschillende onderzoeksmethodes. De deelvragen zijn:

– Hoe is het fitnessen ontstaan?

– Wie is mijn doelgroep? ( doelgroeponderzoek)

– Met wat voor beeldmerk kan ik sportschool bezoekers motiveren?

– Hoe promoten vergelijkbare merken hun producten?

Voor dit onderzoek heb ik meerdere onderzoekmethodes gebruikt van de CMD Methodspack. Ik ben begonnen met een deskresearch om meer te weten te komen over de geschiedenis van powerliften fitness. Daarnaast heb ik ook een doelgroep onderzoek uitgevoerd om deze beter in kaart te brengen. Dit heeft me geholpen met het aanpassen van het concept. Ook heb ik een Benchmark Creation gedaan om er zo achter te komen hoe vergelijkbare merken het doen in deze markt. Voor het ontwerp proces heb ik een moodboard gemaakt om zo richting te geven aan welke kant ik op wil met het design, maar ook om feedback op te krijgen van anderen. Ook heb ik digitale schetsen gemaakt van het beeldmerk en besproken met anderen.

Uitvoering en Experimenten

 

Schetsen

De eerste stap in mijn ontwerp proces zijn de schetsen. Uit mijn onderzoek naar powerlifting is gebleken dat de Spartaanse helm een teken is van onverslaanbaarheid en overwinning. Dit idee heb ik omgevormd naar een motiverende gedachten goed van deze tijd om de inner-spartaan symbool te stellen voor persoonlijke groei en ontwikkeling.

Experimenten

De volgende stap was mijn schetsen digitaliseren en ook uit te knippen om het iets meer tastbaar te maken. Met een simpel ontwerp heb ik dit ook op een shirt gecreëerd met magnesium, door het ontwerp neer te leggen en het magnesium poeder er overheen te strooien. Dit idee van Marieke en mijn concept inspiratie heeft mij geïnspireerd bij het maken van het uiteindelijke design en bij de manier van drukken.

    Proefdruk

Voor de eerste test heb ik het ontwerp logo met een druk pers op het t-shirt gedrukt. Op deze proefdruk hebben diverse medestudenten feedback op kunnen geven. Mijn belangrijkste bevindingen die ik hieruit heb gehaald zijn. Dat ik het t-shirt en ontwerp meer een geheel moet maken en in het geheel groter moet denken. Dit heeft me geholpen met het uiteindelijke eindresultaat.

Posters

Ten behoeve van mijn eerste ideeën heb ik een poster gemaakt. In deze poster zie je mijn inspiratie bronnen om het project te doen.

Moodboards

De moodboards  hebben mij meer richting gegeven in wat voor gevoel het merk moet uitstralen. Trots, kracht en persoonlijke groei en ontwikkeling. 

Inspiratie

Voor inspiratie heb ik zowel fitnessvideo’s als motivational video’s gekeken. Wat daar vooral uit naar voren is gekomen is dat er altijd een soort innerlijke strijd is met jezelf, dit heeft me uiteindelijk ook doen  besluiten om het concept te veranderen.

Evaluatie en conclusie

Deze periode heeft me inzicht gegeven in hoeveel werk met een nieuw idee gepaard gaat. Vol motivatie ben ik begonnen aan mijn ontwerpen waardoor ik soms het belangrijkste van deze periode vergat, namelijk het ontwikkelen van het idee en feedback verwerken van andere om je heen. Op ongeveer de helft heb ik een stap terug gekomen en aan mijn concept een nieuwe draai gegeven met feedback van professionals en medestudenten. Dit heeft me nieuwe inzichten geven tot het ontwerp. Door deze verandering heb ik wel minder uit kunnen voeren betreffende de website/shop. Maar ben ik wel meer tevreden met het eindresultaat.

 

De toekomst van…

Aanbeveling voor verder onderzoek is het kijken naar de promotie van de kleding, in het begin van het project dacht ik dit wel erbij te doen maar vergde toch meer tijd dan ik dacht.  Doordat het concept nu wel een sterke basis heeft kun je hieruit beter een promotiecampagne opzetten. Studenten of professionals die willen werken met kleding adviseer ik om het gewoon te proberen, ook is onderzoek doen naar verschillende drukmethodes handig. Zo is het ook fijn om iets tastbaars te hebben in plaats van een digitaal T-shirt mockup. Dit niet alleen voor feedback van anderen maar ook voor inspiratie.

English Summary

In this paper you will find the diary which hold the everything I did the last past weeks in my project. The project is about a clothing brand for people that want to physically and mentally improve themselves using the gym. Here you can also find all the experiments that I have performed, along with sketches and my first print. The research I did changed the concept of my brand during the project, with the help and feedback from others. This change was the extra step I needed to make the project more of my own.

 

 

Bronnen

alphalete. (z.d.). Home. Geraadpleegd op 21 oktober 2019, van https://alphalete.eu/

Boly, J. (2018, 9 juli). Study: Breakdown of USA Powerlifting Federation Data From 2012 to 2016. Geraadpleegd op 21 oktober 2019, van https://barbend.com/usa-powerlifting-federation-data-study/

Chen, J. (2019, 24 juni). 5 fitness brands winning social media. Geraadpleegd op 21 oktober 2019, van https://sproutsocial.com/insights/fitness-brands/

CMD Methods Pack – find a combination of research methods that suit your needs. (z.d.). Geraadpleegd op 21 oktober 2019, van http://cmdmethods.nl/about

Dalleck, L. (2002, 1 januari). The History of Fitness. Geraadpleegd op 21 oktober 2019, van https://www.ideafit.com/fitness-library/the-history-of-fitness

Desik, S. (2017, 7 juli). The Link Between Fitness And Personal Growth. Geraadpleegd op 21 oktober 2019, van https://www.lifestyleupdated.com/2012/12/03/the-link-between-fitness-and-personal-growth/

Fennema, N. (2019, 16 oktober). Wat is het verschil tussen powerlifting en gewichtheffen? Geraadpleegd op 21 oktober 2019, van https://www.fit.nl/krachttraining/verschil-powerlifting-gewichtheffen

Gymshark. (z.d.). Forbidden. Geraadpleegd op 21 oktober 2019, van https://eu.gymshark.com/pages/about-us

Helvert, M. (2016, 16 augustus). Motivatiefilmpje kan net dat beetje extra geven: “Je wilt een flow creëren”. Geraadpleegd op 21 oktober 2019, van https://www.rtlnieuws.nl/sport/algemeen/artikel/176541/motivatiefilmpje-kan-net-dat-beetje-extra-geven-je-wilt-een-flow

History. (2019, 16 mei). Sparta. Geraadpleegd op 21 oktober 2019, van https://www.history.com/topics/ancient-history/sparta

Kristiansson, A. (2018, 21 augustus). HOW TO START A SPORTSWEAR BRAND. Geraadpleegd op 21 oktober 2019, van https://medium.com/@anakristiansson/how-to-start-a-sportswear-brand-d13f528e967

MISHKOV, M. (2016, 9 september). How Spartan boys were turned into mighty warriors. Geraadpleegd op 21 oktober 2019, van http://www.documentarytube.com/articles/how-spartan-boys-were-turned-into-mighty-warriors

Personal develop fit. (2019, 31 januari). 9 Reasons Why Fitness = Personal Development (Inspirational) -. Geraadpleegd op 21 oktober 2019, van https://personaldevelopfit.com/fitness-and-personal-devlopment/

RMRS. (2017, 23 februari). 5 Reasons To Choose The Right Athletic Clothing | How Sports Gear Influences Performance In Sport & Exercise | Does What You Wear Affect Your Fitness Goals? Geraadpleegd op 21 oktober 2019, van https://www.realmenrealstyle.com/athletic-clothing-affects-performance/

Stulberg, B. (2018, 11 juni). How Exercise Shapes You, Far Beyond the Gym. Geraadpleegd op 21 oktober 2019, van https://medium.com/personal-growth/how-exercise-shapes-you-far-beyond-the-gym-2c6f345526e9

YouTube. (2017, 20 juni). [YouTube]. Geraadpleegd op 21 oktober 2019, van https://www.youtube.com/watch?v=EykWcFEtFqo

YouTube. (2019, 11 januari). [YouTube]. Geraadpleegd op 21 oktober 2019, van https://www.youtube.com/watch?v=CyzxkfKUktU

Keywords (tags)

Studio Seminar, 2019, Periode A, CMD Studio, Kleding, Fitness, Motivatie, Zeefdruk, Drukpers, Spartaan, Ontwikkeling

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *