De reis der tranen

Waar denk jij aan als ik zeg de reis der tranen?

Denk maar aan een woestijn, de hete zon in je gezicht en zo een dorst hebben terwijl er duizenden soldaten klaarstaan om je aan te vallen. Jou en je 72 metgezellen. Dit is de reis naar Karbala. Deze stad heeft een belangrijke waarden gekregen voor mij omdat hier duizenden jaren geleden een grote gebeurtenis heeft plaatsgevonden. Elk jaar gaan er 20 miljoen mensen (Dawn, 2017) heen om dit te herdenken, aankomend jaar zal ik deze reis ook afleggen. Ik neem jullie mee in mijn voorbereiding voor deze reis.

Context, scope en definitie

Karbala is een stad in Irak. Duizenden jaren geleden heeft hier de slag van Karbala plaatsgevonden. Dit herdenken veel moslims elk jaar, waaronder ikzelf. Sinds ik klein ben heb ik het verhaal van deze stad gehoord en wat er met de Imam en zijn metgezellen gebeurt is. Ik zag het altijd als een verhaal en dacht er verder niets meer bij. Nu dat ik ouder ben krijg ik elke keer weer tranen in mijn ogen als iemand het verhaal verteld. Toen ik vorig jaar bij een loting de reis naar Karbala gewonnen had kon ik mijn geluk niet op! Voordat ik deze reis ga maken wilde ik mij verdiepen in dit onderwerp, dus nu komt dat mooi uit met mijn Seminar.

Mijn doel met mijn Seminar is om mensen het verhaal te vertellen en te laten weten dat deze vorm van een pelgrimstocht ook bestaat. Mijn hoofdvraag luidt:

Hoe kan ik het verhaal van Karbala vertellen?

Deelvragen die onder deze hoofdvraag passen zijn:

  • Op wat voor manier kan ik meer bekendheid creëren over Karbala?
  • Hoe kan ik de aandacht van mensen trekken en erbij houden?
  • Wat moet ik weten voor ik de reis zelf ga maken?
  • Hoe kan ik een serieus verhaal overbrengen op een luchtige manier?

Best practice en Most relevant knowledge

Ik heb mensen die al naar Karbala zijn gegaan geïnterviewd. Dit heeft mij erg geholpen het verhaal duidelijker te maken voor mezelf en kan ik een beter beeld schetsen over wat ik ga doen tijdens de reis. Verder heeft de expositie, die we twee keer in de klas gedaan hebben, mij geholpen met het kijken naar de presentatie van mijn onderwerp vanaf een ander invalshoek. Marieke heeft mij toen verteld dat ik d.m.v. een tekening het verhaal kan vertellen, zodat je de aandacht van de kijker erbij kan houden. Dit heeft ervoor gezorgd dat ik nu opzoek ben om een serieus verhaal op een luchtige manier over te brengen, terwijl ik eerst alleen op een serieuze manier ernaar keek.

Het verhaal vertellen a.d.h.v. tekeningen       

Methode en Aanpak

Ik ben begonnen met het kijken naar de volledige verhaal van Karbala. Dit heb ik gedaan a.d.h.v. een magazine (Al-Kisa, 2013) waarin het verhaal samengevat verteld is en een boek (Naẓarī Munfarid, 2011) waarin het in detail verteld is. Uit al deze informatie heb ik zelf een samengevat versie gemaakt en daarmee de tekeningen gemaakt. Dit heb ik gedaan omdat ik delen van het verhaal kende maar ik wist niet op welke volgorde het plaatsgevonden heeft. Verder heb ik door de interviews een beeld gekregen over de reis die ik ga afleggen. Ik weet nu bijvoorbeeld dat ik niet alleen Karbala zal bezoeken maar ook andere steden, niet alleen in Irak maar ook Iran.

Ik heb bekeken hoe anderen het verhaal hebben verteld en kwam daarbij langs een YouTube video (VR Karbala, 2019) waar je d.m.v. animaties het verhaal in VR kon bekijken. Het verhaal wordt natuurlijk niet veranderd, iedereen verteld hetzelfde verhaal. Wat mij opgevallen is dat iedereen het op een serieuze manier doet. Ik verwacht dat mijn video uiteindelijk te onderscheiden is van alle anderen die er al bestaan, door het op een simpele en begrijpelijke manier te vertellen. Ik neem aan dat dit een grote uitdaging zal zijn voor mij.

Uitvoering en Experimenten

Ik ben begonnen met mijn 1e video waarin ik 3 mensen die de reis gemaakt hebben geïnterviewd heb.

Vervolgens heb ik vanuit de ontvangen feedback een 2e video gemaakt.

Ik heb foto’s genomen bij een stille tocht wat over Arbaeen ging in Rotterdam. Arbaeen betekent in het Arabisch veertig. Het symboliseert de veertigste dag na de martelaarschap van Hussein (Arbaeen optocht, z.d.). Ik heb interviews afgenomen met mensen die bij de organisatie Who Is Hussain?  lid zijn. Dit heb ik allemaal in de video verwerkt.

Het team van Wie Is Hussain?
Toespraak van Arjen die naar Karbala is gegaan.
Flyers die uitgedeeld werden.

Evaluatie en conclusie

Ik heb geëvalueerd via het model van Korthagen (Segers, 2013).

  1. Ik kreeg problemen met de aandacht van mensen bij mijn video te houden.
  2. A: Ik wilde op een speelse manier het verhaal vertellen en de ervaringen van degene die al geweest zijn naar Karbala. B: Ik beperkte mezelf erin door niet meer te experimenteren                 met het beeldmateriaal wat ik al had.
  3. Ik zal dus meer moeten experimenteren en misschien naar andere manieren van beeld moeten kijken zoals strips. Hiervoor zou ik ook andere Adobe programma’s kunnen gebruiken.
  4. Deze kan ik verwerken in mijn video.
  5. Meer dingen uit proberen en niet denken aan of het er mooi uitgaat zien. Experimenteren met andere Adobe programma’s naast Premiere pro.

Wat ik aan het eind van dit project kan concluderen is dat het een lastige manier was om storytelling toe te passen in mijn video a.d.h.v. interviews. Dit zorgde ervoor dat ik op zoek ging om een verhaal anders te vertellen en niet iemand voor een camera te zetten die het verhaal verteld. Hierdoor heb ik geleerd om verschillende soorten video’s samen te voegen in 1, in mijn geval animatie en interviews.

De toekomst van…

Voor verder onderzoek zou ik naar Karbala toe kunnen gaan. Dan kan ik zelf beelden schieten van de locaties. Studenten of professionals die willen werken met video adviseer ik om veel verschillende soorten video’s te bekijken, zoals documentaires, films, YouTube video’s, wat niet persé over jou onderwerp gaat. Daardoor kan je zien hoe andere mensen video toepassen op andere onderwerpen en kan je daar inspiratie uit halen. De toepassing van mijn proces zou ook goed passen in onderwijs want ik ben gebruik gaan maken van andere Adobe programma’s waar ik niet veel over wist. Hierdoor heb ik mij daarin ontwikkeld.

Bronnen

Al-Kisa, Z. (2013 januari). Reis der Tranen. Muharram Magazine, 2(2), 34–63.

Arbaeen optocht. (z.d.). Arbaeen. Geraadpleegd op 21 oktober 2019, van http://arbaeenoptocht.nl/arbaeen/

Dawn. (2017, 11 november). Millions attend Arbaeen commemoration in Karbala. Geraadpleegd op 21 oktober 2019, van https://www.dawn.com/news/1369782

Naẓarī Munfarid, A. N. (2011). The Story of Karbala: Including the Uprising of Al-Mukhtar B. Abi Ubaydeh Al Thaqafi (1ste editie). Iran: Ansariyan.

Segers, R. (2013, 28 december). Het spiraalmodel voor reflectie van Korthagen. Geraadpleegd op 21 oktober 2019, van http://robsegers.blogspot.com/2013/12/de-reflectiecyclus-van-korthagen.html

VR Karbala. (2019, 7 september). واقعیت مجازی کربلا 360 | ابو الفضل العباس عليه السلام | Abulfadhl al-Abbas (as) 360 | VR Karbala [Video]. Geraadpleegd op 21 oktober 2019, van https://www.youtube.com/watch?v=t-9KcJBv9_Q

English Summary

Since I was little I’ve heard the story of Karbala. Now that  I’ve grown up I see that not everyone knows about this and it’s odd to see that there’s no media attention regarding this subject. I myself don’t know everything in detail and since I’m going to visit Karbala next year I want to increase my knowledge about this story. It was hard finding a good way to tell the story but also keep it personal. I’m taking you with me on this journey and tell the story through people who have been there and organisations trying to spread more awareness about the story of Karbala.

Keywords (Tags) 

Studio Seminar, 2019, Periode A, CMD Studio, Karbala, Video, F04 Social Behavior & Cultural Insight, Irak, Islam, Storytelling

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *