Het geheim van de natuur

Forests also provide habitat for a vast array of plants and animals, many of which are still undiscovered. They protect our watersheds. They inspire wonder and provide places for recreation.
(Wereld natuur fonds, 2019)

SCOPE

De bevolking van Nederland is fors gegroeid, na 1950 zijn verkeer en industrie enorm toegenomen, maar ook de landbouw is veel grootschaliger en intensiever geworden (natuurmonumenten, 2018). Deze exponentiële groei van industrie heeft grote gevolgen voor onze natuur. Toch heeft er In de afgelopen 15 jaar heeft zich een groene revolutie voltrokken (van den Berg, 2017). Veel meer mensen willen de natuur opzoeken en verkiezen de rust boven de drukte. Of tenminste zouden de rust op willen zoeken.

Aan de hand van een passend medium zou ik iedereen een glimp van de geheimen van de natuur willen laten zien. Dat er zelfs in de drukte en hectiek van de Randstand een geheime en mysterieuze wereld te ontdekken is.

HOOFDVRAAG

Door mijn fascinatie van de natuur en de dieren die hierin leven, leek het mij interessant om te onderzoeken of het mogelijk is om dit te vertalen in een medium/uiting. Hierdoor is de volgende hoofdvraag ontstaan:

Hoe kan ik de ‘geheimen van de natuur’ overbrengen, waardoor mensen de mijn ervaring kunnen beleven?

Deelvragen die ik onder deze hoofdvraag passen zijn:
– Op welke manier kan ik het beste onderzoek doen naar iets wat nauwelijks te zien is? 
– Welk medium sluit het beste aan bij het overbrengen van een verhaal/ervaring?
– Op welke manier kan ik het karakter van de natuur en dieren het beste overbrengen?

METHODE

Methoden die van belang waren bij mijn project waren: Best practices onderzoek, fly on the wall, inspiration wall, Storytelling, literature study, scenario en sketching (HAN & HvA, z.d.)
Voor mij was inspiratie tijdens dit project een zeer belangrijk onderdeel van mijn proces. Voor deze opdracht heb ik mezelf ingebeeld in opdracht van natuurmonumenten te werken. Op deze manier kon ik me goed inbeelden wat ik uiteindelijk moest opleveren.

Best practices & inspiratiebronnen

Het werk van Andreas Lie heeft mij ontzettend geïnspireerd tijdens mijn seminar. In zijn werk laat hij zijn waardering voor de natuur naar voren komen. Zo probeert hij prachtige vergezichten te combineren met een de textuur van de natuur, vacht of veren van dieren (Lie, 2019).

In mijn persoonlijke zoektocht naar wat mijn fascinatie van de natuur is, kwam ik al gauw uit op de mysterieuze wereld van alles wat zich in de natuur afspeelt. Zo probeert kunstenaar en fotograaf Eben (ookwel: Ebenism) doormiddel van zijn werk bewustzijn creëren onder de mensen. Met name het aantonen van de diversiteit wat leeft in de natuur en wat niet iedereen weet. Dit idee inspireerde mij tot een eindconcept.

Hierboven zijn andere inspiratiebronnen van mij te zien. Deze kunstenaars zijn voornamelijk gericht op het creëren van karakters doormiddel van illustratie en/of fotografie. Via mail contact heb ik aan Dan Mumford mogen vragen op welke manier hij een andere wereld kan creëren door zijn kunst. Dit bracht mij dan ook direct op de ‘Most relevant knowledge’

“In this instance i always try and take the best elements that really struck a chord with me and exaggerate them slightly.(…) Whatever it may be, for me its about atmosphere and trying to capture the beauty and awe that world makes you feel.”
Dan Mumford, 2019

Iteraties, Sketching en Scenario

Aan de hand van de feedback van Madris Duric en Roy van Nieuwhuizen in de tweede week wilde ik meer experimenten. Op welke manier kan ik het beste de sfeer overbrengen van het bos? En welk medium past hier het beste bij? Allereerst ging ik kijken naar fotografie. Door experimenteren kwam ik uiteindelijk op een techniek waarmee ik een gedetailleerd stuk kon laten zien. Hiermee kwam er een gedetailleerde wereld naar voren waar niemand direct aan denkt.

De lading dekte deze iteratie niet goed genoeg. Na het overleggen met o.a. jagers uit de omgeving (Frans Trompert & Mark Roepman, 2019) en vrijwilligers van Goois natuurreservaat (John Baken, 2019) bleek het dat de essentie van mijn boodschap nog niet duidelijk genoeg was. Het karakteristieke van een dier ontbrak. Vervolgens ging ik aan de slag om fotografie te combineren met illustratie. Op deze manier ging ik kijken naar de natuur op een manier zoals je niet zo snel doet.

EINDCONCEPT

Na veel veldwerk en iteraties kwam ik uiteindelijk tot de conclusie dat een visuele poster uiting het
In mijn eindconcept heb ik geprobeerd om te laten zien dat er nog zoveel geheimen in de natuur aanwezig zijn. Mijn eindconcept is dan ook een visuele posterreeks met daarin een samenvatting verwerkt over mijn bevindingen. Het is een samenvatting van wat er allemaal nog te vinden is in de natuur als je goed zoekt. Om dit nog beter over te laten brengen werk ik met verschillende tijden en verschillende dieren. Hierdoor kan zien hoelaat een dier te zien is en wat de omstandigheden zijn waarin dit dier tot leven komt. Om dit nog beter over te brengen heb ik ook gekeken naar literatuur waarbij er al gebruik wordt gemaakt van het visualiseren van dieren. Denk hierbij bijvoorbeeld aan: ‘The wind in the willows’van Kenneth Grahame.

Ik heb besloten mijn onderzoek fysiek uit te werken voor de eindexpositie. Zo zal mijn boodschap echt indruk maken op de toeschouwer. De eerste indruk is zeker ook van toepassing bij mijn eindproduct. Het is de bedoeling dat de sfeer op een juiste manier word overgebracht.

CONCLUSIE

Tijdens dit project heb ik nieuwe manier van onderzoek weten te hanteren. Het s’avonds op pad gaan, opzoek gaan naar dieren en mysterieuze dieren vast proberen te leggen is iets wat ik niet eerder heb mogen doen. Doormiddel van mijn onderzoek heb ik mijn eindconcept samen kunnen vatten. Ook dit is een methode waar ik niet vaak mee heb gewerkt, maar achteraf gezien een zeer prettige werk vorm. Het veldonderzoek, het in contact komen met de natuur en mensen die hier verstand van hebben maakte dit een geslaagd project voor mij.

BIJLAGEN

Schetsen van eindconcept en het schema waarmee ik het waargenomen aantal dieren bijhield.

BRONNEN

Eben. (2019). Ebenism. Retrieved July 18, 2019, from https://www.ebenism.com/profile
Grahame, K., & Holland, J. N. (2000). The wind in the willows (Abridged edition). Londen: Walker Books Ltd.
HAN, & HvA. (z.d.). CMD Methods Pack – find a combination of research methods that suit your needs. Geraadpleegd op 18 juli 2019, van http://www.cmdmethods.nl/
Lie, A. (2019). Andreas Lie. Retrieved July 18, 2019, from https://www.andreaslie.com/
Natuurmomenten. (2018, March 15). Natuurbescherming in de 21ste eeuw. Retrieved July 17, 2019, from https://www.natuurmonumenten.nl/natuurgebieden/brunssummerheide/nieuws/natuurbescherming-de-21ste-eeuw
Utrechts Landschap. (2019, July 9). Een uniek kijkje in het leven van de das. Retrieved July 16, 2019, from https://www.utrechtslandschap.nl/k/n124/news/view/96232/616/een-uniek-kijkje-in-het-leven-van-de-das.html
van den Berg, A. (2017, July 24). Mens en natuur hebben elkaar en ruimte nodig. Retrieved July 17, 2019, from https://www.socialevraagstukken.nl/mens-en-natuur-hebben-elkaar-en-ruimte-nodig/
Veltkamp, F. (2019, April 29). Zo ontdek je jouw unieke illustratie stijl. Retrieved June 27, 2019, from https://www.femkeveltkamp.nl/zo-ontdek-je-jouw-unieke-illustratie-stijl/
World Wild Life. (n.d.). Forest Habitat | Habitats | WWF. Retrieved July 15, 2019, from https://www.worldwildlife.org/habitats/forest-habitat

ENGLISH SUMMARY

Some people are trying to find it, but just a few of them can see the mysterious life within the forest. ‘The secrects of nature’ is a poster campagne of a time scheme of a regular night in the forest. By the diferent times I want to show wich animals will come to life after sunset. The meaning of this campagne is to show the mysterious animals and there characteristics.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *