Eerste Hulp Bij Burn-outs

  

Burn-outs komen steeds vaker voor bij studenten. Dit komt omdat er vanuit school verwacht wordt dat je soms wel 60 uur in de week besteedt aan school. Maar goed, je hebt natuurlijk ook nog een sociaal leven dat onderhouden moet worden. En vergeet werk niet! Anders kun je je huisbaas niet betalen, en je DUO hoger zetten wil je niet, want dat moet je allemaal weer terugbetalen. Wanneer hou je dan rust? Voor velen is het rustmomentje in de week niet te vinden. En ineens ben je burn-out. Letterlijk uitgeput, je bent extreem vermoeid. En dan? (De Bruin, 2017)

“Burn-out wordt gezien als een uitputtingsreactie van lichaam en geest ten gevolge van werkstress.” (GGZ)

Context, scope & definitie

In deze seminar focus ik mij op burn-outs onder studenten (18-25 jaar). Burn-outs komen namelijk erg vaak voor tegenwoordig. Ruim 1 op de 3 studenten kampt met psychische klachten. In deze tijd speelt FOMO erg, naast druk van studeren. Op internet worden alleen leuke berichten gedeeld. Dit zorgt voor een vertekend beeld van de werkelijkheid waardoor een jongere aan zichzelf gaat twijfelen. Dit leidt tot een toename van stress, angststoornissen, burn-outklachten (GGZ nieuws, 2018). Het krijgen van een burn-out hoeft niet alleen verweten te worden aan het werkleven, er kan ook naar het persoonlijke vlak gekeken worden.

Zelf ben ik nu herstellende van een zware burn-out. Ik merkte dat ik nergens kon vinden wat voor specifieke dingen ik kon doen om zo snel mogelijk te herstellen van mijn burn-out. Tips als ‘zoek dingen waar je energie van krijgt’, waren een beetje te laat. Ik kreeg nergens meer energie van.

(RTL Nieuws, 2017)

Daarom luidt mijn vraag:

‘Hoe kan ik studenten (18-25 jaar) ondersteunen in hun herstelproces van de burn-out?’

 Om de hoofdvraag te kunnen beantwoorden stel ik mijzelf vier deelvragen:

  • Wat doen studenten voor activiteiten wanneer ze een burn-out hebben?
  • Welke mensen kan ik het beste benaderen voor dit project?
  • Hoe is mijn doelgroep in de burn-out gekomen?
  • Hoe is mijn doelgroep weer uit de burn-out gekomen?

Hoe ga ik dit aanpakken?

Om mijn hoofd –en deelvragen te kunnen beantwoorden moet ik in gesprek gaan met mijn doelgroep en professionals. Op die manier kan ik het beste product maken om mensen te helpen in hun burn-out. Ook heb ik meer over burn-outs opgezocht in onder andere het boek Jong Burn-out (Thurlings, 2018) en Handboek Coachen bij Stress en Burn-out (Rogier. 2016).

Een burn-out is erg ingewikkeld. Hoewel ik er zelf een meemaak nu, heb ik nog een professionele mentor nodig die mij door het project heen helpt. Jentien Keijzer gaat mij helpen. Zij is een psycholoog gespecialiseerd in burn-outs. Met haar 7500 volgers op LinkedIn is zij erg relevant in dit vakgebied.

Voor de Best Practices heb ik gekeken naar het boek ‘doe elke dag iets om te ontspannen’ (MUS, 2018). Hier heb ik inspiratie uitgehaald en zelf een aantal dingen uitgevoerd.

Uitvoeren en experimenten

Omdat ik al een product in mijn hoofd had, ben ik meteen op zoek gegaan naar mensen die met mij in gesprek wilden gaan oer hun burn-out.

Ik had een vragenlijstje opgesteld van dingen die ik wilde weten:

  • Hoe oud waren ze toen ze de burn-out kregen?
  • Wat was hun top 5 van kleine activiteiten die ze deden om zich beter te voelen?
  • Hoe zouden ze mijn product vinden?

Ook heb ik ze mijn deelvragen gesteld.

Ik kreeg genoeg reacties en besloot iedereen een PB te sturen. Helaas heeft uiteindelijk niet iedereen meer geantwoord, maar ik kreeg alsnog genoeg informatie.

Er waren veel enthousiaste reacties. Ik vond het moeilijk om mijn idee te vertellen aan andere mensen. Ik was bang dat mijn doelgroep het een stom idee zou vinden. Hier zijn een paar van de reacties:

Afbeelding 1: reacties van de doelgroep. Namen weggehaald wegens privacy.

Na de gesprekken met mijn doelgroep was het duidelijk: ik ga een kaartenset ontwikkelen voor mensen met een burn-out.

Ik heb het concept meteen uitgedacht. Elke dag pak je een willekeurige kaart uit de set. Deze opdrachten zijn goed voor je hoofd en lichaam wanneer je een burn-out hebt. Zo hoef je niet zelf na te denken wat je gaat doen om te herstellen. Nadenken lukt namelijk niet meer.

Voor het ontwerp heb ik me eerst ingelezen in de kleurenpsychologie (Elliot, 2015). Voor een burn-out is het belangrijk dat zodra je naar de kaarten kijkt je je niet meteen druk in je hoofd voelt.

Uiteindelijk heb ik deze 6 achterkanten van speelkaarten ontworpen:

Afbeelding 2: ontwerpen voor de achterkanten van de speelkaarten

20 mensen deze ontwerpen voorgelegd. 13 mensen heeft een burn-out gehad, 7 niet. Er gebeurde daar iets grappigs. Ik vroeg welk ontwerp het meeste rust met zich meebracht. De mensen die geen burn-out hebben gehad, stemde het meeste voor kaartje nummer vier, de blauwe met de roze kronkeltjes. De mensen die wel een burn-out hebben (gehad), stemden massaal voor nummer twee. Mijn keuze is naar nummer 2 gegaan, want die is gekozen door mijn toekomstige gebruiker.

Video 1: alle 54 kaartjes

Ik heb alle kaartjes aan Jentien laten zien. Ze was erg tevreden gaf goede feedback.

“Ik denk dat dit heel goed, handig, praktisch en nuttig  is voor mensen die moeten herstellen in de eerste fase van hun burn-out” – Jentien Keijzer

Testen

Ik heb ze gelamineerd voor een prototype, klaar om getest te worden. Ook heb ik verschillende afmetingen getest: welke zijn fijner? Op afbeelding 4 zie je de standaard kaartgrootte (58 x 88 mm) en dezelfde grootte als het CMD Methods pack (80 x 120 mm).

Afbeelding 3: prototype speelkaarten

Afbeelding 4: prototype verschillende afmetingen

Het was nog erg lastig om testpersonen te vinden! Ik heb op Instagram, Facebook en LinkedIn een berichtje eruit gezet. Wederom kreeg ik veel reacties van mensen die er vroeger een hebben gehad. Uiteindelijk heb ik gelukkig 4 waardevolle testers gevonden. Ik heb gekozen voor een Diary Study en kreeg 7 dagen lang elke dag een update. Dit werkte top!

Afbeelding 5: verschillende doosjes gevouwen en getest

Uitslag test

Klik hier voor het document waarin je de uitslag van de vier testers kunt vinden.

In het linkje hierboven zie je mijn testpersonen. Het was leuk om te doen. Voor mij, maar ook voor hen. Ik heb goede feedback gekregen die ik heb toegepast. Zo stond er op 1 kaartje: ‘voer de eendjes’. Dat blijkt dus verboden te zijn. Gelukkig kwam Daisy met die tip!

“Deze kaartjes maken het verschil tussen een rotdag en een okédag”

Ik vond dit een mooie quote. Een burn-out kun je alleen oplossen met tijd, maar ik vind het een succes dat ik met die kaarten iemand zijn dag beter heb weten te maken. Elise vond het lastig om elke dag een kaartje te pakken. Dat begreep ik, want het kan voelen iets dat ‘moet’. Dit heb ik meegenomen in mijn speluitleg: ik wil absoluut niet dat mensen hier juist extra stress van krijgen.

Conclusie & eindwerk

Als antwoord op mijn beginvraag: je kan mensen helpen in een burn-out door het ze zo gemakkelijk mogelijk te maken. In een burn-out heb je geen energie om zelf na te denken over dingen die goed zijn voor je. Je hoofd is helemaal op. Je bent vermoeid op een manier die niet uit te leggen is aan andere mensen. Deze kaartenset kan het niet oplossen, maar wel ietsje makkelijker maken.

Uit eigen ervaring en al mijn testen zie ik dat deze kaartenset werkt. Als je geen burn-out hebt (gehad), kijk je misschien naar de kaartenset en denk je ‘hoe kan dit nou werken?’. Een burn-out is iets wat je moeilijk kan uitleggen, je moet het voelen.

Ik was zo enthousiast over dit product dat ik het heb gerealiseerd:

Terugblikken

Ik ben ook erg trots op mijzelf dat ik deze herkansing heb gedaan. Ook al werkt mijn hoofd nog niet optimaal en ben ik zelf herstellende van een burn-out, ik heb dit toch voor elkaar gekregen. Ik merkte dat het soms erg zwaar was en ik het project weer even weg moest leggen. Helaas waren veel leraren op vakantie voor feedback.

Eerste Hulp Bij Burn-out kun je voor €14.95 ex. verzending aanvragen via eerstehulpbijburnouts@gmail.com

Aantal woorden: 1316

Bronnenlijst

GGZ Nieuws. (2018, 10 april). Ruim 1 op de drie studenten kampt met psychische klachten. Geraadpleegd 29 juni 2019, van https://www.ggznieuws.nl/home/ruim-1-op-de-drie-studenten-kampt-met-psychische-klachten/

Meulenberg, & Brouwer, A. (2019). Burnout bij jongeren. Jong en helemaal opgebrand… Geraadpleegd 29 juni 2019, van https://ruudmeulenberg.nl/jongeren/burnout-bij-jongeren/

Rogier, A. (2016). Handboek coachen bij stress en burn-out (1ste editie). Amsterdam: Boom Uitgevers.

Keijzer, J. (z.d.). Burn-out epidemie? Wat is er eigenlijk aan de hand? Geraadpleegd op 29 juni 2019, van https://www.jentienkeijzer.nl/post/burn-out-epidemie-wat-is-er-eigenlijk-aan-de-hand

Thurlings, N. (2018). Jong Burn-out (1ste editie). Altamira.

HAN, & HvA. (z.d.). CMD Methods Pack – find a combination of research methods that suit your needs. Geraadpleegd op 4 juni 2019, van http://www.cmdmethods.nl/

MUS. (2018). Doe elke dag iets om te ontspannen (1ste editie). Amersfoort, Nederland: BBCN.

De Bruin, E. (2017, 14 september). Burn-out lijkt veel voor te komen, maar wat is het nu eigenlijk? Geraadpleegd 30 juni 2019, van https://www.nrc.nl/nieuws/2017/09/14/burn-out-lijkt-veel-voor-te-komen-maar-wat-is-het-nu-eigenlijk-12997757-a1573431

Elliot, A. J. (2015). Color and psychological functioning: A review of theoretical and empirical work. Frontiers in Psychology, 6, Article ID 368.

De Jongh, L. (2018, 20 juni). FOMO – Waarom jíj bang bent om iets te missen. Geraadpleegd op 30 juni 2019, van http://www.markethings.net/fomo/

Meulenberg, R. (2019, 29 juli). Wat zijn de symptomen van een burnout? Ontdek of je een burn-out hebt aan de hand van dit artikel. Geraadpleegd op 25 juli 2019, van https://ruudmeulenberg.nl/burnout/symptomen-burnout/

Burnout – GGZ Groep | Diagnostiek en Behandeling. (z.d.). Geraadpleegd op 29 juli 2019, van https://www.ggzgroep.nl/klachten/burn-out

RTL Nieuws. (2017, 12 mei). Een burn-out begint altijd met stress – RTL NIEUWS. Geraadpleegd op 1 augustus 2019, van https://www.youtube.com/watch?v=Ko6pldxpf5k

ENGLISH SUMMARY

Burn-outs among students are becoming much more common. The reason for this is because school expects you to work 60 hours a week, while also maintaining a good and healthy social life. And don’t forget about work! Otherwise you can’t pay your landlord. You also don’t want to lend more money from DUO, because a student debt can haunt you forever. When do you even have some time for yourself? For a lot of students, quality time is very hard to find. All of this becomes way too stressful, and suddenly your burn-out. Literally. So exhausted you can’t bring yourself to do even the littlest tasks. What do you do then?

Jantine van de Wetering – 1696977 – 11 augustus 2019 – Seminar

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *