Punk: Lessen voor de maker

In de fanzine ‘Punk: Lessen voor de maker’ vertel ik mijn visie over de lessen die wij als makers kunnen leren van de manier van maken binnen de punkcultuur.


Inleiding

Ik ben opgegroeid met harde muziek, als klein meisje ballet danste ik al op metallica. Toen ik mijn eigen muzieksmaak begon te ontwikkelen ben ik in contact gekomen met punkmuziek. Dit is uitgegroeid tot een fascinatie voor de punkcultuur en haar opvallende kunst. Ik merk echter dat hier nog weinig belangstelling voor is. Dit vind ik jammer, want ik vind punk-kunst veruit het meest interessant om te zien. Om erachter te komen waarom ik deze stijl zo interessant vind en wat er bij het maken hiervan komt kijken, ben ik onderzoek gaan doen naar punk-kunst en wat we hiervan kunnen leren.

Werk van Jamie Reid, mei 1977, bron: (Fulleylove, 2016)
Werk van Jamie Reid, mei 1977, bron:(Fulleylove, 2016)

“Punk is just another word for freedom” -Patti Smith

(Hiebert, 2010)


Context, Scope en Definitie

Mijn proces begon met een brede interesse in het onderwerp punk. Ik heb ervoor gekozen om me te focussen op het maakproces van punk-kunst.

Mijn hoofdvraag is: Hoe kan ik ervoor zorgen dat mensen leren van de manier van maken binnen punk?

Hierbij heb ik een aantal deelvragen opgesteld:

  • Wat is punk?
  • Wat zijn belangrijke aspecten van het maakproces binnen de punkcultuur?
  • Welke uitingsvormen zijn voortgekomen uit punk?
  • Met welke uitingsvorm kan ik het beste mijn nieuwe overtuigingen overbrengen?

Ik wil mijn eigen visie hierover vormen en leren hoe ik zelf visuele uitingen kan maken die hierdoor geïnspireerd zijn.

Ik voorspel dat er relevante en bruikbare lessen schuilen in punk-creatie. Met mijn eindwerk wil ik deze informatie overbrengen, zodat het publiek er echt wat aan heeft.

Most relevant knowledge

Ik begon met  theoretisch onderzoek te doen naar de punkcultuur en hoe deze ontstond. Ik heb bij mijn onderzoek gefocust op de uitbarsting en het hoogtepunt van punk. Ik ben geboren in het jaar 2000, dus ik heb dit niet zelf kunnen meemaken. Ik vond het belangrijk om een zo goed mogelijk beeld te krijgen van de cultuur en de gedachtegang die ging zitten in het maken van deze kunstvormen. Om hierachter te komen ben ik bronnen gaan onderzoeken, waarin mensen hun ervaringen en overtuigingen duidelijk maakten. Ook ben ik in week drie naar New York geweest, waar ik punk locaties heb bezocht en heb gesproken met een vrouw die hoorde bij die punk-scene. Dit heeft mij geholpen een beeld te krijgen van wat punk betekent. Punk blijft een abstract begrip zonder vaste betekenis. Zoals Henry Rollins, zanger van o.a. Black Flag, zei; “If you ask a hundred people, who have some kind of idea of it (punk), you will get probably a hundred different answers” (First We Feast, 2017).

Verder heb ik onderzoek gedaan naar punk kunstvormen. Ik ben in New York naar the Museum of Arts and Design geweest (MAD museum, z.d.), waar een punk expositie was . Hier heb ik veel inspiratie opgedaan. Ik heb geleerd welke methodes er gebruikt werden bij deze kunstvormen, deze heb ik later kunnen gebruiken in mijn maakproces. Ik heb hier een krant gekocht waarin de geschiedenis van punk kort wordt omschreven en waarin de kenmerken van punk kunst werden uitgelegd (Blauvelt, Cranbrook Art Museum, Museum of Arts and Design, & Atomium+ADAM-Brussels Design Museum, z.d.). Deze informatie was erg bruikbaar bij het experimenteren met beeld.


Methode en aanpak

Ik heb de volgende methodes gebruikt in mijn proces:

  • Online onderzoek
  • Literatuur onderzoek
  • Museum bezoek
  • Punkconcert bezoeken
  • Peer-reviews
  • Feedback van docenten
  • Best practice onderzoek
  • Elevator Pitch (week 2)
  • Proef expositie (week 7)

Best practice

Tijdens mijn proces heb ik me veel laten inspireren door bestaande punk kunst. Hieronder beschrijf ik de uitingen die het meest zijn bijgebleven.

Hieruit heb ik methodes opgesteld die ik wil gebruiken in mijn experimenten:

  • bestaande afbeeldingen scheuren, knippen, plakken en scannen
  • afbeeldingen mixen
  • afbeeldingen veelvuldig kopiëren
  • gebruik maken van uitgeknipte letters
  • printen op gekleurd papier
  • illustraties maken
  • voorwerpen scannen (eigen experiment)
  • met de hand schrijven
  • afbeeldingen en teksten laten overlappen

Experimenten en uitvoering

Een overzicht van mijn concept proces:

Ik heb voor het overzicht mijn maakproces chronologisch verdeeld in fases.

Fase 1 – Schetsen en mindmaps

In deze fase heb ik gekeken naar eerder zelfgemaakte schetsen ter inspiratie, deze tactiek heb ik geleerd tijdens een kenniscollege van Juri Teijgeler. Ook heb ik nieuwe schetsen en mindmaps gemaakt.

 

  

Ik heb met een aantal mede seminar studenten een feedback-team opgesteld (Simon, Cas, Wessel en Floor). Met een deel van dit team heb ik de concept pitch gedaan.

 

Hieruit bleek dat ik me moest focussen op het eindproduct, maar later kreeg ik van docenten Juri en Madris te horen dat ik juist moest experimenteren.

Fase 2 – Materiaal experimenten

Ik ben gaan experimenteren met het inscannen van voorwerpen.

Fase 3 – Digitaal (mixen met analoog)

Ik ben gaan experimenteren met digitale programma’s.

    

Fase 4 – Analoog

Na de feedback ben ik toch analoog gaan werken, hiervoor heb ik de methodes uit de best practices gebruikt. Ik ben opzoek geweest naar de vinyl letters die vroeger werden gebruikt (MN Original, 2013), maar zonder succes. Ik heb deze vervangen door stempels en stickers met een vergelijkbaar effect.

  

   

Fase 5 – Flyers en fanzines

Tijdens een peer review kreeg ik het advies van Arend om mijn visie aan te scherpen en uit te schrijven. Hieruit volgde een manifest met mijn opvattingen over het proces van punk-creatie. Dit wil ik verwerken in mijn eindwerk, dus onderzocht ik welke punk-uitingen hier het best bij passen. Dit concludeerde tot Flyers en Fanzines, hiermee werd informatie verspreid binnen de punkcultuur.  Ik heb besloten om als eindwerk een fanzine en een flyer te maken, dus ik begon met het maken van de eerste versies hiervan.

Flyers

   

Fanzine

 

Fase 6 – Pitch en itereren

Ik heb een proef expositie mogen houden in de klas van Madris Duric en Pauline van Nouhuys. Aan de hand van de feedback ben ik verdergegaan met mijn fanzine. Ik bedacht tijdens mijn pitch het fenomeen ‘de punk sprint’, dit werd goed ontvangen, dus deze heb ik erin verwerkt. Ik ben begonnen met het maken van afbeeldingen voor in mijn fanzine. Hierbij heb ik technieken gebruikt die ik uit mijn best practice onderzoek heb gehaald.

Proef expositie

Experimenten

Fase 7 – Itereren en prototypen

Aan de hand van feedback heb ik de sterkste afbeeldingen gekozen en heb ik opnieuw een fanzine en flyer gemaakt. Eerdere flyers en fanzines waren nog te simpel en kinderlijk. Ik moest meer chaos en schokkende beelden gebruiken.

Flyer

Fanzine

Aan de hand van feedback en mijn eigen ontevredenheid heb ik de tekst opnieuw aangepast. Verder heb ik aanpassingen aan de afbeeldingen, plaatsing en het contrast met de achtergrond gemaakt. Ik kreeg het advies om in de flyer gebruik te maken van afbeeldingen uit de fanzine.


Mijn eindwerk ‘Punk: Lessen voor de maker’

Op de expositie zullen meerdere exemplaren van mijn eindwerk aanwezig zijn.

Flyer

Fanzine


Evaluatie en conclusie

Uit mijn maakproces en onderzoek kan ik concluderen dat ik een manier van maken heb gevonden die bij mij past. Ik had altijd moeite met het beginnen van een maakproces, omdat ik de drempel te hoog maakte. Bij de manier van maken die ik beschrijf in mijn eindwerk verlaag ik deze drempels. Ik heb veel meer geleerd over een cultuur waarvan ik dacht dat ik deze al goed kende. Ook heb ik meer mogelijkheden geleerd om te maken.

Nu kan ik antwoord geven op de vraag; ‘Hoe kan ik ervoor zorgen dat mensen leren van de manier van maken binnen punk?’, namelijk door middel van een manifest in de vorm van een fanzine. Dit is een leerzame, informele, aantrekkelijke punk manier van het verspreiden van informatie.


De Toekomst

Ik ga zelf de komende projecten beginnen met een punk-sprint, omdat ik denk dat deze manier een goede oplossing is voor mijn faalangst en uitstelgedrag. Ik adviseer iedereen om dit ook te proberen, ik denk dat mijn fanzine een hele goede tool is bij het beginnen van een project.


Bronnen

A-Z Quotes. (z.d.). “Punk rock is just another word for freedom.” – Patti Smith Quotes at A-Z Quotes. Geraadpleegd op 2 juni 2019, van https://www.azquotes.com/quote/1125709

Arte Poverna. (z.d.). The Art of Punk and Punk Aesthetic. Punk influences on graphic design.. Geraadpleegd op 1 juni 2019, van https://www.artepovera.nl/product/the-art-of-punk/

Artrepublic. (z.d.-a). God Save the USA (Swastika Eyes) By Jamie Reid. Geraadpleegd op 31 mei 2019, van https://www.artrepublic.com/god-save-the-usa-swastika-eyes-by-jamie-reid.html

Artrepublic. (z.d.-b). God Save the USA (Swastika Eyes) By Jamie Reid. Geraadpleegd op 31 mei 2019, van https://www.artrepublic.com/god-save-the-usa-swastika-eyes-by-jamie-reid.html

BBC. (1980). BBC open door. Guttersnipe Punk Fanzine Telford[Video]. Geraadpleegd op 31 mei 2019, van https://www.youtube.com/watch?v=PFwXk4eK6Jk

Blauvelt, A., Cranbrook Art Museum, Museum of Arts and Design, & Atomium+ADAM-Brussels Design Museum. (z.d.). Too Fast to Live, Too Young to Die: Punk Graphics, 1976-1986. Too Fast to Live, Too Young to Die: Punk Graphics, 1976-1986, p. net.

British Library. (z.d.). Punk fanzine. Geraadpleegd op 1 juni 2019, van https://www.bl.uk/learning/timeline/item107634.html

Brix, K. (2012, 26 december). Origins of Punk[Video]. Geraadpleegd op 31 mei 2019, van https://www.youtube.com/watch?v=c5OM3aChbT0

Campbell, O. (2019, 19 maart). Raymond Pettibon – The Art of Black Flag (1980s). Geraadpleegd op 31 mei 2019, van https://www.americansuburbx.com/2015/06/raymond-pettibon-the-art-of-black-flag-1980s.html

Coleman, S. (2015, 10 maart). Jenny Jones Show “Makeover My Outrageous Teen” first appearance[Video]. Geraadpleegd op 31 mei 2019, van https://www.youtube.com/watch?v=X2IMD8BwLK8

Cooper, R. (2019, 24 mei). From The Stooges to Bikini Kill and Beyond: A Timeline of Punk. Geraadpleegd op 31 mei 2019, van https://www.liveabout.com/timeline-of-punk-music-history-2803347

Cornell University Library. (z.d.). Punk Flyers. Geraadpleegd op 1 juni 2019, van https://digital.library.cornell.edu/collections/punkflyers

Dayton, B. (2017, 2 juni). What Punk Rock Can Teach You About Art[Video]. Geraadpleegd op 31 mei 2019, van https://www.youtube.com/watch?v=SorlQkdA50c

Dazed. (2016, 6 mei). Tracing the beginnings of the punk fanzine. Geraadpleegd op 31 mei 2019, van https://www.dazeddigital.com/artsandculture/article/30999/1/mark-perry-tracing-the-beginnings-of-the-punk-fanzine

De Pretis, C. (2018, 22 april). The Punk Flyers Collection[Video]. Geraadpleegd op 31 mei 2019, van https://www.youtube.com/watch?v=rCG3tpOIoP4

Denizcola7. (2008, 22 november). punk attitude[Video]. Geraadpleegd op 31 mei 2019, van https://www.youtube.com/watch?v=HqzAqlaOCyU

Dynner, S. (2017, 27 april). Punk’s Not Dead[Video]. Geraadpleegd op 31 mei 2019, van https://www.youtube.com/watch?v=S9b_M-i7HF0

Eyesore Video Channel. (2017, 25 juli). 25 Years Of Punk Documentary[Video]. Geraadpleegd op 31 mei 2019, van https://www.youtube.com/watch?v=xq4TFC9ELFo

Ferguson, K. (2015a). Everything is a Remix Part 1. Geraadpleegd op 31 mei 2019, van https://vimeo.com/14912890

Ferguson, K. (2015b). Everything is a Remix Part 2. Geraadpleegd op 31 mei 2019, van https://vimeo.com/19447662

Ferguson, K. (2015c). Everything is a Remix Part 3. Geraadpleegd op 31 mei 2019, van https://vimeo.com/25380454

Ferguson, K. (2015d). Everything is a Remix Part 4. Geraadpleegd op 31 mei 2019, van https://vimeo.com/36881035

First We Feast. (2017, 7 september). Henry Rollins Channels His Anger at Spicy Wings | Hot Ones[Video]. Geraadpleegd op 31 mei 2019, van https://www.youtube.com/watch?v=ldm8mnn-ULI

Fortuin, F. (2017, 15 maart). Wat is er na 40 jaar nog over van punk in Nederland? – VICE. Geraadpleegd op 31 mei 2019, van https://www.vice.com/nl/article/nz545w/wat-is-er-na-40-jaar-nog-over-van-punk-in-nederland

Fulleylove, R. (2016, 11 oktober). “Punk isn’t about spiky hair… it’s about freedom”: collector Toby Mott on his new book Punk in Print. Geraadpleegd op 5 juni 2019, van https://www.itsnicethat.com/features/toby-mott-oh-so-pretty-punk-in-print-phaidon-111016

GizmoCh. (2016, 14 augustus). Anarchy in the World – A Brief History of Punk | GizmoCh[Video]. Geraadpleegd op 31 mei 2019, van https://www.youtube.com/watch?v=Q4SxizAg6bk

Hiebert, P. (2010, 21 juni). What Is Punk? 25 Definitions From People Who Should Know. Geraadpleegd op 31 mei 2019, van http://flavorwire.com/99393/what-is-punk-25-definitions-from-people-who-should-know

JohnB3k. (2017, 30 april). Jenny Jones : Hay PUNK lose The FUNK!![Video]. Geraadpleegd op 31 mei 2019, van https://www.youtube.com/watch?v=asS5BtvF55Y

L-13. (z.d.). Jamie Reid God Save the Queen 2017 (Swastika Eyes) – L-13 Light Industrial Workshop. Geraadpleegd op 31 mei 2019, van https://l-13.org/product/jamie-reid-swastika-eyes-queen/

MAD museum. (z.d.). Too Fast to Live, Too Young to Die: Punk Graphics, 1976–1986. Geraadpleegd op 31 mei 2019, van https://madmuseum.org/exhibition/too-fast-live-too-young-die

MN Original. (2013, 10 februari). Tom Hazelmyer: Punk Rock Graphics[Video]. Geraadpleegd op 31 mei 2019, van https://www.youtube.com/watch?v=C1jsIR2TQMA

MOCA. (2013a, 18 juni). The Art Of Punk – Crass – The Art of Dave King and Gee Vaucher – Art + Music[Video]. Geraadpleegd op 31 mei 2019, van https://www.youtube.com/watch?v=ubzKiomuUB0

MOCA. (2013b, 25 juni). The Art Of Punk – Dead Kennedys – The Art of Winston Smith – Art + Music[Video]. Geraadpleegd op 31 mei 2019, van https://www.youtube.com/watch?v=CiMLQqNFTyI

MOCA. (2013c, 11 juni). The Art of Punk – Black Flag – Art + Music[Video]. Geraadpleegd op 31 mei 2019, van https://www.youtube.com/watch?v=N0u04EqNVjo

MortoDonz. (2013, 11 april). Punk Culture[Video]. Geraadpleegd op 31 mei 2019, van https://www.youtube.com/watch?v=mHW4bL6CaOk

Newsweek. (2019, 19 april). The Sex Pistols’ Johnny Rotten Walks Through A History Of Punk Graphics[Video]. Geraadpleegd op 31 mei 2019, van https://www.youtube.com/watch?v=xlUHXKhSadg

NTR. (z.d.). Punk – Andere Tijden. Geraadpleegd op 31 mei 2019, van https://www.anderetijden.nl/aflevering/182/Punk

O’ Hagan, S. (2010, 29 augustus). The art of punk posters. Geraadpleegd op 1 juni 2019, van https://www.theguardian.com/music/gallery/2010/aug/29/punk-poster-design

O’Connor, C. (2016a, 1 februari). Punk Rock Flyers 1982 -1983[Video]. Geraadpleegd op 31 mei 2019, van https://www.youtube.com/watch?v=BFEY10E-bFo

O’Connor, C. (2016b, 1 februari). PUNK ROCK FLYERS 1980 – 1982[Video]. Geraadpleegd op 31 mei 2019, van https://www.youtube.com/watch?v=rtHsd8jPdGA

Pelly, L. (2015, 8 juni). The art and influence of punk flyers, as told through Louisville. Geraadpleegd op 1 juni 2019, van http://www.imposemagazine.com/bytes/bookish/louisville-punk-flyers

Polyphonic. (2017, 23 november). How the Dead Kennedys Used Satire[Video]. Geraadpleegd op 31 mei 2019, van https://www.youtube.com/watch?v=gZ3H0QYbi2c

Polyphonic. (2018, 8 maart). Riot Grrrl: The ’90s Movement that Redefined Punk[Video]. Geraadpleegd op 31 mei 2019, van https://www.youtube.com/watch?v=tAbhaguKARw

Reveron, S. (2015, 1 april). Portraits of… NEW YORK Punk Culture From The 80’s. Geraadpleegd op 31 mei 2019, van https://www.cvltnation.com/portraits-of-new-york-punk-culture-from-the-80s/

Savage, J. (2018, 22 februari). Fanzines: the purest explosion of British punk. Geraadpleegd op 1 juni 2019, van https://www.theguardian.com/books/booksblog/2016/may/06/fanzines-purest-explosion-punk-music-british-library-exhibition-punk-1976-1978

Sickman1972. (2016, 16 november). So cal punk documentary[Video]. Geraadpleegd op 31 mei 2019, van https://www.youtube.com/watch?v=6QS_U4eOaTw

Stassen, M., & Vice. (2013, 24 oktober). Not Many People Like Punk Rock in Racist Rural South Africa. Geraadpleegd op 31 mei 2019, van https://www.vice.com/en_uk/article/vdpg9x/i-started-a-punk-rock-zine-in-rural-south-africa-where-nobody-liked-punk-rock

Storm, G. (2013, 25 mei). Punk and New Music Fanzines – Late 1970s to Early 1980s. Geraadpleegd op 1 juni 2019, van https://garystormsongs.com/punk-and-new-music-fanzines-late-1970s-to-early-1980s/

The British Library. (z.d.). Fanzine culture. Geraadpleegd op 31 mei 2019, van https://www.bl.uk/20th-century-literature/articles/fanzine-culture

The Elected Officials. (2015, 16 november). Animated Flyer – Punk Rock[Video]. Geraadpleegd op 31 mei 2019, van https://www.youtube.com/watch?v=ylHMZeF7Ee4


Dankwoord

Ik wil graag Madris Duric, Juri Teijgeler en Pauline van Nouhuys bedanken voor hun opbouwende feedback en motiverende adviezen. Ik ben er erg dankbaar voor dat zij voor mij tijd in hun agenda vrij hebben gemaakt en mij uitgenodigd hebben in hun lestijden, ook al heb ik hier als herkanser officieel geen recht op. Ook wil ik mijn medestudenten; Simon Arends, Wessel van der Velde, Floor de Bie, Cas Heerkens, Marilene Muhren en Arend van Berkel bedanken voor het geven van bruikbare feedback en motiverende woorden. Ten slotte wil ik mijn familie bedanken, omdat ze mij tijdens de reis naar New York de gelegenheid hebben gegeven om onderzoek te doen voor mijn project.


English Summar

Since I was a little girl, I have been fascinated by heavy music, especially punk and the beautiful art pieces that came out of this culture. For this project I have been researching what goes into making punk art. I have collected the lessons I have learned about this form of creation and I have written a manifesto. You can read my manifesto in the fanzine:  ‘Punk: Lessons for the creator’.

Een gedachte over “Punk: Lessen voor de maker

  1. Super tof om te lezen! En ‘Dancing Barefoot’ is by far één van de allermooiste songs die ik ken. Ik herken jouw drive voor vrijheid. Nut het uit! Succes!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *