Het geluid van een herinnering

Herinneringen van anderen vertolken door middel van eigen geschreven muziek

Bij de eerste noot teruggebracht worden naar die ene zomerdag, die keer dat jullie elkaar voor het eerst zagen. De zon bijna op je armen kunnen voelen en de auto’s om je heen horen rijden bij het eerste woord dat wordt gezongen. Als je ogen dichtdoet, ben je terug in dat ene moment, op die ene plek, met die ene persoon. Dat is wat muziek met je kan doen. Het kan je sterkste herinneringen triggeren en je terugbrengen naar dat ene speciale moment. Met mijn seminar wil ik herinneringen van anderen vertolken naar muziek en hun gevoel bij de herinnering overbrengen op de luisteraar. 

Context, scope en definitie

Muziek is mijn grote passie. De impact van muziek op je emoties en (romantische) herinneringen is een fascinatie van mij. Als CMD’er heb je ook te maken met audiodesign, storytelling, emoties en associaties van toeschouwers. Maar hoe zorg je ervoor dat je de luisteraar emotioneel betrekt in je creatie of verhaal? En hoe breng je gevoel of emotie over?

Tijdens mijn seminar zet ik mijn fascinatie voor muziek, liefde en herinneringen om in een professionele zoektocht. Daarbij heb ik de volgende onderzoeksvragen opgesteld.

Hoe vertaal ik romantische herinneringen naar muziek en neem ik de luisteraar mee in deze herinnering?

Deelvragen:

  1. Hoe ontstaat een herinnering?
  2. Welke klanken/instrumenten horen bij welk gevoel??
  3. Welke invloed heeft muziek op je emotie?
  4. Hoe schrijven mijn idolen hun muziek?
  5. Hoe krijg ik een beeldende herinnering bij iemand naar boven?

“Een herinnering is een belevenis of moment opgeslagen in het geheugen.” (Ensie, 2015). Je neemt een gebeurtenis waar en je brein maakt een neuraal pad. Wanneer je deze herinnering herbeleeft, ‘loopt’ je brein dit pad weer af en ervaar je de emotie die je had bij de oorspronkelijke gebeurtenis (Human Memory). Een herinnering is voor iedereen anders en ook erg persoonlijk. Niet iedereen kan zich vinden in een herinnering van iemand anders. Maar iedereen heeft wel ervaring met het gevoel van liefde. Aan mij de uitdaging om romantische herinneringen van anderen te vertolken naar muziek en over te brengen aan de luisteraar.

Best practice

Ik ben op zoek gegaan naar vergelijkbare projecten over herinneringen. Bijvoorbeeld ‘The Key in the Hand’ installatie. Waar Chiharu Shiota haar eigen herinneringen koppelt aan die van anderen. De installatie bestaat uit 50.000 sleutels die hangen aan rode koorden. “De sleutels, aan de kunstenaar geschonken door duizenden mensen van over de hele wereld, zijn ieder voor zich geladen met de herinneringen van hun voormalig eigenaar.” (Mufson, 2015). De sleutels staan symbool voor een regen van onvertelde verhalen. Shiota plaatst twee rustieke boten onder de sleutelregen. Zo wordt de installatie verbonden aan haar eigen verhaal. Ook heb ik gekeken naar songwriting processen van mijn idolen, zie kopje hierna.

Methode en aanpak

Tijdens mijn seminar ben ik op verschillende manieren aan het werk gegaan. Zoals eerder al gezegd, werd via deskresearch duidelijk wat een herinnering is, hoe deze ontstaat en waarom we er zulke sterke gevoelens bij hebben. Zo kunnen herinneringen met bijbehorende emoties opgeroepen worden door audio, geur of visuele prikkels.

Ook ik ben opzoek gegaan naar manieren om muziek te schrijven. Hoe doen mijn idolen het?

Frank Ocean zet in zijn muziek de scene met weinig woorden, wat zorgt voor iets abstracts. Hij schrijft zijn muziek soms met behulp van haiku’s.

“How we experience memory sometimes, it’s not linear. We’re not telling the stories to ourselves, we know the story, we’re just seeing it in flashes overlaid.” Frank Ocean in interview met  The Independent (Shepherd, 2016)

Novo Amor zegt in een interview met The Playground dat de plek waar je je muziek schrijft ook erg belangrijk is. Hij vertelt dat beelden en omgevingsgeluiden erg belangrijk zijn bij zijn muziek, op deze manier neem je de luisteraar helemaal mee in je verhaal. In het begin van het nummer ‘Emigrate’ zijn bijvoorbeeld meeuwen te horen die op het dak van zijn studio zaten. Zie bijlage 1 Research_verslag)

“I think this is quite important, when it comes to writing I find a change of scenery always helps.” Novo Amor in interview met The Playground, 2015.

In een gesprek met Derk Reneman kwam naar voren dat ik tijdens het schrijven van muziek het verhaalmodel van Aristoteles kan gebruiken. Bij de expositie zet je de scene, dan vindt er een gebeurtenis plaats en vervolgens komt het verhaal ten einde etc.

Vervolgens heb ik mensen geïnterviewd over hun sterkste romantische herinneringen en heb ik deze hiervoorgenoemde manieren uitgeprobeerd tijdens het songwriten.

Uitvoering en experimenten

Ik heb een albumhoes en een poster ontworpen. Ik heb verschillende woorden opgeschreven die passen bij mijn sterkste romantische herinnering. Deze heb ik in gedichtvorm achter elkaar gezet en vormgegeven in de vorm van een LP. Maar dit was niet gelijk duidelijk voor de toeschouwer. De uiteindelijke versie is een oude grammofoon, voor mij een symbool van nostalgie en  romantiek in de muziek. Deze is vormgegeven met dezelfde gedichten als in de vorige poster maar dan vertaald naar het engels aangezien de nummers van het album, behalve het gesproken tekst nummer, Engelstalig zijn.

   

Proces van de vinyl hoes voor het album ‘Memories’ (eigen werk)

Uit interviews heb ik verschillende beeldende romantische herinneringen verzameld. Vervolgens ben ik mijn muziek gaan schrijven met een haiku als basis. Eerst 5 lettergrepen, dan 7 en dan weer 5. Zo word je gedwongen om je verhaal over te brengen met een beperkt aantal woorden. Elk woord telt.

 
Een kijkje in mijn songwritingproces (eigen werk)

Eerste demo van het nummer ‘Memoires’ (eigen werk):

Laatste versie van het nummer ‘Memoires’ (eigen werk):

Ik heb geëxperimenteerd met klankbeelden (zoals water- en stadsgeluiden) en bijvoorbeeld het karakteristieke geluid van vinyl, om de nummers extra karakter te geven.

Intro van het nummer ‘Canoe’ met klankbeelden (eigen werk):

Intro van het nummer ‘Canoe’ zonder klankbeelden (eigen werk):

Zo is het album ‘Memoires’, tot stand gekomen. Een album met totaal 7 nummers. 6 nummers over herinneringen en 1 nummer met gesproken tekst. Deze nummers zijn tot stand gekomen door de beeldende herinneringen uit interviews. Tijdens het songwriting proces heb ik me aan het oorspronkelijke verhaal gehouden, om  de gevoelens van de herinnering zo goed mogelijk over te brengen.

Evaluatie en reflectie

Mijn proces verliep beter dan verwacht. Het omhoog halen van beeldende herinneringen tijdens interviews was eerst erg lastig. Niet iedereen is even open. De herinneringen die ik verzamelde inspireerde me gelijk om te gaan schrijven. ‘Normaal’ komt er misschien 1 nummer in 2 maanden van de grond. Nu 7 in een paar weken. Ook heb ik veel geleerd over het songwriting proces door het onderzoek dat ik heb gedaan. Ik heb erg veel energie gehaald uit het schrijven en maken van de nummers. Het allermooiste aan dit project vind ik dat de herinnering waar de nummers over gaan zodanig over heb gebracht dat ik de luisteraar emotioneer. Maar ook het feit dat ik mijn eigen album in elkaar heb gezet vind ik erg waardevol.

Aanbevelingen

Voor de toekomst zou er uitgebreider onderzoek kunnen worden gedaan naar klanken en instrumenten die verschillende emoties opwekken bij de luisteraar, om zo de herinnering nog sterker over te laten komen en in te spelen op (onbewuste) gevoelens van de luisteraar. Meer interviews met meer verschillende leeftijdsgroepen, culturen en achtergronden zouden kunnen worden afgenomen om zo een zo gevarieerd mogelijke bundel te creëren van herinneringen.

Bijlage

Research_verslag

Bronnenlijst

Ahtisaari, M. (2015, 21 juni). Music and Emotion. Geraadpleegd op 29 april 2019, van http://syncproject.co/blog/2015/7/21/music-and-emotion

BBC Earth Lab. (2014, 20 februari). How does your memory work? | Head Squeeze [Video]. Geraadpleegd op 22 april 2019, van https://www.youtube.com/watch?v=TUoJc0NPajQ

Bergland, C. (2013, 11 december). Why Do the Songs from Your Past Evoke Such Vivid Memories? Geraadpleegd op 22 april 2019, van https://www.psychologytoday.com/us/blog/the-athletes-way/201312/why-do-the-songs-your-past-evoke-such-vivid-memories

Bloglovin’. (2015, 24 maart). Good Vibes HERE (The Good Vibe) [Foto]. Geraadpleegd op 26 april 2019, van https://www.bloglovin.com/blogs/good-vibe-10967517/good-vibes-here-4250452223

Chau, C., Mo, R., & Horner, A. (2016). The Emotional Characteristics of Piano Sounds with Different Pitch and Dynamics. Geraadpleegd van https://www.researchgate.net/publication/311442821_The_Emotional_Characteristics_of_Piano_Sounds_with_Different_Pitch_and_Dynamics

Douek, J. (z.d.). Music & Emotion – A composers perspective. Geraadpleegd van https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3832887/pdf/fnsys-07-00082.pdf

Eaton, M. (2018, 26 november). Q&A: Novo Amor on his musical ‘Birthplace,’ an ocean away from home. Geraadpleegd op 1 juni 2019, van http://www.riffmagazine.com/qa/novo-amor-birthplace/

Ensie. (2015, 2 december). Herinnering. Geraadpleegd op 25 april 2019, van https://www.ensie.nl/psychologie/herinnering

Fender. (2017, 15 augustus). Daniel Caesar Performs “Get You” | Here For The Music | Fender [Video]. Geraadpleegd op 3 juni 2019, van https://www.youtube.com/watch?v=aWB4gR_IvJ4

Human Memory. (z.d.). Memory Recall/Retrieval – Memory Processes – The Human Memory. Geraadpleegd op 22 april 2019, van http://www.human-memory.net/processes_recall.html

Jenkins, T. (2014, 21 oktober). Why does music evoke memories? Geraadpleegd op 22 april 2019, van http://www.bbc.com/culture/story/20140417-why-does-music-evoke-memories

Ledgernote. (2018, 29 november). Musical Key Characteristics & Emotions. Geraadpleegd op 29 april 2019, van https://ledgernote.com/blog/interesting/musical-key-characteristics-emotions/

Lucassen, T. (2006). Emotions of Musical Instruments. Geraadpleegd van https://pdfs.semanticscholar.org/306c/1bf669b0232e662a1195b4c4d52b016759de.pdf

Mufson, B. (2015, 13 mei). Het regent sleutels (en herinneringen) in Venetië – VICE. Geraadpleegd op 30 mei 2019, van https://www.vice.com/nl/article/gv8mmb/het-regent-sleutels-en-herinneringen-in-veneti

Nal’ibali. (z.d.). Musical storytelling |. Geraadpleegd op 22 april 2019, van https://nalibali.org/news-blog/literacy-issues/musical-storytelling

Noz, A. (2011, 10 juni). NPR Choice page. Geraadpleegd op 7 mei 2019, van https://choice.npr.org/index.html?origin=https://www.npr.org/2011/06/10/135514908/frank-ocean-smart-and-subtle-r-b-songwriting?t=1557214501601

NPO3. (2017, 27 september). Hoe kan het dat muziek altijd herinneringen oproept? Geraadpleegd op 22 april 2019, van https://www.npo3fm.nl/nieuws/3fm/379128-hoe-kan-het-dat-muziek-altijd-herinneringen-oproept

Researchguide. (2018, 18 juni). Simple Tips on How to Write a Haiku – A Research Guide for Students. Geraadpleegd op 7 mei 2019, van https://www.aresearchguide.com/write-a-haiku.html

Sahadat, I. (2016, 30 januari). De geur van vroeger. Geraadpleegd op 6 mei 2019, van https://www.volkskrant.nl/wetenschap/de-geur-van-vroeger~bc12a74d/

Capital FM. (2013, 11 januari). Beyonce Explains Her Songwriting Process Fresh From Photoshoot In The Bahamas. Geraadpleegd op 7 mei 2019, van https://www.capitalfm.com/artists/beyonce-knowles/news/song-writing-photo-shoot/

Shepherd, J. (2016, 16 november). Frank Ocean actually gave an interview: 17 things we learned. Geraadpleegd op 7 mei 2019, van https://www.independent.co.uk/arts-entertainment/music/news/frank-ocean-interview-17-things-we-learned-tour-new-music-a7420406.html

Seydel, R. (2019, 17 april). 12 Ridiculous Songwriting Tips That Actually Work | LANDR Blog [Blogpost]. Geraadpleegd op 13 mei 2019, van https://blog.landr.com/10-songwriting-techniques/

Soundproofcow. (2018, 2 februari). THE RELATIONSHIP BETWEEN MUSIC AND MEMORY. Geraadpleegd op 22 april 2019, van https://www.soundproofcow.com/relationship-music-memory/

Tamaëal, N (2019) Research_verslag. Geraadpleegd op 1 juni 2019, van Research_verslag

Toptens. (z.d.). Top 10 Music Instruments that Represent Particular Emotions or Characteristics – TheTopTens®. Geraadpleegd op 29 april 2019, van https://www.thetoptens.com/music-instruments-represent-particular-emotions-or-characteristics/

Tronhjem, C. (z.d.). Sounding Emotional: How Timbre Choices Affect Emotion in Music. Geraadpleegd op 29 april 2019, van https://medium.com/the-sound-of-ai/sounding-emotional-how-timbre-choices-affect-emotion-in-music-27cbcf70f759

Wikipedia-bijdragers. (2016, 22 oktober). Inprenting (geheugen) – Wikipedia. Geraadpleegd op 22 april 2019, van https://nl.wikipedia.org/wiki/Inprenting_(geheugen)

Dankwoord

Graag wil ik de geïnterviewde personen bedanken voor hun openheid tijdens het vertellen van hun herinneringen. Zonder deze beeldende verhalen had ik geen nummers kunnen schrijven.

English Summary

The first note brings you back to that summer day, the moment you saw her for the first time. You can almost feel the sun on your skin and hear the cars passing by as soon as the first word is sung. When you close your eyes, you’re back in that moment, you’re at that place, with that one specific person. That’s the impact of music. It can trigger your strongest memories and take you back in time tot that special moment. With this seminar I want to translate other people’s memories to music and transfer their linked feelings to the listener.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *