Developing my analogue skills

Fotografie is een kunstvorm waarvan de waarde soms niet meer herkend wordt
door het gemak waarmee tegenwoordig foto’s worden gemaakt.

Fotograferen, wie doet het nou niet? Of het nou een snelle vakantiekiek is, een foto van je schoolbord, of een foto waar je ontzettend veel je best op hebt gedaan en graag met de rest van de wereld deelt.
Volgens het Nationale Social Media Onderzoek (Oosterveer, 2018) is het aantal Instagramgebruikers in 2018 gestegen tot wel 4,1 miljoen Nederlanders, waarvan 2,1 miljoen dagelijkse gebruikers.
Dit laat zien dat veel mensen bezig zijn met het maken van digitale foto’s. Waarom? Het is makkelijk, iedereen kan het en het kost meestal niks. Waarom zijn er dan nog mensen die analoge foto’s maken? Digitale fotografie klinkt makkelijker, toegankelijker en veel voorkomender. Wat maakt analoge fotografie bijzonder?

CONTEXT, SCOPE EN DEFINITIE

Al jaren ben ik bezig met het fotograferen van alles en nog wat. Ik heb duizenden foto’s geschoten en het heeft mij nooit verveeld, maar ik ben er nooit iets serieus mee gaan doen. Ik wil het een stapje verder nemen, of eigenlijk juist een stapje terug. ‘Back-to-basics’. Terug naar de wereld van analoge fotografie, naar de wereld van imperfectie en nauwkeurigheid.

Tijdens deze seminar onderzoek ik hoe ik analoge foto’s kan maken en hoe het ontwikkelproces te werk gaat. De vraag die ik aanvankelijk stelde was: Wat maakt analoge fotografie bijzonder? Om hierachter te komen is het belangrijk dat ik weet wat anderen daarvan vinden, maar ook dat ik zelf in de schoenen van analoge fotografen kan stappen. Ik wil zelf ervaren wat deze vorm van fotografie zo bijzonder maakt. Mijn uiteindelijke hoofdvraag is hierom ook: Hoe creëer je analoge fotografie van begin tot eind?

Om de hoofdvraag te kunnen beantwoorden stel ik mijzelf vier deelvragen:

  • Wat is analoge fotografie?
  • Hoe schiet ik analoge fotografie en hoe ontwikkel ik deze foto’s?
  • Moet men stoppen of doorgaan met het creëren van analoge fotografie?
  • “Waarom trekt analoge fotografie mij zo?”

HOE GA IK DIT AANPAKKEN?

Om alle deelvragen te kunnen beantwoorden moet ik teruggaan naar de kern van fotografie. Zo moet ik onderzoeken wat fotografie betekent en wat het voor mensen betekent.

Levi Bettwieser maakt in deze TedTalk duidelijk waar het voor mij om draait bij fotografie. Het gaat niet om de perfecte foto, maar om het moment dat voor altijd wordt vastgelegd in de geschiedenis. “We find ourselves creating moments that will make for a photo, instead of actually just having a moment.” (Levi Bettwieser, 2017).

Bij het maken van analoge foto’s komt veel techniek kijken. Om hier alles over te leren, zal ik veel tutorials kijken, professionals spreken die mij de basis kunnen leren en zal ik een mentor inschakelen om mij gedurende het proces te begeleiden.
Door middel van interviews en fieldresearch wil ik ontdekken waarom anderen nog steeds analoge fotografie gebruiken. Tijdens mijn best practice onderzoek ben ik meerdere video’s tegengekomen waarin mensen vertellen wat analoge fotografie voor hen betekent. Dit was een goede inspiratiebron en dit liet mij zien waar ik op moest letten tijdens het maken en ontwikkelen van foto’s.

(Storyhive, 2018) (IndieFilmLab, 2017) (Mango Street, 2018) (Wild we Roam, 2017)

Om ideeën te ontwikkelen voor mijn fotografie en de uiteindelijke expositie die ik neer ga zetten ga ik foto exposities bezoeken. Het allerbelangrijkste is uiteindelijk dat ik zelf aan de slag ga en met eigen handen en ogen ervaar hoe het is om een analoge foto te maken.

UITVOEREN EN EXPERIMENTEREN

Allereerst heb ik onderzoek gedaan naar de benodigdheden voor het maken en ontwikkelen van mijn analoge foto’s. De camera had ik al, maar de donkere kamer(doka) moest ik nog opzetten.

>

Dankzij de tutorials van Ilford (Ilford photo, 2018) en mijn mentor Ela, die mij het gehele project kon begeleiden, wist ik precies wat ik nodig had.

Nu alles klaar stond om de foto’s te ontwikkelen ben ik foto’s gaan schieten. Ik ben begonnen door mijn omgeving – Utrecht – in beeld te brengen.
Madris, docent CMD, heeft mij erop gewezen dat ik het FOAM-museum moest bezoeken. Hier ben ik dezelfde week nog naartoe geweest. Hierdoor zag ik de kracht van portretfotografie in.

(Foam, 2018)

Tijdens de expositie: Apples for Sale liet Rebecca Sampson door middel van portretfotografie de situatie van gastarbeiders zien. De persoonlijkheid van deze manier zorgde ervoor dat ik de situatie beter kon begrijpen. Hierom besloot ik om mijn stad door middel van portretten te laten zien.

Het was voor mij een erg grote stap om mensen te vragen of ik een foto van hen mocht maken. Hierdoor kon ik mijn doel niet bereiken en ben ik de filmrollen vol gaan schieten met dingen die in het moment mijn aandacht trokken. Ik wilde graag zo snel mogelijk de foto’s ontwikkelen, zodat ik daarmee kon experimenteren. Derk, docent CMD, liet mij abstracte foto’s zien van een fotografe die met verouderde filmrollen foto’s ontwikkelde (Porceddu, 2014). Dit inspireerde mij om meer te doen dan te denken.

Ik begon met het proces van het ontwikkelen van de foto’s. Hierbij moet de filmrol in een volledig donkere kamer worden ontwikkeld. Het opentrekken van het filmrolletje is al een hele operatie, maar daarnaast moeten alle vloeistoffen de goede temperatuur hebben en er mag geen enkel licht op de negatieven komen.

Het ontwikkelen ging de eerste twee keer fout. Dit betekent dat twee keer 36 geschoten foto’s, waar veel tijd en moeite in is gegaan, in een paar minuten verdwenen waren. Het gehele proces moest ik hierdoor opnieuw beginnen.

Een paar uur onderzoek en 36 foto’s later probeerde ik het nog een keer.

Toen ik eenmaal de ontwikkelde negatieven in beeld op papier kon omzetten, ervaarde ik een bijzonder gevoel. Hierin kon ik mij erg vinden in wat Mark mij vertelde.

Mark een fotograaf met een winkel vol met analoge camera’s ervaarde het ontwikkelen van foto’s als een vorm van meditatie. “Het zien ontstaan van iets op niks is magisch”.
Nu ik de basis onder de knie had kon ik gaan experimenteren tijdens het ontwikkelen van de foto’s. Bij de eindexamententoonstelling van de fotoacademie in Amsterdam kwam ik hele interessante foto’s tegen.

Dit wilde ik uitproberen, echter maakte in het mijzelf moeilijker, omdat mijn inspiratie kwam uit een digitale foto die naderhand bewerkt was. Ik moest mijn foto op voorhand ‘bewerken’ door te spelen met licht, filter plaatjes en geknipte vellen papier.

Experimenten

Na het doen van al het onderzoek, opdoen van inspiratie, veel zelf experimenteren en feedback ontvangen, zijn dit naar mijn mening de meest geslaagde foto’s.

CONCLUSIE

Polaroidfoto’s zijn de laatste jaren weer een stuk populairder geworden (Voorn, 2014). Deze oude vorm van het maken van een foto wordt dus verkozen boven het makkelijkere en goedkopere maken van digitale foto’s. Volgens mij komt dit doordat analoge foto’s puurder en rauwer een moment kunnen vastleggen. Foto’s zijn vaak imperfect. Juist deze imperfecties kunnen waarde toevoegen aan de vastlegging van het moment. Ik denk dat deze kracht van analoge foto’s nooit zal verdwijnen. Digitale fotografie is goedkoper en in veel opzichten makkelijker. Volgens mij is het absoluut de moeite en het geld waard om voor momenten die voor altijd vastgelegd worden voor een unieke (analoge) manier te kiezen. 

Zoals fotograaf Anton Corbijn zei tijdens een lezing in Stadschouwburg Leiden: “Digitaal lijkt meer op een baan, terwijl ik juist op zoek ben naar het avontuur dat analoge fotografie voor mij is.” Voor hem is imperfectie juist perfectie. “Als ik fotografeer, ben ik imperfect bezig, omdat ik het resultaat van de foto niet meteen kan zien.” (Hendrix, 2015). Na het hele proces te hebben doorlopen is deze quote van Corbijn voor mij een overkoepelende definitie van analoge fotografie.

TERUGBLIKKEN

Dit proces heeft mij echt op de proef gesteld wat betreft dingen die fout kunnen gaan en dat je dan moet blijven doorzetten. Ik ben uiteindelijk erg tevreden dat ik het project later wilde afronden om toch te laten zien wat ik kan en wat er nog te leren viel. Ik hoop de bezoeker van mijn expositie mee te nemen in het avontuur dat ik beleefd heb.
Ik ben van nature perfectionistisch aangelegd. Dit project heeft mij laten inzien dat imperfectie ook mooi is. Ik wil in de toekomst imperfectie meer gaan waarderen, het gaat uiteindelijk om het leerproces en niet alleen om het resultaat. 

DE TOEKOMST VAN…

Ik raad anderen die in fotografie geïnteresseerd zijn aan om deze vorm van fotografie te ontdekken. Door zelf dit avontuur aan te gaan kan je zien hoe waardevol een moment is en hoe makkelijk het weg kan drijven als je er niet de energie in steekt die nodig is.

Aantal woorden: 1311

LITERATUURLIJST

Bettwieser, L. (2017, 19 juni). Why apply a film mentality to digital photography? [Video]. Geraadpleegd van https://www.youtube.com/watch?v=a3im2-5mQCM

CMD Methods Pack: Find a combination of research methods that suit your needs. HAN University of Applied Sciences – Amsterdam University of Applied Sciences, the Netherlands. ISBN/EAN: 9990002057946. Available at: cmdmethods.nl. 

Foam. (2018, 9 november). Foam 3h: Rebecca Sampson – Apples for Sale [YouTube]. Geraadpleegd 5 juni 2019, van https://www.youtube.com/watch?v=65usGqkLmSU

Hendrix, J. (2015, 8 september). Verslag: Masterclass Anton Corbijn. Geraadpleegd 1 juni 2019, van https://www.digifotopro.nl/content/verslag-masterclass-anton-corbijn

Ilford photo. (2018a, 15 februari). Processing Black & White Film [YouTube]. Geraadpleegd 23 april 2019, van https://www.youtube.com/watch?v=aPQ7OPy8T2w

Ilford photo. (2018b, 26 februari). Making Your First Black & White Print [YouTube]. Geraadpleegd 23 april 2019, van https://www.youtube.com/watch?v=O31OZgnCoAw

IndieFilmLab. (2017, 29 september). Film photography documentary [YouTube]. Geraadpleegd 10 mei 2019, van https://www.youtube.com/watch?v=LEpSHuV6tXo

Mango Street. (2018, 24 september). Film Photography with Sam Elkins [YouTube]. Geraadpleegd 9 mei 2019, van https://www.youtube.com/watch?v=JyDxMqISJ9Q

Oosterveer, D. (2018, 29 januari). Marketingfacts | Platform voor interactieve marketing. Geraadpleegd 5 mei 2019, van https://www.marketingfacts.nl/cookies/?s=%2Fberichten%2Fjongeren-keren-facebook-massaal-de-rug-toe

Porceddu, M. (2014, 27 september). CAT. Geraadpleegd 10 mei 2019, van https://manuelaporceddu.nl/

Storyhive. (2018, 5 februari). The Analogue Photography Series: Film is Still Alive [YouTube]. Geraadpleegd 5 juni 2019, van https://www.youtube.com/watch?v=l9MGpcBgbvI

Voorn, J. (2014, 11 november). Waarom de polaroid bezig is aan een comeback. Geraadpleegd 1 juni 2019, van https://www.hpdetijd.nl/2014-11-11/waarom-de-polaroid-bezig-aan-een-comeback/

Wild we Roam. (2017, 17 oktober). Shooting 35mm Film in New York City (Story 14) [YouTube]. Geraadpleegd 10 mei 2019, van https://www.youtube.com/watch?v=MFb0eusepdk

SUMMARY

I have always been a big fan of photography and shooting photos myself. This time I wanted to go back to basics and shoot analogue photos. I wanted to know: what makes analogue photography special? And took the matter in my own hands. I started shooting on film and I developed all the pictures myself in a dark room I made out of my childhood room.
Anlogue photography makes the moment of more special and it makes the photo authentic and raw. The time you put into making a picture from scratch makes you value the moment you took it in way more than digital photography does.

Maja den Haan – 1696869 – 5 juni 2019 – Seminar

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *