AI, nu ook verkrijgbaar voor dummies!

Inleiding

De vierde revolutie is begonnen. Tegen 2025 zullen robots de helft van het werk dat we nu doen op zich nemen (Kraaijvanger, 2018). Tegenwoordig zit Artificiële Intelligentie (AI) in onze smartphones, computers en zelfs onze auto’s. Maar wat is AI? Wat maakt het zo groot? Hoe werkt het? Er is niks dat hier concreet antwoord op geeft. Er is niets dat een simpele uitleg geeft over wat AI is, en wat het ons kan bieden in de toekomst. Dat is waar mijn Seminar project aan te pas komt.

Ik ben gefascineerd door AI, en ik ben er van overtuigd dat dit een enorm onderdeel gaat worden in de toekomst, niet alleen voor ons als designers, maar ook voor de mensheid in het algemeen.
Na weken onderzoek, wil ik graag mijn (kleine beetje) kennis over AI delen.

Context, Scope en Definitie

Scope

In dit project kijk ik naar wat er gaat gebeuren in de toekomst met AI en algoritmes, en het verschil tussen de twee. Ik kijk naar hoe ze ontwikkeld worden, en hoe dicht dat bij gewone mensen als jij en ik kan staan. Ik duik in de wereld van deze techniek, en laat aan u zien waar u aan moet denken nu wij deze toekomst tegemoet gaan. Dit doe ik aan de hand van een uur durend kenniscollege op 6 juni 2019. Aangezien niet iedereen hier bij kan zijn, zal ik deze opnemen, en in behapbare video’s op een online website zetten, http://www.aivoordummies.nl/ zodat iedereen het na kan kijken.

Definitie

Ik ging te werk aan de hand van de volgende hoofdvraag:

Hoe informeer ik mijn medestudenten over AI, en deel ik de passie die ik heb voor dit onderwerp?

Voor mijn deelvragen keek ik naar de vragen die ik zelf had over AI.

  • Wat is het verschil tussen AI en algoritmes?
  • Wat gaat AI doen in de toekomst?
  • Hoe speelt AI een rol voor ons als designers?

Dit bracht natuurlijk geen antwoord op de hoofdvraag, maar dit was aanleiding tot mijn onderzoek.

Om mijn hoofdvraag te beantwoorden had ik andere deelvragen:

  • Hoe geef ik op een interessante manier kennis door aan mijn medestudenten?
  • Wat is de beste vorm om te leren?
  • Hoe maak ik de vertelde informatie achteraf vindbaar? Dit, omdat er op de expo ook iets fysieks aanwezig moet zijn.

Context

In de toekomst gaat AI een grote rol spelen in ons dagelijks leven. Het gaat zoals in de inleiding al gezegd een onderdeel worden van veel producten waar we dagelijks mee te maken gaan krijgen. Als designers kom je het vroeg of laat tegen in een opdracht of klus, aangezien steeds meer bedrijven bezig zijn met het ontwikkelen van AI, zoals Facebook, Spotify, Google en Amazon. Dit zijn grote namen, maar zij bevatten wel een wijd arrangement aan producten en diensten, en zijn de leidraad voor kleinere bedrijven die ook mee willen komen in de toekomst.

AI wordt dus ontzettend groot, maar is destijds zelf ook al een heel breed begrip dat moeilijk te bevatten is. Hier wilde ik wat aan doen, door eerst zelf over AI te leren, en vervolgens dit aan anderen te leren.

Ik merk van mezelf dat ik het leuk vind om te spreken, dus hierom rolde het plan uit om een soort digitale lessen te maken, waarin ik mijn kennis over AI doorgeef aan mijn medestudenten.

Uiteindelijk bood deze lessenserie een goed handvat om AI te kunnen bevatten, wat hopelijk studenten in de toekomst zal stimuleren om bijvoorbeeld de minor Data te gaan doen, of de vervolgmaster Data Driven Design.

Methode en Aanpak

Ik ben begonnen met deskresearch. Zo probeerde ik alles te weten proberen te komen over dat wat met AI te maken had. Hieruit haalde ik veel informatie, maar niet informatie die ik makkelijk kon delen met anderen. Daarvoor ging ik in gesprek. Ik heb meerdere mensen geïnterviewd, waaronder de docenten Gijs ten Cate, en Sam Verkoelen. Beide geven les op CMD, en beide zijn ook bijzonder kundig in AI.

Zij hielpen mij om op een rijtje te zetten wat nu echt belangrijk is voor in het college. Door nog dieper in te gaan op bepaalde stof, lieten zij mij echt de kern zien van wat belangrijk is. Vaak ging dit aan de hand van rekensommetjes en krabbels die voor de buitenwereld onleesbaar zijn, zoals hieronder.

Uit gesprekken met docenten kwamen ook veel andere behulpzame dingen over lesgeven. Door gewoon te praten heb ik ontzettend veel geleerd, en dat heeft geresulteerd in de les die ik uiteindelijk heb opgeleverd.

Bij een project waarbij ik enthousiast word over het onderwerp, praat ik er met zoveel mogelijk mensen over. Soms over de grote lijnen, zoals met docenten, maar ook met mijn medestudenten heb ik veel ‘mini interviews’ gehad. Op die manier krijg ik bijvoorbeeld feedback van Vera over een bepaalde camerahoek, en hielp iemand anders weer met een nieuwe tool waarmee je kleuren kan vergelijken.

Studenten leren beter via video’s. Dit komt doordat het brein visuele beelden sneller herkent en verwerkt. Ook krijgen ze een letterlijk beter beeld van de stof, door voorbeelden direct op hun scherm te zien. (Bergwall, 2015) Dit was de reden dat ik besloot de stof in video’s te verdelen, in plaats van een artikel, blog, podcast of ander medium.

Intro en outro animaties gebruikt voor de video’s.

Uitvoering en Experimenten

Dit gehele project was tot op dit punt vooral tekstueel. Veel interviews, deskresearch, meer praten en vervolgens nog weer meer lezen. Ik wilde het er mooi en strak uit laten zien, maar ik wilde het ook echt mijn werk maken. Hierom besloot ik om na verschillende kleurencombinaties te kiezen voor een pallet met 5 kleuren, wat voor mij een grote uitdaging gaf. Ik had namelijk 5 kleuren, om alles duidelijk te maken, alle tekeningen, schaduwen, kleuren en vlakken.

De hierboven getoonde kleuren heb ik dus omgezet in illustraties, en andere manieren om AI te vertalen naar wat makkelijks.

Dit ging veel aan de hand van schetsen.

Uiteindelijk maak je veel meer schetsen dan je werkelijk illustreert, maar soms is het ook gewoon goed om een idee uit je hoofd op papier te zetten.

Soms deed ik zelfs meer dan ik in eerste instantie had gedacht. Zo had ik in mijn hoofd en op papier een kale witte website in gedachten, waar de video’s embedded via YouTube op te zien waren. Dit, omdat een presentatie an sich niet te doen is op de expo, de plek waar je beoordeeld wordt.

Het originele plan, een simpele witte website met daarin de video’s.
Een prototype van de website, met schuivende onderdelen, en een verbeterde esthetiek.

Evaluatie en conclusie

Door dit project heb ik heel veel respect gekregen voor docenten en sprekers. Het is niet zo makkelijk als je denkt, een lessenserie voorbereiden. Uiteindelijk ben ik een week voor de presentatie ziek geworden, wat ervoor zorgde dat ik vrij weinig kon werken aan school. Hiervan leerde ik een les die ik eigenlijk al wel vaker heb geleerd, namelijk dat je op tijd moet beginnen en goed vooruit moet plannen.

Wat ik allemaal heb geleerd over AI is te groot om hier op te schrijven. De belangrijkste dingen staan in de video’s op de website.
Ik moet er wel bij zeggen, dat wat ik beschrijf gebaseerd is op wetenschappelijke bronnen, maar dat niet wilt zeggen dat andere bronnen het fout hebben.

AI is een relatief nieuw begrip, dat een paraplu vormt voor vele andere begrippen, en tegelijk heeft AI ook nog geen grenzen (Chandrayan, 2018). Het is dus mogelijk dat een verschillend artikel een verschillende definitie geeft om het feit dat er nog niet met 100% zekerheid is vastgesteld wat er nu wel of niet AI is.

De toekomst van www.aivoordummies.nl

Zelf weet ik nog niet of ik verder ga met deze lessen. Er gaat een boel tijd in zitten. Mocht iemand hier mee verder gaan, dan is mijn advies praat veel, en het liefst met experts. Mijn moeder zei altijd:

Je weet pas zeker dat je iets snapt, als je het kan uitleggen aan de volgende.

En dat is zeker van toepassing op een complex onderwerp als kunstmatige intelligentie. Om een voorbeeld  te geven: deep learning, een ingewikkeld onderdeel van AI wat u op de website kunt vinden, snapte ik pas echt toen expert Sam Verkoelen mij het uitlegde aan de hand van een voorbeeld met simpele eentjes en nulletjes. Dit soort expertise ga je niet snel vinden op een los artikel op internet.

Bronnen

Bergwall, T. (2015, 2 januari). 7 Reasons Students Learn Better With Video. Geraadpleegd van https://www.linkedin.com/pulse/7-reasons-students-learn-better-video-travis-bergwall

Kraaijvanger, C. (2018, 18 oktober). De Vierde Industriële Revolutie is begonnen: zijn we straks allemaal overbodig? Geraadpleegd van https://www.scientias.nl/de-vierde-industriele-revolutie-is-begonnen-zijn-we-straks-allemaal-overbodig/

Nelson, M. (Producent) & Sugg, S. (Regisseur). (2017). Slaughterbots [Film]. Verenigde Staten: Future of Life Studio. Geraadpleegt van: https://www.youtube.com/watch?v=9CO6M2HsoIA

Kieft, M. (Regisseur) (22 april 2018). Verslaafd aan het algoritme [documentaire]. Nederland: VPRO. Geraadpleegt van: https://www.vpro.nl/programmas/tegenlicht/kijk/afleveringen/2017-2018/verslaafd-aan-het-algoritme.html

indeed.com (8 mei 2019) Python Developer Salaries in the United States. Geraadpleegt van: https://www.indeed.com/salaries/Python-Developer-Salaries

AI Trends. (2019, 7 januari). Artificial Intelligence vs. a Clever Algorithm, What’s the Difference? – AI Trends. Geraadpleegt van https://www.aitrends.com/ai-software/software-development/artificial-intelligence-vs-a-clever-algorithm-whats-the-difference/

Atul, A. (2019, 22 mei). AI vs Machine Learning vs Deep Learning. Geraadpleegd van https://www.edureka.co/blog/ai-vs-machine-learning-vs-deep-learning/

Bentley, P. J., Brundage, M. Häggström Olle, Meltzinger, T. (2018). Should we fear artificial intelligence? EPRS, European Parliamentary Research Service. Geraadpleegd van http://www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/IDAN/2018/614547/EPRS_IDA(2018)614547_EN.pdf

Brooks, R. (2017, 12 januari). Unexpected Consequences of Self Driving Cars – Rodney Brooks. Geraadpleegd van http://rodneybrooks.com/unexpected-consequences-of-self-driving-cars/

Chandrayan, P. (2018, 13 juni). Deep Learning : What & Why ? Geraadpleegd van https://codeburst.io/deep-learning-what-why-dd77d432f182?gi=c26dff5bcee

Kumar, C. (2018 april). A List of Technology Abbreviations Commonly Used. Geraadpleegd 5 juni 2019, van https://geekflare.com/tech-abbreviations/

O’Neil, C. (2017). Weapons of Math Destruction: How Big Data Increases Inequality and Threatens Democracy. Penguin Books, Limited.

Premisse

Artificial Intelligence uitgelegd op een vereenvoudigde manier, gevisualiseerd in digitale lessen te vinden op www.aivoordummies.nl.

Nederlandse Synopsis

Iedereen heeft in de toekomst te maken met Artificial Intelligence (AI). Het gaat in al onze producten zitten, slimme koelkasten die zelf producten kunnen bestellen, zelfrijdende auto’s of virtuele assistenten die onze agenda bijhouden. Maar wat is AI nu eigenlijk? Wat kan ik ermee? Voor het vak Seminar heb ik een online lessenserie ontwikkeld, die je kunt vinden op www.aivoordummies.nl. Hier krijg je uitleg over de basis van deze technologie, aan de hand van relevante voorbeelden. In deze blog lees je over hoe dit project tot stand is gekomen.

English Summary

In the future, everyone will get in touch with Artificial Intelligence (AI). It’s gonna take place in all our products, smart fridges that can order products themselves, self-driving cars or virtual assistants that keep track of our agenda. But what is AI really? What can I do with it? For the course Seminar I’ve developed an online course, that you can find on www.aivoordummies.nl. Here, you’ll learn the basis of this technology by the use of relevant examples. In this blog you’ll read how this project came to be.

Keywords (tags)

2019, AI, AIvoorDummies, audiovisueel, CMD Studio, Concept Diary, Inspiratie College, Lessen, Periode D, Research, Seminar, STudio Seminar, Studio-5c, website

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *