Abstraction in Patterns

Aardig wat mensen geven waarde aan hun sterrenbeeld en lezen ook vaak de voorspellingen die geschreven staan. Ik ben zelf niet een persoon die dat doet maar het interesseert mij wel waar dit vandaan komt. Ik vraag me bij heel vaak af waar de oorsprong ligt en wat het tegenwoordig nog voor waarde heeft voor mensen. “Vroeger keken mensen ‘s nachts veel naar boven. En als je ‘s nachts lang naar de sterrenhemel kijkt ga je vanzelf figuren in die sterren herkennen. Zo zijn de sterrenbeelden ontstaan: een verzameling sterren die samen een figuur vormen als je ze door lijnen zou verbinden.” (2006, W. Wever)

Mijn fascinatie voor patronen heb ik al sinds dat ik klein ben. Het begon allemaal bij het fenomeen dat “Moire” heet. Hierbij heb je bijvoorbeeld twee vellen met lijnen die je over elkaar heen kunt bewegen. Daarbij verschijnt er een niewe vorm/ nieuw patroon. Om een voorbeeld te geven zie hier de foto.

Moire:

Naast mijn fascinatie voor patronen heb ik ook een interesse in abstractie. Deze komt voor uit mijn het niet kunnen zien wat iets is en nieuwsgierig zijn over wat het zou kunnen zijn. Als voorbeeld heb je een wolk, deze kan je zien als een wolk (wat het ook is). Maar vanuit een wolk kun je ook weer hele andere vormen herkennen. Dit geeft ook weer een beeld van een patroon. Het is namelijk zo dat wij elkaar als mens/man/vrouw herkennen omdat wij dit zo vaak zien en onze hersenen zo zijn ingesteld dat wij altijd iets herkenbaars zoeken. Daarom zijn abstracte vormen voor mij zo interessant. Hierbij worden onze hersenen op de proef gesteld.

Context, Scope & Definitie

Om deze twee fascinaties te combineren ben ik opzoek gegaan naar een uitgangspunt voor mijn seminar. Hier heb ik heel lang over gedaan omdat ik geen uitweg zag in het doolhof van de patronen. Toen ik op een avond bier aan het drinken was met wat vrienden keken wij naar de sterren en hadden wij het over de sterrenbeelden en hoe het kwam dat wij punten verbinden en daar een patroon uit trokken. Door astronomen is vastgesteld dat er een patroon in de sterren te vinden is. Zo hebben we bijvoorbeeld de “kleine beer”. De kleine beer is een steelpan maar toch noemen wij dit een kleine beer. Dat vind ik een redelijk abstract begrip waarbij patronen worden toegepast. In het Engels heet deze ook wel “the little dipper” of “the little bear”. Dit komt allemaal voor uit het oude latijn “Ursa Minor”. Als je dit vertaald betekent het “de kleinere beer”. (2006, G.D. Röth)

Mijn hoofdvraag luidt:

Hoe verbind ik patronen en abstractie met elkaar?

Deelvragen:

Hoe pas ik de combinatie van patronen en abstractie toe?

Wil ik Abstractie creëren of het abstracte van een vorm wegnemen?

Hoe verwerk ik de abstracte patronen in een sterrenbeeld tot hetgeen dat het uit zou moeten beelden?

 

Methode en Aanpak

Om meer te begrijpen over de sterrenstelsels en de sterrenbeelden ben ik opzoek gegaan naar verschillende lectures, documentaires en boeken die mij ondersteuning bieden. Zo heb ik gekeken naar een boek en een documentaire van de BBC over abstractie (2014, The Rules Of Abstraction With Matthew Collings), (1995, E. Lucie-Smith). Hierbij worden verschillende abstracte kunstenaars aan het licht gebracht door hun werken te bestuderen. Om te kijken hoe de sterrenstelsels in elkaar zitten en de “dierenriem sterrenbeelden (zodiac)” heb ik het boek (2006, Sterren en Planeten) gebruikt. Daarnaast heb ik gekeken naar een lecture over de Big Bang, en het ontstaan van het helal bij (2015, DWDD University).

Inspiratie en experimenten

Als eerste ben ik opzoek gegaan naar inspiratie doormiddel van het experimenteren met verschillende patronen. Vaak gebaseerd op een repetitieve vorm. En doormiddel van fotografie en deskresearch ben ik meer inspiratie gaan zoeken:

Uitvoering en Experimenten

Concept 1:

In het begin van deze periode wilde ik heel graag een patroon verwikkelen in een eindeloze tunnel. In het midden van de tunnel zit een patroon verwerkt die je handmatig kunt draaien. Daardoor zou je steed een nieuwe eindeloze vorm krijgen. Deze tunnel zou er ongeveer zo hebben uitgezien:

Ik kwam er achter dat ik met dit idee te onrealistische dingen van mezelf vroeg. Ik ben daardoor verder gaan kijken naar de abstractere kant van een patroon.

Concept 2:

Hier heb ik bijvoorbeeld gekeken naar het visualiseren van geluid doormiddel van een ballon, laserpen, box en een klein stukje spiegel. Doormiddel van verschillende toonhoogtes zou je een abstract patroon krijgen bij verschillende frequenties. Zie:

Ook bij deze uitwerking zag ik niet hoe ik hier echt verder mee zou kunnen gaan dan alleen dit. Het leek voor mij te saai. En minder uitdagend.

Concept 3:

Uiteindelijk ben ik gekomen op het visualiseren van de betekenis van het sterrenbeeld, en deze te koppelen aan de sterren zoals ze in formatie staan. Zie de sterren als pinpoints van de visualisatie. Dit doe doormiddel van illustratie omdat ik voor mijn gevoel illustratie nog te weinig beheers. Hieronder zie je mijn proces:

Evaluatie en conclusie

Ik heb een verhaal van abstractie proberen te vertellen doormiddel van de sterrenbeelden. Ik denk dat het moment van besef dat het de sterren moeten zijn heel belangrijk was in mijn proces. Zo heb ik goed kunnen doorzetten in mijn ontwikkeling als illustrator.

Tijdens het werken aan seminar ben ik erachter gekomen dat ik het heel lastig vind om een einddoel aan mezelf te stellen. Ik merk dat ik graag een beetje wil aankloten en dat als ik eenmaal een weg gevonden heb dat ik er heel hard voor werk.

Toekomst

In de toekomst wil ik graag de werkwijze zoals ik die nu heb omgooien. Ik merk dat ik te lang bezig ben met nadenken en meer bezig ben met experimenteren. Ik wil graag een einddoel voor mezelf zetten hoe realistisch het ook is en er alles voor doen om te halen.

Bronnen:

Hoe zijn sterrenbeelden ontstaan? (z.d.). Geraadpleegd 5 juni 2019, van https://willemwever.kro-ncrv.nl/vraag_antwoord/geschiedenis/hoe-zijn-sterrenbeelden-ontstaan

Elst, k. (2008, 1 september). Onstaansgeschiedenis van de dierenriem. Geraadpleegd 5 juni 2019, van https://www.astrovdm.com/KE_Dierenriem_VAT0809.htm

Schilling, G. (1999). Sterrenkunde van a-z. Amsterdam: Het Spectrum.

BBC Four – The Rules of Abstraction with Matthew Collings, “It’s like destroying and creating at the same time”. (2014, 8 september). Geraadpleegd 5 juni 2019, van https://www.bbc.co.uk/programmes/p0260rbg

DWDD University: De Oerknal – Robbert Dijkgraaf – 17-5-2012. (z.d.). Geraadpleegd 5 juni 2019, van https://dewerelddraaitdoor.bnnvara.nl/media/192445

Röth, G. D. (1995). Sterren en Planeten (3de dr.). -: Tirion.

Lucie-Smith, E. (1995). Movements in Art Since 1945: Issues and Concepts. Thames and Hudson.

Gillian JR., E. V. (1969). Geometric Design And Ornament. -: Free Design For Artists and Craftsmen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *