Zijn angsten draagbaar?

PREMISSE EN SYNOPSIS

“Aan de hand van tweedehands kleding angsten voor de beoogde doelgroep meer bespreekbaar, begrijpelijker en schaamteloos maken.”

“In 2017 waren er naar schatting 424.600 mensen die onder behandeling waren bij de huisarts voor een angststoornis: 141.700 mannen en 282.900 vrouwen (Volksgezondheid, 2017).” Vooral vroeger had ik zelf veel angsten, waaronder de dood. Ik vroeg me af waar dit vandaan kwam, ik ontdekte dat dit voortkwam uit mijn eerste ervaring met de dood toen mijn overgroot oma stierf. Ik besloot dat dit onderwerp meer bespreekbaar moest worden aan de hand van mijn enquête uitkomsten (zie bijlage 1). En hoe kan dit beter dan door dit hand in hand te laten gaan met mijn andere fascinatie: fast fashion, “de één na meest vervuilende industrie ter wereld (Voor de wereld van morgen, 2019).” Daarom heb ik ervoor gekozen om alleen tweedehands kleding te gebruiken om mensen tevens te laten zien dat tweedehands nog steeds ‘fashionable’ kan zijn.

SCOPE

Het onderzoek wordt gevormd aan de hand van de volgende hoofdvraag:

“Hoe combineer ik storytelling, design en duurzame fashion om het verhaal achter de angst bespreekbaar, begrijpelijk en schaamteloos te maken?”

Om de angsten die ik ga uitbeelden begrijpelijk te maken moet ik weten wat angst inhoudt en hoe het voelt. Daarom ga ik opzoek naar ervaringsverhalen van mensen met een angststoornis omdat zij bang zijn “in situaties die geen direct gevaar opleveren (Expertisecentrum Transculturele Therapie, n.d.).”

Uit de documentaire van ‘Vet Gezellig’ bleek wel hoe angst een impact kan hebben op je leven (Vet Gezellig, 2018). Er werden beelden vastgelegd waarin hij in een paniekaanval zat en hij beschreef zijn symptomen. Zoals een versnelde hartslag, tintelende handen en veel zweten.

Als ontwerper vind ik het van belang dat mijn keuze voor materiaal, kleur en werkwijze het uiteindelijke verhaal versterken. Dit omdat het verhaal in dit project de ‘key’ is voor het uiteindelijke doel. Ook ga ik hierbij kijken welk ontwerpproces ik moet doorlopen om het gewenste resultaat te behalen. Dit doe ik aan de hand van best-practices, most-relevance, locatiebezoeken, expertinterviews en vormexperimenten.

METHODE

DESKRESEARCH

Om te beginnen ben ik aan de slag gegaan met inspiratieonderzoek. Vervolgens heb ik onderzocht hoe mensen denken over angsten en wat hen ervaring is met het uitspreken van je angsten. Dit heb ik gedaan aan de hand van een enquête (Zie bijlage 1). Ook ben ik meteen de diepte in gedoken door een vriendin die last heeft van paniekaanvallen te interviewen (Zie bijlage 2). Om wat meer te leren over design en een ontwerpproces heb ik twee documentaires gekeken (Zie bijlage 3). Hier heb ik inspirerende quotes uit gehaald zoals: “Ga op pad, geniet van het leven. Zo ontstaat de bibliotheek in je hoofd van waaruit je dan unieke ontwerpen kunt maken”.

Elke kleur heeft een specifieke kleurkarakteristiek en daardoor een bepaalde invloed en belevingswaarde (Bielders, 2015)”. Deze zijn enorm belangrijk bij het overbrengen van het verhaal. In het onderzoeksverslag wordt elke kleur en betekenis uitgelegd (D. Thomas, 2019). Voor de kledingstukken zelf heb ik styleguides gemaakt om zo mijn materiaal en kleurkeuze duidelijk te hebben.

 Verder heb ik op basis van storytelling, design en inspiratie best practices gedaan. Qua design heb ik het ontwerpproces van een kledingontwerper geanalyseerd en dit heb ik ook doorgetrokken naar mijn eigen ontwerpproces. Zo maakte hij moodboards voor elk kledingstuk en maakte vanuit daar een schets wat leidde tot het eindproduct.
Ook zijn er expertinterviews gehouden met een kledingontwerper en een kunstenaar om tips te krijgen over het gebruik van materiaal en het vertellen van een verhaal met beeld (Thomas, 2019a).

UITVOERING

In de eerste weken ben ik vooral aan de slag gegaan met materiaal experimenten. Hierbij heb ik getest met borduren, schilderen, papier machee en schetsen. Vooral bij borduren en papier machee kwam ik erachter dat het veel werk was voor matig resultaat.

We hielden een mini expo in de klas waaruit ik de feedback kreeg dat ik meer angst zou kunnen uitstralen aan de hand van de materiaalsoorten die ik gebruik (Thomas 2019b). Ook heb ik toen besloten per kledingstuk één angst te verwerken en meer te gaan werken vanuit de persoon die de angst heeft.

Ik ben aan de slag gegaan met het maken van spinnen in de hoop dat ik deze later zou kunnen gebruiken voor het eindwerk.

Uit de documentaires die ik heb gekeken ontdekte ik dat de ontwerper alles tekende wat in zijn gedachte voorbijkwam. Sommige schetsen haalde het tot zijn eindproduct. Deze manier van ontwerpen vond ik erg interessant en ben ik uit gaan voeren.

Dit werkte erg goed en ik merkte dat ik echt een stijltje begon te ontwikkelen. Vervolgens ging ik deze schetsen op textiel testen. Ik wilde oefenen met omgekeerd contrast.

We hielden de proefschouw en ontdekte dat mijn eerste proefstukken nog steeds niet ingingen op het gebruik van materiaal. Vanaf dit punt heb ik mij heel erg verdiept in het verhaal van een kledingstuk. Waarom zou ik een trui gebruiken als ik ook een onderbroek kan gebruiken? Hoe verandert dat het verhaal dat ik wil overbrengen? Ik ging meer onderzoek doen naar de angsten, kleuren en materialen (Thomas, 2019a).

Ik ben op een andere manier gaan proberen te ontwerpen door eerst moodboards te maken, daar uit schetsen en dan een kledingstuk.

Bij het ontwerp hoort ook het falen. We maakten een badjas waarin het zou moeten lijken alsof je vast zat, net zoals bij een slaapverlamming. Het was iets te rommelig geworden dus uiteindelijk hebben we alle banden weer losgehaald en op een andere manier vastgemaakt.

Omdat ik vastliep met de visuele inspiratie ben ik een eng geluid gaan maken ter ondersteuning van de kledingstukken. Het heeft niet direct inspiratie opgeleverd maar heeft er wel voor gezorgd dat ik met een frisse blik weer verder kon.

Een belangrijke factor in het creëren van de sociale angst trui zijn de video’s van YouTuber Rebecca Denise (van Gemert, 2017). Haar drie video’s over hoe misbruik en het 8 jaar lang voor zichzelf houden hiervan heeft geleid tot sociale angst waren een echte ‘eye opener’.

Ik merkte dat elke keer als ik een idee uit ging schetsen ik het veranderde als ik bezig was met de uitwerking van het idee.

EINDWERK

In totaal zijn er vijf kledingstukken in de maak. Twee hiervan zijn helemaal af, zoals hieronder te zien. Een pet over de dood, een blouse over spinnen, een trui over sociale angst, een leren jas over faalangst en een badjas + slaapmasker over slaapverlammingen. Al deze angsten zijn gekozen op basis van de enquête uitkomsten. Tijdens de expositie worden de kledingstukken tentoongesteld op paspoppen en hangen aan een kledingrek t-shirts met foto’s van de stukken en op de achterkant uitleg voor elk gemaakt stuk.

REFLECTIE

Het werkproces had zo zijn ups en downs. De eerste weken heb ik veel gedaan tot dat ik merkte dat ik vast bleef hangen in mijn ideeën. Na de proefschouw had ik weer hernieuwde inzichten en ben ik met dezelfde motivatie als in de eerste weken weer aan de slag gegaan. Ik ontdekte dat de kleinste dingen de meeste tijd kosten. Dat het balen is als je 5 uur besteed hebt aan het vastzetten van spanbanden om er vervolgens weer een uur mee bezig te zijn om ze eraf te halen. Ik ben blij met het resultaat en denk dat ik als ontwerper ben gegroeid op het gebied van storytelling through design.

AANBEVELINGEN

Voor de toekomst zou er uitgebreider onderzoek gedaan kunnen worden naar het gevoel van angst. Dit zou inhouden dat er een panic room of een andere situatie zou ontstaan waarin de ontwerper zelf de angst ondergaat. Op deze manier heb je een subjectiever beeld van de angst.

ENGLISH SUMMARY

” In 2017 about 424.600 people in The Netherlands were being treated for anxiety: 141.700 man and 282.900 woman (Volksgezondheid, 2017)”. When I was younger I had a lot of fears, one of them was dying. I started to understand were it came from; when I was about 6 years old my great grandmother died, it was the first time in my life someone I knew had died. I am interested to see how other people experience fear, how people respond to them having anxiety. Combined with one of my other fascinations, Fast Fashion and it’s pollution, I am going to make clothes based on anxious experiences. All the clothing I will use are second hand to show that old clothes can be fashionable and relatable.


BIJLAGEN

Bijlage 1 – Enquête uitkomsten (D. Thomas, 2019)

Bijlage 2 – Interview Caitlin Voers (D. Thomas, 2019)

Bijlage 3 – Most Relevance Knowledge Documentaires (D. Thomas, 2019)


BRONNEN

60 Second Docs. (n.d.-a). Wing Maker. Retrieved June 4, 2019, from https://www.facebook.com/unsupportedbrowser

60 Second Docs. (n.d. -b). Skeleton of Color . Retrieved June 4, 2019, from https://www.facebook.com/unsupportedbrowser

60 Second Docs. (n.d. -c). Paper City. Retrieved June 4, 2019, from https://www.facebook.com/watch/?v=273988830106159

Bielders, H. (2015, November). De kracht van kleuren. Retrieved June 4, 2019, from http://harriebielders.nl/verhalen/de+kracht+van+kleuren.html

Cut. (2018, September 4). Guess My Phobia | Lineup | Cut [YouTube]. Retrieved June 5, 2019, from https://www.youtube.com/watch?v=5fy7S3jCyAg

Cut. (2017, August 8). Kids Describe Their Fears to an Illustrator | Kids Describe | Cut [YouTube]. Retrieved June 5, 2019, from https://www.youtube.com/watch?v=kwZsIipUIkc

Expertisecentrum Transculturele Therapie. (n.d.). Angst – Expertisecentrum Transculturele Therapie. Retrieved June 4, 2019, from https://transcultureletherapie.nl/angstklachten/

HYPEBEAST. (2016, June 7). Warren Lotas Explores Past Experiences to Create His Wiz Khalifa-Approved Customs [YouTube]. Retrieved June 5, 2019, from https://www.youtube.com/watch?v=eYaaMHm35FA

Karimas drawing life. (2018, October 15). painting on my clothing – acrylic paint [YouTube]. Retrieved June 5, 2019, from https://www.youtube.com/watch?v=zXDRwNsABO0

KQED Art School. (2016, June 28). What Does it Take to Be A Fashion Designer? [YouTube]. Retrieved June 5, 2019, from https://www.youtube.com/watch?v=367veujwj_Y

Merry, J. (n.d.). james merry (@james.t.merry) • Instagram photos and videos. Retrieved June 4, 2019, from https://www.instagram.com/james.t.merry/

Rose, N. (2019, January 24). My Top 10 MUST KNOW Sewing Tips, Tricks + A Luxury Giveaway! | Nava Rose [YouTube]. Retrieved June 5, 2019, from https://www.youtube.com/watch?v=NsefEuytp0M

Shmoxd. (2018, August 29). How to screen print at home [YouTube]. Retrieved June 5, 2019, from https://www.youtube.com/watch?v=uTQmejI2ICg

Thomas, D. (2019a, 4 juni). Onderzoeksverslag. Geraadpleegd op 4 juni 2019, van
ONDERZOEKSVERSLAG-min

Thomas, D. (2019b, 4 juni). Logboek. Geraadpleegd op 4 juni 2019, van
LOGBOEK SEMINAR_1715389_DaniqueThomas

Thomas, D. (n.d.). SEMINAR. Retrieved June 4, 2019, from https://nl.pinterest.com/drw00/seminar/

van Gemert, R. (2017, September 7). DEPRESSIE & SOCIALE ANGSTSTOORNIS | REBECCA DENISE [YouTube]. Retrieved June 4, 2019, from https://www.youtube.com/watch?v=zradN4TkAeg

van Gemert, R. (2018, April 3). DEPRESSIEF… maar waarom eigenlijk? | REBECCA DENISE [YouTube]. Retrieved June 4, 2019, from https://www.youtube.com/watch?v=VtKo5Ot2-

van Gemert, R. (2018b, May 2). gedrogeerd & misbruikt [YouTube]. Retrieved June 4, 2019, from https://www.youtube.com/watch?v=4IAvvvZ6XPY

Vet gezellig. (2018, 24 april). Zo voelt een angststoornis [Video]. Geraadpleegd op 3 juni 2019, van https://www.youtube.com/watch?v=kYE5TD5URKw

Volksgezondheid. (2017). Angststoornissen | Cijfers & Context | Huidige situatie | Volksgezondheidenzorg.info. Retrieved June 3, 2019, from https://www.volksgezondheidenzorg.info/onderwerp/angststoornissen/cijfers-context/huidige-situatie

Voor de wereld van morgen. (2019, April 10). Van fast fashion naar slow fashion. Retrieved June 3, 2019, from https://www.voordewereldvanmorgen.nl/van-fast-fashion-naar-slow-fashion

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *