Safe or Sorry?

Als tiener heb ik mensen om mij heen gehad die drugs gebruikten. Ikzelf heb nooit voorlichting gehad, er werd altijd alleen gezegd dat drugs slecht zijn. Echter worden er steeds vaker drugs gebruikt door jongeren, zo heeft vijftien procent van de jongeren tussen de 16 en 18 jaar al XTC gebruikt (Nationale Onderwijsgids, 2016). XTC is een van de meest gebruikte partydrugs in Nederland (RADAR, 2016).
XTC (Ecstasy) is een stimulerend (oppeppend) en bewustzijnsveranderend middel, hierdoor ziet je wereld er tijdelijk intenser/mooier uit (Trimbos Instituut, 2018). Er is wat Jellinek (2018) betreft effect geen verschil tussen XTC-pillen, MDMA-poeders/kristallen en capsules met MDMA.

In de expositie ‘Safe or Sorry?’ worden door middel van fotografie en storytelling de effecten van XTC/MDMA aan het licht gebracht in de vorm van een beleving.

Scope, definitie en kaders
Ik zet mijn persoonlijke fascinatie voor deze drugs en fotografie om in een professionele zoektocht. Daardoor is mijn onderzoeksvraag tot stand gekomen:

Hoe kun je young professionals het beste voorlichten over het effect van XTC/MDMA?’

Er gaat nog veel mis en daarom vind ik het belangrijk dat jongeren (met focus op de leeftijdscategorie 18-24 jaar van de ‘young professionals’) weten wat ze nemen. Drugsincidenten laten zien dat van de patiënten die in 2009 op de festival-EHBO kwamen vanwege een drugsincident, 39% onder invloed was van ecstasy (Trimbos Instituut, van Hasselt & Goossens, 2015).

Een aantal richtlijnen voor mijn onderzoek zijn: het eindproduct moet een beleving worden, het moet crossmediaal zijn en informatie bevatten over hoe om te gaan met XTC/MDMA.

Mijn onderzoek is relevant omdat er naar mijn idee nog weinig vernieuwende/moderne methoden zijn om de doelgroep op de hoogte te brengen van de effecten en risico’s van deze drugs. Het simpelweg verbieden heeft nooit gewerkt en kan hen zelfs aansporen. Ik ben daarom ook vóór legalisatie. Hierdoor weet je precies wat je neemt, ondanks dat je het nu ook kunt laten testen. Dit gebeurt niet vaak genoeg.

Mijn onderzoek deel ik op in de categorieën:

  • Effecten: Wat zijn de effecten van XTC/MDMA?
  • Gedrag doelgroep: Wat kan het gedrag van mijn doelgroep beïnvloeden?
  • Bestaande kennis: Wat Is er al aan kennis over verantwoord drugsgebruik?
  • Fotografie: In welke stijl wil ik mijn boodschap overbrengen?
  • Storytelling: Welke methode wil ik gebruiken om mijn boodschap over te brengen?

Methode en aanpak
Om antwoord te krijgen op mijn deelvragen zal ik de volgende onderzoeksmethoden gebruiken:

  • Literatuurstudie
    Hiermee wil ik achterhalen wat precies de effecten zijn. Ook wat het gedrag van deze generatie kan beïnvloeden.
  • Interviews
    Kennis testen, interesses van de doelgroep in kaart brengen.
  • Prototyping/schetsen
    Verschillende prototypes/schetsen maken, deze testen en verbeteren.

Mijn doel is om met de verkregen antwoorden een concept te ontwikkelen dat de young professionals iets laat ervaren aan de hand van fotografie en storytelling en ze hierdoor aan het denken te zetten over het gebruik van XTC/MDMA.

Onderzoek 

  • Gedrag doelgroep

Chalmers stelt dat millennials financieel gezien een bijzonder interessante groep consumenten zijn. Ze spenderen nu al twintig procent van hun inkomen aan ervaringen en dat aandeel zal in 2020 verdubbeld zijn (Mirck, 2018). DesMarais stelt: “Don’t sell products, sell your purpose” ( 2018).

Persona (Eigen werk, 2018).
  • Bestaande kennis

De eerste keer gebruiken was spontaan, daarna ging ik kijken op drugsfora. Ik vertrouw gewoon mijn dealer, testen is te veel moeite. Als het dichterbij was, zou ik het wel doen.” (Anonieme gebruiker, 24)

Wat ik heb opgemaakt uit alle gesprekken is dat er veel wordt gedaan op basis van vertrouwen en dat er niet verantwoordelijk om wordt gegaan met XTC/MDMA. Niemand wil moeite doen. Een thuistest is een alternatief om te controleren of er PMA/PMMA in de pil zit, dit is een stof die dodelijk kan zijn (Jellinek, 2011).

XTC thuistest.
  • Fotografie
    Ik heb twee fotografen gevonden waarvan ik het werk inspirerend en passend vind bij mijn project.
Ira Cohen (Cohen, 2015).

Cohen haar werk heeft iets vaags en duisters wat mij aantrekt. Het triggert mijn fantasie, en ik moet nadenken over wat ik zie. Het is abstract, maar ook weer niet. Dit effect wil ik met mijn fotografie ook bereiken.

Portretfotografie Platon (Antoniou, z.d.).

Platon weet portretten sterk vast te leggen. Dit effect wil ik ook bereiken in mijn fotografie; het gezicht laten spreken.

  • Storytelling: Methode
    Muza (2017) stelt dat wanneer mensen zichzelf verliezen in een verhaal hun intenties en houding veranderen om te reflecteren op dat verhaal. Onderzoek laat zien dat millennials advertenties haten. Door narratieve transportatie in te zetten creëer je connecties met je publiek, dit is veel effectiever.

Creatief proces

  • Al bestaande methoden
    SIRE heeft een campagne: “Slik jij zomaar alles?” Hier hebben ze ook een website met 14 feitjes bij gelanceerd http://xtcfacts.nl/ (SIRE, 2015). Zelf vind ik het een leuke campagne, er wordt op een luchtige en grappige manier bewustwording gecreëerd.
  • Concept ideeën
    In eerste instantie wilde ik een installatie maken die de kijker een sfeerbeeld zou geven. Hoe is het om XTC/MDMA te gebruiken? Ik heb hiervoor een infinity-mirror prototype gemaakt geïnspireerd op de lichtjes van festivals. Dit was echter niet realistisch genoeg.
Infinity-mirror met een doek ervoor (Eigen werk, 2018).

Vervolgens ben ik mij gaan focussen op illustratie ter ondersteuning van mijn product om zo hopelijk geïnspireerd te raken.

Illustraties (Eigen werk, 2018).

Na het schetsen ben ik gaan brainstormen. Vervolgens heb ik drie video’s gemaakt, het idee was om door middel van korte filmpjes kijkers te informeren over de effecten van XTC/MDMA.

Brainstorm (in dummy)

Na het maken van de video’s kwam ik erachter dat ik het in een abstractere vorm wilde gieten. Hiervoor heb ik inspiratie op gedaan met behulp van de film: ‘Beyond the Black Rainbow’ (Cosmatos, 2010). Ik besloot ruimte over te laten voor fantasie door fotografie in te zetten.

  • Uiteindelijk idee
    Na feedback van docenten, peers en professionals ben ik me gaan focussen op fotografie. Hierin heb ik geëxperimenteerd in verschillende stijlen. De foto’s beelden één effect van XTC/MDMA uit op een abstracte manier. Het zijn twee fotoseries geworden. De eerste vertelt de positieve kant, de tweede de negatieve kant.
    Later heb ik audio toegevoegd om het concept compleet te maken. In het audiofragment vertelt het meisje wat zij allemaal meemaakt in haar “space” en maakt zo het plaatje compleet.
    Op het eerste prototype kreeg ik als reactie dat het erg meeslepend was en de fantasie triggerde. Met behulp van feedback heb ik kleine aanpassingen gemaakt binnen het bestaande concept en zo zijn er verschillende iteraties ontstaan.
Presentatievorm test (Eigen werk, 2019).
Schets van de uiteindelijke presentatievorm. Kijker loopt langs de foto’s als een verhaallijn ondersteund door audio.

Conclusie en toekomst
Hoe kun je young professionals het beste voorlichten over het effect van XTC/MDMA?’ 

Door de doelgroep deels te laten beleven hoe het kan zijn om deze drugs te gebruiken worden zij aan het denken gezet op een non-traditionele manier. Zij worden binnen een verhaal geattendeerd op mogelijke bijwerkingen en daardoor aangespoord hier meer over op te zoeken. Door fotografie in combinatie met storytelling wordt de fantasie getriggerd, niet alles is ingevuld en dit zorgt ervoor dat zij dit zelf kunnen doen.

Voor de toekomst zou het verhaal meer uitgebreid kunnen worden. Eventueel met VR en een interactief gedeelte waarbij je keuzes voor het meisje kunt maken. Ook zou kunstmatige intelligentie ingezet kunnen worden om te leren van elke persoon die het verhaal luistert en het plot hierop aanpassen.

Evaluatie en reflectie
Mijn proces is niet vlekkeloos verlopen. Ik had moeite om me aan één onderwerp te houden en daarbij kwamen ook gezondheidsproblemen. Daardoor ben ik waardevolle tijd verloren. Dit zorgde voor demotivatie. Ik merk dat ik vaak gedemotiveerd raak als ik te veel werk heb liggen waar ik weinig tijd voor heb. Ik raak gestrest omdat ik bang ben dat mijn werk niet voldoet en doe dan juist minder.
Perfectionisme speelt een grote rol, voor mij is niets goed genoeg, het kan altijd beter en er moet altijd meer gedaan worden. De twee bovenstaande dingen zijn erg tegenstrijdig. Ik heb geprobeerd dit te begrijpen maar ik ben er nog niet uit waar dit precies vandaan komt, het is een “on going proces”.

Tijdens het volgende project wil ik sneller beslissingen maken omtrent het onderwerp (in de eerste twee weken). Verder moet ik letten op dat ik mijzelf niet te veel uitput in één keer, ik moet mijn werk verdelen over de gehele periode door het maken van een planning en mij daaraan te houden. De angst om te falen kan ik weghalen door meer feedback te verzamelen, een deel van het perfectionisme valt hier ook mee op te lossen. Sneller tevreden zijn, is iets waarmee ik zal moeten oefenen en ik zal hier ook vaker aan herinnerd moeten worden, door mensen in mijn omgeving en door mijzelf. Ik verwacht dit niet in de volgende periode op te lossen maar ik ga er zeker mee aan de slag. Ik zal mijn groepsgenoten inlichten en ik schrijf het voor mezelf in elke dummy.

Synopsis English
A better person, just by taking a pill. X, MDMA, pill, Molly, lovedrug, call it what you want, but how do you use that pil safely? I am transforming my personal fascination for these drugs and photography into a professional quest to create an experience. With this experience I want to encourage users to think about the usage of these drugs and to open up the conversation.

Literatuurlijst
Antoniou, P. (z.d.). Platon [Foto]. Geraadpleegd op 4 januari 2019, van http://platonphoto.com/gallery

Cohen, I. (2015). The Ira Cohen Archive [Foto]. Geraadpleegd op 3 januari 2019, van http://iracohen.com/index.php/gallery/81/

Cosmatos, P. (Producent & Regisseur). (2010). Beyond the Black Rainbow [Film]. Canada: Chromewood Productions

DesMarais, C. (2018, 17 mei). 27 Expert Tips for Marketing to Millennials. Geraadpleegd op 14 januari 2019, van https://www.inc.com/christina-desmarais/27-expert-tips-for-marketing-to-millennials.html

Jellinek. (2018, 14 maart). Hoe gebruikt men XTC of MDMA? | Jellinek. Geraadpleegd op 3 januari 2019, van https://www.jellinek.nl/informatie-over-alcohol-drugs/xtc-mdma/xtc-basisinfo/hoe-gebruikt-men/

Mirck, A. (2018, 2 maart). Storytelling voor millennials: dit leer je van VICE & Prezi [8 tips] – Frankwatching. Geraadpleegd op 14 januari 2019, van https://www.frankwatching.com/archive/2017/07/10/storytelling-voor-millennials-dit-leer-je-van-vice-prezi-8-tips/

Muza, K. (2017, 30 november). Three Reasons Why Narrative Transportation is Important to Storytelling. Geraadpleegd op 11 januari 2019, van http://www.rootedcontent.com/new-blog/2017/11/30/three-reasons-why-narrative-transportation-is-important-to-storytelling

Nationale Onderwijs Gids. (2016, 13 december). GGD: meer voorlichting alcohol- en drugsgebruik voor middelbare scholieren. Geraadpleegd op 12 januari 2019, van https://www.nationaleonderwijsgids.nl/voortgezet-onderwijs/nieuws/36716-ggd-meer-voorlichting-alcohol-en-drugsgebruik-voor-middelbare-scholieren.html

RADAR. (2016, 23 december). Xtc blijft meest populaire partydrug. Geraadpleegd op 14 januari 2019, van https://radar.avrotros.nl/nieuws/item/xtc-blijft-meest-populaire-partydrug/

SIRE. (2015). 2015 – XTC-Facts – Sire. Geraadpleegd op 10 januari 2019, van https://sire.nl/campagnes/xtc-facts/

Trimbos Instituut. (2018, 24 juni). XTC. Geraadpleegd op 14 januari 2019, van https://www.drugsinfo.nl/publiek/drugs-abc/middel/?id=37

Trimbos Instituut, Van Hasselt, N. E., & Goosens, F. X. (2015). Strategische Verkenning Uitgaansdrugs 2015. Geraadpleegd op 12 december 2018, van http://www.rtlnieuws.nl/sites/default/files/content/documents/2015/02/23/Strategische%20verkenning%20Uitgaansdrugs%202015.pdf

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *