Weet wat je koopt

Inleiding

‘’We kopen steeds meer kleren en we dragen ze steeds minder, oftewel: fast fashion’’. Nederlanders kopen jaarlijks gemiddeld 46 kledingstukken en gooien er 40 weg (Kraniotis, 2018). De industrie die steeds meer een wegwerpvoorwerp produceert verbaast me elke keer weer over de impact die het heeft op mens, dier en milieu.

Ik merk om me heen dat veel mensen wel weten wat er gaande is, maar dat toch weer vergeten als ze een T-shirt van 10 euro zien. Ik wil daarom voor meer bewustwording zorgen rondom de fast fashion industrie. Het is nodig dat we anders omgaan met onze kleding en ik hoop daar een steentje aan bij te dragen met dit project.

Context, Scope en Definitie

Fast fashion is de een na grootste vervuilende industrie op aarde. Daarnaast zijn de werkomstandigheden waar veel van onze kleding wordt gemaakt, erg slecht  (Tegenlicht, 2018). Als 15-jarige meisje ging ik maar al te graag naar de h&m. Ik had geen idee waar die kleren werden gemaakt, door wie en hoe de omstandigheden waren. Daarnaast wist ik ook niet wat er met mijn kleding gebeurde als ik ze weggegooid had of had gedoneerd.

Er is bijvoorbeeld 8000 liter water nodig voor anderhalf kilo katoen, waar slechts 1 spijkerbroek of T-shirt van gemaakt kan worden. Het verven van katoen is daarnaast ook nog is eens een van de meest vervuilende processen ter wereld (eo, 2018). Naast de gevolgen voor het milieu en dan hebben we het nog niet eens over de afvalberg, moeten arbeiders die onze kleding maken lange dagen maken voor een mager loon waar ze nog maar net van kunnen overleven (EO, 2018).

Ik weet dit gelukkig nu wel, maar ik merk om me heen dat dit niet bij iedereen zo is.

Met dit project wil ik mensen meer bewust maken van de gevolgen van de fast fashion industrie, door een verhaal over elke keten uit de industrie te vertellen.

De hoofdvraag en deelvragen die mij hebben geholpen zijn:

Hoe kan ik mensen meer bewust maken van de negatieve gevolgen van de fast fashion industrie?

  1. Welke informatie is er nodig om mensen meer bewust te zijn over dit onderwerp?
  2. Op welke manier ga is mensen aanspreken?
  3. Wat voor stijl ga ik gebruiken om de boodschap zo goed mogelijk over te brengen?

De film The true cost was een grote inspiratiebron voor mij. In deze documentaire laat o.a. andrew morgen, de director van de film, zien wat de gevolgen van de fast fashion industrie zijn rondom de hele keten.

De EO serie genaaid is ook een grote inspiratiebron geweest. Hier gaan vijf twintigers zelf aan het werk in elke keten van de kledingindustrie (Fortuin, 2018).

Methode en Aanpak

Voor deze seminar heb ik verschillende methodes toegepast die gebaseerd zijn op het cmd method pack

  • Deskresearch
  • Literature study
  • Peer review
  • Analoog en digitale experimenten

Met behulp van deze methodes ben ik begonnen aan mijn project. Naarmate het project vorderde heb ik veel gehad aan de reflecties die ik heb gemaakt.

De bedoeling was om 10 prints te maken en te drukken op linnen tasjes waar de keerzijde van de fast fashion industrie op wordt op afgebeeld. Uiteindelijk heb ik voor een andere uiting gekozen. Dit project was dan ook meer een zoektocht naar hoe ik een verhaal het beste kan vertellen.

Uiteindelijk heb ik gekozen voor verschillende quotes die op kledingstukken worden gestikt of gedrukt. Op deze manier hoop ik mensen te shockeren en de bewustwording te vergroten.

Nadat ik had besloten dat de prints toch niet de goede uiting was om mijn verhaal te vertellen, ben ik opzoek gegaan naar hoe andere mensen het deden. Een grote inspiratiebron was Merel Jansen (Jansen, sd), een kunstenares die veel met textiel werkt. Op basis van haar werk had ik het idee, om mijn verhaal op kledingstukken te vertellen.

Uitvoering en Experimenten

Na een kort onderzoek naar de gevolgen van de fast fashion industrie ben ik aan de gang gegaan met het maken van prints. Met behulp van Retorica heb ik experimenten uitgevoerd.

Ik heb niet voor deze manier van verhalen vertellen gekozen, omdat ik het niet goed genoeg kon overbrengen. Wat ik hiervan geleerd is, is dat je goed naar jezelf moet luisteren. Daarnaast heb ik ook geleerd dat het maken van prints helemaal niet gemakkelijk is en dat er veel verschillende aspecten bij komen kijken.

Vervolgens ben ik aan de slag gegaan met het tweede concept

Voor het tweede concept, de teksten op kledingstukken, ben ik gaan kijken hoe ik dit kan doen. Een van de experimenten was een verhaal van 5 zinnen op een kledingstuk te stikken.

Na feedback van peers heb ik de teksten verdeeld over meerdere kledingstukken en heb ik de teksten aangepast. Vanwege de tijdsdruk ben ik deels overgegaan naar het bedrukken van kledingstukken.

‘Voor dit kledingstuk…’ is een kunstinstallatie van het Anti Fast Fashion Instituut (A.F.F.I.). Een instituut door mij opgezet die de keerzijde van deze industrie wil laten zien. Tijdens de expositie waar deze installatie wordt getoond presenteert het instituut zijn manifest.

 

Manifest versie 1

Het eindresultaat

Het Anti Fast Fashion Instituut (A.F.F.I.) staat nog in de kinderschoenen. Vandaar dat er nog veel iteraties nodig zijn. Op de schouw zal een proef tentoonstelling plaatsvinden, waar ik hopelijk nog veel feedback kan ontvangen om dit project te verbeteren.

Op de schouw zullen kledingstukken te zien zijn met teksten erop. Sommige teksten zijn bedrukt en andere gestikt. Hieronder zijn voorbeelden te vinden hoe de kledingstukken eruit zullen zien.

voorbeeld 1

Een tekst die op de kleding is gestikt.

Voorbeeld 2

Een tekst die op kleding is gedrukt.

Evaluatie en conclusie

Soms komen goede ideeën pas op het laatste moment. Ik had gewild dat ik al vanaf het begin aan dit concept kon werken, omdat er zoveel mogelijk is en ik nog zoveel ideeën heb. Toch heb ik ontzettend veel geleerd. En misschien is het eindproduct nog niet helemaal zoals ik had gehoopt, het is in ieder geval een eindproduct die staat voor doorzettingsvermogen.

Als aanbeveling zou ik aanraden om meer te experimenteren met verschillende manieren van borduren, stikken en bedrukken. Ik denk dat er nog veel meer manieren zijn waarvan een wellicht beter is om dit verhaal te vertellen. Daarnaast raad ik heel erg aan om de film The true cost  en de serie genaaid te kijken. Deze film en serie geef een heel goed beeld van de gevolgen van de fast fashion industrie.

Bronnen

EO. (2018, 12 5). Genaaid: Kleding voor een prikkie. Opgeroepen op 1 7, 2019, van npostart: https://www.npostart.nl/genaaid/05-12-2018/VPWON_1295032

eo. (2018, nov 21). Genaaid: Spijkerbroeken en T-shirts. Opgeroepen op 1 15, 2019, van npostart.nl: https://www.npostart.nl/genaaid/21-11-2018/VPWON_1295030

Fortuin, A. (2018, nov 15). Er hangt bloed aan het kledingrek. Opgeroepen op 1 15, 2019, van nrc.nl: https://www.nrc.nl/nieuws/2018/11/15/er-hangt-bloed-aan-het-kledingrek-a2755305

Jansen, M. (sd). Art: threats. Opgeroepen op 1 15, 2019, van merel-jansen.nl: https://www.merel-jansen.nl/threads/

Kraniotis, L. (2018, 7 1). Hoeveel kleren gooi jij ieder jaar weg?Opgeroepen op 1 15, 2019, van nos.nl: https://nos.nl/op3/artikel/2239261-hoeveel-kleren-gooi-jij-ieder-jaar-weg.html

Tegenlicht. (2018, dec 9). Future fashion. Opgeroepen op dec 19, 2018, van vpro: https://www.vpro.nl/programmas/tegenlicht/kijk/afleveringen/2018-2019/future-fashion.html

English Summary

Ever since I saw the negative effects of the fast fashion industry, it was always on my mind. And when I saw the documentary The True Cost, I could not believe what was happening to the people who made my clothes and to the environment. Every time I see or hear something about this polluting industry, it blows my mind. Chance is necessary!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *