The art of looking sideways

In ‘The art of looking sideways’ ontdek je de stappen die je moet zetten voor het onderzoeken en voorspellen van trends.

Inleiding

Dagelijks worden we beïnvloed door trends. Zo hebben kledingwinkels wekelijks nieuwe collecties in hun winkels hangen en worden we op sociale media overspoeld met influencers die zich in de nieuwste mode wanen. Maar hoe bepalen modeketens wat wij zullen dragen en voorspellen ze daarbij de toekomst? Door mijn fascinatie voor mode en trends heb ik de afgelopen weken onderzoek gedaan naar trends en trendonderzoek, uitgelegd aan de hand van de fast fashion industrie in de vorm van een video essay.

‘’The future is happening right now. How do you find these manifestations of the future?’’ (Dragt, 2017)


Context, Scope en Definitie 

Fast fashion modebedrijven maken gebruik van trend forecasters oftewel trendvoorspellers.

‘’Wat wij trendvoorspellers doen is in een vroeg stadium, de juiste puzzelstukjes bij elkaar zoeken. Alle aanwijzingen op de toekomst zijn er op zich al. De kunst is om ze ook te zien.’’ (Boland, 2016)

Essentially what we’re doing is trend forecasting. So, we are going around the world looking at all sorts of influences from street fashion to what’s going on in food colors, whatever it may be. Collecting all that information. Presenting it to our customers and using that to kind of set a back drop of how fashion will develop in the future because all those things influence the way people want to dress. (Roberts, 2015)

‘’De gebruikers van onze producten, dat kunnen vormgevers of bedrijven zijn, vertalen die door naar hun eigen merk of werkzaamheden. Het is dus de bedoeling dat wij ze inspireren en dat ze er datgene uitkiezen wat hen aanspreekt en voor hen relevant is en dat door vertalen naar de producten die ze voor hun klanten maken.’’ (Boland, 2016)

 Het is niet gek dat fast fashion bedrijven gebruik maken van trendforecasters.

‘’De maatschappij wordt steeds sneller en de individualisering alsmaar groter. Dit heeft nogal wat gevolgen voor de kleding-retail-industrie. De klant wil vaker nieuwe collecties zien en wil de mode van de catwalk direct kunnen kopen: ‘fast fashion’.’’ (Kaper & Achterberg, 2011)

Het doel van dit onderwerp is dan ook te ontdekken wat trends precies zijn en hoe trendonderzoek te werk gaat. Als CMD’ers ontwerpen wij dagelijks producten die gericht zijn op de toekomst maar kunnen wij ook de toekomst voorspellen als ontwerpers? Ik ben van mening dat het voorspellen van trends te leren is, door genoeg te oefenen en je zintuigen te prikkelen, maar de eerste stap is natuurlijk om te weten hoe het voorspellen van trends te werk gaat en welke stappen je daarbij moet nemen.

Hoofdvraag: hoe onderzoek en voorspel je trends?
Deelvraag 1: Wat zijn trends?
Deelvraag 2: Waar kan je veranderingen (trends) vinden?
Deelvraag 3: Welke stappen moet je doorlopen tijdens het trendonderzoek?

Maar ook de vraag hoe maak je een video essay? Staat centraal.

Methode en Aanpak

Ik ben van plan om mij te verdiepen in de wereld van trends. Om mijn hoofdvraag te kunnen beantwoorden wil ik het uitvoeren van desk research en literatuuronderzoek. De belangrijkste en interessantste bevindingen (most relevant knowledge) die hieruit voortkomen, wil ik clusteren en verwerken in mijn script. Daarnaast wil ik onderzoek doen naar best practices en gebruik maken van research through design om mijn ontwerp vorm te geven en te verbeteren. De media die ik zal gebruiken voor mijn eindproduct is een film in de vorm van een video essay.

Best practices

Het doen naar best practice onderzoek en naar professionele essayist zal mij een duidelijke indicatie en instructie geven voor de richting van ontwerp.

Daarnaast heb ik ook verschillende video essays gekeken van professionele video essayists, vervolgens heb ik deze video essayists geanalyseerd.

Vanuit daar heb ik een de volgende guiding principles opgesteld:

  1. Één duidelijke stijl aanhouden voor de video
  2. Professioneel opgenomen audio
  3. Geen (of geen afleidende) achtergrond muziek of geluid

Inspiratiebronnen

Uitvoering en Experimenten

Concept 1. – magazine:

Mijn eerste idee was het maken van een magazine, echter na het ontvangen van feedback en het goed overwegen van de haalbaarheid van dit creatieve proces, heb ik besloten om niet met dit concept verder te gaan.

(Eigen werk).

 

 Concept 2. – video essay:

Hierna is het concept ontstaan om een video te maken, aangezien film een andere grote interesse van mij is. De vorm hiervan was nog niet concreet tot dat ik in gesprek ben gegaan met peers en docenten. Hierna ben ik uitgekomen op het maken van een video essay.

Iteratie 1

Na de concept pitch kreeg ik vanuit feedback het idee om te werken met de techniek ‘stop motion’.  Naar aanleiding hiervan heb ik onderzoek gedaan naar de werking van stopmotion en heb ik dit zelf ook geprobeerd. Na de feedback sessies heb ik besloten om niet mijn gehele video in de vorm van een stopmotion te doen maar om deze techniek te combineren met de video essay. Aangezien naar voren kwam dat een gehele video in de vorm van stopmotion de interesse van de kijker niet lang vasthoudt.

Moodboard & inspiration wall iteratie 1
Stopmotion (Eigen werk).

Voor het schrijven van het script en het bepalen van de composities voor het filmen, heb ik gebruik gemaakt van het boek ‘video journalism for the web’. (Lancaster, 2013)

Tijdens het proces merkte ik dat ik niet tevreden was met de huidige stijl van mijn video, waardoor ik besloten heb om mij meer te richten op mijn inspiratiebronnen en een meer ‘neutrale’ stijl aan te houden in de video. Tevens heb ik over deze nieuwe stijl ook feedback gevraagd aan peers waarop ik positieve reacties kreeg met als conclusie dat het een ‘professionelere uitstraling’ geeft.

Moodboard ‘nieuwe stijl’.

Iteratie 2

Vanuit de feedback van Derk en Madris heb ik besloten om de voice-over professioneel te laten opnemen in een audio hok op school en door iemand die een ‘geschikte’ en fijne stem hiervoor heeft.

Een shot uit de video van iteratie 2 (Eigen werk).

Uiteindelijk bleef uit de feedback naar voren komen dat, ondanks dat stopmotion een leuke toevoeging was, het wel te lang duurt vergeleken met de rest van de video. Daarnaast was het versnellen wel mogelijk maar hierdoor kwam het effect van een stopmotion niet goed naar voren. Uiteindelijk heb ik besloten om niet met stopmotion verder te gaan. Ook om mijn video zo meer te laten aansluiten bij de guiding principles. Verder kwam uit de feedback naar voren dat de witte randen om de videobeelden, die ik als inspiratie kreeg vanuit het best practice onderzoek de beelden niet goed tot zijn recht lieten komen. Hierdoor heb ik besloten om geen gebruik meer te maken hiervan.

Iteratie 3

Experimenten

Het oefenen en het in praktijk brengen van het spotten van trends aan de hand van street art. (Eigen werk).

Vintage 

Bij mijn inspiratiebronnen zaten er een paar voorbeelden die werken met een ‘vintage’ effect. Ik vind deze stijl erg tof en het leek mij interessant om dit ook te proberen op mijn video. Hierdoor ben ik gaan experimenteren met het maken van een vintage effect en het verwerken hiervan in de video.

Vintage effect experiment (Eigen werk).

Over deze video heb ik feedback gevraagd aan peers om te vragen welke video versie zij ‘krachtiger’  vonden, hieruit kwam naar als conclusie dat de videobeelden beter tot zijn recht kamen zonder het effect. Dit sloot aan bij mijn mening, aangezien ik het beeld nu visueel minder sterk vond. Daarom heb ik besloten om dit effect niet te gebruiken voor mijn eindproduct.

Enkele procesbeelden (eigen werk).

Iteratie 3:  eindproduct

 Onderbouwing eindproduct

Evaluatie en conclusie

Toen ik dit project begon was ik nog zoekende naar waar ik mij op wilde focussen binnen het onderwerp ‘trends’ maar tijdens het onderzoek werd ik al snel gefascineerd door het proces van trendonderzoek. Het informeren van andere CMD’ers is vanaf het begin mijn doelstelling geweest, waarbij het maken van een video essay de perfecte methode was. Ondanks het feit dat informeren mijn doelstelling was, ben ik misschien zelf wel de persoon die het er meeste van geleerd heeft. Zo heb ik niet alleen veel mogen leren op het gebied van trends maar ook op het gebied van cinematografie en editen, maar daarnaast ook over mijzelf. Dit project is dan ook zeer waardevol voor mij geweest en ik weet zeker dat, ondanks dat ik mij de afgelopen weken op de toekomst heb gericht, ik nog veel terug zal kijken naar dit project.

Reflectie

Bronnen

Boland, C. (2016, februari). Trends – Een verborgen wereld. (Avotros) Opgeroepen op november 13, 2018, van 2doc.nl: https://www.2doc.nl/documentaires/series/close-up/2016/februari/trends.html

BrainPilot. (2017, november 29). Is Black Mirror A Good Representation Of The Future? || VIDEO ESSAY. Opgeroepen op november 23, 2018, van https://www.youtube.com/watch?v=PFviMvXgmXA

Carvajal, N. (2018, januari 27). VIDEO ESSAY: #InformedImages: “The Mirror” and “The Tree of Life”. Opgeroepen op november 2018, van VImeo: https://vimeo.com/253067734

Cinecom.net. (2018, oktober 19). Music Video RETRO LOOK in PREMIERE PRO. Opgeroepen op januari 9, 2019, van YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=R-SNWpbjCfs&list=PL5_EHz8xI7tG5V4jX-XQ6PI682eY4PaAV&index=2&t=0s

Criswell. (2015, juli 29). Colour In Storytelling | CRISWELL | Cinema Cartography. Opgeroepen op december 12, 2018, van YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=aXgFcNUWqX0&index=4&list=PL5_EHz8xI7tG5V4jX-XQ6PI682eY4PaAV

Dragt, E. (2017). How to research trends? In E. Dragt, How to research trends? (p. 199). Amsterdam: BIS Publishers. Opgeroepen op november 2018, 2018

Every Frame A Painting. (2015, maar 31). F for Fake (1973) – How to Structure a Video Essay. Opgeroepen op november 28, 2019, van YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=1GXv2C7vwX0&list=PL5_EHz8xI7tG5V4jX-XQ6PI682eY4PaAV&index=5

Fador. (2018, oktober 18). Why is the Academy Ratio Trendy Again? Opgeroepen op november 23, 2018, van https://www.youtube.com/watch?v=ct9C3pMm9mc&list=PL5_EHz8xI7tHVESOboB1SwLlWZ4BsIDLD&index=4

HvA. (2018, november 15). CMD METHODS PACK. Opgehaald van cmdmethods.nl: http://www.cmdmethods.nl/

Kacprzak, M. (2018, maart 19). kogonada’s Columbus “Subconscious Reflections” || Video Essay. Opgeroepen op november 28, 2018, van Vimeo: https://vimeo.com/260872019

Kaper, F., & Achterberg, K. (2011, juni). Fast fashion is de trend. FAST FASHION IS DE TREND. Opgeroepen op November 16, 2018, van https://executivefinance.nl/wp-content/uploads/2015/02/FC1103021.pdf

kaptainkristian. (2017, oktober 2). Her – Building a Beautiful Future. Opgeroepen op november 24, 2018, van https://www.youtube.com/watch?v=73kIG3HcFq0&t=317s

Koning, C. (2014, november 18). LoveStories – Chapter One, Bo. Opgeroepen op november 2018, van YouTube: https://vimeo.com/112164435

Lancaster, K. (2013). Video journalism for the web. In K. Lancaster, Video journalism for the web (p. 154). New York: Routledge. Opgeroepen op december 10, 2018

Motion Array Tutorials. (2018, juli 30). 4 Awesome Ways To Use Masking In Premiere Pro. Opgeroepen op januari 8, 2019, van YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=2_RllynGJO4&index=2&list=PL5_EHz8xI7tG5V4jX-XQ6PI682eY4PaAV

Mulder, P. (2017). Johari venster. Opgeroepen op, november 18, 2018 from ToolsHero: https://www.toolshero.nl/communicatie-modellen/johari-venster/

NOWNESS. (2018, november 19). What does it mean to be a man? Opgeroepen op november 2018, van YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=ofIX8RVFMvU

Our Changing Climate. (2018, november 23). Is fast fashion destroying our environment? Opgeroepen op november 24, 2018, van https://www.youtube.com/watch?v=YOA0D0i5-fA

Paerson, H. (2015, augustus 22). I See You. Opgeroepen op november 2018, van YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=10CB2M37eTg

Prod, O. (2018, december 28). “PARADISE” A Nature Short Movie (French Landscapes) // Sony A6300. Opgehaald van YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=nKHEpZ3rmqw

Reflectiesite.nl. (sd). Model Korthagen. Opgeroepen op November 19, 2018, van Reflectiesite.nl: https://reflectiesite.nl/model-korthagen/

Ritchie, O. (2015, december 7). MOUNTAINS. Opgeroepen op november 2018, van https://www.youtube.com/watch?v=2KneWCheJaU

Roberts, L. (2015, oktober 6). Fashion Buyer and What is a Trend Forecaster | S1, E4 | Future of Fashion | British Vogue. Opgeroepen op november 30, 2018, van https://www.youtube.com/watch?v=CQcOmHphL-4&index=10&list=PLHlfmUA9UkXaN-Dzms_-80R4MkuG4Qz_n

The Slanted Lens. (2016, juni 2). Stop Motion fotografie. Hoe doe je dat? Opgeroepen op november 26, 2018, van YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=knLaovT6L0E&list=PL5_EHz8xI7tG5V4jX-XQ6PI682eY4PaAV&index=3

theblueprintmag. (2015, april 15). Blueprint video essay for H&M Conscious. Opgeroepen op november 23, 2018, van https://vimeo.com/125044590

TheLineUp. (2018, oktober 19). FALL LOOKBOOK 2018. Opgeroepen op november 27, 2018, van YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=b69JfgEKdDc

English Summary

Every week new collections arrive in the fast fashion stores, with the result of getting unconsciously influenced about what we do or do not wear. Without realizing it, we are a slave to the fashion industry. At this moment, the process of developing clothes that we will wear in a few months is already in progress. But how do they predict these insights and who are the driving forces behind them? Discover what trends are, how to detect trends and what steps you need to take. During the process I found out that there are many steps you need to take both on predicting the future, but also in the making of a video essay. You have to think about cinematic perspectives, writing a script and recording a voice-over in a professional way.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *