Short Film : MAKING OF

Ik ben altijd geïnteresseerd geweest in beeld en geluid, voor mijn profielwerkstuk ben ik dan ook bezig geweest met het produceren van een documentaire (2017).
Nu zou ik graag zelf een short film willen maken. Met name door de vrijheid die je hierbij hebt, de boodschap die je over kan brengen en omdat ik vaak na het kijken van films afvraag hoe heel zo’n proces verloopt en of ik dat ook zou kunnen.


Focus

De keuze voor een ‘short film’ komt door het feit dat er meer ruimte is voor experimenten. Het is een film van maximaal 40 minuten en wordt daarom vaak door beginnende filmmakers gebruikt met weinig tot geen budget.
Juist omdat ikzelf geen budget voor de film heb en er tijdsdruk bij komt kijken, wilde de ik nadruk binnen de film op de storytelling leggen. Dit was echter ook een onderdeel waar ik nog geen ervaring mee had, dus hier wilde ik in verbeteren.

Ik heb voor het opnemen van de film hulp gezocht bij vrienden.

  • Marnix, de videograaf die geholpen heeft bij het vastleggen van het verhaal en bij het meedenken/bewerken van shots
  • Daan, de acteur die zonder ervaring het personage in de film heeft gespeeld.
  • Tobias voor het lenen van de auto voor de film.

Verder heb ik de rest van de taken op me genomen:

  • Scriptschrijver
  • Regisseur
  • Geluidsman
  • Montage

Proces

Voor het produceren van de film ben ik begonnen met heel veel short films kijken van filmmakers die mij inspireerde. Daarbij heb ik opgelet op storytelling, op camerabeweging, sfeer, emotie van acteurs, geluideffecten en filmmuziek.

Vervolgens wilde ik beginnen met het schrijven van een verhaal. Dit was echter een grotere uitdaging dan ik had verwacht. Ik liep vast op de keuze welk onderwerp en thema ik de film wilde geven. Hier heb ik het met de begeleiders Juri en Dagmar over gehad. Ze gaven als advies om momenteel zonder verwachtingen simpelweg verhalen te schrijven over onderwerpen waar mijn interesses lagen om zo dichter bij mijn uiteindelijke script te komen. Echter, na het opvolgen van het advies kwam ik niet veel verder. Ik kwam tot een aantal verhalen maar zonder echte diepgang die ik voor ogen had.
Ik ben vervolgens meer onderzoek gaan doen naar storytelling en dieper op mijn eigen interesses gegaan. Ik heb lezingen bekeken van Stanton (2012) en Rhimes (2017), allebei grote namen in de filmwereld die zich gespecialiseerd hebben in storytelling. Ik heb met veel mensen over hun persoonlijke interesses gepraat en heb ik met een aantal professionele filmmakers contact gezocht met de vraag of ze terugkoppling op mijn verhalen wilden geven.
De uiteindelijke inspiratie voor het verhaal heb ik uit een lezing van psychiater Dirk de Wachter. De Wachter vertelt over het ongeluk die nodig is om gelukkig te zijn in het leven (2018).

De essentie van zijn lezing heb ik vervormt tot een verhaal over een jongen die juist het ongeluk zelf opzoekt om zijn geluk te vergroten. Dit idee heb ik besproken met een 2e jaars psychologiestudent en vervolgens het synopsis gemaild naar De Wachter en de twee professionele filmmakers waarmee ik contact had.

De Wachter reageerde hier op:

“Dit is een bijzondere en erg pathologische interpretatie van mijn visie op geluk en ongeluk. Mijn stelling is dat we moeten leren om een beetje ongeluk te aanvaarden in het leven. Deze man gaat het ongeluk letterlijk opzoeken, het ongeluk van een ander, dan nog. Dit is een geperverteerd mechanisme, dat soms kan leiden tot moorddadigheid en destructie. Uiteraard zijn hier voorbeelden van, denk aan het ontstaan van terrorisme. Dan wordt geweld de reden van bestaan, steeds driester.
Maar het scenario is interessant, voorzeker. Hou mij op de hoogte van de verdere uitwerking.”

De weken daarop ben ik druk geweest met het schrijven van de verhaallijn, het bepalen van de shots in samenwerking met Marnix. Het bespreken en verbeteren van de verhaallijn. Het maken van een storyboard en weer aanpassen van het verhaal.

Uiteindelijk voor het filmen het ik een synopsis gemaakt en per scene uitgewerkt wat er moet gebeuren en wat voor gevoel dit over moet brengen. Toen heb ik met Daan en Marnix een dag ingepland om te oefenen en experimenteren voor de uiteindelijke film. Hiervoor hebben we een klein stuk uit het hele verhaal genomen om te kijken waar nog verbetering zat en waar we tegenaan liepen.

Om het professioneler te laten ogen heb ik contact opgenomen met een professioneel visagist. Daarnaast heb ik via vrienden en kennissen de nodige gear en props geregeld om zo met zo min mogelijk geld de film esthetisch beter te laten ogen. Ook heb ik leren colourgraden, de kleuren van het beeld aanpassen zodat er een eenduidige sfeer naar voren komt.

Daarnaast ben ik op basis van het proefdraaien, de filmdagen uit gaan werken om in zo’n kort mogelijk tijd alles te filmen en zodat ik de mensen en spullen zo min mogelijk hoef te belasten.

Evaluatie

Ik had van tevoren verwacht dat ik het proces van film maken zou onderschatten en toch heb ik dat alsnog gedaan, waardoor heb ik nog meer respect voor de hele filmproductie gekregen. Op een filmset staan vaak minstens 7 mensen die allemaal een eigen taak hebben en weten hoe ze dit goed uit kunnen voeren. Wij waren gelimiteerd tot vaak 3 mensen zonder echte ervaring, dit kost dan ook enorm veel tijd op deze manier. Ik had meer momenten tijdens de productie moeten experimenteren met hoe we efficiënter de volledige film kunnen produceren, juist omdat dit de beste manier is om dit onder de knie te krijgen. Desondanks vond ik het enorm leuk om bij de hele productie betrokken te zijn en de leiding te hebben. Ook dit was een goed leermoment omdat ik bij vorige projecten nooit de leiding op me durfde en wilde nemen. Ik denk dat ik hierin weer langzaam vooruit ben gegaan.

Dankwoord

Ik wil graag Marnix, Daan, Tobias en iedereen die zich heeft ingezet om iets moois van de film te maken bedanken. Daarnaast wil ik Dagmar, Madris en Juri voor hun opbouwende feedback en het begeleiden door het proces.

Summary

I have been fascinated by films and stories since I was a kid. Therefore, I chose to make a short documentary in my last year of high school. Now I want to take it to another level and produce a short film with limited time and money.

I focused on the storytelling and directing the film. This resulted in long pondering and improving storylines. Then I asked professionals and people around me for their opinion, so I could improve some more. This process lasted like this for a couple of weeks.

When I was satisfied with the story, we started experimenting with filming so we knew were the errors could occur. Eventually I started editing the individual scenes until we saw what shots we missed and planned to film the missing shots.

Bibliografie

de Wachter, D. (2018, oktober 24). Laat ons ook ongelukkig zijn.Opgehaald van Radboud Reflects: https://www.ru.nl/radboudreflects/terugblik/terugblik-2018/terugblik-2018/18-10-24-laat-ongelukkig-lezing-psychiater-dirk/

Rhimes, S (2017, april). The future of storytelling [Video file]. Opgehaald van https://www.ted.com/talks/shonda_rhimes_and_cyndi_stivers_the_future_of_storytelling

Stanton, A. (2012, februari). The clues to a great story [Video file]. Opgehaald van https://www.ted.com/talks/andrew_stanton_the_clues_to_a_great_story

van Boxtel, van Manen (2017, februari). Verhogen de oplossing? – Documentaire [Video file]. Opgehaald van https://www.youtube.com/watch?v=FAYtDBtSTsg&feature=share

Een gedachte over “Short Film : MAKING OF

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *