Figure Cover Art

Inleiding / Synopsis

Sinds ik mij kan herinneren kijk ik altijd naar de afbeeldingen die bij de desbetreffende nummers horen. Verder heb ik een enorme passie voor muziek en ben ook dagelijks bezig met het beluisteren of met het maken van muziek. Ik ben toen aan de slag gegaan met een aantal verschillende genres. Ook ben ik al enige tijd bezig geweest met het maken van mijn eigen cover art.

Maar soms vraag ik mijzelf af, wat nou de achterliggende gedachte van de cover art is? Hoe zijn mensen hierop gekomen? Wat is de betekenis van de afbeelding? Is het een ingehuurde designer die zelf de art maakt of is het uitgelegd door degene die de muziek heeft gemaakt? Of misschien is het persoon, die de muziek maakt, ook wel zijn eigen art maakt? Dit vond ik een heel interessant onderwerp om te onderzoeken.

Scope, Definitie, kaders (wat wil je gaan onderzoeken)

Onderwerp: Cover art
Hoofdvraag: Hoe krijg je de meest bijpassende cover art bij een nummer?
Deelvraag 1: Welke aanpak en methodes gebruik je?

Toen ik deskresearch aan het doen was kwam ik niet op het antwoord waar ik eigenlijk naar opzoek was namelijk: Wat is de betekenis achter de cover art? Waar ik wel achter kwam is dat vinyl een terugslag aan het maken is in de muziekindustrie (Hogan, M. 2018).

Tijdens een interview ben ik erachter gekomen dat de cover art die Leroy van Drie maakt, uit zijn eigen beleving komt. Hij luistert aandachtig de opgestuurde nummers en daarna gaat hij gewoon aan de slag op een blank document. Vervolgens maakt hij zijn eigen associaties op de cover art ten opzichte van de muziek.

Ik ben zelf op een andere methode uitgekomen na veel onderzoek gedaan te hebben, maar ook veel geprobeerd te hebben met de muziek en visueel beeld daarbij. Wat ik dan ook echt mee wil geven is het proces naar mijn eindresultaat toe. Dat mensen deze methode kunnen gebruiken voor hun eigen werk. Als ik de methode een naam moest geven zou ik deze de “Figuremethod” noemen.

Methode en aanpak

De methodes die gebruikt zijn tijdens mijn onderzoek zijn:

  • Interview
  • Co-Creation (op 3 manieren)
  • Co-reflection
  • Expertinterview
  • Deskresearch

Tijdens mijn onderzoek is er een hoop veranderd in de manier van werken. Ik was dus heel erg benieuwd hoe je nou de meest bijpassende cover art bij de muziek kon maken, maar hoe?

Co-Creation

Allereerst heb ik 3 verschillende nummers uitgekozen in het genre van techno, disco en deephouse. Daarna ben ik zelf naar de muziek gaan luisteren en heb tijdens het luisteren associaties opgeschreven. Deze associaties ging ik dan weer uitwerken in de cover. Nadat ik dit gedaan had ging ik een stapje verder, namelijk andere mensen dezelfde muziek laten luisteren en hun associaties opschrijven. Vervolgens ging ik deze associaties weer verwerken in mijn eigen cover waar mijn associatie ook aanwezig waren.

Na wat feedback was de conclusie dat associaties eigenlijk geen eindpunt hebben. Ik zou een associatie van iemand anders zelf een associatie kunnen geven, dus niet hetgeen wat de persoon in gedachte had. Vanaf hier heb ik een iets andere aanpak gebruikt, meer de kunstzinnige kant op.

Co-Creation 2.0

Ik ging dezelfde methode gebruiken, maar in plaats van associaties moesten mensen figuren benoemen en deze ging ik voor hen tekenen. Vervolgens heb ik deze figuren toegepast op de 3 nummers waar de associaties ook al aan waren toegepast. Maar nu wil ik de afbeeldingen op basis van de figuren toch onderscheiden van elkaar dus toen ben ik verder gegaan met een nieuw onderdeel van het proces. Hiervoor heb ik ook besloten 1 genre te pakken in plaats van 3. Dit genre is techno geworden.

Co-Creation 3.0

Vanaf nu laat ik de personen die gaan luisteren naar de muziek het allemaal zelf tekenen. Vanaf nu ga ik kijken of er overeenkomst is in de figuren. Zoals bij de schetsen van “Inhalt Der Nachten – Das Gift” had iedereen bijna hetzelfde getekend. Wanneer ik een soort combinatie heb gevonden tussen de figuren ga ik ze combineren en plaatsen. Hiervan maak ik een schets om deze vervolgens uit te werken op illustrator.

Co-reflection

Tijdens het designen van de cover arts heb ik ook tussentijds feedback gevraagd bij mede designers en experts. Zij hebben beide geholpen mij naar een nieuwe methode te brengen om deze toe te passen op de mensen die ik gebruik voor mijn onderzoek. Toen ik in gesprek was met een expert en ik vertelde dat ik een figuur in een bepaald geluid zag in de muziek, werd mij gesuggereerd om hier iets mee te gaan doen. Daar kwam de “Figuremethod” uit.

Expertinterview

Tijdens mijn onderzoek heb ik ook 1 expert geïnterviewd. Tijdens dit interview heb ik vragen gesteld die gericht zijn op hoe hij zijn designs maakt. Hij kreeg het desbetreffende nummer opgestuurd, deze beluisterde hij en vervolgens ging hij gewoon aan de slag met zijn associatie. Ik wou het graag anders doen, een eigen verzonnen manier.

Deskresearch

Het onderzoeken van bestaande cover art. Ook onderzoek gedaan naar hele bekende cover arts en waarom deze zo bekend zijn.

Uitvoering en experimenten

Voor het designen van cover art heb ik Adobe Illustrator gebruikt. Hiermee kon ik de figuren gemakkelijk een plek geven. Ook ben ik veel bezig geweest met het gebruiken van verloopjes.

Het proces van “DVM – Dance With Me” ging zo:

Animated GIF - Find & Share on GIPHY

Het proces van “Lussan Strike & Rich Medina – Dance ForLife” ging zo

Animated GIF - Find & Share on GIPHY

Het proces van “Sascha Funke – Mango” ging zo:

Animated GIF - Find & Share on GIPHY

Dit zijn de getekende figuren (door de mensen zelf):

De titels van de nummers staan erbij

Animated GIF - Find & Share on GIPHY

Dit zijn de eind schetsen:

Proces van de figuur art:

Titel: Cari Lakebusch – Future Shock (mutata mix)

Animated GIF - Find & Share on GIPHY

Titel: Thomas Schumachter – When i Rock

Animated GIF - Find & Share on GIPHY

Titel: Yan Cook – Sand

Animated GIF - Find & Share on GIPHY

Dit is het eindresultaat:

Titel: Inhalt Der Nacht & Echoes Of October – Das Gift

Titel: Cari Lakebusch – Future Shock (mutata mix)

Titel: Thomas Schumachter – When i Rock

Titel: Yan Cook – Sand

Na het bespreken van deze cover art kwam er bij iedereen de zelfde gedachte naar boven. Dit past niet bij de andere arts, het mannetje staat heel centraal en dit is eigenlijk eerder een associatie dan een figuur. Dus ik heb besloten om hem op nieuw te maken.

Nu kwam dit er uit:

Hier komen de figuren beter naar voren.

Evaluatie en conclusie

Het doel van mijn seminar is dat ik een nieuwe manier van werken mee kan geven aan andere cover art designers. Naar mijn mening is dit heel erg goed gelukt. Deze manier zorgt er ook voor dat er een link tussen afbeelding en nummer wordt gelegd met figuren.

Als ik terug ga kijken wat mijn idee in eerste instantie was en wat ik uiteindelijk gemaakt heb, had ik niet verwacht dat ik bij dit eindresultaat zou komen. In het begin van het seminar had ik ook geen idee waar ik moest beginnen. Ik was eigenlijk andermans cover art aan het bestuderen en wist niet echt goed hoe ik een begin moest maken. Maar ik had nooit verwacht dat ik een eigen methode zou verzinnen voor het maken van een cover art.

Toekomst

Voor in de toekomst zou ik deze manier van werken ook zeker meenemen. Ik vind dit een hele fijne, maar ook interessante manier van het visualiseren van een stukje muziek. Daarnaast maakte ik al mijn eigen cover art voor mijn eigen muziek, maar deze manier van werken geeft ook mijn eigen stijl in de trant van design.

Englisch summary

Since I can remember, I always look at the relevant images that belong to the songs. Furthermore, I have a huge passion for music and I am also busy with listening or making music. I started working with a number of different genres. I’ve also been working on making my own cover art for some time now.

But sometimes I ask myself, what is the underlying meaning behind the cover art? How did people get there? What is the meaning of the image? Is it a hired designer who makes the art himself or is it explained by the person who made the music? Or maybe the person who makes the music also makes his own art? I find this a very interesting topic to investigate.

APA

Best practices & Most relevant knowledge

Connellan, S. (2018, 6 juli). The most jaw-dropping album covers of 2018 (so far). Geraadpleegd op 16 januari 2019, van https://www.awwwards.com/the-forgotten-beauty-of-vinyl-album-cover-art.html

Goslin, T. (2018, 24 augustus). Five Reasons Vinyl Is Making a Comeback. Geraadpleegd op 16 januari 2019, van https://hub.yamaha.com/five-reasons-vinyl-is-making-a-comeback/

Hoe maak ik een unieke albumcover in 4 stappen! (z.d.). Geraadpleegd op 16 januari 2019, van http://hoemaak.nl/een-unieke-albumcover-in-4-stappen-2

Insomniac Editorial Team. (2015, 18 augustus). 100 Best Electronic Music Album Covers. Geraadpleegd op 16 januari 2019, van https://www.insomniac.com/magazine/100-best-electronic-music-album-covers/

Hogan, M. (2018, 22 januari). Is Vinyl’s Comeback Here to Stay? Geraadpleegd op 16 januari 2019, van https://pitchfork.com/features/article/is-vinyls-comeback-here-to-stay/

MUSICAJURIDICA BV. (z.d.). Platenlabel oprichten. Geraadpleegd op 16 januari 2019, van https://www.muziekenrecht.nl/platenlabel-oprichten/

Osborn, J. (2018, 4 juli). Why Vinyl is Making a Comeback. Geraadpleegd op 16 januari 2019, van https://manofmany.com/entertainment/music/why-vinyl-is-making-a-comeback

Tokmakchiev, A. (2012, september). The Forgotten Beauty of Vinyl Album Cover Art. Geraadpleegd op 16 januari 2019, van https://www.awwwards.com/the-forgotten-beauty-of-vinyl-album-cover-art.html

Van Keken, G. (2017). De geschiedenis van de grammofoonplaat….. Geraadpleegd op 16 januari 2019, van http://www.lpvinyl.nl/vinyl-history/

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *