BIERVROUWEN

Vaak hoor ik “Lekker met de meiden aan de Pinot Grigio!”, maar wanneer hoor je nou eens “Lekker met de meiden aan de Russian Imperial Stout”? Zelf ben ik een groot speciaal bier-fan, maar het valt me op dat veel mensen bier drinken associëren met mannen.  Ik vind dit gek, omdat ik het zelf zo lekker vind dat ik niet snap hoe je daar een gender aan vast kan knopen. Toch gebeurt dit nog vaak in de biermarketing, zoals je ziet in de compilatie van Heineken hieronder (Zeydner, 2013).

Relevantie en verwachting
Voor mij is dit onderzoek relevant, omdat ik een probleem zie in het feit dat bier wordt gezien als iets voor mannen. Ik wil aan mezelf bewijzen dat dit niet zo is en daarmee andere vrouwen ook overtuigen. Ik verwacht, en vooral hoop, dat ik een product ga maken dat mij overtuigt dat bier drinken iets is wat ook voor mij en andere vrouwen is weggelegd. Ik verwacht ook dat ik dit project nog meer over bier ga leren en wat het voor mij betekent.

Context, scope en definitie

Vrouwen laten bier soms liever links liggen omdat ze denken dat bier ongezonder is dan wijn, terwijl dit in werkelijkheid niet zo is (Van Vliet, 2013). Ook wordt gedacht dat vrouwen minder bier drinken, omdat bier een bittere smaak heeft. Echter blijkt dat vrouwen deze bittere smaak fysiek niet anders ervaren dan mannen (Stevens, 2012). Uit een onderzoek van Bittersweet blijkt zelfs dat mannen vrouwen die bier drinken aantrekkelijk vinden (Biernet, 2010). Toch associëren veel mensen, waaronder ikzelf, bier met mannen.

De scope van dit project ligt bij de aspecten van bier drinken die vrouwen aantrekkelijk vinden. Daarbij heb ik de volgende hoofdvraag opgesteld:

  • Hoe zorg je dat vrouwen zich aangetrokken voelen tot bier drinken?

Om hierachter te komen heb ik ook een aantal deelvragen opgesteld:

  • Wat vinden vrouwen (en ik) aantrekkelijk aan bier drinken?
  • Hoe pakken andere bierbrouwerijen hun marketing aan?
  • Wat ga ik maken om mijn doel te bereiken?

Methode en aanpak

Om mijn uiteindelijke doel te bereiken ga ik verschillende stappen ondernemen om tot verschillende concepten te komen. Vervolgens wil ik rondom de verschillende concepten experimenten doen om te kijken welk concept uiteindelijk het gewenste effect heeft.

Deskresearch

Ik ben online op zoek gegaan naar waarom vrouwen minder bier drinken dan mannen. Volgens smaakexpert Marc Veltmandrinken komt het doordat de bittere smaak wordt geassocieerd met gif en volgens hoogleraar Paul van Lange komt het omdat bier wordt geassocieerd met groepsgevoel terwijl vrouwen meer zijn gericht op een-op-een contact (Tielemans, 2015).

Bierkenner Ariël Meeusen vindt dat de bierflesjes en glazen veel hoffelijker en eleganter kunnen (Business Insider, 2010). Dit bracht me op het idee om aan de haal te gaan met het traditionele bierflesje en de glazen zoals wij die kennen. Vandaar het eerste concept: Aan de haal met het traditionele bier. Ook leek het me interessant om te kijken naar wat er gebeurd als je bierflesjes/etiketten super vrouwelijk maakt, vandaar het concept Biervrouwen.

Interviews met experts

Ik vond het interessant om te kijken naar hoe andere biermerken hun marketing aanpakken en dan vooral naar merken die zich al bezighouden met wat ik ook aan het doen ben (best-practices).

Door hun naam en vrouwelijke etiketten leek het me interessant om hen te interviewen over wie ze zijn en waar ze in geloven. In een interview met een van de zussen ben ik erachter gekomen dat zij bier associeert met een frisse smaak, de zomer en de combinatie met eten. Op basis hiervan heb ik het derde concept bedacht: Frisheid, zomer, smaken en eten.

Oedipus vertelde me dat ze het mooie van bier vinden dat mensen er samen door komen. Ze zien het als een echt gezelligheidsding, daarom luidt het laatste concept: Bier brengt samen.

Alle concepten op een rijtje:

  • Aan de haal met het traditionele bier
  • Biervrouwen
  • Frisheid, zomer, smaken en eten
  • Bier brengt samen

Uitvoering en experimenten

Bij elk concept heb ik verschillende beeldexperimenten gedaan. Hieronder staan per concept welke beeldexperimenten ik erbij heb uitgevoerd.

Concept 1: Aan de haal met het traditionele bier

Hier heb ik gekeken naar wat je kan veranderen aan het traditionele bierflesje of bierglas.
Met gebruik van klei heb ik prototypes van bierglazen gemaakt die je niet zo snel in het dagelijks leven zou tegenkomen.
Bij dit kleine experiment heb ik gekeken naar hoe je het traditionele etiket kan veranderen.

Ik ben van mening dat als je het traditionele bierflesje of -glas verandert, je het stereotype rondom bier verbreekt. Ik ben gaan kijken naar of je glas kan bewerken, maar dit kan je natuurlijk niet zomaar doen zonder de juiste vaardigheden. Wat ik meeneem uit dit concept is dat ik iets wil maken wat wel anders is dan de standaard bierflesjes of etiketten.

Concept 2: Biervrouwen

Ideeën voor marketing die opkomt voor vrouwen in de bierwereld en schetsen rondom het thema ‘vrouwelijk’.
Ik heb in kaart gebracht welke stereotypen mannen er in bierreclames zitten en gekeken wat voor vrouw hier tegenover zou staan.
Bij dit experiment heb ik een super meisjesachtig ontworpen om te kijken wat dat met me doet.

Bij dit concept kwam ik er gedurende het experimenteren achter dat ik eigenlijk precies hetzelfde aan het doen was als de huidige biermarketing, maar dan voor vrouwen. Op deze manier knoopte ik ook een gender vast aan bier en dit is helemaal niet wat ik wil uitstralen.

Concept 3: Frisheid, zomer, smaken en eten

Ik heb hier flesjes geverfd en schetsen gemaakt in een zomers/fris thema. Ook heb ik gekeken naar of je duidelijk kan maken dat bier goed gaat met bepaald eten.

Na het maken van de schetsen/beeldexperimenten merkte ik dat het gedeelte over eten me niet zo aansprak, maar de frisse, zomerse uitstraling wel. Met deze uitstraling zet ik bier in een positief daglicht. Dit wil ik graag meenemen naar mijn eindproduct.

Concept 4: Bier brengt samen

Bij het concept ‘Bier brengt samen’ dacht ik meteen aan verschillende soorten mensen die samenkomen. Dit kan zijn in de vorm van familie, geliefden of vrienden. Dit heb ik hierboven uitgewerkt in een idee voor een reclame campagne en in de vorm van etiketten.
Daarna ben ik gaan kijken hoe biertjes letterlijk kunnen samenkomen. Hierbij kwam het idee om twee biertjes samen een geheel te laten worden. Dit doormiddel van etiketten die pas volledig zijn als je twee of meerdere biertjes naast elkaar zet.

Tijdens het experimenteren rondom dit concept, voelde ik dat dit concept me greep. Ik kreeg er een feel-good feeling bij en dat is ook precies wat ik bij bier heb. Door het schilderen kwam ik op het idee om etiketten te maken die uit meerdere delen bestaan. Dit legt mooi de nadruk op dat je bier samen drinkt. Ik heb dit concept (met aspecten van andere concepten) gekozen voor mijn eindproduct.

Eindproduct

Als eindproduct heb ik bedacht om een eigen biermerkje op te zetten, omdat ik vind dat dit het beste medium is om het concept ‘Bier brengt samen’ mee over te dragen. Voor dit biermerkje ga ik zelf de etiketten ontwerpen. De etiketten gaan het verhaal vertellen wat bier voor mij heeft betekent en hoe het mij met mensen samen heeft gebracht.

Ik zal drie bieren uitbrengen die elk een eigen verhaal vertellen. Het bier is gebrouwen door hobbybrouwers. 

Bier 1: blond bier

Ik ben verder gegaan met etiketten die samen een geheel vormen, in dit geval voor het blond bier.
Het proces van ‘Blondies’.

Bier 2: tripel of IPA 

Ik wilde in eerste instantie een IPA uitbrengen, maar het is een tripel geworden.

Bier 3: bock bier

Bij elk bier hoort een eigen verhaal. Het verhaal vertelt wat bier voor mij heeft betekend en welke associaties ik met bier heb. Alle etiketten worden nog uitgeprint en op de bierflesjes met het bijpassende bier geplakt. Dit zijn ze geworden:

Blondies

Het lichtblauwe staat voor de ondiepe wateren rondom Terschelling.

Parel

Het bier is vergelijkbaar met de Zeezuiper van Schelde Bieren, vandaar de onderwaterwereld sfeer.

Bosbok

Ik vergelijk hier mijn uitzicht van ons balkon met een berglandschap. Ze staan allebei voor ontspanning.

Evaluatie en conclusie

Uiteindelijk heb ik een product gemaakt die het verhaal vertelt over wat bier voor mij betekent. Doormiddel van dit verhaal en de vormgeving van de etiketten wil ik benadrukken dat bier drinken mensen samenbrengt, ongeacht man of vrouw. Ik ben blij dat ik dit project dingen heb gedaan die nieuw/spannend voor me zijn, namelijk interviews met experts en vormgeven in Illustrator. Ik heb het doel bereikt van mijn project: ik heb mezelf overtuigd dat bier niet iets is voor mannen, het is ook iets voor mij.

Volgende keer wil ik beter kunnen bedenken wat de volgende stap is in een project, want daar liep ik nu soms vast. Ik merkte tijdens dit project dat veel experimenteren veel oplevert, dus dat wil ik graag vasthouden. Wat mij erg hielp dit project is dat ik bezig was met iets waar ik écht gepassioneerd over ben, dus ik hoop dat ik in elk project iets kan vinden dat me net zo motiveert.

De toekomst

Het liefst zou ik dit project willen voortzetten om daadwerkelijk een eigen biermerkje op te zetten. Ook zou ik nog willen onderzoeken hoe je de marketing van het merkje dan het beste aanpakt. Verder zou ik kunnen proberen om mijn eigen bier te brouwen.

Bronnen

Relevant knowlegde bronnen

Biernet. (27 januari 2010). Bierdrinkende vrouwen doen het goed bij de man. Geraadpleegd via https://www.biernet.nl/nieuws/bier-drinkende-vrouwen-doen-het-goed-bij-de-man

Business Insider. (1 november 2010). Waarom vrouwen bier mijden. Geraadpleegd van https://www.businessinsider.nl/waarom-vrouwen-bier-mijden/

Stevens, J. (2012). Bier voor vrouwen. Geraadpleegd op 23 november, van https://essay.utwente.nl/62213/1/Stevens_Jelske_-s_1025287_scriptie.pdf

Tielemans, S. (29 mei 2015). Waarom vrouwen (nog) geen bier drinken. Trouw. Geraadpleegd van https://www.trouw.nl/home/waarom-vrouwen-nog-geen-bier-drinken~a99b60e8/

Van Vliet, A. (2013). Bier niet ongezonder dan wijn. Geraadpleegd op 23 november, van https://link-springer-com.hu.idm.oclc.org/content/pdf/10.1007%2Fs12503-013-0023-7.pdf

Zeydner, M. (2013, 27 januari). Heineken Commercial /Reclames compilation [YouTube]. Geraadpleegd van https://www.youtube.com/watch?v=JQtYr6tqHzc

Best-practice bronnen

Boothby, A. (7 januari 2019). Gebrouwen door Vrouwen krijgt eigen bar in Oud-West. AD. Geraadpleegd van https://www.ad.nl/amsterdam/gebrouwen-door-vrouwen-krijgt-eigen-bar-in-oud-west~a419f1ab/

De Speld. (20 juli 2017). De definitieve bierreclame. Geraadpleegd van https://speld.nl/2017/07/20/de-definitieve-bierreclame/

Gebrouwen door Vrouwen (z.d.). Over ons. Geraadpleegd via http://gebrouwendoorvrouwen.nl/over-ons/

Oedipus. (z.d.). Welcome to the World of Oedipus. Geraadpleegd via http://oedipus.com/story-of-oedipus/

Oedipus. (2012). Mannenliefde. Geraadpleegd via http://oedipus.com/beer/mannenliefde/

RateBeer. (z.d.). Devil’s Peak Push the Boat Out. Geraadpleegd van https://www.ratebeer.com/beer/devil39s-peak-push-the-boat-out/539426/

English summary

As a beer-loving woman, I realize that a lot of people associate beer with men. And frankly, so do I. I think this is weird, because you would you tie beer to a gender? A lot of beermarketing is focused on men and I think this should change. In this seminar, I tried to find a way to convince myself (and other women) that beer isn’t just something for men. I drew up multiple concepts and did some experiments with them. By doing this, I found the best way to convince myself. I made up my own little beer brand. I designed the labels and thought of a way to tell the story of what beer has meant to me. And I’m happy to say, that after this project, I convinced myself that beer is not just for men, it’s also for me.

Naam: Juul Nelissen
Studentnummer: 1714340
Datum: 16 januari 2019

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *