Experience Immersion

Winter 2005, een jonge ik stond voor het eerst op een snowboard en was gelijk verliefd op de sport. Bijna 15 jaar later en vele afdalingen verder is dit gevoel nooit veranderd. Op de vraag waarom het zo fantastisch is, komt mijn antwoord steevast neer op: ‘’Ervaar het zelf en je zult het begrijpen”.
In de tussenjaren ben ik altijd bezig geweest met technologie en heb daarin een grote interesse ontwikkeld voor de wereld van film, voornamelijk voor de ontwikkelingen die daarin plaatsvinden. Met name VR heeft al een tijd veel van mijn aandacht. Voor mijn seminar wil ik daarom ook deze onderwerpen combineren.
Als doel wil ik aan het einde van seminar een immersieve installatie hebben gemaakt, waarin de gebruiker echt kan ervaren hoe het is om iets te doen wat hij/zij nog nooit gedaan heeft. Het onderwerp wat ik in dit geval wil laten ervaren is snowboarden, maar met de kennis die opgedaan zal worden kan uiteindelijk elk onderwerp dat gewenst is gekozen worden. In het immersieve gedeelte zal veel onderzoek zitten hoe je een ervaring nu het beste kan maken, en welke onderdelen hiervoor van cruciaal belang zijn.

Relevantie

VR is een snelgroeiend middel binnen de wereld van zowel apps als film. Met VR kunnen beelden en boodschappen overgebracht worden wat via conventionele av-uitingen niet mogelijk is. De techniek groeit zo snel dat wanneer een nieuw product uitgebracht is, deze haast al verouderd is. Voor de toekomstige CMD’er zal het dus ook belangrijk worden om met deze techniek te kunnen werken, en om te begrijpen voor welke doeleinden het allemaal gebruikt kan worden.

Context, Scope en Definitie

Om tot een goed eindresultaat te komen heb ik eerst veel onderzoek moeten doen m.b.t. mijn onderwerp, snowboarden, en de technieken die nodig zijn om een immersieve installatie te maken.
De hoofdvraag voor mij was als volgt:
”Hoe kan voor mensen die iets nog nooit hebben ervaren een levensechte beleving worden gecreëerd?”

Om deze hoofdvraag te beantwoorden heb ik een aantal deelvragen opgesteld en deze onderzocht om zo eindresultaat op te kunnen leveren.

  • Wat maakt snowboarden snowboarden voor de Pro’s?
  • Hoe maak je beelden in VR?
  • Hoe maak je een app in VR?
  • Is storytelling belangrijk m.b.t. de installatie?
  • Hoe wordt VR tegenwoordig al toegepast?
  • Wat zijn huidige ontwikkelingen binnen de wereld van VR?
  • Wat zeggen experts de ontwikkeling van VR?
  • Wat is het huidige beeld van experts over VR?
  • Wat is het toekomstbeeld van experts m.b.t. VR?

Om dus tot een goed eindresultaat te komen, is het belangrijk om de installatie zo immersief mogelijk te maken. Wanneer iets immersief is, betekend het dat de gebruiker zo compleet mogelijk opgaat in het gecreëerde product.

Methode en Aanpak

Het onderzoek focust zich in eerste instantie op het onderwerp dat voor de installatie gebruikt zal worden. Wat is snowboarden, wat is hierbij belangrijk, en wat moet terugkomen in de beleving In het tweede stuk van het onderzoek werd gekeken naar de techniek en technologie die vervolgens nodig waren om deze installatie ook werkelijk te kunnen maken.

Voor het onderzoek waren dit mijn middelen en methodes:

  • Interviews –Vragen aan professionele snowboarders om hun mening te vragen wat de sport nu voor hun maakt, en wat dus overgebracht moet worden in/naar de installatie. Vragen aan vakmensen uit de wereld van VR over het hoe en wat van VR-apps?
  • Deskresearch – Onderzoek naar informatie over het onderwerp(snowboarden, en de technieken voor immersie)
  • Best practice onderzoek – Het werk van professionals bekeken.
  • Experimenteren en prototypes bouwen – Op ontwikkelde wijs de app en installatie bouwen, en zo leren wat het beste werkt.
  • Usability testing – De doelgroep prototypes van de apps en installaties laten testen voor feedback.
  • A/B testing –Testen bij de doelgroep welke variant van de VR-app het beste werkt.
  • Expert reviews – Ik heb verschillende VR-ontwikkelaars van Oculus gesproken over mijn app.

Voor de uitvoering van de VR-app heb ik het volgende middelen gekozen:

  • Unity game engine – Een krachtige, gratis engine waarin op goed niveau gewerkt kan worden aan het maken van eigen 3D-werelden, of het verwerken en bouwen van 3D-apps
  • Oculus Gear VR– Een high end VR-bril, welke qua kosten goed betaalbaar is. Werkt in combinatie met Samsung voor het beeld/apps waardoor er te werken is met een makkelijke interface.

Uitvoering en Experimenten

Na eerst onderzoek te hebben gedaan naar de sport snowboarden zelf, begon ik al vrij snel met het VR-aspect van mijn installatie. Omdat ik hiermee nog nooit had gewerkt was het allereerst voor mij belangrijk om te begrijpen hoe dit in zijn werk gaat, en met welke tools er gewerkt zou moeten worden. Om de app en beelden in VR aan de gebruiker te kunnen laten zien kwam ik al snel terecht bij de Unity game engine. Dit is een open source engine die voor veel doeleinde gebruikt kan worden, waaronder dus het maken van VR-apps. Met behulp van experts en online tutorials lukte het mij al vrij snel om in dit platform een VR-app in elkaar te kunnen zetten.

Unity
[opbouw 3D-app in Unity]

Omdat ik veel versies van de app had gemaakt, ben ik doormiddel van testen bij de doelgroep en A/B-testing uitgekomen tot een versie van de app welke 3 varianten van een beleving kan tonen.

Om de beelden vervolgens te kunnen tonen ben ik gaan kijken welke apparaten hier het best geschikt voor zijn. Na verschillende tegen elkaar af te hebben gewogen ben ik uitgekomen op de Oculus Gear VR. Dit omdat deze een relatief lage prijs heeft, een al reeds bestaande hub, en ondersteuning biedt aan Samsung telefoons, waarmee de beelden geprojecteerd zullen worden.

Omdat ik zelf geen officiële developper ben, heb ik vervolgens hulp gevraagd van experts bij Oculus zelf, om het mogelijk te kunnen maken om mijn app te publishen voor de Gear VR, iets dat anders niet mogelijk was.

Nadat het visuele gedeelte van de experience af was, ben ik de installatie gaan bouwen. Omdat ik niet precies wist van tevoren welke materialen het best zouden werken om het gevoel van snowboarden over te brengen, heb ik enkele prototypes gemaakt om zo te experimenteren.

Build
[prototypes en bouw van de installatie]

Als uiteindelijk eindresultaat is het mij gelukt om een installatie en beleving neer te zetten welke alle aspecten van het snowboarden triggered. Zo voel je de wind in je gezicht, afhankelijk van de snelheid. Je ruikt de dennengeur van de bomen waar je langs komt. Je ziet en hoort wat je aan het doen bent. En als laatste voel je natuurlijk het snowboard onder je bewegen.

0
Parts
[eindproduct, een immersieve installatie waarin de gebruiker ervaart hoe het is om te snowboarden]

Conclusie en reflectie

Aan het begin van het project seminar had ik mij als doel opgesteld om een immersieve installatie te bouwen, waarmee de gebruiker het gevoel ervaart om te snowboarden. Ik ben van mening dat dit zeer is gelukt, echter als volgende stap zou ik in de toekomst niet alleen een installatie voor een beleving willen maken, maar hem compleet interactieve installatie. Ik besef dat ik redelijke stappen heb gemaakt met VR, maar dat hier nog veel ontwikkeling voor mij in mogelijk is.

Af en toe vond ik het wel lastig tijdens het project dat alles in je eigen handen lag, en er niet een duidelijke leidraad was waar je je nu precies aan kon houden. Hierdoor viel ik soms stil met mijn werk omdat ik niet de motivatie tijdelijk kon vinden om door te werken. In vergelijking met andere projecten waar ik dit gevoel ook wel eens kreeg was dit toch minder, omdat seminar wel ging over een voor mij leuk onderwerp dat ook dicht bij mezelf ligt.

Johari venster

Screenshot-2019-01-16-at-14.49.00

De toekomst van….

Op het moment dat een CMD’er in de toekomst zelf ook soortgelijke installaties willen gaan bouwen, zullen op een paar punten goed gelet moeten worden. Allereerst, en dit is eigenlijk het belangrijkst, zorg dat je een expert wordt in het onderwerp dat je wil overbrengen. Ten tweede, kijk goed naar alle technische mogelijkheden die al beschikbaar zijn of zullen worden. En als laatste, Don’t be affraid to go big. De kracht van Immersie hoeft niet uitsluitend te liggen in de ervaring, maar komt ook zeker uit de opbouw naar de ervaring toe.

English Summary

Ever since I was a little kid I just loved to snowboard. A decade and a half later this feeling has never changed. In the meanwhile, I grew up I started while gaining a serious interest in the world of Film and in particular for VR. For this seminar I then wanted to combine these two big aspects of my life into creating a truly Immersive Experience. One where the user of this installation will completely immerse himself into being a snowboarder and will feel what it’s like to stand on those snowy slopes.

Bronnen

Chibana, N. (z.d.). 10 Mind-blowing Interactive Stories That Will Change the Way You See the World. Geraadpleegd van https://visme.co/blog/10-mind-blowing-interactive-stories-that-will-change-the-way-you-see-the-world/

CMD Methods Pack: Find a combination of research methods that suit your needs. HAN University of Applied Sciences – Amsterdam University of Applied Sciences, the Netherlands. ISBN/EAN: 9990002057946. Available at: cmdmethods.nl.

Day, H. (2017, 13 oktober). Immersive Installations. Geraadpleegd van  https://heatherday.com/notes/2017/10/13/immersive-installations-seeking-an-experience

Ferry, D. (2017, 9 mei). Why Do We Love Extreme Sports? Geraadpleegd van https://www.outsideonline.com/2181706/why-do-we-love-extreme-sports

H Haga, D. (2017, 6 februari). How to Create a Gear VR App Using InstaVR. Geraadpleegd van https://www.instavr.co/articles/general/how-to-create-a-gear-vr-app-using-instavr

How Disney delivered immersive storytelling to engage audiences on mobile. (2017, 24 oktober). Geraadpleegd van https://www.campaignasia.com/article/how-disney-delivered-immersive-storytelling-to-engage-audiences-on-mobile/440371

Introduction to Virtual Reality Audio. (z.d.). Geraadpleegd van https://developer.oculus.com/documentation/audiosdk/latest/concepts/book-audio-intro/

J McEvoy, F. (2018, 4 januari). Ethical concerns that will shape the VR industry. Geraadpleegd van https://venturebeat.com/2018/01/04/10-ethical-concerns-that-will-shape-the-vr-industry/

Jadhav, M. (2018, 25 mei). Immersive Storytelling: Buzzword or Reality? Geraadpleegd van https://virtualrealitypop.com/immersive-storytelling-buzzword-or-reality-e9eaa4ef854e?gi=5aa23e0f65bb

Knight Foundation. (z.d.). Journalism 360˚ Challenge. Geraadpleegd van https://knightfoundation.org/challenges/journalism-360-challenge

Lesser, C. (2018, 22 mei). A New Breed of Immersive Art Experiences Offers a Gateway to Alternative Realities. Geraadpleegd van https://www.artsy.net/article/artsy-editorial-new-breed-immersive-art-experiences-offers-gateway-alternative-realities

Lowry, J. (2015, 31 augustus). Augmented reality is the future of design. Geraadpleegd van https://thenextweb.com/augmented-reality/2015/08/31/augmented-reality-is-the-future-of-design/

Milk, C. (2015, 22 april). Hoe je met virtual reality de ultieme empathie-machine kunt maken[Video]. Geraadpleegd van https://www.ted.com/talks/chris_milk_how_virtual_reality_can_create_the_ultimate_empathy_machine?language=nl

Miller, R. (2018). VR Space Installation. Geraadpleegd van https://www.ashe68.com/vr-space/

Oculus Developer Center | Distribute Your App. (z.d.). Geraadpleegd op 19 december 2018, van https://developer.oculus.com/distribute/

Oculus Developer Center | Documentation and Downloads. (z.d.). Geraadpleegd op 19 december 2018, van https://developer.oculus.com/develop/

Preston, J., & Zenni, N. (2017, 11 juli). 11 ideas win Journalism 360 Challenge on Immersive Storytelling. Geraadpleegd van https://knightfoundation.org/articles/11-ideas-win-journalism-360-challenge-on-immersive-storytelling

Pro Ski Simulator. (z.d.). Pro Ski Simulator | Ski-Simulator. Geraadpleegd van https://www.ski-simulator.com

Proskisimulator. (2015, 15 september). PRO BOARD SIMULATOR – Snowboard Simulator 2017[Video]. Geraadpleegd van https://www.youtube.com/watch?v=mFjHxlaXpZM

Sturgis, I. (2015, 21 januari). World’s first augmented reality ski goggles up for grabs. Geraadpleegd van https://www.dailymail.co.uk/travel/travel_news/article-2918199/Virtual-reality-SKIING-World-s-augmented-reality-ski-goggles-let-adrenaline-junkies-create-slalom-tracks-follow-video-message-friends-slopes.html

The 14th Factory. (2017). Geraadpleegd van http://the14thfactory.com

the Oculus Publishing Team. (z.d.). Geraadpleegd op 3 januari 2019, van https://developer.oculus.com/distribute/latest/concepts/publish-feedback/

Thorgren, S. (2018). Sven Thorgren. Geraadpleegd van http://sventhorgren.com/?page_id=8

Toutant, S. (2018). Sebastien Toutant. Geraadpleegd van http://sebtoots.com

Weijts, C. (2018, 13 september). Wat als je met virtual reality een ‘MH17 Experience’ kan maken? Geraadpleegd op 26 november 2018, van https://www.nrc.nl/nieuws/2018/09/13/mag-je-met-virtual-reality-de-een-mh17-experience-maken-a1616254

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *